Reklama

Kościół

Niemieccy biskupi nie mogą rozstrzygnąć sporu o moralność seksualną

67 biskupów katolickich w Niemczech nie potrafiło rozstrzygnąć sporu dotyczącego kwestii moralności seksualnej. "Mamy zgodę, że mamy niezgodę" - powiedział w czwartek przewodniczący Konferencji Episkopatu Niemiec bp Georg Bätzing na zakończenie jesiennego zebrania plenarnego episkopatu w Fuldzie. Zaznaczył, że różnice zdań są „dopuszczalne bez rozpadu nas jako wspólnoty”.

[ TEMATY ]

biskup

Niemcy

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Projekt spornej reformy "droga synodalna" Kościoła w Niemczech ma być przedmiotem dalszych rozmów w połowie listopada podczas wizyty biskupów ad limina w Watykanie. "Chcemy, by droga synodalna osiągnęła pomyślny cel" - podkreślił biskup Limburga. "Jedziemy do Rzymu, aby wreszcie usłyszeć z pierwszej ręki, jakie naprawdę są zastrzeżenia w tej sprawie" – dodał.

Podziel się cytatem

Od 2019 roku biskupi i wierni dyskutują w ramach niemieckiej "drogi synodalnej" m.in. o większym podziale władzy w Kościele, większym udziale świeckich, dostępie kobiet do urzędów kościelnych i nowej moralności seksualnej. „To nie jest specjalna niemiecka ścieżka. Te pytania są obecne wszędzie na świecie” - podkreślił bp Bätzing.

Część biskupów uniemożliwiła przyjęcie dokumentu programowego dotyczącego "odnowy" katolickiej moralności seksualnej na ostatnim zgromadzeniu synodalnym trzy tygodnie temu we Frankfurcie nad Menem. Zwłaszcza bp. Bätzingowi udało się zapobiec całkowitemu niepowodzeniu "drogi synodalnej" we Frankfurcie, ale zorientowana na reformy większość i konserwatywna mniejszość nadal są sobie przeciwne. Również z Rzymu wielokrotnie płynęła krytyka projektu reform.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Na konferencji prasowej po zakończeniu zgromadzenia plenarnego przewodniczący niemieckiego episkopatu podziękował bp. Stephanowi Ackermannowi, dotychczasowemu przewodniczącemu komisji ds. nadużyć seksualnych w niemieckim episkopacie. Bp Bätzing poinformował o "długotrwałym aplauzie" biskupów w podziękowaniu za dwunastoletnią pracę bp Ackermanna. Podkreślił, że biskup Trewiru działał z "wielkim zaangażowaniem i samokrytyką". „To właśnie dzięki bp Ackermannowi jako `motorowi procesu uczenia się` biskupi podjęli daleko idące decyzje", powiedział bp Bätzing.

Następcą bp. Ackermanna został biskup Helmut Dieser z Akwizgranu. Podczas zebrania plenarnego biskupi niemieccy podjęli również decyzję o strukturalnej zmianie w kwestii walki z nadużyciami. Oprócz episkopalnej grupy ekspertów pod przewodnictwem bp Diesera i rady doradczej Konferencji Episkopatu ds. ofiar, nowa rada ekspertów ma przyśpieszyć proces walki z nadużyciami.

Na zakończenie zebrania plenarnego niemieccy biskupi opowiedzieli się za dalszym - także wojskowym - wsparciem dla Ukrainy. "Gdyby rażące naruszenie prawa międzynarodowego zostało `nagrodzone` zwycięstwem militarnym, miałoby to fatalne konsekwencje w dłuższej perspektywie. Stawką jest wolna Ukraina w pokojowej Europie" – oświadczyli niemieccy biskupi.

Reklama

„Z jednej strony za chrześcijanami stoi ideał niestosowania przemocy. Z drugiej strony katolicka doktryna pokoju uznaje również prawo do samoobrony” - podkreślili biskupi.

Podstawowym zadaniem Kościoła jest łagodzenie trudnej sytuacji ludzi dotkniętych wojną. "Mamy tu do czynienia z intensywnym zaangażowaniem diecezji, organizacji pomocowych i innych organizacji kościelnych z Niemiec, zarówno w Ukrainie, jak i w krajach sąsiednich" - podkreślił bp Bätzing, dziękując "tysiącom pracowników etatowych i wolontariuszy Kościoła", którzy angażują się w sprawę uchodźców.

Na tle kryzysu energetycznego i agresji rosyjskiej biskupi wezwali też do jedności. „Dotyczy to przede wszystkim tych, którzy próbują dzielić społeczeństwo", powiedział bp Bätzing. W zależności od konkretnej sytuacji życiowej ludzie mogą być dotknięci kryzysem i jego finansowymi konsekwencjami", powiedział biskup Limburga. Zaznaczył, że mniejsze firmy również nie powinny być pozostawione same sobie. Nie należy tworzyć wrażenia, że "pomaga się tylko tym dużym".

Bp Bätzing ogłosił, że Kościół jako duża instytucja i odpowiednio duży konsument energii chce wnieść swój wkład w oszczędzanie energii i zmniejszenie zużycia gazu.

2022-09-30 08:38

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Gratulacje dla kanclerz Angeli Merkel

[ TEMATY ]

Niemcy

Glyn Lowe Photoworks, 2 Million Views, Thanks / Foter.com / CC BY

Dwa największe Kościoły Niemiec, katolicki i ewangelicki, pogratulowały ponownego wyboru kanclerz Angeli Merkel. Przewodniczący Rady Kościołów Ewangelickich w Niemczech (EKD), Nikolaus Schneider, podkreślił “wielkie zaufanie” ludzi dla dotychczasowych działań pani kanclerz i przekazał „wyrazy wielkiego szacunku oraz podziękowania”. Przewodniczący katolickiej Konferencji Biskupów, abp Robert Zollitsch, życzył kanclerz Merkel “niezbędnych sił, rozwagi i cierpliwości, a nade wszystko obfitego błogosławieństwa Bożego”. Abp Zollitsch wyraził przekonanie, że kanclerz będzie prowadziła rozsądnie wielką koalicję. Jednocześnie zapewnił, że przewodnicząca CDU zawsze może liczyć na jego wsparcie w sprawach etycznych i bioetycznych.

CZYTAJ DALEJ

Św. Wojciech, Biskup, Męczennik - Patron Polski

Niedziela podlaska 16/2002

Obok Matki Bożej Królowej Polski i św. Stanisława, św. Wojciech jest patronem Polski oraz patronem archidiecezji gnieźnieńskiej, gdańskiej i warmińskiej; diecezji elbląskiej i koszalińsko-kołobrzeskiej. Jego wizerunek widnieje również w herbach miast. W Gnieźnie, co roku, w uroczystość św. Wojciecha zbiera się cały Episkopat Polski.

Urodził się ok. 956 r. w czeskich Libicach. Ojciec jego, Sławnik, był głową możnego rodu, panującego wówczas w Niemczech. Matka św. Wojciecha, Strzyżewska, pochodziła z nie mniej znakomitej rodziny. Wojciech był przedostatnim z siedmiu synów. Ks. Piotr Skarga w Żywotach Świętych tak opisuje małego Wojciecha: "Będąc niemowlęciem gdy zachorował, żałość niemałą rodzicom uczynił, którzy pragnąc zdrowia jego, P. Bogu go poślubili, woląc raczej żywym go między sługami kościelnymi widząc, niż na śmierć jego patrzeć. Gdy zanieśli na pół umarłego do ołtarza Przeczystej Matki Bożej, prosząc, aby ona na służbę Synowi Swemu nowego a maluczkiego sługę zaleciła, a zdrowie mu do tego zjednała, wnet dzieciątko ozdrowiało". Był to zwyczaj upraszania u Pana Boga zdrowia dla dziecka, z zobowiązaniem oddania go na służbę Bożą.

Św. Wojciech kształcił się w Magdeburgu pod opieką tamtejszego arcybiskupa Adalbertusa. Ku jego czci przyjął w czasie bierzmowania imię Adalbertus i pod nim znany jest w średniowiecznej literaturze łacińskiej oraz na Zachodzie. Z Magdeburga jako dwudziestopięcioletni subdiakon wrócił do Czech, przyjął pozostałe święcenia, 3 czerwca 983 r. otrzymał pastorał, a pod koniec tego miesiąca został konsekrowany na drugiego biskupa Pragi.

Wbrew przyjętemu zwyczajowi nie objął diecezji w paradzie, ale boso. Skromne dobra biskupie dzielił na utrzymanie budynków i sprzętu kościelnego, na ubogich i więźniów, których sam odwiedzał. Szczególnie dużo uwagi poświęcił sprawie wykupu niewolników - chrześcijan. Po kilku latach, rozdał wszystko, co posiadał i udał się do Rzymu. Za radą papieża Jana XV wstąpił do klasztoru benedyktynów. Tu zaznał spokoju wewnętrznego, oddając się żarliwej modlitwie.

Przychylając się do prośby papieża, wiosną 992 r. wrócił do Pragi i zajął się sprawami kościelnymi w Czechach. Ale stosunki wewnętrzne się zaostrzyły, a zatarg z księciem Bolesławem II zmusił go do powtórnego opuszczenia kraju. Znowu wrócił do Włoch, gdzie zaczął snuć plany działalności misyjnej. Jego celem misyjnym była Polska. Tu podsunięto mu myśl o pogańskich Prusach, nękających granice Bolesława Chrobrego.

W porozumieniu z Księciem popłynął łodzią do Gdańska, stamtąd zaś morzem w kierunku ujścia Pregoły. Towarzyszem tej podróży był prezbiter Benedykt Bogusz i brat Radzim Gaudent. Od początku spotkał się z wrogością, a kiedy mimo to próbował rozpocząć pracę misyjną, został zabity przez pogańskiego kapłana. Zabito go strzałami z łuku, odcięto mu głowę i wbito na żerdź. Cudem uratowali się jego dwaj towarzysze, którzy zdali w Gnieźnie relację o męczeńskiej śmierci św. Wojciecha. Bolesław Chrobry wykupił jego ciało i pochował z należytymi honorami. Zginął w wieku 40 lat.

Św. Wojciech jest współpatronem Polski, której wedle legendy miał także dać jej pierwszy hymn Bogurodzica Dziewica. Po dziś dzień śpiewa się go uroczyście w katedrze gnieźnieńskiej. W 999 r. papież Sylwester II wpisał go w poczet świętych. Staraniem Bolesława Chrobrego, papież utworzył w Gnieźnie metropolię, której patronem został św. Wojciech. Około 1127 r. powstały słynne "drzwi gnieźnieńskie", na których zostało utrwalonych rzeźbą w spiżu 18 scen z życia św. Wojciecha. W 1928 r. na prośbę ówczesnego Prymasa Polski - Augusta Kardynała Hlonda, relikwie z Rzymu przeniesiono do skarbca katedry gnieźnieńskiej. W 1980 r. diecezja warmińska otrzymała, ufundowany przez ówczesnego biskupa warmińskiego Józefa Glempa, relikwiarz św. Wojciecha.

W diecezji drohiczyńskiej jest także kościół pod wezwaniem św. Wojciecha w Skibniewie (dekanat sterdyński), gdzie proboszczem jest obecnie ks. Franciszek Szulak. 4 kwietnia 1997 r. do tej parafii sprowadzono z Gniezna relikwie św. Wojciecha. 20 kwietnia tegoż roku odbyły się w parafii diecezjalne obchody tysiąclecia śmierci św. Wojciecha.

CZYTAJ DALEJ

Wierność i miłość braterska dają moc wspólnocie

2024-04-23 13:00

Marzena Cyfert

Rejonowe spotkanie presynodalne w katedrze wrocławskiej

Rejonowe spotkanie presynodalne w katedrze wrocławskiej

Ostatnie rejonowe spotkanie presynodalne dla rejonów Wrocław-Katedra i Wrocław-Sępolno odbyło się w katedrze wrocławskiej. Katechezę na temat Listu do Kościoła w Filadelfii wygłosił ks. Adam Łuźniak.

Na początku nakreślił kontekst rozważanego listu. Niewielkie, lecz bogate miasteczko Filadelfia zbudowane zostało na przełęczy, która stanowiła bramę do głębi półwyspu. Było również bramą i punktem odniesienia dla hellenizacji znajdujących się dalej terenów. Mieszkańcy Filadelfii mieli więc poczucie, że są bramą i mają misję wobec tych, którzy mieszkają dalej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję