Reklama

Otrzymaliśmy

Oświadczenie Zarządu Warszawskiej Prowincji Redemptorystów

Niedziela Ogólnopolska 12/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zarząd Warszawskiej Prowincji Redemptorystów ze zdziwieniem obserwuje rozwijaną w niektórych środkach masowego przekazu nieprzyjazną kampanię wobec Radia Maryja. Tego typu działania zmierzają do rozbicia środowiska ludzi wierzących i wyłączenia z publicznej dyskusji wokół kształtu życia społecznego w Polsce głosu obywateli, którzy „mają prawo i zarazem obowiązek poszukiwać prawdy, krzewić prawdy moralne dotyczące życia społecznego, sprawiedliwości, wolności, poszanowania życia oraz innych praw człowieka i bronić ich dozwolonymi środkami” (Kongregacja Nauki Wiary, Nota doktrynalna o niektórych aspektach działalności i postępowania katolików w życiu politycznym, Rzym 2002, p. 5).
Agresja, z jaką raz po raz spotyka się działalność Radia, to nie tylko jeden z przejawów wojującej nietolerancji wobec tego, co jako chrześcijańskie nie odpowiada narzucanej polskiemu społeczeństwu przez środowiska liberalne tzw. poprawności politycznej. Jako pełnoprawni obywatele naszego państwa, dostrzegamy w tym także wyraźny zamach na polską demokrację, dążący do wyeliminowania z procesu jej budowania głosu pokrzywdzonych, ubogich i bezbronnych, którym Radio Maryja od początku swego istnienia służy jako ośrodek wsparcia duchowego i forum dialogu.
Zgodnie z nauczaniem Kościoła, pragniemy ułatwiać ludziom taką komunikację, która „winna dążyć do konstruktywnego dialogu, mającego na celu promowanie we wspólnocie chrześcijańskiej dobrze poinformowanej opinii publicznej, zdolnej do właściwego rozeznania faktów” (Jan Paweł II, list apostolski Szybki rozwój, Rzym 2004, p. 12). Obywatele, pośród istniejącego pluralizmu myśli i poglądów, mają prawo do prawdy, ponieważ „w społeczeństwie, któremu nie ukazuje się wizji prawdy i które nie próbuje do niej dotrzeć, ograniczone zostają także wszelkie formy praktykowania prawdziwej wolności, przez co otwiera się droga do libertynizmu i indywidualizmu, ze szkodą dla dobra człowieka i całego społeczeństwa” (Kongregacja Nauki Wiary, Nota doktrynalna, p. 6).
W tym kontekście próbę wyciszenia naszej rozgłośni odbieramy jako pogwałcenie prawa i obowiązku Kościoła - w którego posłannictwie Redemptoryści uczestniczą - do występowania w imieniu ubogich, gdyż „Kościół poczuwa się do obowiązku użyczenia z tą samą odwagą swego głosu tym, którzy głosu nie mają. Głos Kościoła jest zawsze ewangelicznym krzykiem w obronie ubogich tego świata, tych, którzy są zagrożeni, otoczeni pogardą, i których prawa ludzkie są gwałcone” (Jan Paweł II, list Il recente concistoro, Rzym 1991). W realizację tej powinności Kościoła włączają się m.in. za pośrednictwem Radia Maryja Redemptoryści, którzy zgodnie z Konstytucjami swego Zgromadzenia mają „obowiązek głoszenia Ewangelii otwarcie, solidaryzowania się z ubogimi i popierania ich fundamentalnych praw do sprawiedliwości i wolności, stosując środki, które byłyby zgodne z Ewangelią, a zarazem skuteczne” (Konstytucje Zgromadzenia Redemptorystów, n. 5).
Wobec pojawiających się w różnych środkach masowego przekazu prób dezinformowania opinii publicznej odnośnie do zadań i podstaw prawnych, na mocy których istnieje i działa Radio Maryja, pragniemy przypomnieć, że:
1. Radio Maryja powołane zostało do istnienia przez Prowincjała Warszawskiej Prowincji Redemptorystów i działa na podstawie koncesji Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji udzielonej w 1994 i 2001 r. Zgodnie z koncesją, program Radia Maryja ma mieć charakter społeczno-religijny, co pozwala na realizację dzieła ewangelizacji poprzez przekazywanie treści religijnych i społecznej nauki Kościoła w formie katechez, modlitw i nabożeństw oraz programów publicystycznych. W swojej działalności kieruje się Statutem własnym, który nadaje Prowincjał, oraz przepisami polskiego prawa. Działalność rozgłośni reguluje Umowa dotycząca Radia Maryja 18 listopada 1994 r., zawarta pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski a Warszawską Prowincją Redemptorystów. Na podstawie wyżej wspomnianej umowy pomiędzy Warszawską Prowincją Redemptorystów a większością polskich diecezji zawarte zostały szczegółowe umowy, które określają formy i sposoby działalności naszej rozgłośni na ich terenach.
2. Radio Maryja jest integralną częścią działalności ewangelizacyjnej Warszawskiej Prowincji Redemptorystów i jako takie podlega władzy Zarządu Prowincji. Do niego należy mianowanie i odwoływanie redemptorystów pracujących w Radiu. Na mocy decyzji Zarządu Prowincji dyrektorem rozgłośni jest o. Tadeusz Rydzyk.
Radio Maryja, które formalnie jest własnością Zgromadzenia Redemptorystów, nie istniałoby bez milionów słuchaczy w kraju i za granicą, z których wielu swoją modlitwą, cierpieniem i ofiarami materialnymi utrzymuje i wspiera jego działalność. Tym wszystkim, którzy wspomagają naszą misję, za wszelką pomoc, w tym także za ostatnie wspierające nas wypowiedzi w środkach masowego przekazu oraz za kierowane do nas obficie słowa zapewniające o solidarności w odpieraniu ataków na nasze Radio, z serca dziękujemy.
W klimacie Wielkiego Postu, który zaprasza nas do przemiany naszych serc i postaw, chcemy jeszcze bardziej wsłuchać się w głos Kościoła, który wskazuje, jak harmonijnie łączyć wyznawaną wiarę z codziennym postępowaniem. W życiu chrześcijan „nie może być dwóch równoległych nurtów: z jednej strony tzw. życia duchowego z jego własnymi wartościami i wymogami, z drugiej tzw. życia świeckiego, obejmującego rodzinę, pracę, relacje społeczne, zaangażowanie polityczne i kulturalne. Latorośl wszczepiona w krzew winny, którym jest Chrystus, przynosi owoce w każdej sferze działalności i istnienia” (Jan Paweł II, adhortacja Christifideles laici, Rzym 1988, n. 59).
Oczywiście, zdajemy sobie sprawę z tego, że prowadząc działalność za pośrednictwem środków audiowizualnych, możemy popełniać błędy, jest to bowiem rzeczywistość wciąż nowa na polskim terenie i dlatego dziękujemy za każdą życzliwą uwagę, a za potknięcia przepraszamy. W takim duchu chcielibyśmy nadal rozwijać i ulepszać naszą działalność, zmierzając ku tajemnicy Zmartwychwstania Pańskiego, ale też nie możemy zapominać o tym, że ta posługa napotykała, napotyka i będzie napotykać na liczne i czasem bardzo agresywne ataki. Taka jest ziemska rzeczywistość.
Niemniej jednak mamy nadzieję, że wszyscy, którym zależy na tym, aby w społeczeństwie polskim nie doszło do zepchnięcia chrześcijaństwa na margines, dołożą wszelkich starań, by zostały w nim zachowane najgłębsze fundamenty duchowe i kulturowe naszej cywilizacji.

W imieniu Zarządu Prowincji

Warszawa, 6 marca 2005 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Poznaj kardynała protodiakona – to on wypowie "Habemus Papam"

2025-04-24 13:08

[ TEMATY ]

konklawe

Kaplica Sykstyńska

biały dym

Habemus papam

protodiakon

PAP/EPA

Kardynałowie modlą się przy trumnie z ciałem papieża Franciszka

Kardynałowie modlą się przy trumnie z ciałem papieża Franciszka

Choć nie wiemy, kiedy pojawi się biały dym nad Kaplicą Sykstyńską, jedno póki co jest pewne: to kardynał protodiakon jako pierwszy ogłosi światu imię nowego papieża słowami „Habemus papam”. Obecnie tę funkcję pełni kard. Dominique Mamberti - kim jest ten duchowny? Co wydarzy się zanim padną te historyczne słowa?

„Habemus papam” - kto wypowiada te słowa?
CZYTAJ DALEJ

Najdłuższe w dziejach wybory papieża, czyli dlaczego powstała instytucja konklawe?

2025-04-24 10:29

[ TEMATY ]

konklawe

książki

śmierć Franciszka

Adam Bujak, Arturo Mari/Biały Kruk

„Przełom kardynalski” zrewolucjonizował wybory papieskie w kwestii tego, kto wybiera biskupa Rzymu. Jednak zreformowane przepisy wciąż nie nadążały za rzeczywistością. Nawet zawężone do kardynałów grono elektorskie nie było do końca odporne na ingerencje władzy świeckiej oraz na zabiegi wielkich rzymskich rodów. I jedni, i drudzy szybko odnaleźli się w nowej rzeczywistości. Ich reprezentantów było coraz więcej w gronie kardynałów i prawdę mówiąc, na tę chorobę jeszcze przez wieki będzie szukane lekarstwo.

Nie brakowało także podwójnych elekcji, a więc i antypapieży. Czas sede vacante wciąż się przedłużał, zanim po śmierci papieża zdołano wybrać nowego. Ale źródło tych problemów było już inne: o ile w pierwszym tysiącleciu był to raczej brak stałych reguł, o tyle później błędy wynikały z nieprzestrzegania przyjętych zasad. Potrzebne było coś jeszcze, co miało temu zaradzić. Tym pomysłem było cum clave, klauzura, zamknięcie na klucz. Z biegiem lat pomysł ten nadał wyborom papieskim niepowtarzalną nazwę: konklawe.
CZYTAJ DALEJ

Pogrzeb papieski - od tiary do prostoty. Reforma Jana Pawła II

2025-04-25 07:51

[ TEMATY ]

pogrzeb papieża

Vatican News

Ceremonia pogrzebu papieża, będąca jednym z najważniejszych rytuałów w Kościele katolickim, przeszła znaczące zmiany na przestrzeni wieków. Od uroczystości podkreślających majestat i władzę papieża, do współczesnych obrzędów skupiających się na jego roli jako pasterza i ucznia Chrystusa. Znaczących zmian dokonał Jan Paweł II.

Choć Karol Wojtyła jako biskup i kardynał nie wypowiadał się publicznie o pogrzebach papieży, jego wykształcenie filozoficzne i teologiczne oraz podejście do liturgii kształtowały przyszłe decyzje. Jako Jan Paweł II, dzięki głębokiej znajomości tradycji i potrzeb współczesnego świata, zreformował liturgię pogrzebową papieża w duchu prostoty, godności i wiary, wyznaczając kierunek na kolejne dekady.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję