Reklama

Kościół

Abp Pizzaballa: chrześcijanie są powołani do zdobywania skarbów naśladując Jezusa

Na różnice między perspektywą życia zmierzającego do królestwa Bożego a życiem według świata i na konieczność poszukiwania prawdziwych skarbów naśladując Jezusa wskazuje w swoim rozważaniu Ewangelii 19. niedzieli okresu zwykłego, roku C łaciński patriarcha Jerozolimy, abp Pierbattista Pizzaballa OFM.

[ TEMATY ]

duchowość

Adobe.Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dzisiejszy fragment Ewangelii (Łk 12, 32-48) można odczytać w świetle tekstu z ubiegłej niedzieli (Łk 12, 21-31), kiedy to widzieliśmy człowieka głupiego, który myślał, że może dobrze żyć tylko dlatego, że zgromadził wiele bogactw. Ów człowiek wypełnił swoje życie rzeczami, a rzeczy zamknęły jego perspektywę: wszystko kończyło się w życiu doczesnym, bez otwarcia na życie po śmierci. Można powiedzieć, że jego serce było całe tutaj, na tej ziemi, gdzie miał tylko swoje mienie (Łk 12,34). Miał wiele dóbr, ale były one przeznaczone tylko na to życie.

Dzisiejszą Ewangelię otwiera zapowiedź prawdziwego bogactwa: „Nie bój się, mała trzódko, gdyż spodobało się Ojcu waszemu dać wam królestwo” (Łk 12, 32). Czym to bogactwo różni się od bogactwa zgromadzonego na ziemi?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ewangelista przedstawia nam trzy różnice.

Pierwszą jest to, że to bogactwo jest dane, jest darem (Łk 12,32). Nie jest powiedziane, że trzeba pracować, aby je zdobyć, jak w przypadku bogacza z zeszłego tygodnia. Bogactwo, które daje nasz Ojciec jest darmo dane i zależy tylko od Bożej życzliwości, od tego, że Bóg „lubi” dawać nam życie, dzielić się z człowiekiem swoim istnieniem. Taki był zawsze Jego plan.

Drugą jest to, że to bogactwo, w przeciwieństwie do tego bogactwa, jakie człowiek gromadzi dla siebie, nie lęka się śmierci: jest to „skarb niewyczerpany w niebie, gdzie złodziej się nie dostaje ani mól nie niszczy” (Łk 12,33).

A to dlatego, że bogactwem danym nam przez Ojca jest nasze synostwo, nasza relacja z Nim. A jest to związek bezpieczny, ponieważ, jak już kilkakrotnie mówiliśmy, jest to związek, który przeszedł już przez śmierć, i nie pozostał w jej niewoli.

Trzecią jest to, że to bogactwo, paradoksalnie, otrzymujemy wtedy, gdy dzielimy się z innymi tym, co posidadamy: „Sprzedajcie wasze mienie i dajcie jałmużnę. Sprawcie sobie trzosy, które nie niszczeją”.

Reklama

Bogacz sprzed tygodnia budował spichlerze, żeby zgromadzić swój majątek. Dzisiaj słyszymy, że aby pomieścić bogactwa Królestwa musimy mieć „trzosy, które nie niszczeją”, czyli aby pomieścić życie wieczne musimy mieć odpowiednie pojemniki. Nie można włożyć życia wiecznego w coś, co jest przeznaczone na zgubę.

Fragment ten kładzie nacisk na czujność („niech będą przepasane biodra wasze i zapalone pochodnie”, 35) Chrześcijańska czujność jest sztuką rozeznawania znaków czasu. Czujność oznacza szukanie znaków Bożego planu, Jego królestwa, w obrębie ludzkiej historii, którą przeżywamy. Wymaga to od nas cierpliwości, zaufania Bogu, spojrzenia na historię jako na możliwość daną naszej woli do dobrego działania. To królestwo nie jest poza, ale jest tutaj. Czujność musi prowadzić nas do rozpoznawania jego znaków tu i teraz, i do dążenia by nadać im konkretną widzialność.

Dzisiejsza Ewangelia kontynuuje przypowieść, którą można odczytać również przypominając sobie przypowieść z ubiegłej niedzieli.

Bo tak jak w ubiegłą niedzielę bogacz wypełnił pustkę dobrami, tak sługa z dzisiejszej przypowieści wypełnia oczekiwanie inną formą bogactwa, jaką jest władza (Łk 12, 45): władza jest kolejnym środkiem, za pomocą którego człowiek łudzi się, że odpędzi śmierć, by uniknąć ograniczeń.

Ale tak jak ktoś zadowala się fałszywymi bogactwami, tak serce człowieka zadowala się małą władzą. Mógłby mieć królestwo niebieskie, wszystko, ale zamiast tego łudząc się, wydaje się zadowolony z tego, że panuje nad tymi, którzy są postawieni trochę niżej niż on.

W rzeczywistości jesteśmy powołani do znacznie większej godności, do bycia sługami, których pan kocha do tego stopnia, że sam staje się ich sługą (Łk 12, 37).

Czuwanie jest więc zasadniczo pamięcią o tej nieskończonej godności, która jest nam dana bezinteresownie, a jednocześnie oczekiwaniem, aby ta godność stawała się coraz bardziej istotą naszego życia.

Reklama

A dzieje się tak, gdy sami upodabniamy się do tego Pana, który wraca, by służyć, a nie żeby mu służono.

+ Pierbattista Pizzaballa

2022-08-04 08:41

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Modliłem się cały dzień… O rozeznawaniu woli Bożej

[ TEMATY ]

duchowość

o. Leon Knabit

Karol Porwich

To jest bardzo trudne. Jezus powiedział: Proście, a będzie wam dane (Łk 11,9), ale z drugiej strony bywa też tak, że często pod pozorem stwierdzenia: „Panie Boże, zrobisz, co zechcesz” ukrywa się brak ufności. Co ja będę prosił, kiedy i tak zrobisz po swojemu. Jest anegdota, jak kiedyś Żydzi przyszli prosić o deszcz. Zapytali rabina, czy pomodli się z nimi i on mówi, że i tak nie będzie deszczu, bo oni nie mają wiary. „Jak to nie mamy wiary?”. „Gdybyście mieli wiarę, to byście przyszli z parasolami”.

Ja sam nie zawsze wiem, jak wybrać. Tak było z moim pobytem w Lubiniu, kiedy odnawiano tam klasztor, i rozeznawaniem, czy wracać do Tyńca. Mogłem zostać w tym pierwszym klasztorze bez kłopotu, kiedy uzyskał on już samodzielność. Wcześniej tam byłem przełożonym, potem proboszczem. Wybór był taki: zostaję, ale wtedy przenoszę się tam na stałe, albo wracam do Tyńca. Miałem tyle samo argumentów za, co i przeciw. Jedni mówili: „Zostań”, inni: „Wróć”. Wtedy modliłem się cały dzień i ostatecznie uznałem, że mam wrócić do Tyńca. Teraz wiem, po co. W klasztorze w Lubiniu w 1993 r. byłem już poważnie chory. Wziąłem na siebie obowiązki proboszcza i przeora i wtedy serce się popsuło. Powiedziałem sobie: „Wrócę do Tyńca, będę tam spokojnym emerytem”. Sześćdziesiąt trzy lata to już jest dziadek. Będzie jakaś spokojna praca, biblioteka. Tymczasem w następnym roku życia zaczęła się cała „awantura” z telewizją i mediami. A w Lubiniu może by tego nie było widać, że jestem komuś potrzebny. Jak się decydowałem, to przełożony pozostawił mi całkowicie decyzję: „To od ojca woli zależy. W tej chwili ojciec nie jest zobligowany pod posłuszeństwem, tylko ma prawo wyboru”. Człowiek przychodzi do klasztoru, żeby być posłusznym, a tu mu mówią: „Twoje posłuszeństwo na tym polega, że masz sobie wybrać”.

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: rozpoczęły się obrady Rady Stałej KEP

2024-05-02 15:05

[ TEMATY ]

Jasna Góra

KEP

Biuro Prasowe Jasnej Góry

Na Jasnej Górze, zgodnie ze zwyczajem, w wigilię uroczystości Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski, odbywają się obrady Rady Stałej Konferencji Episkopatu. Podjęte zostały bieżące sprawy Kościoła w Polsce, wśród tematów: lekcje religii w szkołach, standardy ochrony małoletnich oraz inicjatywy związane z jubileuszami kościelnymi 2025 i 2033 roku. Zostaną też poruszone aktualne zagadnienia życia wiernych Kościoła w Polsce i misji duszpasterskiej.

Wśród najważniejszych podejmowanych tematów są kwestie wynikające z relacji Kościół - państwo dotyczące nauczania religii w przedszkolach i szkołach publicznych. W czasie obrad przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP bp Wojciech Osial przedstawi aktualny stan prac Zespołu Roboczego ds. kontaktów z Rządem RP w sprawie lekcji religii w szkole oraz relację ze spotkania 24 kwietnia Zespołu w Ministerstwie Edukacji Narodowej.

CZYTAJ DALEJ

Świadectwo: moja Matka Jasnogórska tak mnie uzdrowiła

2024-05-02 20:40

[ TEMATY ]

świadectwo

uzdrowienie

Karol Porwich/Niedziela

To Ona, moja Matka Jasnogórska, tak mnie uzdrowiła. Jestem Jej niewolnikiem, zdaję się zupełnie na Jej wolę i decyzję.

Przeszłość pana Edwarda z Olkusza pełna jest ran, blizn i zrostów, podobnie też wygląda jego ciało. Podczas wojny walczył w partyzantce, był w Armii Krajowej. Złapany przez gestapo doświadczył ciężkich tortur. Uraz głowy, uszkodzenie tętnicy podstawy czaszki to pamiątki po spotkaniu z Niemcami. Bili, ale nie zabili. Ubowcy to dopiero potrafili bić! To po ubeckich katorgach zostały mu kolejne pamiątki, jak torbiel na nerce, zrosty i guzy na całym ciele po biciu i kopaniu. Nie, tego wspominać nie będzie. Już nie boli, już im to wszystko wybaczył.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję