Reklama

Zmartwychwstał Pan! Alleluja!

Niedziela rzeszowska 15/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jak to właściwie jest z tą Wielkanocą? Dlaczego w przeciwieństwie do Bożego Narodzenia, Święta Wielkanocne to święta ruchome? Czy nie można na drodze obliczeń astronomicznych ustalić przynajmniej przybliżoną datę Męki Pańskiej i Zmartwychwstania (podobnie jak przybliżona jest, ale ostatecznie przyjęta za stałą, data narodzenia Jezusa).
To wielce symboliczne, że Pascha Jezusa powiązana jest czasowo z paschą narodu wybranego. Tak jak Mojżesz wyprowadził Żydów z niewoli egipskiej, tak Jezus dokonał czegoś niewyobrażalnie większego - pokonując śmierć i zmartwychwstając - wyprowadził ludzi z niewoli grzechu.
Godzina zmartwychwstania Chrystusa pozostaje Bożą tajemnicą, ale na pewno powstał z grobu w nocy z soboty na niedzielę. W 325 r. na Soborze Nicejskim ustalono, że pamiątka Zmartwychwstania - Pascha chrześcijańska, obchodzona będzie w pierwszą niedzielę po pierwszej wiosennej pełni księżyca. W VII/VIII w. (w czasach Karola Wielkiego i za sprawą św. Bedy Czcigodnego) przyjęto, że początek wiosny przypada na 21 marca. Stąd możliwe terminy Wielkanocy: najwcześniejszy - 22 marca; najpóźniejszy - 25 kwietnia.
Zapowiedzią radości Zmartwychwstania jest już liturgia Wielkiej Soboty, czyli Wigilii Paschalnej. To ciągle jeszcze oczekiwanie, bo łacińskie vigilare znaczy czuwać. Ale w myśl przepisów liturgicznych ceremonie Wielkosobotnie należą już do Niedzieli Zmartwychwstania Pańskiego. Stąd może w naszym regionie zachował się zwyczaj, że radosne pozdrowienia: „Chrystus zmartwychwstał! Prawdziwie zmartwychwstał!” można wypowiadać już w Wielką Sobotę po powrocie z nabożeństwa Wigilii Paschalnej.
Ale pełnię radości Wielkanocnego Poranka obwieszczają dopiero dzwony rezurekcyjne. W Polsce rezurekcję (od resurrectio - zmartwychwstanie) wprowadzili bożogrobcy, zakon sprowadzony ok. 1163 r. do Miechowa z Jerozolimy (za: Roman Landowski, Dawnych obyczajów rok cały. Między wiarą, tradycją i obrzędem, Pelplin 2000).
Rezurekcja rozpoczyna się uroczystą procesją z Najświętszym Sakramentem na zewnątrz kościoła. Ubrany w złotą kapę kapłan podnosi ustawiony przy Grobie Pańskim krzyż ozdobiony czerwoną stułą (na znak Jezusa-Kapłana, który złożył siebie na ofiarę). Następnie ksiądz trzykrotnym śpiewem oznajmia zmartwychwstanie Chrystusa. Ministranci niosą krzyż i figurę Zmartwychwstałego, kapłan trzyma przed sobą monstrancję z Hostią. Dawniej, gdy przy kościele lokowany był także cmentarz grzebalny, procesja była symbolicznym ogłoszeniem wieści o Zmartwychwstaniu także zmarłym. Procesja kończy się odśpiewaniem dziękczynnego hymnu Ciebie, Boga, wysławiamy.
Wielkanocną Mszę św. celebrują kapłani w białych szatach. Symbolem zwycięskiego Jezusa jest figurka Zmartwychwstałego z chorągwią w ręku, wystawiana aż do uroczystości Wniebowstąpienia (za: Katarzyna Czarnecka, Wielkanoc w polskiej kulturze Poznań 1997).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Suplika do Maryi w Pompejach

[ TEMATY ]

nowenna

nowenna pompejańska

Adobe Stock

Znasz Nowennę Pompejańską nazywaną „nowenną nie do oparcia”?

8 maja trwa wielkie święto w Sanktuarium w Pompejach i uroczyście odczytuje się supliki do Królowej Różańca z Pompejów. Koniecznie się przyłącz, aby uzyskać wielkie łaski za przyczyną matki Bożej Królowej Różańca Świętego.

CZYTAJ DALEJ

Twórca pierwszej reguły

Niedziela Ogólnopolska 19/2023, str. 20

[ TEMATY ]

Św. Pachomiusz Starszy

commons.wikimedia.org

Św. Pachomiusz Starszy

Św. Pachomiusz Starszy

Ojciec Pustyni, ojciec monastycyzmu.

Urodził się w Esneh, w Górnym Egipcie. Jego rodzice byli poganami. Kiedy miał 20 lat, został wzięty do wojska i musiał służyć w legionach rzymskich w pobliżu Teb. Z biegiem czasu zapoznał się jednak z nauką Chrystusa. Modlił się też do Boga chrześcijan, by go uwolnił od okrutnej służby. Po zwolnieniu ze służby wojskowej przyjął chrzest. Udał się na pustynię, gdzie podjął życie w surowej ascezie u św. Polemona. Potem w miejscowości Tabenna prowadził samotne życie, jednak zaczęli przyłączać się do niego uczniowie. Tak oto powstał duży klasztor. W następnych latach Pachomiusz założył jeszcze osiem podobnych monasterów. Po pewnym czasie zarząd nad klasztorem powierzył swojemu uczniowi św. Teodorowi, a sam przeniósł się do Phboou, skąd zarządzał wszystkimi klasztorami-eremami. Pachomiusz napisał pierwszą regułę zakonną, którą wprowadził zasady życia w klasztorach. Zobowiązywał mnichów do prowadzenia życia wspólnotowego i wykonywania prac ręcznych związanych z utrzymaniem zakonu. Każdy mnich mieszkał w oddzielnym szałasie, a zbierano się wspólnie jedynie na posiłek i pacierze. Reguła ta wywarła istotny wpływ na reguły zakonne w Europie, m.in. na regułę św. Benedykta. Regułę Pachomiusza św. Hieronim w 402 r. przełożył na język łaciński (Pachomiana latina). Koptyjski oryginał zachował się jedynie we fragmentach.

CZYTAJ DALEJ

Nowacka: w kolejnym roku szkolnym oceny z religii i etyki nie będą wliczane do średniej

2024-05-09 10:40

[ TEMATY ]

katecheza

religia

PAP/Jarek Praszkiewicz

Minister edukacji narodowej Barbara Nowacka powiedziała w czwartek w TVP Info, że jest przywiązana do idei zmniejszenia liczby lekcji religii do jednej godziny w tygodniu, bo "szkoła jest od kształcenia, a nie od formacji religijnej".

Potwierdziła, że w kolejnym roku szkolnym oceny z religii i etyki nie będą wliczane do średniej ocen. Będzie też możliwość łączenia grup na lekcje z tych przedmiotów. Obecnie szkoła ma obowiązek wpisać w plan lekcje religii lub etyki, jeśli w danej klasie zgłosi się na nie więcej niż siedem osób. Po zmianach będzie można te mniejsze grupy połączyć w jedną większą.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję