Reklama

Aktualności

Franciszek: chrześcijanie są powołani, by podążać ku pełni wolności

O wolności chrześcijańskiej jako powszechnym zaczynie wyzwolenia mówił Ojciec Święty w katechezie podczas audiencji ogólnej 13 października. Był to dalszy ciąg jego rozważań na temat Listu św. Pawła do Galatów. Po wygłoszeniu nauki z licznymi osobistymi dodatkami do głównego tekstu papież pozdrowił zgromadzonych w Auli Pawła VI pielgrzymów z całego świata, m.in. Polaków oraz udzielił wszystkim błogosławieństwa apostolskiego. Wcześniej zebrani odmówili wspólnie po łacinie Modlitwę Pańską.

[ TEMATY ]

Franciszek

chrześcijanie

PAP

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na wstępie Franciszek przypomniał, że fundamentem wolności chrześcijańskiej jest wyzwolenie, które dokonało się przez śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. Zauważył, że dla Apostoła Narodów przyjęcie wiary oznacza wyrzeczenie się nie istoty kultur i tradycji, lecz jedynie tego, co może przeszkodzić nowości i czystości Ewangelii. „Wyzwolenie zyskane przez chrzest pozwala nam bowiem otrzymać pełną godność dzieci Bożych tak, że pozostając mocno wszczepionymi w swoje korzenie kulturowe, otwieramy się jednocześnie na uniwersalizm wiary, która wkracza w każdą kulturę, rozpoznaje obecne w niej zarodki prawdy i rozwija je, doprowadzając do pełni zawarte w nich dobro” – podkreślił papież.

Następnie wskazał, że prawdziwe znaczenie inkulturacji Ewangelii polega na zdolności do głoszenia Dobrej Nowiny Chrystusa Zbawiciela z poszanowaniem tego wszystkiego, co jest dobre i prawdziwe w kulturach. Zauważył, że w przeszłości chrześcijanie nie ustrzegli się pokusy narzucania swego wzorca kulturowego. „Jest to jednak dokładne przeciwieństwo wolności chrześcijańskiej!” – stwierdził Ojciec Święty.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podkreślił obowiązek poszanowania pochodzenia kulturowego każdej osoby, umieszczenia jej w przestrzeni wolności, która nie byłaby ograniczona żadnymi dyktatami narzuconymi przez jedną dominującą kulturę. Przypomniał, że słowo „katolicki” oznacza "powszechny", czyli otwartość Kościoła na wszystkie narody i kultury wszystkich czasów. Mówca dodał, że kultura ze swej natury podlega nieustannym przemianom i zachęcił do refleksji nad tym, jak głosić Ewangelię w obecnej chwili.

„Wolność wiary chrześcijańskiej ukazuje nie statyczną wizję życia i kultury, lecz wizję dynamiczną. Nie twierdzimy zatem, że posiadamy wolność. Otrzymaliśmy dar, którego należy strzec. Jest to raczej wolność, która wymaga od każdego z nas bycia nieustannie w drodze, ukierunkowanymi ku jej pełni. Jest to sytuacja pielgrzymów; jest to stan wędrowców, w ciągłym wyjściu: wyzwoleni z niewoli, aby podążać ku pełni wolności” – powiedział Ojciec Święty na zakończenie swej katechezy.

Reklama

Ojciec Święty zwracając się do Polaków powiedział:

Podziel się cytatem
"Pozdrawiam serdecznie wszystkich Polaków! tym tygodniu przypadają: rocznica wyboru Świętego Jana Pawła II oraz wspomnienia liturgiczne Świętego Jana XXIII, Świętej Teresy z Ávila i Świętej Jadwigi Śląskiej. Ich życie jest wyrazistym przykładem wolności chrześcijańskiej. Niech doświadczenie tych Świętych przypomina Wam, że nie ma wolności bez odpowiedzialności i bez umiłowania prawdy. A najwspanialszym wypełnieniem wolności jest miłość, która urzeczywistnia się w służbie.

Podziel się cytatem

Z serca Wam błogosławię!"

Papieską katechezę streścił po polsku o. Marek Viktor Gongalo OFM z Sekretariatu Stanu Stolicy Apostolskiej:

Drodzy bracia i siostry, w naszych katechezach na temat Listu do Galatów, mogliśmy uwypuklić to, co św. Paweł uważa za fundament wolności: fakt, że przez śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa zostaliśmy wyzwoleni z niewoli grzechu i śmierci. Wolność, o której wspomina Apostoł Narodów, nie stoi w sprzeczności z otrzymanymi przez nas kulturami i tradycjami. Wyzwolenie zyskane przez chrzest pozwala nam otworzyć się na uniwersalizm wiary, która wkracza w każdą kulturę. Dla tych, którzy przystąpili do Chrystusa, nie ma już znaczenia, czy są Żydami czy poganami. Liczy się tylko „wiara, która działa przez miłość”.

Pawłowa wizja wolności przypomina obowiązek poszanowania pochodzenia kulturowego każdej osoby. Taki jest sens nazywania siebie katolikami i mówienia o Kościele katolickim. „Katolicki” to przymiotnik, który oznacza powszechny. Dlatego też Kościół posiada w swojej naturze, otwartość na wszystkie narody i kultury, ponieważ Chrystus umarł i zmartwychwstał za wszystkich.

Wolność wiary chrześcijańskiej nie ukazuje statycznej wizji życia i kultury, lecz wizję dynamiczną. Wolność jest darem, którego należy strzec i który wymaga od każdego z nas bycia nieustannie w drodze. Jest to sytuacja pielgrzymów; jest to stan nieustannego wędrowania - wyzwolenia z niewoli, aby podążać ku pełni wolności.

2021-10-13 10:29

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan wzywa chrześcijan i buddystów do wspólnego wspierania kultury opieki i solidarności

Do wspólnego odkrywania i praktykowania solidarności zawartych w tradycjach buddyzmu i chrześcijaństwa wezwała wyznawców obu religii Papieska Rada ds. Dialogu Międzyreligijnego w tradycyjnym orędziu z okazji buddyjskiego święta Vesakh lub Hanamatsuri.

Jest to najważniejsza uroczystość buddystów, upamiętniająca główne wydarzenia w życiu Buddy. W różnych krajach, w których religia ta odgrywa istotną rolę w życiu i kulturze miejscowych społeczeństw, jest ona obchodzona w różnych terminach, ale w większości państw dzień ten jest obchodzony w tym roku właśnie dzisiaj.

CZYTAJ DALEJ

Gdy spożywamy Eucharystię, Jezus karmi nas swoją nieśmiertelnością

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 6, 52-59.

Piątek, 19 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

Ks. Halík na zgromadzeniu COMECE: Putin realizuje strategię Hitlera

2024-04-19 17:11

[ TEMATY ]

Putin

COMECE

Ks. Halík

wikipedia/autor nieznany na licencji Creative Commons

Ks. Tomas Halík

Ks. Tomas Halík

Prezydent Rosji Władimir Putin realizuje strategię Hitlera, a zachodnie iluzje, że dotrzyma umów, pójdzie na kompromisy i może być uważany za partnera w negocjacjach dyplomatycznych, są równie niebezpieczne jak naiwność Zachodu u progu II wojny światowej - powiedział na kończącym się dziś w Łomży wiosennym zgromadzeniu plenarnym Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE) ks. prof. Tomáš Halík. Wskazał, że „miłość nieprzyjaciół w przypadku agresora - jak czytamy w encyklice «Fratelli tutti» - oznacza uniemożliwienie mu czynienia zła, czyli wytrącenie mu broni z ręki, powstrzymanie go. Obawiam się, że jest to jedyna realistyczna droga do pokoju na Ukrainie”, stwierdził przewodniczący Czeskiej Akademii Chrześcijańskiej.

W swoim wystąpieniu ks. Halík zauważył, że na europejskim kontynentalnym zgromadzeniu synodalnym w Pradze w lutym 2023 roku stało się oczywiste, że Kościoły w niektórych krajach postkomunistycznych nie przyjęły jeszcze wystarczająco Vaticanum II. Wyjaśnił, że gdy odbywał się Sobór Watykański II, katolicy w tych krajach z powodu ideologicznej cenzury nie mieli lub mieli minimalny dostęp do literatury teologicznej, która uformowała intelektualne zaplecze soboru. A bez znajomości tego intelektualnego kontekstu niemożliwe było zrozumienie właściwego znaczenia soboru. Dlatego posoborowa odnowa Kościoła w tych krajach była przeważnie bardzo powierzchowna, ograniczając się praktycznie do liturgii, podczas gdy dalszych zmian wymagała mentalność.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję