Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach (34)

Radość i nadzieja pokornych jest w Bogu

Niedziela Ogólnopolska 13/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 1 Sm 2, 1-10 - z Jutrzni na środę II tygodnia

1. Dzisiaj naszej modlitwie uwielbienia na cześć Pana życia przewodniczy głos niewiasty. W opowiadaniu z Pierwszej Księgi Samuela to właśnie Anna jest tą osobą, która po ofiarowaniu Panu swojego dziecka, małego Samuela, intonuje hymn, który przed chwilą odmówiliśmy. Będzie on prorokiem w Izraelu i swoim działaniem doprowadzi naród żydowski do nowej formy rządów, do monarchii, która będzie miała jako protagonistów nieszczęśliwego króla Saula i sławnego króla Dawida.
Anna miała za sobą historię naznaczoną cierpieniem, gdyż - jak mówi opowiadanie - Pan "zamknął jej łono" (1 Sm 1, 5). W starożytnym Izraelu bezpłodna niewiasta była uważana za uschły konar, za martwy byt, ponieważ udaremniało to małżonkowi zachowanie ciągłej o nim pamięci w kolejnych pokoleniach, co było bardzo ważne wobec niepewnych jeszcze wizji i mglistych perspektyw życia pozagrobowego.
2. Anna jednak pokładała nadzieję w Bogu życia i modliła się w ten sposób: "Panie Zastępów! Jeżeli łaskawie wejrzysz na poniżenie służebnicy twojej i wspomnisz na mnie, i nie zapomnisz służebnicy twojej, i dasz mi potomka płci męskiej, wtedy oddam go Panu po wszystkie dni jego życia" (1 Sm 1, 11). Bóg przyjął błaganie tej pokornej niewiasty, dając jej właśnie Samuela: uschły pień wypuścił żywy pęd (por. Iz 11, 1); to, co było niemożliwe w ludzkich oczach, stało się rzeczywistością w tym dziecku, które miało być poświęcone Panu.
Pieśń dziękczynna, która rozbrzmiewała na ustach tej matki, będzie podjęta i przekształcona przez inną matkę, przez Maryję, która - pozostając dziewicą - porodzi za sprawą Ducha Bożego. Magnificat Matki Jezusa pozwala zobaczyć główne zarysy pieśni Anny, która z tego powodu nazwana jest Magnificat Starego Testamentu.
3. Uczeni podkreślają, że autor natchniony włożył w usta Anny pewien rodzaj psalmu królewskiego, utkanego cytatami czy odniesieniami do innych Psalmów. Jawi się najpierw obraz króla żydowskiego, zaatakowanego przez silniejszych przeciwników, który jednak w końcu zostaje ocalony i tryumfuje, gdyż przy nim jest Pan, który łamie łuki mocarzy (por 1 Sm 2, 4). Znacząca jest końcówka pieśni, gdyż w uroczystej epifanii jawi się na scenie Bóg -
"Pan wniwecz obraca opornych: przeciw nim grzmi na niebiosach. Pan osądza krańce ziemi, On daje potęgę królowi, wywyższa moc swego pomazańca" (1 Sm 2, 10). W tekście hebrajskim ostatnie słowo to właśnie " Mesjasz", co znaczy "pomazaniec", a to pozwala przekształcić tę modlitwę królewską w pieśń nadziei mesjańskiej.
4. Chcielibyśmy podkreślić dwa tematy z tej pieśni dziękczynienia, która wyraża uczucia Anny. Pierwszy będzie dominował również w Magnificat Maryi, a jest nim odwrócenie losów, którego dokonuje Bóg. Mocarze zostają upokorzeni, słabi "uzyskują moc"; syci szukają pożywienia, a głodni zasiadają do wystawnej uczty; biedak zostaje podniesiony z prochu i otrzymuje "tron zaszczytny" (por. 1 Sm 2, 4. 8).
Łatwo dostrzec w tej starożytnej modlitwie nić przewodnią o siedmiu działaniach, których spełnienie Maryja widzi w historii Boga Zbawcy: "On przejawia moc ramienia swego, rozprasza ludzi pyszniących się zamysłami serc swoich. Strąca władców z tronu, a wywyższa pokornych. Głodnych nasyca dobrami, a bogatych z niczym odprawia. Ujął się za sługą swoim, Izraelem" (Łk 1, 51-54). Jest to wyznanie wiary wypowiedziane przez dwie matki w obliczu Pana historii, który staje po stronie ostatnich, biednych i nieszczęśliwych, znieważonych i upokorzonych.
5. Inny temat, który chcemy podkreślić, łączy się jeszcze bardziej z postacią Anny: "Niepłodna rodzi siedmioro, a wielodzietna więdnie" (1 Sm 2, 5). Pan, który zmienia losy, jest również Tym, który tkwi u korzeni życia i śmierci. Bezpłodne łono Anny podobne było do grobu, jednakże Bóg mógł sprawić, że rozkwitło w nim życie, ponieważ "w Jego ręku - tchnienie życia i dusza każdego człowieka" ( Hi 12, 10). Tę samą myśl wyśpiewuje Anna: "To Pan daje śmierć i życie, wtrąca do Szeolu i zeń wyprowadza" (1 Sm 2, 6). Nadzieja nie dotyczy już tylko życia dziecka, które się rodzi, lecz daje pewność, że Bóg może ożywić również po śmierci.
Otwiera się w ten sposób już prawie "paschalny" horyzont zmartwychwstania. Izajasz będzie wyśpiewywał: "Ożyją Twoi umarli, zmartwychwstaną ich trupy, obudzą się i krzykną z radości spoczywający w prochu, bo rosa Twoja jest rosą światłości, a ziemia wyda cienie zmarłych" (Iz 26, 19). Jan Paweł II - papież

o. Jan Pach OSPPE

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Diecezja kielecka: zmiany kapłanów 2024

2024-06-21 11:47

[ TEMATY ]

zmiany księży

zmiany personalne

zmiany kapłanów

diecezja.kielce.pl

W dniu 20 czerwca 2024 r. w Kurii Diecezjalnej w Kielcach miały miejsce zmiany personalne. Decyzją Biskupa Kieleckiego Jana Piotrowskiego siedem parafii diecezji kieleckiej otrzymało nowych proboszczów.

Cztery parafie otrzymały administratorów, będących uprzednio wikariuszami; zaś trzy - kapłanów, którzy po rocznym pełnieniu obowiązków administratora parafii, otrzymali nominacje proboszczowskie i wobec Księdza Biskupa wyznali wiarę i złożyli przysięgę wierności przy objęciu urzędu proboszczowskiego.

CZYTAJ DALEJ

Londyn: więcej ataków na chrześcijan

2024-06-26 07:21

[ TEMATY ]

Wielka Brytania

Karol Porwich/Niedziela

Andreas Blum, proboszcz niemieckiej parafii św. Bonifacego w londyńskiej dzielnicy Eastend, zwrócił uwagę na konsekwencje konfliktu na Bliskim Wschodzie dla chrześcijan w Londynie. W angielskiej metropolii chrześcijanie stanowią obecnie mniej niż 50 procent mieszkańców miasta. Od czasu ataku Hamasu na Izrael wzrosła liczba ataków na wspólnoty chrześcijańskie w Londynie.

Duszpasterz przypomniał doświadczenia zakonnic z Brazylii mieszkających w pobliżu kościoła św. Bonifacego: „Nagle zaczęły być opluwane na ulicy. W dużym szpitalu obok dopuszczono się profanacji tabernakulum i ołtarza w sali modlitewnej, która jest przeznaczona dla wszystkich religii, podczas gdy wszystkie akcesoria muzułmańskie pozostały nietknięte. Kiedy ktoś na sąsiedniej ulicy próbował zdjąć palestyńską flagę zawieszoną przed kościołem, zatrzymały się dwa samochody, a mężczyzna został pobity przez ich pasażerów. Nigdy wcześniej nie zdarzyło się to w takiej formie" - stwierdza ks. Blum.

CZYTAJ DALEJ

Abp Gänswein: usunięcie z Watykanu było gorzkim osobistym doświadczeniem

2024-06-26 09:58

[ TEMATY ]

Watykan

abp Gänswein

Włodzimierz Rędzioch

Arcybiskup Georg Gänswein postrzega swoją nominację na nuncjusza apostolskiego w krajach bałtyckich jako koniec swojego "wygnania". „Usunięcie z Watykanu przez papieża Franciszka było dla niego gorzkim osobistym doświadczeniem", powiedział były prywatny sekretarz papieża Benedykta XVI i emerytowany prefekt Domu Papieskiego niemieckiemu tygodnikowi "Die Tagespost" z Würzburga.

"Ale nie dałem się zniechęcić, miałem nadzieję i modliłem się, że pewnego dnia będzie na mnie czekać nowe zadanie. Teraz już jest. Bardzo możliwe, że za nominacją na nuncjusza apostolskiego kryje się boska logika, która wykorzystała papieską pedagogikę" - stwierdził.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję