11 stycznia br. w Seminarium Duchownym w Łodzi odbyło się jubileuszowe spotkanie z okazji 15-lecia "Spotkań małżeńskich". Spotkanie rozpoczęło się Mszą św. z udziałem wielu małżeństw, której przewodniczył
abp Władysław Ziółek w asyście ks. kan. Edwarda Wieczorka, ks. Pawła Sudowskiego, ks. Adama Bajera i ks. prał. Stanisława Kaniewskiego.
Podczas homilii Ksiądz Arcybiskup prosił, aby małżonkowie starali się ten wyjątkowy, jubileuszowy czas traktować jako okres wielkiej radości i każdego dnia otwierać się na nowe wyzwania. Boże Narodzenie
powinno być dla nich także czasem miłości i szczęścia, ponieważ Bóg powierza chrześcijanom wielki dar - swojego Syna.
Jezus jest właśnie największym darem, a naszym zadaniem jest przyjęcie Syna Bożego, na nowo ukochanie Go i staranie się, by kształtować swoje życie wedle jego nauki. Abp Władysław Ziółek powiedział,
że najlepszym dowodem na obecność Boga w nas samych i na to, że można żyć zgodnie z Chrystusem, jest dzisiejsza rocznica 15- lecia działalności "Spotkań małżeńskich". Ksiądz Arcybiskup wyraził wielką
radość z powstania tego ruchu w Łodzi. Realizuje on swoistą misję w Kościele, która zrodziła się z miłości i wiary w naszego Zbawiciela, w rodzinę i małżeństwo. W Łodzi co trzecie małżeństwo rozpada się,
wielka jest więc potrzeba działalności "Spotkań małżeńskich".
Po Mszy św. uczestnicy zostali zaproszeni do auli, gdzie odbyło się oficjalne powitanie gości, przedstawiono krótką historię organizacji, a dwie pary małżeńskie dały świadectwo słuszności i potrzeby
działania tego ruchu. Małżonkowie mówili, że "Spotkania małżeńskie" pomogły im zbliżyć się do siebie, że dzięki spotkaniom rozwiązali wspólne problemy i nauczyli się na nowo rozmawiać i kochać.
Na zakończenie części oficjalnej grupa teatralna kleryków Wyższego Seminarium Duchownego Ojców Salezjanów w Łodzi zaprezentowała przedstawienie pt. Powrót. Treścią sztuki była przypowieść o Synu marnotrawnym,
ale została ona przeniesiona w dzisiejsze czasy. Po spektaklu odbyło się spotkanie opłatkowe i mały poczęstunek, aby uczcić 15 lat istnienia "Spotkań małżeńskich" w Łodzi.
Kościół św. Józefa w Krzeszowie – Michael Willmann /Graziako
"Ofiarowanie Jezusa w świątyni”
Obchody Ofiarowania Pańskiego pokazują, że Rodzina Święta była głęboko zakorzeniona w tradycji żydowskiej. Choć z chwilą przyjścia na świat Jezusa Chrystusa mówimy o początkach chrześcijaństwa, ortodoksyjny judaizm był źródłem, z którego późniejsi wyznawcy Jezusa czerpali pełnymi garściami
Kobieta izraelska, po urodzeniu dziecka, musiała się poddać oczyszczeniu. Biblijny opis pierwszych dni Jezusa nawiązuje zatem do przepisów Prawa Mojżeszowego. W Ewangelii według św. Łukasza jest mowa o obrzezaniu, które dokonało się 8. dnia po narodzeniu. Zaś 40. dnia miało miejsce tzw. oczyszczenie, które wiązało się z przyniesieniem do świątyni małego dziecka. W przypadku zaś dziecka pierworodnego, jak o tym decydowało prawo, trzeba było je poświęcić Bogu, co w życiu Świętej Rodziny miało miejsce przy okazji Ofiarowania. Według Prawa, należało wówczas ofiarować baranka i gołębia lub baranka i synogarlicę. Ubodzy mogli składać jako ofiarę dwa gołębie lub dwie synogarlice. Odnotowanie przez Ewangelistę czynności rytualnych ma na celu wskazanie, że misja Jezusa wyrasta na gruncie posłuszeństwa jego rodziców Prawu.
Matka Boska Gromniczna, rysunek Michała Andriollego przedstawiający wypalanie gromnicą znaku krzyża na belce stropowej chaty w dzień Matki Bożej Gromnicznej
Święto Ofiarowania Pańskiego aż do drugiej połowy minionego stulecia nosiło nazwę Purificatio – Oczyszczenie Najświętszej Maryi Panny. W Polsce mówiono o święcie Matki Bożej Gromnicznej. Nazwa ta pochodziła od świec (gromnic), zabieranych w tym dniu do kościołów i tam poświęcanych.
Dawniej wielkie zagrożenie dla domów w Polsce stanowiły burze, a zwłaszcza pioruny, które wzniecały pożary i niszczyły głównie drewniane domostwa. Właśnie przed nimi miała strzec domy świeca poświęcona w święto Ofiarowania Chrystusa. Gromnicę wręczano również konającym, aby ochronić ich przed napaścią złych duchów. Dwie z wyżej wspomnianych nazw uwypuklały bardziej maryjny charakter święta. Dopiero ostatnia reforma liturgiczna nadała mu charakter uroczystości Pańskiej, co szło w parze ze zmianą nazwy na Praesentatio, czyli Przedstawienie, Okazanie Pana Jezusa w świątyni. W języku polskim zamiast dosłownego tłumaczenia tego łacińskiego terminu przyjęło się określenie Ofiarowanie Pańskie.
O Bożej obecności pośród swojego ludu mówił dziś Ojciec Święty w rozważaniu przed modlitwą „Anioł Pański”. Franciszek odniósł się do czytanego w święto Ofiarowania Pańskiego fragmentu Ewangelii (Łk 2, 22-40) mówiącego o przyniesieniu przez Józefa i Maryję Dzieciątka Jezus do świątyni jerozolimskiej.
Papież zauważył, iż „Bóg naprawdę jest obecny pośród swojego ludu: nie dlatego, że mieszka w czterech ścianach, ale dlatego, że żyje jak człowiek pośród ludzi”. Następnie komentując słowa starca Symeona wskazał, iż Jezus jest zbawieniem; Jezus jest światłem; Jezus jest znakiem sprzeciwu.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.