Reklama

Kościół

Bp Włodarczyk: Kościół realizuje się poprzez wspólnoty

„Kościół realizuje się poprzez wspólnoty” – mówił bp Krzysztof Włodarczyk podczas spotkania liderów grup i stowarzyszeń w Centrum Edukacyjno-Formacyjnym Diecezji Bydgoskiej.

[ TEMATY ]

Kościół

wspólnota

Bp Krzysztof Włodarczyk

Karol Porwich/Niedziela

Bp Krzysztof Włodarczyk

Bp Krzysztof Włodarczyk

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wstępem była modlitwa do Ducha Świętego animowana przez zespół „Amen+”. – Wspólnoty wiążą się z charyzmatem, który jest darem Bożym dla odnowy, wzbogacenia i umocnienia Kościoła. Istotą jest pytanie o Boży cel powołania wspólnoty, dla której najważniejsza powinna być służba i dostrzeganie potrzeb innych – dodał bp Włodarczyk.

Słowo skierowane do kilkudziesięciu osób było oparte na analizie dokumentu Komisji Nauki Wiary KEP, zatytułowanego „Kryteria eklezjalności wspólnot katolickich”. – Katolik należy do wspólnoty Kościoła przez fakt chrztu świętego, żywą wiarę i życie w Duchu Świętym. Spotkania we wspólnotach modlitewnych są z natury czymś dodatkowym, albo bardzo budującym. Sam chętnie na takich bywam. Zachęcałbym do indywidualnego rozeznania – mówił.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Biskup Bydgoski dodał, że z jednej strony spotyka wielu ludzi, którzy mówią: „nie potrzebuję należeć do grupy modlitewnej, uczestniczę w niedzielnej Mszy św., cały tydzień ciężko pracuję i zajmuję się moją rodziną, a wieczorem odmawiam różaniec”. – To piękne świadectwo życia w łasce Ducha Świętego. Z drugiej strony słyszę też wyznania osób, które nie wyobrażają sobie życia bez wspólnoty. Rozumiem argumenty jednych i drugich – mówił.

Kryterium świadczącym o jedności danego ruchu z Kościołem powszechnym, jest – według bp. – pełne przyjęcie wiary, którą Kościół wyznaje. – Odrzucenie którejkolwiek z prawd wiary, zrywa komunię z Kościołem. Ponadto wiara musi mieć charakter integralny, w związku z czym „nie można głosić jednej z prawd wiary kosztem podważania czy osłabiania innych”. Istotnym kryterium jest też poszanowanie dla kultu, a zwłaszcza tych jego form, które znalazły potwierdzenie w wielowiekowej tradycji Kościoła – dodał.

Kolejnym kryterium katolickości jest kwestia poszanowania nauczania moralnego. – Dokument przypomina, że „odrzucenie moralnego nauczania Kościoła przez wspólnotę czy ruch uniemożliwia uznanie takiej grupy za wspólnotę katolicką”. Ostrzega również przed niebezpiecznymi praktykami polegającymi m.in. na przeciwstawianiu moralności – kerygmatowi; działania łaski – wysiłkowi moralnemu; Ewangelii jako Dobrej Nowiny o zbawieniu – nauce moralnej zawartej w Piśmie Świętym i Tradycji; osobistego doświadczenia spotkania z Bogiem – nauce moralnej Kościoła; moralności Dekalogu – moralności Kazania na Górze.

Reklama

Dokument przypomina, również że „żadna wspólnota i żaden ruch należące do Kościoła katolickiego nie mogą w przepowiadaniu czy praktyce stawiać ponad działaniem sakramentalnym jakichkolwiek innych znaków, form, działań modlitewnych czy paraliturgicznych”. – Z tego powodu wspólnoty, które przywiązują „większa wagę do charyzmatów i darów nadzwyczajnych (takich jak np. dar uzdrawiania, dar języków, dar tłumaczenia języków) niż do szafarstwa sakramentów i celebracji liturgii sakramentalnej, sytuują się (…) poza wiarą Kościoła katolickiego”.

Ordynariusz przypomniał, że „misja nauczania powierzona biskupom i prezbiterom nie może być w zdrowej wspólnocie czy ruchu lekceważona bądź też zastępowana czy stawiana niżej niż nauczanie lidera wspólnoty”. Biskup Krzysztof Włodarczyk dodał, że dokument Komisji Nauki Wiary KEP wymienia również kryteria teologiczno-pastoralne: dążenie do budowania jedności; poszanowanie różnorodności; dążenie do świętości oraz owoce Ducha Świętego: miłość, radość, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wierność, łagodność, opanowanie.

Odpowiedzialny za duszpasterstwo w diecezji bydgoskiej – ks. Piotr Wachowski – omówił na początku trzy zagadnienia. Mając na uwadze „dzisiaj”, podkreślił synodalną drogę Kościoła. Mówiąc o „jutrze” wskazał na jubileusz 20-lecia diecezji bydgoskiej, który przypadnie w 2024 roku. – Jest i „pomiędzy”. Mam na myśli troskę o powołania kapłańskie i troskę o formację liderów, członków wspólnot, grup i stowarzyszeń. Potrzeba jedności w modlitwie i dzieł ewangelizacji – podkreślił ks. Wachowski, wskazując na zbliżającą się diecezjalną pielgrzymkę na Jasną Górę przez wspomnianym jubileuszem. Mówiąc dalej o „instrumentach” budowania Kościoła, wymienił: synodalność, kolegialność i prymat. „Właśnie droga synodalności jest drogą, której Bóg oczekuje od Kościoła trzeciego tysiąclecia” – cytował papieża Franciszka.

Dyrektor Wydziału Duszpasterstwa Ogólnego, myśląc o jedności i komplementarności, zauważył, że w diecezji istnieje spora różnorodność wspólnot. Brakuje jednak okoliczności do ich zjednoczenia podczas modlitwy i formacji. Stąd zaproszenie na kolejne spotkania – 17 grudnia w Adwencie oraz 18 marca w Wielkim Poście. – Kulminacją będzie wigilia Zesłania Ducha Świętego – 27 maja 2023 roku, w czasie której zostaniemy posłani na misję dla Bożej sprawy – dodał ks. Wachowski. – Potrzebujemy tego typu spotkań, zjednoczenia sił i poparcia ze strony biskupa. Ono jest i bardzo za to dziękujemy – dodała Marlena Posadzy z Akcji Katolickiej, koordynująca zarazem prace synodalne w parafii św. Wita w Słupach.

2022-10-01 08:02

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Krzysztof Włodarczyk: przez dobrowolny akt oddania siebie Maryi, czynimy się pełniej własnością Boga

[ TEMATY ]

Bp Krzysztof Włodarczyk

Karol Porwich/Niedziela

Bp Krzysztof Włodarczyk

Bp Krzysztof Włodarczyk

„Przez dobrowolny akt oddania siebie Maryi, czynimy się pełniej własnością Boga” – powiedział bp Krzysztof Włodarczyk. Ponad pół tysiąca osób rozważało na ulicach Bydgoszczy tajemnice z życia Jezusa.

Inicjatorami wydarzenia byli Wojownicy Maryi. To dzięki nim w pierwsze soboty miesiąca organizowany jest Męski Różaniec. Tym razem do wspólnej modlitwy zostały zaproszone całe rodziny. – Różaniec jest dla nas siłą w codziennym życiu. Daje łaski, które każdego dnia – nam małżonkom, rodzinom – są jak najbardziej potrzebne. Zarówno w dobrych czasach, ale także w chwilach, kiedy są trudności, choroby, cierpienia, niepewność – podkreślili Małgorzata i Robert Włosińscy.

CZYTAJ DALEJ

Św. Wojciech, Biskup, Męczennik - Patron Polski

Niedziela podlaska 16/2002

Obok Matki Bożej Królowej Polski i św. Stanisława, św. Wojciech jest patronem Polski oraz patronem archidiecezji gnieźnieńskiej, gdańskiej i warmińskiej; diecezji elbląskiej i koszalińsko-kołobrzeskiej. Jego wizerunek widnieje również w herbach miast. W Gnieźnie, co roku, w uroczystość św. Wojciecha zbiera się cały Episkopat Polski.

Urodził się ok. 956 r. w czeskich Libicach. Ojciec jego, Sławnik, był głową możnego rodu, panującego wówczas w Niemczech. Matka św. Wojciecha, Strzyżewska, pochodziła z nie mniej znakomitej rodziny. Wojciech był przedostatnim z siedmiu synów. Ks. Piotr Skarga w Żywotach Świętych tak opisuje małego Wojciecha: "Będąc niemowlęciem gdy zachorował, żałość niemałą rodzicom uczynił, którzy pragnąc zdrowia jego, P. Bogu go poślubili, woląc raczej żywym go między sługami kościelnymi widząc, niż na śmierć jego patrzeć. Gdy zanieśli na pół umarłego do ołtarza Przeczystej Matki Bożej, prosząc, aby ona na służbę Synowi Swemu nowego a maluczkiego sługę zaleciła, a zdrowie mu do tego zjednała, wnet dzieciątko ozdrowiało". Był to zwyczaj upraszania u Pana Boga zdrowia dla dziecka, z zobowiązaniem oddania go na służbę Bożą.

Św. Wojciech kształcił się w Magdeburgu pod opieką tamtejszego arcybiskupa Adalbertusa. Ku jego czci przyjął w czasie bierzmowania imię Adalbertus i pod nim znany jest w średniowiecznej literaturze łacińskiej oraz na Zachodzie. Z Magdeburga jako dwudziestopięcioletni subdiakon wrócił do Czech, przyjął pozostałe święcenia, 3 czerwca 983 r. otrzymał pastorał, a pod koniec tego miesiąca został konsekrowany na drugiego biskupa Pragi.

Wbrew przyjętemu zwyczajowi nie objął diecezji w paradzie, ale boso. Skromne dobra biskupie dzielił na utrzymanie budynków i sprzętu kościelnego, na ubogich i więźniów, których sam odwiedzał. Szczególnie dużo uwagi poświęcił sprawie wykupu niewolników - chrześcijan. Po kilku latach, rozdał wszystko, co posiadał i udał się do Rzymu. Za radą papieża Jana XV wstąpił do klasztoru benedyktynów. Tu zaznał spokoju wewnętrznego, oddając się żarliwej modlitwie.

Przychylając się do prośby papieża, wiosną 992 r. wrócił do Pragi i zajął się sprawami kościelnymi w Czechach. Ale stosunki wewnętrzne się zaostrzyły, a zatarg z księciem Bolesławem II zmusił go do powtórnego opuszczenia kraju. Znowu wrócił do Włoch, gdzie zaczął snuć plany działalności misyjnej. Jego celem misyjnym była Polska. Tu podsunięto mu myśl o pogańskich Prusach, nękających granice Bolesława Chrobrego.

W porozumieniu z Księciem popłynął łodzią do Gdańska, stamtąd zaś morzem w kierunku ujścia Pregoły. Towarzyszem tej podróży był prezbiter Benedykt Bogusz i brat Radzim Gaudent. Od początku spotkał się z wrogością, a kiedy mimo to próbował rozpocząć pracę misyjną, został zabity przez pogańskiego kapłana. Zabito go strzałami z łuku, odcięto mu głowę i wbito na żerdź. Cudem uratowali się jego dwaj towarzysze, którzy zdali w Gnieźnie relację o męczeńskiej śmierci św. Wojciecha. Bolesław Chrobry wykupił jego ciało i pochował z należytymi honorami. Zginął w wieku 40 lat.

Św. Wojciech jest współpatronem Polski, której wedle legendy miał także dać jej pierwszy hymn Bogurodzica Dziewica. Po dziś dzień śpiewa się go uroczyście w katedrze gnieźnieńskiej. W 999 r. papież Sylwester II wpisał go w poczet świętych. Staraniem Bolesława Chrobrego, papież utworzył w Gnieźnie metropolię, której patronem został św. Wojciech. Około 1127 r. powstały słynne "drzwi gnieźnieńskie", na których zostało utrwalonych rzeźbą w spiżu 18 scen z życia św. Wojciecha. W 1928 r. na prośbę ówczesnego Prymasa Polski - Augusta Kardynała Hlonda, relikwie z Rzymu przeniesiono do skarbca katedry gnieźnieńskiej. W 1980 r. diecezja warmińska otrzymała, ufundowany przez ówczesnego biskupa warmińskiego Józefa Glempa, relikwiarz św. Wojciecha.

W diecezji drohiczyńskiej jest także kościół pod wezwaniem św. Wojciecha w Skibniewie (dekanat sterdyński), gdzie proboszczem jest obecnie ks. Franciszek Szulak. 4 kwietnia 1997 r. do tej parafii sprowadzono z Gniezna relikwie św. Wojciecha. 20 kwietnia tegoż roku odbyły się w parafii diecezjalne obchody tysiąclecia śmierci św. Wojciecha.

CZYTAJ DALEJ

Japonia: ok. 420 tys. rodzimych katolików i ponad pół miliona wiernych-imigrantów

2024-04-23 18:29

[ TEMATY ]

Japonia

Katolik

Karol Porwich/Niedziela

Trwająca obecnie wizyta "ad limina Apostolorum" biskupów japońskich w Watykanie stała się dla misyjnej agencji prasowej Fides okazją do przedstawienia dzisiejszego stanu Kościoła katolickiego w Kraju Kwitnącej Wiśni i krótkiego przypomnienia jego historii. Na koniec 2023 mieszkało tam, według danych oficjalnych, 419414 wiernych, co stanowiło ok. 0,34 proc. ludności kraju wynoszącej ok. 125 mln. Do liczby tej trzeba jeszcze dodać niespełna pół miliona katolików-imigrantów, pochodzących z innych państw azjatyckich, z Ameryki Łacińskiej a nawet z Europy.

Posługę duszpasterską wśród miejscowych wiernych pełni 459 kapłanów diecezjalnych i 761 zakonnych, wspieranych przez 135 braci i 4282 siostry zakonne, a do kapłaństwa przygotowuje się 35 seminarzystów. Kościół w Japonii dzieli się trzy prowincje (metropolie), w których skład wchodzi tyleż archidiecezji i 15 diecezji. Mimo swej niewielkiej liczebności prowadzi on 828 instytucji oświatowo-wychowawczych różnego szczebla (szkoły podstawowe, średnie i wyższe i inne placówki) oraz 653 instytucje dobroczynne. Liczba katolików niestety maleje, gdyż jeszcze 10 lat temu, w 2014, było ich tam ponad 20 tys. więcej (439725). Lekki wzrost odnotowały jedynie diecezje: Saitama, Naha i Nagoja.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję