Reklama

Polska

Niepojęte zmartwychwstanie... – rozmowa z abp. Alfonsem Nossolem

[ TEMATY ]

wywiad

zmartwychwstanie

www.diecezja.opole.pl

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Na 100 proc. nie możemy nic powiedzieć, bo tutaj mamy do czynienia z wizją Bożą, a wizji Bożej nigdy do końca nie przenikniemy. Jedno jest pewne, że nie wolno nam ciała zmartwychwstałego utożsamiać z ciałem wskrzeszonym Łazarza” – podkreśla w rozmowie z KAI abp Alfons Nossol. Wszystko będzie całkowicie inne, bo wieczności sobie nie sposób wyobrazić - uważa emerytowany arcybiskup opolski, wybitny teolog.

Publikujemy treść rozmowy:

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

KAI: Nasze ciała po zmartwychwstaniu będą podobne do ciała Chrystusa zmartwychwstałego. Będą odmienione, ale jednocześnie te same. Co możemy powiedzieć w tej sprawie tak na 100 proc.?

– Na 100 proc. nie możemy nic powiedzieć, bo tutaj mamy do czynienia z wizją Bożą, a wizji Bożej nigdy do końca nie przenikniemy. Jedno jest pewne, że nie wolno nam ciała zmartwychwstałego utożsamiać z ciałem wskrzeszonym Łazarza. Ciało Chrystusa zostało przemienione i dlatego też nie było związane już prawami natury, prawami fizyki. Mógł przechodzić przez ściany, mógł się zjawiać szybciutko. A o fakcie tego przemienienia Chrystusowego ciała zmartwychwstałego może najlepiej świadczy pierwsze spotkanie z Marią Magdaleną. Nie poznała Chrystusa… Myślała, że to ogrodnik. Dopiero, kiedy ją zawołał po imieniu: „Mario”, wtedy odpowiedziała: „Rabbuni – Mistrzu”.

Dlatego trzeba być bardzo ostrożnym, bo wyobraźnia mogłaby nas ponieść. Musimy stale o tym pamiętać, że mamy do czynienia z wizją Bożą, której sprecyzować, zmysłowo uściślić, właściwie nie jesteśmy w stanie.

KAI: Pan Jezus zmartwychwstały był odmieniony, ale apostołowie poznali Go po ranach. Czy zachowamy pamięć o naszych doczesnych wydarzeniach, o naszej historii, zranieniach, o tym, co wydarzyło się tutaj na ziemi?

– Wszystko, co tworzyło nasze „ja” w życiu ziemskim, które przecież jest wielkim darem Boga, należy już do istoty naszej osobowości. To zabierzemy przemienione z sobą ku wieczności i tym będziemy się mogli cieszyć. W świetle Bożej wizji wszystko będzie wyglądało inaczej. Nasze „ja” zostanie przemienione i będziemy mieli coś z samej istoty tych wydarzeń życiowych, doznań i tego wszystkiego, co decydowało o naszym większym uczłowieczeniu i upersonalnieniu.

KAI: Czy możemy się spodziewać, że jeżeli ktoś jest niepełnosprawny tutaj na ziemi, w jakiś sposób kaleką, jego ciało nie jest doskonałe, nie jest piękne, to w rzeczywistości wiecznej jego ciało będzie inne, doskonałe, sprawne i będzie się podobało?

– Wszystko, co jest ziemskie, co było martwe, skazane na śmierć, zostanie przemienione, ale to jednak będzie też nasze ciało. Te względy ziemskie, czysto ludzkie – ciało urodziwe, piękne, atrakcyjne – tych kategorii tam w wieczności stosować się nie będzie. Wieczność ma inne prawa, zwłaszcza, że w świetle wizji Bożej to przemienienie nabierze zupełnie innego znaczenia i ono nami w całej pełni zawładnie. Wtedy zrozumiemy, co to znaczy być naprawdę dzieckiem Bożym.

KAI: Będziemy jednak piękni… Piękny to znaczy młody? Atrakcyjny?

– To cechy czysto zmysłowe. Zmysły przemijają. Intensywność ludzkiego poznania jest bardzo cząstkowa i dlatego w wizji życia Bożego te elementy po odnowieniu nabiorą właściwszego znaczenia. Wizja Boża pozwoli na samą istotę tych doznań, które mieliśmy za życia, a dopiero odmienione właściwą swoją wartość będą mogły pokazać.

KAI: Zatem odmieni się nie tylko moje ciało fizyczne, ale także mój sposób postrzegania siebie i będę uważała, że jestem piękna. Już nie będzie tych niepotrzebnych kompleksów, nie będzie postrzegania negatywnego siebie, skupiania się na tym, co niedoskonałe…

– W świetle Boga, który jest miłością „ja”, „ty” nie będzie już odgrywało tej istotnej roli, jak za życia, bo te kategorie ograniczały nas i innych. Dlatego kategorie ziemsko-zmysłowego piękna i atrakcyjności w świetle życia Bożego po zmartwychwstaniu nie będą odgrywały specyficznej roli.

KAI: Pan Jezus chociaż nie podlegał prawom fizycznym, przenikał przez ściany, wszedł pomimo drzwi zamkniętych do wieczernika. Jednak spożywał posiłek z apostołami, zjadł razem z nimi rybę. Co stało się z ową rybą? Możemy przypuszczać, że stworzenie będzie miało udział w wieczności?

– W takie szczegółowe kwestie wchodzić nie powinniśmy. Całość tego przemienienia, płynącego ze zmartwychwstania, obejmuje integralną osobowość naszego „ja”. Takie szczegóły nie decydują o szczęściu życia wiecznego, realizującego się już zgodnie z wizją nieskończonego Boga, który jest miłością.

KAI: Ale stworzenie, przyroda, będzie miało udział w chwale wiecznej?

Reklama

– Stworzenie będzie odmienione. Będziemy patrzyli na wszystko oczyma i „zmysłami” przemienionymi. Dlatego nie będzie kategorii zła, dobra, brzydoty oraz piękna. Wszystko będzie w świetle Bożym wyglądało inaczej. W teologii musimy wystrzegać się wyobraźni, a przede wszystkim dotyczy to całej eschatologii. Jeżeli jesteśmy w stanie coś sobie wyobrazić z życia wiecznego, zmysłowo opisać, to możemy mieć pewność, że to nie jest to, o co w tej sprawie naszej wiary chodzi. Trzeba być bardzo ostrożnym. Za życia na ziemi nie jesteśmy w stanie myśleć bez wyobraźniowo, a tam w wieczności wyobraźnia przemieniona będzie odgrywała, miejmy taką nadzieję, zupełnie inną rolę.

KAI: Czyli te wszystkie wyobrażenia z dzieciństwa nieba w postaci chmurek, wielkiego błękitu, a także piekła jako kotła z ogniem tracą rację bytu, ponieważ rzeczywistość wieczna to będzie ten sam świat, tylko odmieniony i przemieniony…

– Aniołowie na chmurkach to wyobrażenia, które stracą moc, bo my już nie będziemy mieli własnych, wyprodukowanych wyobrażeń. W tej wizji uszczęśliwiającej integralnie wszystko będziemy oglądać, do czego za życia nie jesteśmy zdolni. Musimy tutaj poznawać „step by step”. Potem poznamy w całości tak, jak sami zostajemy przez Boga poznani.

KAI: Zatem jedno czego możemy być pewni to to, że będziemy wszyscy zaskoczeni, jak ta wieczność będzie wyglądała. Pewne przesłanki mamy. Możemy obserwować Chrystusa zmartwychwstałego, ale jednocześnie najwłaściwszą postawą jest nadzieja, że ta wizja szczęścia wiecznego będzie piękna i nas zaskoczy…

– Wszystko będzie całkowicie inne, bo wieczności sobie nie sposób wyobrazić. Wieczność jest nieskończoną miłością. Wieczność jest oglądem chwały, która nam przypadnie w udziale. Będzie nam umożliwiała całościowe poznawanie wszystkiego bez wiązania przyczyny ze skutkiem, z następstwami… Wtedy będziemy mieli wszystko zakotwiczone w całościowej wizji samego Boga w nieskończonej miłości.

KAI: I w takim zachwycie będziemy trwać całą wieczność. Będziemy mogli się komunikować i cieszyć się tym, że nasze ludzkie wyobrażenia tak naprawdę się nie spełniły.

– Wyobrażenia ludzkie są tak bardzo ograniczone, wartościowane i zróżnicowane przez ludzi. A wiekuista miłość i radość przypadnie wszystkim w udziale. Dlatego też każdy będzie wieczność przeżywał na swój sposób, ale ten sposób też już będzie odmieniony, bez ograniczeń, w oparciu o moc Bożej miłości. To, kim Bóg jest, czym jest ogląd wiekuistej chwały, to nasza wiara, a nie wiedza. W wieczności nasza wiedza i wiara będą utożsamione. Z tych wielkich trzech cnót boskich: wiary, nadziei i miłości przy bramie niebios zawracają wiara i nadzieja. Wiara kończy się oglądem. Nadzieja wypełnieniem. Jedynie miłość przekracza z nami próg wiekuistości, którą nazywamy życiem wiecznym. Niebo osiągniemy dzięki tajemnicy zbawienia naszego Pana Jezusa Chrystusa, Zbawiciela całej ludzkości i Odkupiciela całego świata.

2014-04-09 12:24

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. K. Koch: wizyta Franciszka w Auschwitz znakiem pamięci i solidarnej więzi z Żydami

[ TEMATY ]

wywiad

Auschwitz

Mazur/episkopat.pl

Auschwitz-Birkenau

Auschwitz-Birkenau

Odwiedziny papieży w Miejscu Pamięci Auschwitz-Birkenau mają na celu zachowanie pamięci i bycie znakiem solidarnej więzi z narodem żydowskim - uważa kard. Kurt Koch. W rozmowie z ks. Manfredem Deselaersem z Centrum Dialogu i Modlitwy w Oświęcimiu przewodniczący Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan i istniejącej w niej Komisji ds. Stosunków Religijnych z Judaizmem zwraca uwagę, że w obliczu na nowo pojawiających się fal antysemityzmu Franciszek wciąż upomina, iż nie możną być zarazem chrześcijaninem i antysemitą. Papież odwiedzi Miejsce Pamięci Auschwitz-Birkenau 29 lipca br.

Oto polski tekst rozmowy.

CZYTAJ DALEJ

Święto Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana

[ TEMATY ]

święto

Adobe Stock

Święto Jezusa Chrystusa, Najwyższego i Wiecznego Kapłana obchodzone jest w Polsce od 2013 r. Ma ono przyczynić do świętości życia duchowieństwa oraz być inspiracją do modlitwy o nowe, święte i liczne powołania kapłańskie.

Papież Benedykt XVI zaproponował, żeby do kalendarza liturgicznego wprowadzić nowe święto ku czci Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana. Jest to odpowiedź Ojca Świętego na postulaty zgłaszane przez różne episkopaty, ale przede wszystkim środowiska zakonne dla upamiętnienia Roku Kapłańskiego, który był obchodzony od 19 czerwca 2009 do 11 czerwca 2010 r. Jest to odpowiedź papieża na potrzebę obchodzenia takiego święta. (Do tej pory w Mszale Rzymskim jest tylko Msza wotywna, którą często kapłani sprawują z okazji pierwszego czwartku miesiąca, gdy w sposób szczególny modlimy się o powołania kapłańskie i dziękujemy Chrystusowi za ustanowienie sakramentu Eucharystii i kapłaństwa).

CZYTAJ DALEJ

Świdnica. Dzień skupienia duchowieństwa z udziałem kard. Gerharda Müllera

2024-05-23 15:37

[ TEMATY ]

Świdnica

diecezja świdnicka

kard. Gerhard Müller

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Kard. Gerhard Ludwig Müller – prefekt Kongregacji Nauki Wiary w latach 2012–17

Kard. Gerhard Ludwig Müller – prefekt Kongregacji Nauki Wiary w latach 2012–17

W święto Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana, na zaproszenie biskupa Marka Mendyka, z duchowieństwem diecezji świdnickiej spotkał się były prefekt Kongregacji Nauki Wiary.

Wydarzenie rozpoczęło się adoracją Najświętszego Sakramentu oraz możliwością skorzystania z sakramentu spowiedzi. Witając kard. Gerharda Müllera, biskup świdnicki wyraził podziw dla mądrości, doświadczenia i jasności przekazu wiary purpurata oraz jego odwagi w głoszeniu prawdy. Podkreślił, że mamy szczęście żyć w czasach gigantów wiary, takich jak św. Jan Paweł II i papież Benedykt XVI, których spuściznę teologiczną możemy zgłębiać dzięki pracom kard. Müllera. Bp Mendyk poprosił kardynała o wskazówki dla kapłanów w odnajdywaniu się w nowej rzeczywistości i odczytywaniu swojej misji.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję