Reklama

Kościół

Jednoczy nas dobre dzieło

Od Wielkiego Piątku głośno w mediach o siostrach dominikankach, które opiekują się chorymi w bocheńskim DPS- ie, gdzie zarówno część mieszkańców, jak również osoby z personelu zostały zakażone koronawirusem. Od Wielkiej Soboty z dominikankami posługuje ks. Piotr Dydo - Rożniecki. Pochodzący z Mielca kapłan od półtora roku przebywał na misjach w Kazachstanie, ale w związku z zamkniętymi granicami nie mógł wrócić do swych parafian. – „Człowiek planuje, Pan Bóg krzyżuje” - stwierdza w rozmowie z Niedzielą ks. Piotr i przekonuje, że w czasie trwającej pandemii nie tylko w Bochni dokonują się piękne dzieła.

[ TEMATY ]

pomoc

dom pomocy społecznej

koronawirus

Bochnia

fot. Sebastian Lewandowski

- Gestów dobrej woli jest teraz bardzo dużo - mówi ks Piotr Dydo-Rożniecki

- Gestów dobrej woli jest teraz bardzo dużo - mówi ks Piotr Dydo-Rożniecki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Maria Fortuna- Sudor: - Co sprawiło, że zdecydował się Ksiądz przyjechać do bocheńskiego DPS-u?

Ks. Piotr Dydo-Rożniecki: - Przede wszystkim z potrzeby serca. Ale impulsem było dostrzeżenie naglącej potrzeby. Nad ranem w Wielką Sobotę zobaczyłem na którymś z portali internetowych udostępniony przez kilka osób artykuł, że są potrzebni ludzie do pomocy w DPS- ie, gdzie jest bardzo trudna sytuacja. Pomyślałem, że powinienem pomóc. Byłem wtedy w domu rodzinnym w Mielcu. Powiedziałem, że rozważam dołączenie do pomagających w Bochni sióstr i że czekam na rozmowę z biskupem Andrzejem Jeżem, który pobłogosławił to dzieło. Przyjechałem. I tak zaczęła się ta Boża przygoda, którą przeżywam we wspólnocie z siostrami dominikankami i naszymi mieszkańcami.

- Jak wygląda sytuacja w DPS-ie, w którym Ksiądz posługuje ?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Wspólnie z ośmioma siostrami dominikankami jesteśmy personelem zastępczym, który usługuje 37 osobom mieszkającym w jednym domu. Są tu osoby z różnymi dysfunkcjami i chorobami psychicznymi. To jest jedna grupa. W drugim domu, obok naszego, mieszka ok. 80 osób starszych, tam posługują 2 siostry dominikanki. One nie mają z nami kontaktu, bo my pracujemy w miejscu, gdzie było kilkanaście przypadków zakażenia korona wirusem i potencjalnie jesteśmy odcięci od świata zewnętrznego.

- Jesteście jedynymi osobami, które się zajmują mieszkańcami tego domu?

- W systemie trójzmianowym mamy 3 grupy, które pracują po osiem godzin. W skład dwóch zespołów wchodzą po 3 siostry, a w trzecim z dwoma dominikankami jestem ja. Od tego poniedziałku już na stałe jest lekarz, ponadto ratownik lub ratowniczka medyczna, którzy zajmują się m.in. przygotowaniem leków do podania mieszkańcom. Nad kwestiami medycznymi czuwa pan doktor Mateusz, a wszystkimi działaniami na naszym terenie koordynuje pan Sebastian Lewandowski, który pracuje w pogotowiu ratunkowym w Bochni, a aktualnie jest oddelegowany do pracy u nas.

Reklama

Chciałbym podkreślić, że zanim przyjechaliśmy do Bochni, mieszkańcami tego DPS- u opiekowały się osoby tu zatrudnione. Żadna z nich nie porzuciła miejsca swej pracy, z oddaniem służyli podopiecznym, ale ze względu na dodatnie wyniki testu musieli odejść na leczenie, a inni - z nimi się stykający - są na kwarantannie. Już niektórzy dzwonią i zapowiadają, że planują tu wrócić. Toteż my jesteśmy częścią sztafety osób pomagających potrzebującym w czasie pandemii.

- A na czym polega praca waszych trzyosobowych zespołów?

- Generalnie robimy wszystko; od pielęgnacji, przemywania, zmiany pampersów, przez rozwożenie jedzenia, dbanie o to, aby wszystko było w porządku. Wykonujemy zadania, prace wynikające z opieki nad pacjentami w ramach zmiany. To jest ciągła obecność i pielęgnacja podopiecznych. Istnieje też możliwość spowiedzi, jeśli któryś z mieszkańców wyrazi taką potrzebę.

- Potrzebują?

- Opowiem o przypadku. Stoję na korytarzu, podjeżdża osoba na wózku i mówi: „Ojcze Piotrze, dziękuję za spowiedź!”

- A jak mieszkańcy odebrali pojawienie się sióstr zakonnych i księdza w ich domu?

- Dostrzegam wiele oznak wdzięczności. Czasem podchodzi któryś z mieszkańców, przygląda się chwilę, w końcu pyta: „Ksiądz czy siostra?” Gdy się odzywam, słyszę: „Szczęść Boże, ojcze Piotrze, jak dobrze, że ksiądz z nami jest! Jak to dobre, że są tu z nami siostry!” Ostatnio podzieliłem się z siostrami, takim spostrzeżeniem, że w ciągu tych kilku dni usłyszałem więcej razy słowo „dziękuję” niż przed przyjazdem do Bochni. Może nawet sam tyle razy nie dziękowałem. Te małe uśmiechy od Pana Boga pomagają nam, zwłaszcza wtedy, gdy jest trudniej, gdy nagle opanuje nas na chwilę niemoc.

- Proszę powiedzieć, co w tych pierwszych chwilach, po przyjeździe do Bochni, było dla Księdza szczególnie trudne.

- I dla mnie, i dla sióstr dominikanek najtrudniejsze było to, że nie znaliśmy wcześniej tego miejsca. Nie byliśmy w nim, nie znaliśmy mieszkańców, zasad tu panujących, rytuałów dnia, jego rytmu. On został w trybie nagłym zaburzony. Trzeba było się z tym oswoić, zdobyć zaufanie podopiecznych poprzez spotkanie z nimi, rozmowę, czasem zwykły gest, czy tylko bycie razem. Już po kilku zmianach, po kilku dniówkach, gdy poznaliśmy dom, pewne możliwości, ustaliliśmy schematy, działania przy posiłkach, przy pielęgnacji, przy rozpoznaniu potrzeb, czy w jakiej kondycji jest człowiek. Pamiętam, że gdy przyjechałem tu w Wielką Sobotę, z dwoma siostrami z Krużlowej, mieliśmy dyżur nocny. Szliśmy i w sensie dosłownym, i przenośnym po omacku. Tylko na podstawie tego, co nam zostało przekazane. Próbowaliśmy te zadania wykonać, pokładając ufność w Bożej opatrzności.

- Trudna sytuacja w bocheńskim DPS- ie, przekazana w mediach, wyzwoliła w ludziach chęć pomagania…

- Przyjeżdżają i przywożą maseczki, rękawiczki, płyn do dezynfekcji i wiele innych niezbędnych rzeczy. Na przykład przyjechał ks. proboszcz z parafii św. Mikołaja w Bochni i przekazał potrzebne płyny. W Wielką Sobotę, w nocy przyjechali do nas ofiarodawcy z Łodzi, zostawili rzeczy i pojechali. Mogłem tylko z daleka podziękować i pomachać. Wiele osób przekazuje środki za pośrednictwem fundacji sióstr dominikanek. Jeszcze inni modlą się w naszej intencji, ofiarują cierpienie. Gestów dobrej woli jest teraz bardzo dużo. Te działania wspierające nas przynoszą wiele dobra, pobudzają serce do troski o drugiego człowieka.

Chciałbym też podkreślić, że różne formy wspierania są realizowane w całej Polsce. W wielu DPS- ach posługują osoby, które przyszły chorym z pomocą. Ta obecność drugiego jest bardzo ważna. Słyszałem wypowiedź człowieka, który wyzdrowiał z koronawirusa. On przyznał, że w czasie choroby najtrudniejsza dla niego była samotność. I my tutaj jesteśmy razem. Oni są z nami, my - z nimi. Nieprzerwanie. Jedna grupa schodzi ze zmiany, druga wchodzi. Pracujemy, niesiemy pomoc potrzebującym, łączymy się na Eucharystii, dzielimy się słowem…

-A jaką rolę w tej posłudze pełni codzienna Eucharystia?

- To jest umocnienie. Siostry, które tu przyjechały, myślały, że w tym czasie nie będą uczestniczyć w Mszy św. A tymczasem w Niedzielę Wielkanocną zaśpiewaliśmy: „Zwycięzca śmierci…” i radosne Alleluja! Eucharystia jest spotkaniem i dziękczynieniem. Każdego dnia modlę się w intencji tych wszystkich, którzy posługują chorym, ale też tych, którzy odchodzą do Pana.

- To prawda, że bardzo chciał Ksiądz wrócić do pracy w Kazachstanie?

- Za wszelką cenę chciałem tam wrócić. Tylko, że granice są zamknięte. Nawet się z Panem Bogiem kłóciłem, tłumaczyłem, że tam jestem bardziej potrzebny. No bo po co miałbym tu w Polsce być? W Wielką Sobotę otrzymałem odpowiedź. W szerszym kontekście można to skomentować przysłowiem; „Człowiek planuje, Pan Bóg krzyżuje”.

- Żyjemy w trudnym czasie pandemii. Nie wszyscy możemy być wolontariuszami, nieść pomoc na pierwszej linii frontu…

- Myślę, że to jest niemożliwe, ale każdy może najlepiej wykonać swoje zadania. Nie wszyscy są tak dzielni jak siostry dominikanki, które od razu zgłosiły chęć służenia najbardziej potrzebującym. Nie wszyscy są tak wspaniałomyślni, jak ich matka generalna, ale na wspólnym froncie łączy, jednoczy nas to dobre dzieło. W liście do Rzymian czytamy : „Nie daj się zwyciężyć złu, ale zło dobrem zwyciężaj”. Można powiedzieć, że wspólny wróg motywuje nas do pomagania na miarę własnych możliwości. Każdy może rozeznać, gdzie teraz powinien być, jaką postawę przyjąć, jak służyć, komu. Każda forma pomocy jest w tej chwili przykładem człowieczeństwa i wypełnieniem misji, jaką człowiek ma do spełnienia.

2020-04-16 10:57

Ocena: +5 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przełożona dominikanek pomagających w Bochni: to jest Ewangelia, która sprawdza się w praktyce

[ TEMATY ]

dominikanki

DPS

koronawirus

Bochnia

dominikanki.pl

– Jestem bardzo dumna z moich sióstr, jestem im wdzięczna, a one są niesamowicie dzielne i ufność składają w Panu Bogu. To jest Ewangelia, która sprawdza się w praktyce – mówi m. Aleksandra Zaręba OP, przełożona generalna Zgromadzenia Sióstr św. Dominika. Dziesięć dominikanek od Wielkiego Piątku pomaga podopiecznym Domu Pomocy Społecznej w Bochni, w którym wykryto zakażenie koronawirusem.

Rozpaczliwa prośba o wsparcie dla Domu Pomocy Społecznej w Bochni do Zgromadzenia Sióstr św. Dominika dotarła w Wielki Piątek. Z siostrami skontaktował się starosta, który poinformował, że z powodu zakażenia koronawirusem spora część personelu trafiła do szpitala lub została objęta kwarantanną i DPS znalazł się w bardzo trudnej sytuacji.

CZYTAJ DALEJ

Św. Florian - patron strażaków

Św. Florianie, miej ten dom w obronie, niechaj płomieniem od ognia nie chłonie! - modlili się niegdyś mieszkańcy Krakowa, których św. Florian jest patronem. W 1700. rocznicę Jego męczeńskiej śmierci, właśnie z Krakowa katedra diecezji warszawsko-praskiej otrzyma relikwie swojego Patrona. Kim był ten Święty, którego za patrona obrali także strażacy, a od którego imienia zapożyczyło swą nazwę ponad 40 miejscowości w Polsce?

Zachowane do dziś źródła zgodnie podają, że był on chrześcijaninem żyjącym podczas prześladowań w czasach cesarza Dioklecjana. Ten wysoki urzędnik rzymski, a według większości źródeł oficer wojsk cesarskich, był dowódcą w naddunajskiej prowincji Norikum. Kiedy rozpoczęło się prześladowanie chrześcijan, udał się do swoich braci w wierze, aby ich pokrzepić i wspomóc. Kiedy dowiedział się o tym Akwilinus, wierny urzędnik Dioklecjana, nakazał aresztowanie Floriana. Nakazano mu wtedy, aby zapalił kadzidło przed bóstwem pogańskim. Kiedy odmówił, groźbami i obietnicami próbowano zmienić jego decyzję. Florian nie zaparł się wiary. Wówczas ubiczowano go, szarpano jego ciało żelaznymi hakami, a następnie umieszczono mu kamień u szyi i zatopiono w rzece Enns. Za jego przykładem śmierć miało ponieść 40 innych chrześcijan.
Ciało męczennika Floriana odnalazła pobożna Waleria i ze czcią pochowała. Według tradycji miał się on jej ukazać we śnie i wskazać gdzie, strzeżone przez orła, spoczywały jego zwłoki. Z czasem w miejscu pochówku powstała kaplica, potem kościół i klasztor najpierw benedyktynów, a potem kanoników laterańskich. Sama zaś miejscowość - położona na terenie dzisiejszej górnej Austrii - otrzymała nazwę St. Florian i stała się jednym z ważniejszych ośrodków życia religijnego. Z czasem relikwie zabrano do Rzymu, by za jego pośrednictwem wyjednać Wiecznemu Miastu pokój w czasach ciągłych napadów Greków.
Do Polski relikwie św. Floriana sprowadził w 1184 książę Kazimierz Sprawiedliwy, syn Bolesława Krzywoustego. Najwybitniejszy polski historyk ks. Jan Długosz, zanotował: „Papież Lucjusz III chcąc się przychylić do ciągłych próśb monarchy polskiego Kazimierza, postanawia dać rzeczonemu księciu i katedrze krakowskiej ciało niezwykłego męczennika św. Floriana. Na większą cześć zarówno świętego, jak i Polaków, posłał kości świętego ciała księciu polskiemu Kazimierzowi i katedrze krakowskiej przez biskupa Modeny Idziego. Ten, przybywszy ze świętymi szczątkami do Krakowa dwudziestego siódmego października, został przyjęty z wielkimi honorami, wśród oznak powszechnej radości i wesela przez księcia Kazimierza, biskupa krakowskiego Gedko, wszystkie bez wyjątku stany i klasztory, które wyszły naprzeciw niego siedem mil. Wszyscy cieszyli się, że Polakom, za zmiłowaniem Bożym, przybył nowy orędownik i opiekun i że katedra krakowska nabrała nowego blasku przez złożenie w niej ciała sławnego męczennika. Tam też złożono wniesione w tłumnej procesji ludu rzeczone ciało, a przez ten zaszczytny depozyt rozeszła się daleko i szeroko jego chwała. Na cześć św. Męczennika biskup krakowski Gedko zbudował poza murami Krakowa, z wielkim nakładem kosztów, kościół kunsztownej roboty, który dzięki łaskawości Bożej przetrwał dotąd. Biskupa zaś Modeny Idziego, obdarowanego hojnie przez księcia Kazimierza i biskupa krakowskiego Gedko, odprawiono do Rzymu. Od tego czasu zaczęli Polacy, zarówno rycerze, jak i mieszczanie i wieśniacy, na cześć i pamiątkę św. Floriana nadawać na chrzcie to imię”.
W delegacji odbierającej relikwie znajdował się bł. Wincenty Kadłubek, późniejszy biskup krakowski, a następnie mnich cysterski.
Relikwie trafiły do katedry na Wawelu; cześć z nich zachowano dla wspomnianego kościoła „poza murami Krakowa”, czyli dla wzniesionej w 1185 r. świątyni na Kleparzu, obecnej bazyliki mniejszej, w której w l. 1949-1951 jako wikariusz służył posługą kapłańską obecny Ojciec Święty.
W 1436 r. św. Florian został ogłoszony przez kard. Zbigniewa Oleśnickiego współpatronem Królestwa Polskiego (obok świętych Wojciecha, Stanisława i Wacława) oraz patronem katedry i diecezji krakowskiej (wraz ze św. Stanisławem). W XVI w. wprowadzono w Krakowie 4 maja, w dniu wspomnienia św. Floriana, doroczną procesję z kolegiaty na Kleparzu do katedry wawelskiej. Natomiast w poniedziałki każdego tygodnia, na Wawelu wystawiano relikwie Świętego. Jego kult wzmógł się po 1528 r., kiedy to wielki pożar strawił Kleparz. Ocalał wtedy jedynie kościół św. Floriana. To właśnie odtąd zaczęto czcić św. Floriana jako patrona od pożogi ognia i opiekuna strażaków. Z biegiem lat zaczęli go czcić nie tylko strażacy, ale wszyscy mający kontakt z ogniem: hutnicy, metalowcy, kominiarze, piekarze. Za swojego patrona obrali go nie tylko mieszkańcy Krakowa, ale także Chorzowa (od 1993 r.).
Ojciec Święty z okazji 800-lecia bliskiej mu parafii na Kleparzu pisał: „Święty Florian stał się dla nas wymownym znakiem (...) szczególnej więzi Kościoła i narodu polskiego z Namiestnikiem Chrystusa i stolicą chrześcijaństwa. (...) Ten, który poniósł męczeństwo, gdy spieszył ze swoim świadectwem wiary, pomocą i pociechą prześladowanym chrześcijanom w Lauriacum, stał się zwycięzcą i obrońcą w wielorakich niebezpieczeństwach, jakie zagrażają materialnemu i duchowemu dobru człowieka. Trzeba także podkreślić, że święty Florian jest od wieków czczony w Polsce i poza nią jako patron strażaków, a więc tych, którzy wierni przykazaniu miłości i chrześcijańskiej tradycji, niosą pomoc bliźniemu w obliczu zagrożenia klęskami żywiołowymi”.

CZYTAJ DALEJ

Chcemy zobaczyć Jezusa

2024-05-04 17:55

[ TEMATY ]

ministranci

lektorzy

Służba Liturgiczna Ołtarza

Pielgrzymka służby liturgicznej

Rokitno sanktuarium

Katarzyna Krawcewicz

Centralnym punktem pielgrzymki była Eucharystia przy ołtarzu polowym

Centralnym punktem pielgrzymki była Eucharystia przy ołtarzu polowym

4 maja w Rokitnie modliła się służba liturgiczna z całej diecezji.

Pielgrzymka rozpoczęła się koncertem księdza – rapera Jakuba Bartczaka, który pokazywał młodzieży wartość powołania, szczególnie powołania do kapłaństwa. Po koncercie rozpoczęła się uroczysta Msza święta pod przewodnictwem bp. Tadeusza Lityńskiego. Pasterz diecezji wręczył każdemu ministrantowi mały egzemplarz Ewangelii św. Łukasza. Gest ten nawiązał do tegorocznego hasła pielgrzymki „Chcemy zobaczyć Jezusa”. Młodzież sięgając do tekstu Pisma świętego, będzie mogła każdego dnia odkrywać Chrystusa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję