Reklama

Historyczny Paschalny Czwartek

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kilka godzin przed ukrzyżowaniem, w wigilię swej męki i śmierci, Jezus ustanowił wieczystą uroczystość. Ma ona upamiętniać Jego śmierć. Stała się znana jako Wieczerza Pańska lub Ostatnia Wieczerza (1Kor 11, 20). Podkreślając jej tajemnicze znaczenie, Jezus wyraźnie polecił: „To czyńcie na Moją pamiątkę” (Łk 22,19). Czy pragniemy słuchać Jego słów? Jeśli tak, to rocznica Jego śmierci będzie dla nas nadzwyczajnym dniem w roku. Ale kiedy należy obchodzić tę uroczystość: I jak się przygotować, by w pełni docenić jej wagę? Każdy katolik powinien znać odpowiedź na te pytania.

Kiedy jest Pascha?

Ważne wydarzenia zazwyczaj upamiętniamy w ich rocznicę. Przykładem może być data katastrofy polskiego samolotu pod Smoleńskiem, 10 kwietnia 2010 r. Wszyscy, którzy utracili wtedy w tej katastrofie swoich bliskich, oczywiście, przez cały czas pamiętają o tym wydarzeniu. Kiedy jednak nadchodzi jego rocznica, jest to dla nich dzień o wyjątkowym znaczeniu.
Podobnie postępowano w czasach biblijnych. Na przykład, gdy Bóg w cudowny sposób wyzwolił Izraelitów z niewoli egipskiej, polecił im to rok w rok upamiętniać. Ustanowił wtedy święto Paschy, które Izraelici rzeczywiście obchodzili dokładnie w rocznicę odzyskania wolności (Wj 12,24-27; 13,10).
Podczas spożywania Paschy Jezus wprowadził wtedy wspomnianą wcześniej uroczystość. Pokazał Apostołom, jak ją obchodzić; zaraz po spożyciu posiłku paschalnego. Skoro Paschę obchodzono co roku, to od razu nasuwa się pytanie; kiedy, którego dnia? Aby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba wziąć pod uwagę dwie sprawy. Po pierwsze, w czasach biblijnych inaczej liczono dzień. Zaczynał się wieczorem, po zachodzie słońca, i kończył wraz z następnym zachodem. Trwał zatem „od wieczora do wieczora”. To jest od wieczora np. dzisiejszego czwartku do wieczora następnego po nim piątku - dnia ukrzyżowania Jezusa.
Po drugie, używano wtedy innego kalendarza. Pismo Święte nie wymienia takich nazw jak marzec czy kwiecień, lecz mówi np. o miesiącach Adar lub Nisan. Żydzi liczyli miesiące od nowiu do nowiu. Paschę obchodzili czternastego dnia pierwszego miesiąca wg swojego kalendarza, czyli 14 Nisan (Kpł 23,5; Lb 28,16). Tego właśnie dnia Żydzi i Rzymianie ukrzyżowali naszego Pana Jezusa Chrystusa. Umarł On w 1545. rocznicę pierwszej Paschy. Dlatego 14 Nisan to naprawdę wyjątkowa data. My ten dzień obchodzimy, stosując chrześcijańską rachubę czasu. Według której, zmartwychwstanie przypada na pierwszą niedzielę po pełni księżyca i po wiosennym przesileniu. I w relacji do tego najważniejszego dla nas, chrześcijan, dnia w roku obchodzimy Triduum Paschalne, rozpoczynając je Wielkim Czwartkiem, a kończąc uwielbieniem Pana w chwale Jego zmartwychwstania.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Pascha Jezusa

Na czym polega Pascha Jezusa? Jest to Jego „przejście” z tego świata do Ojca. Przejście ze stanu „sługi”, z uniżenia, jakie Syn Boży dobrowolnie przyjął - stając się podobny do ludzi we wszystkim z wyjątkiem grzechu - do stanu uwielbienia i chwały, w których staje się On władcą wszystkich stworzeń i pełnym majestatu Panem. Tę Jego Paschę najwyraźniej przedstawia starochrześcijański hymn o uniżeniu i wywyższeniu Syna Bożego zapisany w Liście do Filipian (2,6-11).
Teraz możemy już zrozumieć, co znaczy wyrażenie „Misterium Paschalne”. Jest to tajemnica zbawienia ukryta i spełniająca się w wydarzeniach męki, śmierci i uwielbienia Jezusa. Ta tajemnica ogarnia całą ludzkość i cały kosmos. Przytoczmy tu wypowiedź Soboru Watykańskiego II: „...Dzieła odkupienia ludzi i uwielbienia Boga, które zapowiadały kierowane przez Boga wielkie wydarzenia w życiu ludu Starego Testamentu, dokonał Chrystus Pan szczególnie przez paschalne misterium swojej błogosławionej męki, zmartwychwstania i chwalebnego wniebowstąpienia, „przez swoją śmierć zniweczył śmierć naszą, i zmartwychwstając, przywrócił nam życie” (Prefacja wielkanocna). „Albowiem z boku Chrystusa umierającego na krzyżu zrodził się przedziwny sakrament całego Kościoła” (Konstytucja o Liturgii świętej, nr 5).
Tu dochodzimy do najbardziej tajemniczego „wymiaru” Paschy: jest to Pascha chrześcijanina i Pascha Kościoła. Jezus umarł na krzyżu i pokonał śmierć jako nowy Adam (nowy człowiek), i jako Głowa całej odkupionej ludzkości, która w Nim jako pierwszym człowieku zmartwychwstałym, wraca przez Niego do Boga, od którego wyszła. On jest „pierwocinami”, początkiem i wzorem nowego stworzenia, nowych niebios i nowej ziemi (por. Ap 21,1). Aby ta przemiana - Pascha Jezusa - mogła się stawać stopniowo udziałem ludzi wszystkich czasów. Tak oto podczas starotestamentowej Paschy Jezus ustanowił wieczysty sakrament Eucharystii i kapłaństwa służebnego. Tej samej nocy Jezus przekazał też nam nowe przykazanie, „mandatum novum”, przykazanie miłości braterskiej, które staje się służbą aż po dar z samego siebie, uprzedzając nawet w ten sposób najwyższą ofiarę z własnego życia, którą złoży następnego dnia na Kalwarii.

Triduum Paschalne

To największe misterium ludzkiego Odkupienia sprawuje Kościół w trzech cyklach czasu, począwszy od Mszy wieczornej Wielkiego Czwartku aż do Nieszporów Niedzieli Zmartwychwstania. Dni te nazywamy jako Święte Triduum Paschalne, w którym Jezus cierpiał, spoczywał w grobie i powstał z martwych.
Triduum Paschalne zaczyna się Mszą św. Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek. Jest ona jakby „sakramentalnym prologiem” tego, co będziemy celebrować w następnych dniach, a zarazem obrzędowym przekazem całego i jedynego Misterium Paschalnego. Pod osłoną sakramentalnych znaków uobecnia to samo misterium śmierci Jezusa, które upamiętniamy w Liturgii Wielkiego Piątku. Wielki Piątek i Wielka Sobota to dni, w czasie których Kościół nie sprawuje Eucharystii. Wspomina wtedy śmierć Jezusa i Jego spoczynek w grobie. Wigilia Paschalna rozpoczynająca się po zapadnięciu nocy Wielkiej Soboty należy już do Niedzieli Zmartwychwstania i stanowi moment kulminacyjny całego Paschalnego Triduum, którego zwieńczeniem będą Nieszpory Wielkiej Niedzieli. Od Wigilii Paschalnej do Nieszporów Niedzieli celebrujemy bowiem przez cały czas pamiątkę zwycięstwa Jezusa nad śmiercią. Okres paschalnej radości obejmuje 50 dni, które Kościół przeżywa aż do Zesłania Ducha Swiętego jak jedną wielką niedzielę.

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Europo, nie zatracaj swej tożsamości! 20. rocznica przyjęcia Polski do UE

2024-04-30 20:55

[ TEMATY ]

Unia Europejska

Europa

Karol Porwich/Niedziela

Kościół - a w szczególności Jan Paweł II - odegrał kluczową rolę w reintegracji Europy po okresie zimnej wojny jak również na rzecz wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Gdyby Papież Wojtyła na progu referendum akcesyjnego nie zwrócił się do do rodaków w słowach: „Od Unii Lubelskiej do Unii Europejskiej!” oraz nie tłumaczył, że „wejście w struktury Unii Europejskiej na równych prawach z innymi państwami, jest dla naszego narodu i bratnich narodów słowiańskich wyrazem dziejowej sprawiedliwości, a z drugiej strony może stanowić ubogacenie Europy”, być może historia potoczyłaby się inaczej. 1 maja mija 20. rocznica przyjęcia Polski do UE.

Papiestwo na rzecz pokoju - źródła współczesnej integracji europejskiej

CZYTAJ DALEJ

Rozważania na nabożeństwa majowe będą dotyczyć ks. Popiełuszki

2024-04-30 20:56

[ TEMATY ]

bł. ks. Jerzy Popiełuszko

ks. Mirosław Benedyk

Relikwie bł. ks. Jerzego Popiełuszki

Relikwie bł. ks. Jerzego Popiełuszki

Z okazji przypadającej w tym roku 40. rocznicy męczeńskiej śmierci ks. Jerzego Popiełuszki w czasie nabożeństw majowych w Kościele katolickim w Polsce czytane będą rozważania poświęcone życiu i działalności zamordowanego kapłana.

W maju w Kościele katolickim w Polsce odprawiane są nabożeństwa majowe, podczas których śpiewa się Litanię do Najświętszej Maryi Panny.

CZYTAJ DALEJ

Wołam Twoje Imię, Matko… Śladami „Polskiej litanii” ks. Jana Twardowskiego

2024-04-30 21:00

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Artur Stelmasiak

Najpiękniejszy miesiąc maj, Twoim Matko jest od lat – śpiewamy w jednej z pieśni. I oto po raz kolejny w naszym życiu, swoje podwoje otwiera przed nami ten szczególny miesiąc, tak pięknie wpisujący się w maryjną pobożność Polskiego Narodu.

Jak kraj długi i szeroki, ze wszystkich świątyń, chat, przydrożnych krzyży i kapliczek popłynie śpiew litanii loretańskiej. Tak bardzo przyzwyczailiśmy się wołać do Maryi, bo przecież to nasza Matka, nasza Królowa. Dla wielu z nas Maryja jest prawdziwą powierniczką, Przyjaciółką, z którą rozmawiamy w modlitwie, powierzając Jej swoje sekrety, trudności, pragnienia i radości. Ileż tego wszystkiego się uzbierało i ile jeszcze będzie? Tak wiele spraw każdego dnia składamy w Jej matczynych dłoniach. Ktoś słusznie kiedyś zauważył, że „z maryjną pieśnią na ustach, lżej idzie się przez życie”. Niech więc śpiew litanii loretańskiej uczyni nasze życie lżejszym, zwłaszcza w przypadku chorób, cierpień, problemów i trudnych sytuacji, których po ludzku nie dajemy rady unieść. Powierzajmy wszystkie sprawy naszego życia wstawiennictwu Najświętszej Maryi Panny. Niech naszym przewodnikiem po majowych rozważaniach będzie ks. Jan Twardowski, który w „Polskiej litanii” opiewa cześć i miłość Matki Najświętszej, czczonej w tylu sanktuariach rozsianych po naszej ojczystej ziemi.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję