Reklama

Ewolucja problemem zamkniętym czy otwartym?

Niedziela łódzka 46/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Bardzo czsto stawiane jest pytanie o stosunek Ko[cioBa do teorii ewolucji. Aby odpowiedzie na to pytanie, nale|y odnie[ si do przesBania Ojca Zwitego skierowanego do czBonków Papieskiej Akademii Nauk zgromadzonych w dniach 22-26 pazdziernika 1996 r. na sesji plenarnej Papieskiej Akademii Nauk na temat "Powstanie i pierwotna ewolucja |ycia" (L`Osservatore Romano 1/189/ 1997, 18-19). W debacie wzili udziaB specjali[ci z dziedziny chemii, biologii, genetyki, astronomii, filozofii przyrody i teologii. W przesBaniu po[wiconym zagadnieniu ewolucji Ojciec Zwity przedstawiB stanowisko Ko[cioBa wobec teorii ewolucji, w którym kontynuuje i rozwija stanowisko swoich poprzedników, stawiajc podstawowe pytanie: "W jaki sposób mo|na pogodzi konkluzje ró|nych dyscyplin naukowych z tym, co gBosi ordzie Objawienia? Je[li za[ na pierwszy rzut oka wydaje si, |e natrafiamy tu na sprzeczno[ci, to w jakim kierunku nale|y i[, aby znalez ich rozwizanie? Wiemy przecie|, |e prawda nie mo|e zaprzecza prawdzie". W dalszym toku refleksji Ojciec Zwity nawizaB do tre[ci wyra|onych w encyklice Humani generis z 1950 r., w której Pius XII stwierdziB, |e nie ma sprzeczno[ci midzy ewolucj a nauk wiary o czBowieku i jego powoBaniu, pod warunkiem, |e "nie zagubi si pewnych niezmiennych prawd". Jan PaweB II pisze: "Encyklika Humani generis, uwzgldniajc stan badaD naukowych swojej epoki, a zarazem wymogi stawiane przez teologi, uznawaBa doktryn ewolucjonizmu za powa|n hipotez, godn rozwa|enia i pogBbionej refleksji na równi z hipotez przeciwn". Ojciec Zwity zauwa|a tak|e, |e Pius XII sformuBowaB dwa warunki natury metodologicznej: nie nale|y przyjmowa tezy o ewolucji w taki sposób, jak gdyby byBa to ju| doktryna pewna i udowodniona oraz jak gdyby mo|na byBo zupeBnie abstrahowa od tego, co mówi na ten temat Objawienie. Obecnie nowe zdobycze nauki ka| nam uzna, |e teoria ewolucji jest czym[ wicej ni| hipotez. Zyskuje ona status teorii oraz uznanie dziki odkryciom dokonywanym niezale|nie w ró|nych dziedzinach nauki. Dalej Ojciec Zwity stawia pytanie o zasig teorii ewolucji. Ta kwestia, jak mówi Papie|, nale|y do dziedziny epistemologii. Teoria umo|liwia poBczenie w caBo[ faktów i danych celem ich wyja[nienia w ramach jednolitej interpretacji. Jednak teoria okazuje si sBuszna jedynie w tej mierze, jakiej pozwala si zweryfikowa. Kiedy przestaje uwzgldnia fakty, ujawnia swoje ograniczenia i wymaga ponownego przemy[lenia. Oznacza to, |e teoria jako taka nie jest prawdziwa ani faBszywa. Jest tylko zgodna lub niezgodna z faktami. Teorie naukowe nie stanowi wic jakich[ prawd wieczystych, lecz s kolejnymi etapami w zdobywaniu wiedzy o [wiecie. W swoim przesBaniu Ojciec Zwity mówi o wielo[ci teorii ewolucji, co wynika z jednej strony z ró|nych sposobów wyja[niania jej mechanizmu, a z drugiej strony z ró|nych filozofii stanowicych dla tych teorii punkt odniesienia. Istniej bowiem, mówi Papie|, interpretacje materialistyczne i redukcjonistyczne (z którymi niepodobna si zgodzi), a tak|e interpretacje spirytualistyczne. Zachowujc otwarcie wobec wszelkich odkry prawdziwej nauki, nie mo|na pomija tego wszystkiego, co na temat czBowieka mówi Objawienie Bo|e, które poucza nas, |e czBowiek zostaB stworzony na obraz i podobieDstwo Bo|e, posiada dusz stworzon bezpo[rednio przez Boga. "W konsekwencji te teorie ewolucji, które inspiruj si okre[lon filozofi, uwa|aj, |e duch jest wytworem siB materii o|ywionej lub prostym epifenomenem tej|e materii, s nie do pogodzenia z prawd o czBowieku". Wydaje si, |e stanowisko Ko[cioBa zawarte w przesBaniu Ojca Zwitego do czBonków Papieskiej Akademii Nauk charakteryzuje z jednej strony otwarcie na odkrycia nowoczesnej nauki, z drugiej za[ zakre[la norm negatywn dla zabezpieczenia niezmiennych prawd o godno[ci i powoBaniu czBowieka zawartych w Objawieniu. Czy wspóBcze[ni zwolennicy teorii ewolucji s gotowi przyj zastrze|enia ze strony Ko[cioBa? Jak patrz na ewolucj [wieccy badacze? Zdaniem wielu naukowców, zagadnienie ewolucji istot |ywych, jej mechanizmów nale|y doa opracowano jej struktury metodologicznej; zawiera także wiele niejasności i otwartych problemów; o ile ewolucja jest faktem, to jej mechanizmy są przedmiotem kontrowersji" (Julisław Łukomski, Ewolucja w: Encyklopedia Katolicka IV, 1450). W ostatnich latach wśród wielu badaczy narasta krytyka "obowiązującego" ewolucjonizmu. Wielu uczonych zdaje sobie sprawę z istnienia ewidentnych luk w argumentacji, brakujących ogniw, niewyjaśnionych zagadek. W latach 50., ze względu na obowiązującą ideologię, istniały dyrektywy dla nauczycieli, aby pomijać wszelkie braki występujące w teorii ewolucji i nakaz, aby tę teorię przedstawiać jako nie podlegający dyskusji fakt. Dzisiaj niektórzy zwolennicy teorii ewolucji zdają się naśladować ówczesny błąd. Wydaje się, że aktualne stanowisko Kościoła, charakteryzujące się daleko idącym otwarciem na nowe fakty z poszanowaniem wypowiedzi Objawienia o człowieku, zasługuje na akceptację.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

"Pontyfikat Franciszka jest rewolucyjny"

2025-03-26 09:37

[ TEMATY ]

papież Franciszek

pontyfikat

ks. prof. Andrzej Kobyliński

PAP/EPA

Papież Franciszek na balkonie kliniki Gemelli przed opuszczeniem szpitala

Papież Franciszek na balkonie kliniki Gemelli przed opuszczeniem szpitala

Pontyfikat Franciszka jest rewolucyjny; papież doprowadził do radykalnych zmian o charakterze doktrynalnym, miejsce niezmiennych zasad i norm zajął indywidualny osąd sumienia poszczególnych wiernych - powiedział PAP ks. prof. Andrzej Kobyliński, kierownik Katedry Etyki UKSW w Warszawie. Istnieje ryzyko realnej schizmy - ocenił.

Papież Franciszek po pięciu tygodniach ciężkiego obustronnego zapalenia płuc wyszedł w niedzielę ze szpitala i rozpoczął rekonwalescencję, która według zaleceń lekarzy ma trwać co najmniej dwa miesiące. Wszystkie plany na najbliższe tygodnie i miesiące zależą od procesu powrotu do zdrowia. O pontyfikacie Franciszka PAP rozmawiała z ks. prof. Andrzejem Kobylińskim, kierownikiem Katedry Etyki UKSW w Warszawie.
CZYTAJ DALEJ

Św. Dobry Łotrze! Czy Ty naprawdę jesteś dobry?

Niedziela Ogólnopolska 13/2006, str. 16

pl.wikipedia.org

To - wbrew pozorom - bardzo trudne i poważne pytanie. Przecież w głowie się nie mieści zestawienie razem dwóch słów: „dobry” i „łotr”. Za życia byłem pospolitym kakoűrgos, czyli kryminalistą i recydywistą zarazem. Byłem po prostu ZŁOCZYŃCĄ (por. Łk 23,39-43). Wstyd mi za to. Naprawdę... Nie czyniłem dobra, lecz zło. Dlatego też do tej pory czuję się zażenowany, kiedy ludzie nazywają mnie Dobrym Łotrem... W moim życiu nie mam właściwie czym się pochwalić, więc wolę o nim w ogóle nie mówić. Nie byłem przykładem do naśladowania. Moje prawdziwe życie zaczęło się dopiero na krzyżu. Faktycznie zacząłem żyć na parę chwil przed śmiercią. Obok mnie wisiało Dobro Wcielone - Nauczyciel z Nazaretu, który przeszedł przez życie „dobrze czyniąc” (por. Dz 10,38). Zrozumiałem wtedy, że aby naprawdę ŻYĆ, to wpierw trzeba po prostu umrzeć! I ja umarłem! Naprawdę umarłem! Wtedy wreszcie dotarło do mnie, że totalnie przegrałem życie... Właśnie w tym momencie Jezus wyciągnął do mnie pomocną dłoń, choć ta nadal tkwiła przymocowana do poprzecznej belki krzyża. Właśnie w tej chwili poczułem na własnej skórze siłę miłości i przebaczenia. Poczułem moc, którą dać może tylko świadomość bycia potrzebnym i nadal wartościowym, nadal użytecznym - człowiekiem... W końcu poczułem, że ŻYJĘ naprawdę! Wcielona Miłość tchnęła we mnie ISTNIENIE! Może więc dlatego niektórzy uważają mnie za pierwszego wśród świętych. Osobiście sądzę, że to lekka przesada, lecz skoro tak myślą, to przecież nie będę się im sprzeciwiał. W tradycji kościelnej nadano mi nawet imię - Dyzma. Pochodzi ono z greki (dysme, czyli „zachód słońca”) i oznacza: „urodzony o zachodzie słońca”. Przyznam, iż jest coś szczególnego w znaczeniu tego imienia, bo rzeczywiście narodziłem się na nowo, właśnie o zachodzie słońca, konając po prawej stronie Dawcy Życia. Jestem patronem więźniów (również kapelanów więziennych), skazańców, umierających, pokutujących i nawróconych grzeszników. Oj! Sporo ludzi obrało mnie za orędownika. Ci pierwsi wydają nawet w Polsce specjalne pismo redagowane właśnie przez nich, które nosi tytuł... Dobry Łotr. Sztuka przedstawia mnie na wiele sposobów. Raz jestem młodzieńcem, innym razem dojrzałym mężczyzną. W końcu zaś mam wygląd zmęczonego życiem starca. Co artysta to inna wizja... Któż może nadążyć za sztuką?.. Na pewno nie ja! Zwykle moim jedynym strojem bywa opaska na biodrach lub tunika. Natomiast na ikonach jestem ubrany w czerwoną opończę. Krzyż, łańcuch, maczuga, miecz lub nóż stały się moimi atrybutami. Cóż takiego mogę jeszcze o sobie powiedzieć? Chyba tylko tyle, że Bóg każdemu daje szansę. KAŻDEMU! Skoro dał ją mnie, to może również dać ją i Tobie! Nikt nigdy przed Bogiem nie stoi na straconej pozycji! I tego się w życiu trzymajmy! Z wyrazami szacunku - św. Dobry Łotr
CZYTAJ DALEJ

Rząd zgodził się na podwyżkę zasiłku pogrzebowego

2025-03-27 07:59

[ TEMATY ]

pogrzeb

zasiłek

Family News Serwice

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. Jego autorem jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Nowe rozwiązania przewidują znaczące podwyższenie zasiłku pogrzebowego, którego wysokość jest niezmienna od 14 lat. Tymczasem od 2011 roku koszty organizacji pogrzebu znacząco wzrosły, a obecna kwota świadczenia nie pozwala na pokrycie większości wydatków związanych z pochówkiem.

Zgodnie z przyjętym projektem ustawy, od 2026 roku zasiłek pogrzebowy wzrośnie z obecnych 4 tys. zł do 7 tys. zł. Dodatkowo, świadczenie to będzie podlegać waloryzacji w sytuacji, gdy inflacja przekroczy 5 proc. Taki mechanizm ma na celu zapewnienie, że wysokość zasiłku będzie dostosowana do rosnących kosztów organizacji pogrzebu.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję