Reklama

Wychowanie do uczestnictwa we Mszy św. (VIII)

Struktura Mszy świętej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nowe Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, cytując Konstytucję o Liturgii Soboru Watykańskiego II, mówi, iż Msza św. składa się z dwóch części: Liturgii Słowa i Liturgii Eucharystycznej, które „tak ściśle wiążą się ze sobą, że stanowią jeden akt kultu”. Zostały one poprzedzone obrzędami wstępnymi i zakończenia. Stąd też wyłonił się następujący plan:
- Obrzędy wstępne,
- Liturgia Słowa,
- Liturgia Eucharystyczna,
- Obrzędy zakończenia.
Pochylmy się teraz, w wielkim skrócie, nad znaczeniem poszczególnych zagadnień.

Obrzędy wstępne

Śpiew na wejście. Jest to tzw. antyfona na wejście, zaczerpnięta z mszału i połączona z psalmem, albo stosowna pieśń wyrażająca charakter przeżywanej uroczystości. Celem jego jest: zapoczątkowanie celebry, zespolenie wiernych w jedną wspólnotę i z obecnym wśród nich Chrystusem, wyrażenie charakteru przeżywanej uroczystości.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pozdrowienie ołtarza. Dokonuje się przez pocałunek, który jest symbolem miłości, czci i oddania, zobowiązujący do wierności. „Całując ołtarz, powierzamy Bogu chwiejną ludzką wolę i nasze kruche postanowienie i wyrażamy pragnienie, by nasz akt był zawsze znakiem wierności Chrystusowi”.

Znak krzyża. W znaku krzyża zawiera się wyznanie: to Chrystus odkupił świat przez krzyż i w krzyżu jest zbawienie. Równocześnie wyznajemy, że dzieło odkupienia jest wspólnym dziełem Trójcy Świętej. „Przez krzyż Chrystus uświęca człowieka w całości, aż do ostatniej tkanki jego jestestwa”.

Pozdrowienie wiernych. Liturgia przewiduje w mszale trzy formuły. Bazują one na tekstach biblijnych i wyrażają, że „w pozdrowieniu płynącym z serca kryje się coś z błogosławieństwa i modlitwy”. Kiedy kapłan wypowiada pozdrowienie, chce wyrazić, że traktuje zebranych jako bliskich mu i drogich, dla których chce uprosić u Boga wszelkie dobro. Wierni, odpowiadając „I z duchem twoim”, odwzajemniają się tą samą życzliwością i miłością.

Reklama

Akt pokutny. Po wezwaniu kapłana następuje chwila ciszy i refleksji nad sobą. Krytyczne spojrzenie w głąb siebie znajduje swój wyraz we wspólnotowym śpiewie lub odmówieniu formuły pokutnej. Trzeba dodać, że modlitwa kapłana o przebaczenie ma charakter wstawienniczy, a nie sakramentalny. Oprócz trzech formuł zwartych w mszale Kościół dopuszcza także formuły okolicznościowe, które w określonych warunkach mogą lepiej wyrażać potrzeby modlącego się ludu. Spośród formuł pokutnych mszał eksponuje jako modlitwę wzorcową: „Spowiadam się”. Podkreślmy niektóre tylko momenty tej modlitwy. Wyznajemy swoje grzechy nie tylko „Bogu Wszechmogącemu”, ale także „braciom i siostrom”. Liturgia akcentuje w ten sposób społeczny wymiar grzechu, który „rozrywa, kaleczy i zuboża Ciało Chrystusowe”. Formuła ta kończy się prośbą skierowaną do Maryi, aniołów, świętych i wiernych Kościoła o modlitwę w naszej intencji. Jest to świadectwo wiary w communio sanctorum.

„Chwała na wysokości Bogu”. Jest to starochrześcijański hymn śpiewany lub recytowany. Jego treścią jest uwielbienie Boga i dziękczynienie za Jego miłosierdzie. Wyróżniamy w nim trzy zasadnicze części:
- śpiew aniołów przy narodzeniu Chrystusa,
- uwielbienie Boga w Trójcy Świętej,
- hołd oddawany Chrystusowi - Odkupicielowi wszechświata.

Modlitwa dnia - kolekta. Jest to modlitwa, która zbiera poszczególne intencje wiernych i czyni je przedmiotem prośby całego Kościoła. Z tego powodu jest zwięzła, oszczędna w słowach i ujęta tak ogólnie, by każdy miał świadomość, że jego konkretne potrzeby i troski zostały włączone w prośbę całej wspólnoty i powierzone Bogu. Modlitwę dnia kapłan recytuje lub śpiewa w postawie oranta - człowieka modlącego się. Wyraża ona gotowość otwarcia się na przyjęcie łaski i hołd składany Bogu. Wezwanie celebransa „Módlmy się” podkreśla, że modlitwa dnia nie jest tylko sprawą kapłana, ale całej wspólnoty. Po tym następuje chwila milczenia, podczas której każdy uświadamia sobie obecność Boga i formułuje intencje. Pod koniec modlitwy kapłan składa ręce. Gest ten jest „deklaracją wierności Bogu i obietnicą pracowitego wykorzystania łask”.

W następnym artykule zatrzymamy się nad Liturgią Słowa.

2005-12-31 00:00

Ocena: +4 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Gniezno: abp Antonio Guido Filipazzi przekazał krzyże misyjne misjonarzom

2024-04-28 13:19

[ TEMATY ]

misje

PAP/Paweł Jaskółka

Czternastu misjonarzy - 12 księży, siostra zakonna i osoba świecka - otrzymało dziś w Gnieźnie z rąk nuncjusza apostolskiego w Polsce abp. Antonio Guido Filipazzi krzyże misyjne. „Przyjmując krzyż pamiętajcie, że nie jesteście pracownikami organizacji pozarządowej, ale podobnie jak św. Wojciech, niesiecie Ewangelię Chrystusa, Kościół Chrystusa i samego Chrystusa” - mówił nuncjusz.

Życzeniami dla posłanych misjonarzy nuncjusz apostolski w Polsce uczynił słowa papieża Franciszka, którymi rozpoczął on swój pontyfikat: „Chciałbym, abyśmy wszyscy mieli odwagę wędrować w obecności Pana, z krzyżem Pana; budować Kościół na krwi Pana, która została przelana na krzyżu, i wyznawać jedną chwałę Chrystusa ukrzyżowanego, a tym samym Kościół będzie postępować naprzód”.

CZYTAJ DALEJ

Trwam w Winnym Krzewie

2024-04-23 12:03

Niedziela Ogólnopolska 17/2024, str. 22

[ TEMATY ]

rozważanie

Adobe Stock

Jakiś czas temu spotkałem mężczyznę, który po wielu latach przeżytych z dala od Boga i Kościoła odnalazł skarb wiary i utracony całkowicie sens życia. Urodził się w dobrej katolickiej rodzinie. Rodzice zadbali o jego religijną formację. Pokazali mu prawdziwe rodzinne życie, jednak już jako nastolatek zaczął się od tego wszystkiego odcinać. Spotkał takie osoby, które przekonały go, że religia to ludzki wymysł, że Boga nie ma, a Kościół i jego ludzie to zwykli hipokryci. Począł się zatracać, zaczął bowiem nadużywać alkoholu, zażywać narkotyki, prowadzić rozwiązłe życie, w niczym nieskrępowanej wolności. Porzucił dom, zrozpaczonych rodziców i związał się z towarzystwem, które wyznawało podobne „wartości”. Tam poznał swoją przyszłą żonę. Zawarli nawet sakrament małżeństwa, bo ktoś ich przekonał, że to fajna „impreza”. Dali życie trzem córkom, których nawet nie ochrzcili. Małżeństwo tego człowieka rozpadło się, a córki totalnie pogubiły się w życiu. Został sam z poczuciem przegranego życia. Postanowił ze sobą skończyć. I wtedy spotkał kogoś, kto przypomniał mu o Bogu, o sakramentach świętych, o Różańcu i zaprowadził do wspólnoty działającej w parafii, która otoczyła go miłością i modlitwą. Dzisiaj odbudowuje swoje życie, porządkuje swoje sprawy. Na jego dłoni widziałem owinięty różaniec, z którym, jak powiedział, nigdy się już nie rozstaje. Na pożegnanie przyznał, że nareszcie czerpie pełnymi garściami z Bożej miłości.

CZYTAJ DALEJ

Jubileuszowy Dzień Wspólnoty w Czerwieńsku

2024-04-29 09:23

[ TEMATY ]

Ruch Światło‑Życie

Parafia Czerwieńsk

Jubileuszowy Dzień Wspólnoty

Waldemar Napora

Udział w spotkaniu wzięli ks. Dariusz Korolik, obecny moderator Ruchu Światło-Życie w naszej diecezji, kapłani związani z Oazą w różnym czasie, animatorzy oraz pary Domowego Kościoła

Udział w spotkaniu wzięli ks. Dariusz Korolik, obecny moderator Ruchu Światło-Życie w naszej diecezji, kapłani związani z Oazą w różnym czasie, animatorzy oraz pary Domowego Kościoła

Ruch Światło-Życie w ramach jubileuszu 50-lecia istnienia w diecezji zaprosił byłych oazowiczów na spotkanie w ramach Jubileuszowego Dnia Wspólnoty.

Jedno z kilku takich zaplanowanych spotkań odbyło się 27 kwietnia w parafii pw. św. Wojciecha w Czerwieńsku. Rozpoczęło się Mszą św. w kościele parafialnym pod przewodnictwem ks. Jana Pawlaka, wieloletniego uczestnika i moderatora Ruchu. Udział w spotkaniu wzięli ks. Dariusz Korolik, obecny moderator Ruchu Światło-Życie w naszej diecezji, kapłani związani z Oazą w różnym czasie, animatorzy oraz pary Domowego Kościoła. Przybyły także rodziny zainteresowane formacją w grupach oazowych.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję