Reklama

Europa

Pandemia wzmocniła relacje państwo-Kościół na Łotwie

Nie da się zaprzeczyć, że pandemia Covid-19 wpłynęła na życie Kościoła w kończącym się roku, również na Łotwie. Jednak ograniczenia epidemiologiczne nie unieważniły innych problemów i wyzwań, jak np. sprawa małżeństwa i rodziny w prawie państwowym.

[ TEMATY ]

Kościół

państwo

Łotwa

COVID‑19

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jeśli chodzi o kolejne fale zakażeń i walkę z ich skutkami, to warto odnotować – obok negatywnych zjawisk, jak choćby spadek frekwencji na nabożeństwach i w ogóle aktywności kościelnej – również pewne pozytywne tendencje. Należy do nich np. postęp w relacjach państwo-Kościoły, gdzie miejsce tradycyjnej wzajemnej podejrzliwości zaczęła zajmować współpraca i zaufanie. Chodzi z jednej strony o zaakceptowanie przez związki wyznaniowe wprowadzanych ograniczeń sanitarnych, a z drugiej o docenienie przez państwo społecznej roli wspólnot religijnych w sytuacjach nadzwyczajnych. Znajduje to wyraz w racjonalnym stosowaniu restrykcji epidemiologicznych, by uniknąć absurdalnego lockdownu w miejscach kultu.

Gdy chodzi o kwestię statusu małżeństwa i rodziny, to na Łotwie można zanotować intensywną współpracę ekumeniczną na rzecz obrony konstytucyjnego zapisu, gdzie małżeństwo rozumiane jest jako związek mężczyzny i kobiety. Z próbami zmiany czy obejścia tej definicji mamy do czynienia przy okazji politycznej dyskusji nad ratyfikacją konwencji stambulskiej przez Łotwę, czy też ostatnio nad kazuistycznymi przypadkami socjalnymi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Tę ekumeniczną współpracę dobrze ilustruje wystosowanie przez łotewskich zwierzchników religijnych wspólnego przesłania skierowanego w Niedzielę Świętej Rodziny do władz kraju. Opowiedzieli się oni za ochroną szczególnego statusu rodziny, ostrzegając przed niszczącymi dla tożsamości narodowej skutkami zmian prawnych, które są obce łotewskiej tradycji.

„Myśląc o dobru całego społeczeństwa i przyszłości kraju, najpierw należy zatroszczyć się o dobro i prawa dziecka – czytamy w przesłaniu. – Nie da się zaprzeczyć, że optymalnym środowiskiem dla przyjścia dziecka na świat i jego wzrastania jest rodzina, w której ojciec i matka jako mąż i żona są związani trwałym małżeństwem. Obie role i udział przedstawicieli obu płci jest istotna dla pełnowartościowego wychowania i rozwoju dziecka. Dlatego państwo powinno uznać za ważny priorytet, by przy pomocy wszelkich narzędzi motywacji i wsparcia czynić taką rodzinę bezpieczną i atrakcyjną”.

List podpisało 13 zwierzchników religijnych Łotwy, w tym dwóch hierarchów katolickich: przewodniczący episkopatu bp Viktors Stulpins oraz metropolita ryski abp Zbigniew Stankiewicz.

2020-12-31 18:25

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Łotwa: w ub. r. było prawie 1,5 mln wiernych, ponad 1,2 tys. duchownych i przeszło 1,1 tys. świątyń

[ TEMATY ]

Łotwa

GRAZIAKO

Na koniec 2017 roku na Łotwie było 1481823 wierzących różnych Kościołów, wyznań i religii, czyli o ok. 41,4 tys. więcej niż rok wcześniej, przy czym prawie połowę tej liczby stanowili luteranie. Pracowało wśród nich 1225 duchownych i 40 kapelanów, ale najwięcej pracowników kultu mieli świadkowie Jehowy. Wspólnoty religijne dysponowały łącznie 1130 świątyniami i obiektami kultu, co oznacza spadek o 10 budynków w porównaniu z rokiem poprzednim. Liczby te przedstawiło Ministerstwo Sprawiedliwości tego kraju, które prowadzi tego rodzaju statystyki. Ponad połowa takich obiektów należała do dwóch Kościołów: Łotewskiego Ewangelicko-Luterańskiego i katolickiego.

Z danych resortu wynika, że społeczność luterańska liczyła w ub.r. 700 503 wiernych - о 34 więcej niż w 2016. W tym samym czasie o ponad 40 tys. wzrosła też liczba katolików, których obecnie jest w tym kraju 377 474. Według komentatorów wzrost ten mógł się dokonać dlatego, że w ub.r. Kościół przedstawił pełne dane ze wszystkich 4 diecezji, czego nie robił wcześniej. Zdecydowana większość wiernych zamieszkuje archidiecezję ryską - 215 tys., podczas gdy w diecezji rzeżycko-agłońskiej jest ich 85 489, a w diecezjach jelgawskiej i lipawskiej odpowiednio 51 985 i 25 tys.
CZYTAJ DALEJ

Pierwsze latorośle

Niedziela przemyska 26/2015, str. 8

[ TEMATY ]

męczennicy

Arkadiusz Bednarczyk

Kandyda, męczennica rzymska była żoną męczennika Artemiusza, z którym miała córkę Paulinę, także umęczoną za wiarę – jedna z pierwszych męczenniczek chrześcijańskich w Rzymie

Kandyda, męczennica rzymska była żoną męczennika
Artemiusza, z którym miała córkę Paulinę, także
umęczoną za wiarę – jedna z pierwszych męczenniczek
chrześcijańskich w Rzymie

30 czerwca Kościół wspomina Pierwszych Męczenników Kościoła Rzymskiego. Ich odwaga w wyznawaniu wiary była naprawdę imponująca. Wielu z tych zwykłych ludzi, najczęściej skazywanych na wymyślne męki, to bezimienni bohaterowie, o których nie znajdziemy nawet wzmianek w pokrytych kurzem aktach cesarskich

W pierwszych wspólnotach chrześcijańskich w Rzymie męczennicy za wiarę cieszyli się ogromnym autorytetem, a nad ich symbolicznymi grobami czy miejscami pamięci wznoszono martyria, grobowce i bazyliki; tak było np. w przypadku Wawrzyńca, Sebastiana, Agnieszki i innych świętych.
CZYTAJ DALEJ

MEN usuwa łacinę z matury

2025-07-01 09:01

[ TEMATY ]

matura

Ministerstwo Edukacji Narodowej

system oświaty

łacina

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało kolejne zmiany w ustawie o systemie oświaty. Jedna z nich, choć pozornie techniczna, uderza w sam fundament cywilizacyjny naszej kultury: chodzi o rezygnację z przeprowadzania egzaminu maturalnego z języka łacińskiego. Język Cycerona i św. Augustyna przestanie być traktowany jako równoprawna alternatywa dla języka obcego nowożytnego na maturze.

To decyzja, która pozostaje w jaskrawej sprzeczności z postulatami zawartymi w dokumencie „Założenia reformy polskiej edukacji ab imis fundamentis”, opracowanym przez Centrum Edukacyjne Ordo Iuris. Artur Górecki, autor dokumentu apeluje w nim o odbudowę edukacji na fundamencie realistycznej antropologii, filozofii klasycznej i kanonu kultury łacińsko-chrześcijańskiej. W tym kontekście łacina nie jest tylko językiem – jest symbolem i nośnikiem cywilizacyjnego DNA Europy. Jej nauczanie ma wymiar formacyjny, nie tylko funkcjonalny.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję