Polska oferta rynkowa w zakresie muzyki klasycznej zawsze była bogata w produkcje Chopinowskie. W trwającym obecnie Roku Chopinowskim mamy szczególną obfitość różnego rodzaju płyt, często trudnych do odróżnienia.
Na tym tle wyraźnie zaznacza się krążek o intrygującym tytule: „«Nie wszystek umrę» - w 200. rocznicę urodzin - twórczość Chopina i dla Chopina”, wydany pod patronatem medialnym m.in. „Niedzieli”. Przyciąga uwagę charakterystycznym złotym drukiem na tle wytwornych pań w stylowych sukniach, na schodach neoklasycystycznego dworku. To duet krakowskich artystek: sopranistki Ewy Warty-Śmietany i pianistki Krystyny Man Li Szczepańskiej.
Już spojrzenie na tył opakowania zwiastuje dzieło wyjątkowe. Na płycie bowiem znajdziemy niezwykle interesujące połączenie twórczości Fryderyka Chopina oraz różnorodnych utworów muzycznych i poetyckich dedykowanych kompozytorowi, a zamieszczona fotografia znakomitego krakowskiego aktora Jerzego Treli zapowiada najwyższy poziom odtwórczy warstwy literackiej.
I słuchając, nie zawiedziemy się! Oprócz „typowych” utworów w rodzaju „Etiudy rewolucyjnej” czy dwóch walców „Brillante” posłuchamy też popularnych pieśni, m.in.: „Życzenie”, „Piosnka litewska” czy „Śliczny chłopiec”.
Tym jednak, co stanowi o wyjątkowości prezentowanej płyty, są właśnie utwory „dla Chopina”. Zauważalne są jakby dwa nurty: poezja na Chopinowskich podkładach fortepianowych oraz utwory muzyczne współczesnych kompozytorów, których poza wspomnianym albumem prawdopodobnie nigdzie indziej nie usłyszymy. Są to: „Walc dla Chopina” Stanisława Niwelta, następnie utwór wyjątkowy - autorska kompozycja Krystyny Man Li Szczepańskiej do wiersza „Nokturn dla Chopina” krakowskiego poety i profesora Bronisława Maja, „List do Chopina” - piękna piosenka, znana przede wszystkim z wykonania Anny German, we wspaniałej interpretacji Ewy Warty-Śmietany oraz wybitnej pianistki Man Li Szczepańskiej.
Jerzy Trela wypada w tej produkcji znakomicie. Przede wszystkim niezwykle trafione są zestawienia poezji z muzyką. Uwagę przykuwa szczególnie „Preludium deszczowe” Wandy Chotomskiej do utworu o tym samym tytule oraz „To wszystko trwa jak Chopin” ks. Jana Twardowskiego, którego dramatyzm dopełnia perfekcyjnie zagrany „Nokturn e-moll”.
Nie można też pominąć znakomitych interpretacji miniatur obojowych w wykonaniu Mariusza Pędziałka z towarzyszeniem Renaty Żełobowskiej-Orzechowskiej. Całość w kilku utworach wspiera dwójka innych pianistów: Małgorzata Westrych i Witold Wilczek.
Jeżeli są Państwo zainteresowani czymś więcej niż kolejnym zbiorem katalogowych utworów Chopina, to tę płytę warto polecić. Wydana rocznicowo, nie znudzi się nigdy.
(JAŚ)
Płyta do nabycia w księgarniach „Naszego Dziennika” oraz przez Fundację „Czardasz” ul. Kordiana 56/1 30-653 Kraków tel. 512-484-824, (12) 654-50-81
Pomóż w rozwoju naszego portalu