Reklama

Niedziela Częstochowska

Częstochowa: koncert organowy na Festiwalu „Gaude Mater”

[ TEMATY ]

koncert

Gaude Mater

Ks. Mariusz Frukacz

Emanuel Józef Bączkowski

Emanuel Józef Bączkowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kompozycje takich twórców jak: Jan Sebastian Bach, Johann Gottfried Walther, Edward Francis Rimbault oraz Petr Eben, mogli usłyszeć 3 maja uczestnicy 28. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie. Dzieła tych twórców wykonał w kościele ewangelicko-augsburskim Wniebowstąpienia Pańskiego w Częstochowie Emanuel Józef Bączkowski.

Na koncert organowy pt. „Wokół organów jasnogórskich” złożyły się następujące kompozycje: J.S. Bach (1685-1750) – Preludium i fuga Es dur BWV 552, J. G. Walther (1684-1748) – Concerto si minor, E. Bączkowski – Improwizacje Jasnogórskie, E. Rimbault (1816-1876) – The Silver Trumpets, P. Eben (1929-2007) – Lied des leiermannes, J.S. Bach (1685-1750) – Toccata i fuga d moll BWV 565.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Koncert poprowadziła Beata Młynarczyk.

Otwierając koncert ks. Adam Glajcar, parafii ewangelicko-augsburskiej w Częstochowie w swoim słowie zwrócił uwagę na więzi pomiędzy muzyką, sztuką i sacrum. - Nasza świątynia, która otwarta jest na piękną muzykę organową posiada organy, których powstanie datowane na pierwsze dziesięciolecie XX wieku. Jest to jeden z najpiękniej brzmiących instrumentów – podkreślił ks. Glajcar, wyrażając radość, że po raz kolejny festiwal zawitał we wnętrzu świątyni luterańskiej.

Przed koncertem w rozmowie z „Niedzielą” Emanuel Józef Bączkowski zauważył, że „bardzo trudno w dzisiejszej pop kulturze przebić się z tak piękną muzyką jaką jest muzyka organowa”. - Jesteśmy świadkami obniżenia kultury, jakiegoś zepchnięcia wysokiej kultury na boczne tory. Niemniej jako wykonawcy muzyki poważnej nie poddajemy się i staramy się ukazać te wzorce, które są nieprzemijające – powiedział Emanuel Bączkowski.

- Organy służą w trakcie liturgii, służą ludziom, aby wznosić ich do Boga. Dla mnie wielkim mistrzem jest Jan Sebastian Bach, którego podziwiamy od wieków – dodał artysta i wyraził radość, że projekt muzyczny przygotowany przez niego odkrywa w nowy sposób piękno organów, szczególnie tych na Jasnej Górze.

Reklama

Koncertowi towarzyszyło otwarcie wystawy zbiorowej fotografii Jarosława Dumańskiego i Cezarego Miłosia pt. „Festiwale muzyki organowej i kameralnej w kościele parafialnym pw. Wniebowstąpienia Pańskiego w Częstochowie”. Fotografie przybliżają m. in. historię festiwali muzyki organowej i kameralnej, które w częstochowskiej parafii ewangelicko-augsburskiej organizowane są od 2014 r.

Emanuel Józef Bączkowski występował wielokrotnie w ramach Europejskich i Międzynarodowych Festiwali Organowych. Koncertuje jako solista i kameralista. M. in. w najznamienitszych Bazylikach Rzymskich wykonał cykl recitali tematycznie związanych z Bożym Narodzeniem i Wielkim Postem, promujących polską muzykę organową. Jest dyrektorem artystycznym i współpomysłodawcą Papieskich Koncertów w Diecezji Radomskiej.

Artysta jest członkiem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych, Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, Związku Artystów Scen Polskich, Towarzystwa Przyjaciół Fundacji Jana Pawła II w Paryżu, Fundacji Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu. Jest Kawalerem Orderu Najświętszej Bogurodzicy. W 2014 roku został uhonorowany przez kard. Kazimierza Nycza najwyższym odznaczeniem Archidiecezji Warszawskiej „Za zasługi dla Archidiecezji Warszawskiej”. W 2016 roku wicepremier minister kultury prof. Piotr Gliński nadał mu odznaczenie Zasłużony dla Kultury Polskiej. W tym samym roku otrzymał z rąk kard. Stanisława Dziwisza Złoty Medal Jana Pawła II Za Zasługi dla Archidiecezji Krakowskiej.

Patronat honorowy nad festiwalem objęli: Marszałek Województwa Śląskiego Wojciech Saługa, Prezydent Miasta Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk i abp Wacław Depo metropolita częstochowski.

28. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, który zakończy się 7 maja został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Reklama

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, zainicjowany przez Krzysztofa Pośpiecha, dyrygenta, pedagoga i pierwszego dyrektora Ośrodka Promocji Kultury „Gaude Mater”, to największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur, od ponad 25-lat związany z Częstochową i Jasną Górą.

Festiwal ma dwie misje - dialog chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno współczesnej - stawiając na prawykonania, jak i dawnej - kultywując tradycje i najwybitniejsze osiągnięcia wielowiekowego dziedzictwa polskiej muzyki barokowej zgromadzonej w jasnogórskich archiwach ojców paulinów.

2018-05-03 19:19

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Gaude Mater”: koncert z okazji 500-lecia Reformacji

[ TEMATY ]

festiwal

muzyka

Śląsk

Gaude Mater

Marian Sztajner

„Solus Christus” – Koncert z okazji 500-lecia Reformacji, zabrzmiał 2 maja wieczorem w kościele ewangelicko-augsburskim Wniebowstąpienia Pańskiego w Częstochowie, podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”.

„Solus Christus” to sakralny projekt muzyczny, który powstał na okoliczność jubileuszu 500-lecia Reformacji. Na program koncertu złożyły się m.in. dzieła Jana Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadeusza Mozarta i Georga Friedricha Händla, które dopełniły również kompozycje Stanisława Hadyny – założyciela i patrona Zespołu „Śląsk” oraz opracowania muzyczne utworów sakralnych Jean Claudea Hauptmana.

CZYTAJ DALEJ

Trudny patron

O tym, że św. Zygmunt jest trudnym patronem, wiedzą najlepiej kaznodzieje, którzy głoszą kazania ku jego czci. Jak bowiem stawiać za wzór - co przecież jest naturalne w przypadku świętych - człowieka, ogarniętego tak wielką żądzą władzy, że dla jej realizacji nie zawahał się zabić własnego syna? Niektórzy pomijają ten fakt milczeniem, przywołując za to chrześcijańskie cnoty króla Burgundów, których był przykładem. Inni koncentrują się na męczeńskiej śmierci, nie wspominając, że rozkaz królewski stał się przyczyną śmierci młodego Sigeryka.

Lęk o władzę

CZYTAJ DALEJ

By uczcić Maryję jako naszą Królową

2024-05-02 21:01

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Królowa Polski

BPJG

Kiedy myślimy o Królowej, to raczej przychodzi nam na myśl zmarła niedawno królowa Elżbieta, ewentualnie królowa Belgii, Hiszpanii, Szwecji, może jeszcze Norwegii. Tylko wprawnie śledzący politykę światową potrafią wymienić więcej państw, które są monarchiami. Aż trudno uwierzyć, że Kościół zaprasza nas, byśmy 3 maja świętowali Uroczystość Królowej Polski.

Od czasów rozbiorów Polska nie ma już króla, a tymczasem my gromadzimy się, by czcić Maryję jako naszą Królową. I chociaż od 1656 roku Maryja stała się Królową Polski, to dziś pewnie już nie wielu identyfikuje się z tym tytułem. I mimo, iż króluje z wysokości jasnogórskiego tronu, to jednak jest z nami jak Matka ze swoimi dziećmi. Pragnie być blisko naszych radości i smutków. Jak Matka chce z nami dzielić przeciwności losu, samotność, niezrozumienie. Pragnie również uczyć nas wrażliwości i dobroci, byśmy zatroskani o własne potrzeby nie zapominali, że obok nas są inni, którym należy pomóc.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję