Reklama

Podręczniki dla kształcenia diakonów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jubileusz 20-lecia kapłaństwa ks. Ryszard Selejdak - kapłan archidiecezji częstochowskiej, kierownik Wydziału Seminariów watykańskiej Kongregacji Edukacji Katolickiej - uczcił, oddając do rąk polskiego Kościoła niezwykle cenną pomoc w kształceniu diakonów. Zredagowana przez niego antologia dokumentów kościelnych, zatytułowana Diakonat stały. Dokumenty Soboru Watykańskiego II i Stolicy Apostolskiej. Bibliografia (Biblioteka
„Niedzieli” t. 156, Częstochowa 2004, ss. 353+nlb7), to z pewnością podstawowy podręcznik dla diecezjalnych i zakonnych kolegiów formacji diakonów stałych. Książka jest kolejną pracą tegoż autora na temat omawianego stopnia święceń. Wcześniej ukazały się drukiem jego opracowania: Zarys historyczny diakonatu stałego (Częstochowa 1998), Diakonat stały w świetle Biblii i historii Kościoła (Częstochowa 2002) oraz Tożsamość, duchowość, formacja i posługa diakonów stałych (Częstochowa 2003). Ks. Selejdak jest więc doświadczonym i kompetentnym specjalistą w zakresie odnowy po ponad tysiącu lat posługi diakonów stałych. Współpracując od wielu lat z Biblioteką „Niedzieli”, przyczynił się do tego, iż ta seria wydawnicza stała się pewnym oparciem dla formacji osób duchownych. Warto przypomnieć, że to z jego inspiracji ukazały się w niej Zasady formacji kapłańskiej w Polsce (Biblioteka „Niedzieli” t. 78, Częstochowa 1999). W tym nurcie pozostaje też inna ważna dla omawianego tematu publikacja - Wytyczne dotyczące formacji, życia i posługi diakonów stałych w Polsce (Biblioteka „Niedzieli” t. 157, Częstochowa 2004). Ta ścisła współpraca watykańsko-częstochowska czyni z Biblioteki „Niedzieli” pewną podstawę dla pracy wychowawców polskiego duchowieństwa.
Omawiany tom posoborowych dokumentów kościelnych zawiera teksty wszystkich ważnych wypowiedzi soborowych, papieskich i poszczególnych urzędów watykańskich. Całości dopełnia niezwykle pomocna i rzetelnie zredagowana Bibliografia. Wymienia ona podstawowe cytaty biblijne dotyczące diakonatu, wskazuje na dzieła Ojców Kościoła (sam zresztą autor jest z wykształcenia patrologiem po rzymskim Augustianum), podaje katalog wypowiedzi z Soborów i Synodów Kościoła powszechnego, zwłaszcza Soboru Watykańskiego II. Osobną cenną pomocą są wypowiedzi Pawła VI i Jana Pawła II, obejmujące lata 1967-2000. Podobny zakres czasowy mają wyliczone w Bibliografii dokumenty urzędów watykańskich oraz wskazanie na „diakońskie” kanony Kodeksu Prawa Kanonicznego, fragmenty Katechizmu Kościoła Katolickiego i Pontyfikału rzymskiego. Autor przedstawił także niezwykle bogatą literaturę przedmiotu, w której obecne są również publikacje polskie.
Książka ta winna znaleźć się wśród materiałów pomocniczych diecezjalnych instytucji formacji duchowieństwa. To nieoceniony przewodnik po tekstach wyrażających uświadomioną godność i potrzebę posługi diakonów. To także odpowiedź na dręczące wielu pytania w rodzaju: „A co ze święceniami kobiet czy ustanawianiem ich do posługi akolity?”. To wreszcie pomoc w powracaniu do źródeł chrześcijańskiego świadectwa w świecie. Gdy czyta się teksty Orygenesa, Teodora z Mopsuestii, Klemensa Aleksandryjskiego, do których odsyła ks. Selejdak w swej antologii, trudno oprzeć się przekonaniu, że istotne problemy obecności Kościoła w świecie są wciąż podobne, że nadal - zgodnie ze znanym adagium św. Wawrzyńca, diakona z III wieku - „największym bogactwem Kościoła są biedni i potrzebujący”, do których i dziś w pierwszym rzędzie odnosi się posługa diakonów stałych.
Ta książka jest także pomocna wszystkim, którzy nie znając prawdziwych racji duchowych powrotu do diakonatu stałego, pragną go zredukować do rodzaju akcji charytatywnej. Publikacja ks. Selejdaka, przywołując dokumenty Kościoła, ukazuje Chrystusowy, eklezjalny i duszpasterski sens odnowy tego stopnia święceń. Dzięki niej można dowiedzieć się m.in., dlaczego i pod jakimi warunkami dopuszcza się do diakonatu stałego żonatych kandydatów, a ci, którym go udzielono w stanie bezżennym, nie mogą zawrzeć małżeństwa, jakie są uprawnienia i podstawowe obowiązki diakonów, z czego mają się oni utrzymywać i jak mają współpracować z biskupem i proboszczami.
Wymienione wyżej książki można zamawiać pod adresem: Redakcja Tygodnika Katolickiego „Niedziela”, ul. 3 Maja 12, 42-200 Częstochowa, http://ksiegarnia.niedziela.pl. Książki można zamawiać również telefonicznie - tel. (0-34) 365-19-17 lub pocztą elektroniczną - e-mail: redakcja@niedziela.pl

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ks. prof. Tomasik: Pierwszą Komunię św. można przyjąć wcześniej niż w wieku 9 lat

2024-05-05 08:31

[ TEMATY ]

Pierwsza Komunia św.

Karol Porwich/Niedziela

W Kościele katolickim istnieje możliwość wcześniejszej Komunii św. niż w wieku 9 lat, jeżeli rodzice tego pragną, a dziecko jest odpowiednio przygotowane - powiedział PAP konsultor Komisji Wychowania Katolickiego KEP ks. prof. Piotr Tomasik. Wyjaśnił, że decyzja należy do proboszcza parafii.

W maju w większości parafii w Polsce dzieci z klas trzecich szkół podstawowych przystępować będą do Pierwszej Komunii św. W przygotowanie uczniów zaangażowane są trzy środowiska: parafia, szkoła i rodzina.

CZYTAJ DALEJ

Apostoł ubogich i cierpiących

Niedziela Ogólnopolska 42/2010, str. 8-9

[ TEMATY ]

święty

pl.wikipedia.org

Św. Stanisław Kazimierczyk

Św. Stanisław Kazimierczyk

W dniu jego narodzin odbywało się w Krakowie przeniesienie relikwii św. Stanisława, biskupa męczennika, i stąd nasz Święty otrzymał imię Stanisław. Wiek XV, w którym przyszedł na świat św. Stanisław Kazimierczyk, to „szczęśliwy wiek Krakowa” - wiek świętych, epoka szczególnego rozkwitu życia duchowego i religijnego. O św. Stanisławie Kazimierczyku sługa Boży Jan Paweł II podczas Mszy św. beatyfikacyjnej 18 kwietnia 1993 r. mówił, że był to „żarliwy czciciel Eucharystii, nauczyciel i obrońca prawdy ewangelicznej, wychowawca, przewodnik na drogach życia duchowego, opiekun ubogich. Pamięć o jego świętości żyje i owocuje do dzisiaj. Tej pamięci lud Krakowa, a zwłaszcza lud Kazimierza, dawał wyraz przez modlitwę u jego relikwii nieprzerwanie aż do naszych czasów”. Od samego początku życie Świętego związane było z parafią i kościołem Bożego Ciała na Kazimierzu, do którego regularnie uczęszczał.

CZYTAJ DALEJ

Abp Jędraszewski: tylko budowanie na Chrystusie pozwoli ocalić siebie i swoją tożsamość

2024-05-05 18:59

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

Karol Porwich/Niedziela

Abp Marek Jędraszewski

Abp Marek Jędraszewski

I dawne, i niezbyt odległe, i współczesne pokolenia, jeśli chcą ocalić siebie i swoją tożsamość, muszą nieustannie zwracać się do Chrystusa, który jest naszą skałą, kamieniem węgielnym, na którym budujemy wszystko - mówił abp Marek Jędraszewski w czasie wizytacji kanonicznej w parafii św. Sebastiana w Skomielnej Białej.

W czasie pierwszej Mszy św. proboszcz ks. Ryszard Pawluś przedstawił historię parafii w Skomielnej Białej. Sięga ona przełomu XV i XVI w. Pierwsza kaplica pod wezwaniem św. Sebastiana i św. Floriana powstała w 1550 r., a w XVIII w. przebudowano ją na kościół. Drewnianą budowlę wojska niemieckie spaliły w 1939 r. a już dwa lata później poświęcono tymczasowy barokowy kościół, a proboszczem został ks. Władysław Bodzek, który w 1966 r. został oficjalnie potwierdzony, gdy kard. Karol Wojtyła ustanowił w Skomielnej Białej parafię. Nowy kościół oddano do użytku w 1971 r., a konsekrowano w 1985 r. - Postawa wiary łączy się z zatroskaniem o kościół widzialny - mówił ksiądz proboszcz, podsumowując zarówno duchowy, jak i materialny wymiar życia wspólnoty parafialnej w Skomielnej Białej. Witając abp. Marka Jędraszewskiego, przekazał mu ciupagę.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję