Reklama

Turystyka

Żłóbek na Placu św. Piotra w Rzymie w scenerii Matery, „Włoskiej Jerozolimy”

Niedziela Ogólnopolska 1/2013, str. 12

[ TEMATY ]

turystyka

szopka

Włodzimierz Rędzioch

Włoska Matera

Włoska Matera

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dzięki świadectwu Józefa Flawiusza wiemy, jak wyglądała Jerozolima dwa tysiące lat temu, tzn. w czasach Jezusa. Miasto opisane przez żydowskigo historyka bardzo przypomina Materę - prowincjonalne miasteczko na południu Włoch w administracyjnym regionie Bazylikata (w starożytności krainę tę nazywano Lukania), z charakterystycznymi dzielnicami białych domów (tzw. Sassi), wzniesionych amfiteatralnie na stokach głębokiego wąwozu. Krajobraz wokół Matery do złudzenia przypomina krajobraz jerozolimski - takie samo jest światło, takie same są wapienne skały, a nawet topografia terenu. Gdy w 1964 r. reżyser Pier Paolo Pasolini postanowił nakręcić film na podstawie Ewangelii wg św. Mateusza, na scenerię filmu wybrał właśnie Materę. Podobnie uczynili inni reżyserzy - wśród nich Mel Gibson, który w historycznym centrum Matery spędził kilka miesięcy, kręcąc film „Pasja”. Światowy sukces tego dzieła sprawił, że zaułki włoskiego miasta zaczęto utożsamiać ze starożytną Jerozolimą.

W tym roku żłóbek, który w okresie bożonarodzeniowym zdobi Plac św. Piotra, pochodzi właśnie z Lukanii i jest darem władz regionu Bazylikata dla Benedykta XVI. Wykonał go, z pomocą pracowników watykańskich, miejscowy artysta Francesco Artese, który jest autorem wielu żłóbków w prestiżowych miejscach kultu (żłóbek jego autorstwa wystawiano również w Polsce, w Muzeum w Lublinie). Dla Watykanu Artese zaprojektował monumentalny żłóbek w scenerii dzielnicy „Sassi”, a wśród białych domków Matery można rozpoznać słynne kościoły regionu. Na dole po prawej stronie znajduje się kościół św. Mikołaja Greków i wnętrze wykutego w skale kościoła św. Augustyna - w Materze i jej okolicach znajduje się 155 tego rodzaju podziemnych kościołów, krypt i eremów, których historia związana jest z działalnością średniowiecznych mnichów pracujących na roli. W górnej części inscenizacji widoczna jest fasada kościoła św. Jana Chrzciciela. W tej scenerii artysta umieścił ponad 100 figur - na pierwszym planie są 32-centymetrowe figury, te drugoplanowe są 26-centymetrowe. Żłóbek znajduje się na podeście o wymiarach 11 x 13 m, tzn. zajmuje ok. 150 m2, a ma od 6 do 8 m wysokości.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Całość okrywa płótno z reprodukcjami fresków z IX wieku z wykutej w skale krypty Grzechu Pierworodnego („la cripta del Peccato Originale”), znajdującej się kilka kilometrów od Matery; ze względu na wielką wartość artystyczną fresków zwana jest ona Kaplicą Sykstyńską wczesnego średniowiecza.

Oświetlenie żłóbka przygotował scenograf Mario Carlo Garrambone, który zastosował środki techniczne używane w kinematografii.

2013-01-02 11:57

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Aby zjednoczyć rodziny

W parafii pw. Przemienienia Pańskiego w Drezdenku całe rodziny wykonywały szopki betlejemskie na konkurs, którego rozstrzygnięcie odbędzie się 10 grudnia 2023 podczas Mszy św. o g. 11:30. Wpłynęły 43 prace. Ideą było zjednoczenie całych rodzin przy konstruowaniu i wykonywaniu stajenek betlejemskich na konkurs.

– Najmłodsza uczestniczka konkursu ma 2 lata i 9 miesięcy – mówi wikariusz ks. Paweł Greń, który jest pomysłodawcą. Działania zjednoczyły niejedną rodzinę. – Pięknie, że angażują się całe rodziny. Wspólny czas poświęcony na wykonanie szopki łączy dzieci i rodziców. Wszyscy wkładają w prace całe serce – mówi parafianka z Drezdenka. Konkurs jest też dobrą alternatywą na spędzanie czasu. – Dzieci odciągnięte od telefonów i komputerów, a rodzice od mediów społecznościowych. Cudna idea – dodaje.

CZYTAJ DALEJ

Czy stać mnie na stratę ze względu na miłość do Boga?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 14, 27-31a.

Wtorek, 30 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

Bolesna Królowa Polski. 174. rocznica objawień Matki Bożej Licheńskiej

2024-04-30 20:50

[ TEMATY ]

Licheń

Sanktuarium M.B. w Licheniu

Mijały niespokojne lata. Nadszedł rok 1850. W pobliżu obrazu zawieszonego na sośnie zwykł wypasać powierzone sobie stado pasterz Mikołaj Sikatka. Temu właśnie człowiekowi objawiła się trzykrotnie Matka Boża ze znanego mu grąblińskiego wizerunku.

MARYJA I PASTERZ MIKOŁAJ

<...> Mijały niespokojne lata. Nadszedł rok 1850. W pobliżu obrazu zawieszonego na sośnie zwykł wypasać powierzone sobie stado pasterz Mikołaj Sikatka. Znający go osobiście literat Julian Wieniawski tak pisał o nim: „Był to człowiek wielkiej zacności i dziwnej u chłopów słodyczy. Bieluchny jak gołąb, pamiętał dawne przedrewolucyjne czasy. Pamiętał parę generacji dziedziców i rodowody niemal wszystkich chłopskich rodzin we wsi. Żył pobożnie i przykładnie, od karczmy stronił, w plotki się nie bawił, przeciwnie – siał dookoła siebie zgodę, spokój i miłość bliźniego”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję