Reklama

Wiara

Królowa polskiego maja

Niedziela przemyska 19/2015, str. 1, 5

[ TEMATY ]

nabożeństwo majowe

Jan Marczak

Obraz Matki Bożej Pocieszenia w Leżajsku

Obraz Matki Bożej Pocieszenia w Leżajsku

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gdy już zupełnie zginie martwa powłoka zimy i miły powiew wiosny rozpiera życiem pierś, gdy świat zmienia się w kwitnący sad i barwny kwietny kobierzec rozpościera się pod nogami, gdy całe chóry ptasich śpiewaków zaczynają wyśpiewywać swe trele – jak pisze w jednej ze swoich książek Jan Uryga – wówczas wiadomo, że nadszedł miesiąc maj. A kiedy unosi się ku niebu rozkoszna woń majowa, budzi się w duszy ludzkiej jakaś dziwna tęsknota za utraconym kiedyś rajem i za Tą, która jest Królową nieba i ziemi, za Maryją, Matką Zbawiciela.

Ona to żyła kiedyś jak my, wśród zwykłych prostych ludzi, przeżywała takie same zmartwienia i troski. Nic nie było Jej obce: ani radości, ani cierpienie, ani rozterki serca. Tak więc majową porą na przestrzeni wieków rodziły się niezwykłe pieśni Jej poświęcone. Tak było również i na Podkarpaciu, gdzie nasi przodkowie wybudowali tyle kościołów, obierając Ją sobie za Patronkę, i gdzie gromadzili się licznie na nabożeństwa majowe. Budowali niezliczone kapliczki przydrożne, które w majowe wieczory nagle ożywały Litanią Loretańską i całą gamą pieśni maryjnych: „Chwalcie łąki umajone”, „Witaj, Królowo Nieba”, „Witaj, Jutrzenko rano powstająca”, „Nie opuszczaj nas”, „Idźmy, tulmy się jak dziatki”, „Gwiazdo śliczna, wspaniała”, „Po górach, dolinach”, „Królowej anielskiej śpiewajmy”, „Czarna Madonno”, „Zapada zmrok, już świat ukołysany”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pieśni te w maju płyną ponad światem, przemykają ponad borami, gdzie mocną wonią żywicy pachnie świeże igliwie i pąki drzew. Płyną nad łąki, które pochwalnym hymnem szumią swą własną pieśń wymieszaną z rechotem żab, pieśnią kwiatów i traw, dla Królowej miesiąca maja. Znamy wiele miejscowości w archidiecezji przemyskiej, gdzie tak jest przez cały miesiąc maj. W samym tylko Majdanie Sieniawskim istnieje ponad trzydzieści takich kapliczek, gdzie w majowe wieczory gromadzą się dorośli i dzieci, i śpiewem chwalą Maryję, aż echo niesie od kapliczki do kapliczki. Jakże pięknym zwyczajem i świadectwem wiary jest bycie najpierw na nabożeństwie majowym a później, po wykonaniu domowego obrządku, zbieranie się przy kapliczce czy krzyżu przydrożnym i ponowne śpiewanie pieśni maryjnych, co ma miejsce np. w parafii Stare Miasto k. Leżajska. Piękną jest rzeczą wierzyć, że – jak pisała nasza poetka Maria Konopnicka – Maryja tymi słowami przemawia do nas: „Nigdym ja Ciebie, ludu, nie rzuciła, nigdym ci mego nie odjęła lica, Ja – po dawnemu – moc twoja i siła! Bogarodzica!”. Napis ten widnieje na odnowionej niedawno kapliczce z obrazem Matki Bożej Leżajskiej w Przychojcu, a na zabytkowej, ponad stuletniej kapliczce w Majdanie Sieniawskim czytamy: „Pocieszycielko strapionych, módl się za nami”. Przy tej ostatniej, do lat 80. XX wieku, kilka razy do roku odprawiana była ponadto Msza św. dla mieszkańców z przysiółka Końska Ulica.

Reklama

To wtedy, w czasie tych śpiewów przy wiejskich kapliczkach, odżywa w nas wiara i spokój wewnętrzny, połączony z nadzieją na lepsze jutro, na więcej sił do pracy i nauki. Tak było przez lata i jest teraz. Jadąc drogą z Lublina do Przemyśla, z Leżajska do Łańcuta, i zapewne przy wielu innych drogach, można w majowe wieczory spotkać grupy wiernych modlących się przy kapliczkach. Tak jest w Manasterzu, Nielepkowicach, Wiązownicy i między Jarosławiem a Przemyślem. Piękny to zwyczaj, zapoczątkowany jeszcze w czasie zaborów, kiedy modlono się przy kapliczkach, zwłaszcza o odzyskanie przez Polskę niepodległości a później, w czasie wojen, aby ci, którzy walczą, szczęśliwie powrócili do swych domów. Modlono się na chwałę Bożą i Maryi, prosząc Ją, zwłaszcza w Litanii Loretańskiej, o różne łaski i uwielbiając równocześnie. Dodatkowym elementem w tym czasie jest wyjątkowe przystrajanie kapliczek i krzyży przydrożnych, dawniej wiankami z barwinku i kwiatami z bibuły, a obecnie żywymi lub sztucznymi bukietami kwiatów.

Reklama

Polacy, w tym również i mieszkańcy Podkarpacia, chyba jak żaden inny naród, umiłowali Matkę Zbawiciela i zawsze chcieli, by Ona była Królową ich serc. I choć wiele narodów dużo wcześniej ogłosiło Maryję swą Patronką, Polska uczyniła to w sposób uroczysty i dostojny w 1656 r., ustami samego króla Polski, Jana Kazimierza. Szczególnym uznaniem królewskiej godności Maryi była uroczysta koronacja Jej jasnogórskiego obrazu 8 września 1717 r., którego dokonał bp Krzysztof Jan Szembek. Była to pierwsza koronacja obrazu maryjnego w Polsce. Drugim był obraz Matki Bożej Pocieszenia z Bazyliki Ojców Bernardynów w Leżajsku, koronowany w 1752 r. przez bp. Wacława Hieronima Sierakowskiego. W 1755 r. koronował on Jarosławską Matkę Bolesną od Ojców Dominikanów. W 1766 r. figurę Matki Bożej Jackowej z katedry przemyskiej koronował bp Ignacy Krzyżanowski. Również w ten sposób, jakże wymowny, wierny i bogobojny lud podkarpacki czcił swoją Królową i dziękował za otrzymane łaski.

Składajmy więc cześć Maryi w majowe dni. Wystarczy, że w chwili wewnętrznej ciszy pojawi się pragnienie, by swe myśli zwrócić do Bogarodzicy. W Jej bowiem ręce Bóg złożył skarby swych łask, a Ona hojnie rozdaje tym, którzy się do niej zwrócą. Podtrzymujmy zatem tradycje naszych ojców i oddawajmy Jej hołd, modląc się w kościołach i przy przydrożnych kapliczkach.

2015-05-07 14:11

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Majowe ze św. Felińskim

Równo 150 lat temu ówczesny metropolita warszawski napisał list pasterski, w którym poprosił o uczestnictwo w nabożeństwach majowych. Odzew był tak duży, że w niektórych kościołach odprawiano je dwa razy dziennie

Nabożeństwo, którego główną częścią jest niezmiennie Litania Loretańska, było wówczas mało znane. Historycy twierdzą, że w stolicy majówkę organizowano co najwyżej w kilku kościołach, a pierwsze odprawiono w kościele Świętego Krzyża w 1852 r. - W naszych archiwach zachowały się informacje, że propagatorem nabożeństw majowych był ks. Andrzej Dorobis, wizytator polskiej prowincji Zgromadzenia Misji i jednocześnie proboszcz parafii Świętego Krzyża - mówi ks. Robert Berdychowski, obecny proboszcz parafii. - Ówczesne nabożeństwo majowe polegało na sprawowaniu rano Mszy św. wotywnej o Najświętszej Maryi Pannie. Po południu natomiast śpiewano Liturgię Loretańską i suplikacje przed Najświętszym Sakramentem.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Kraków z kard. Rysiem

2024-04-29 09:19

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

kl. Krzysztof Wowra

W sobotę, 27 kwietnia, jak co roku, łódzcy klerycy roku propedeutycznego z przełożonymi spotkali się z ks. kard. Grzegorzem Rysiem w Krakowie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję