Tocząca się dziś w Polsce batalia o świadomość historyczną nie jest inspirowana tylko przez siły wewnętrzne. Również w UE odbywa się dyskusja, która może mieć poważne skutki dla naszej świadomości historycznej, dla świadomości historycznej Europejczyków. Spór toczą dwa wyraźne projekty. Pierwszy - osadzony na prawdzie historycznej, dobrze opisują słowa Prymasa Tysiąclecia, że skoro Pan Bóg powołał do życia narody, to znaczy, że powinniśmy je chronić. Wyrazem tego projektu było Muzeum Powstania Warszawskiego. Ludzie ciągną tam i są zafascynowani bliskością spotkania z powstańcami, tam szukają autorytetów. Natomiast drugi projekt jest osadzony na ideologii, która chciałaby stworzyć jeden dominujący opis przeszłości. Jego wyrazem jest powstające Muzeum II Wojny Światowej. Założeniem muzeum ma być to, że historia jest obciążeniem dla współczesnych pokoleń, bo rodzi konflikty. Trzeba więc zminimalizować przekaz historyczny. Projekt ma odwoływać się nie do tragicznych przeżyć Polaków z tamtego okresu, nie buduje się np. narracji wypędzeń Polaków, lecz wypędzeń II wojny - na zasadzie: wielu ludzi cierpiało przez to, że były wypędzenia. Nie ma konfliktu, bo przecież wszyscy byli wypędzani. Ta batalia to nie tylko walka o wymowę muzeów, ale bardzo ważna dyskusja o przyszłości Europy.
W południowej Nigerii prowadzona jest nie wprost wojna religijna przeciw chrześcijanom – powiedział Radiu Watykańskiemu prezes stowarzyszenia SIGNIS Afryka, komentując zabójstwo kolejnego kapłana w tym kraju. Jego zdaniem wszystko wskazuje na to, że zamach ten miał motywy religijne. Islamiści przemocą szerzą swoją religię. Chcą przejęć kontrolę na regionami, które w większości są zamieszkiwane przez chrześcijan – dodaje ks. Walter Ihejiriki.
Przewodniczący afrykańskiej gałęzi Międzynarodowego Stowarzyszenia Mediów Katolickich SIGNIS przypomina, że zamordowany w ubiegły piątek ks. Matthew Eya dołączył do długiej listy chrześcijan, duchownych i świeckich, którzy zginęli za wiarę w Nigerii. Jego zdaniem chodzi tu o dobrze zaplanowaną strategię islamskich terrorystów. Nasilenie porwań i zabójstw w południowej części kraju, ma na celu szerzenie religii poprzez terror – dodaje ks. Ihejiriki, podkreślając, że to właśnie w tym kontekście należy postrzegać również ostatni zamach na kapłana.
Biskup diecezji Pyay w stanie Rakhine w zachodniej części Mjanmy, Peter Tin Wai, wyraził głębokie zaniepokojenie liczbą ofiar konfliktu między Armią Arakan (AA) a juntą wojskową. „Niewinni cywile są uwięzieni między dwiema walczącymi armiami” - poinformowała watykańska agencja misyjna Fides, powołując się na bp Wai.
Mjanma poważnie cierpi z powodu trwających konfliktów między różnymi grupami - głównie lokalnymi milicjami, które powstały w celu obrony społeczności wiejskich lub dzielnic miejskich przed przemocą wojskową w następstwie zamachu stanu z 1 lutego 2021 r. Ostatnio junta wojskowa zintensyfikowała ataki na Armię Etniczną Arakan, która kontroluje większość stanu Rakhine na zachodzie kraju - w tym 14 z 17 gmin.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.