Katolickie Liceum Ogólnokształcące od kilku lat podejmuje współpracę ze Stowarzyszeniem Chrześcijańskich Dzieł Wychowania w Krakowie w zakresie wymiany młodzieży Polski i Niemiec. Służyć to ma wzajemnemu zrozumieniu, poznawaniu kultury, tradycji i historii stosunków obu narodów, przezwyciężaniu wzajemnych uprzedzeń i przybliżaniu perspektywy jedności europejskiej. Dla młodzieży jest to też okazja do doskonalenia umiejętności językowych i przyjrzenia się, jak żyją młodzi ludzie w Niemczech. KLO w Wieluniu nawiązało już kontakty z dwiema szkołami niemieckimi: Gimnazjum św. Irmengardy w Garmisch-Partenkirchen w Bawarii i z Gimnazjum św. Franciszka w Olpe w Nadrenii. (odpowiednikiem niemieckiego gimnazjum jest w Polsce liceum). We wrześniu i kwietniu nowego roku szkolnego będziemy gościć uczniów tych szkół w Wieluniu. Wcześniej odbywały się już wymiany delegacji nauczycieli, co w efekcie zaowocowało realizacją pierwszego projektu współpracy między uczniami KLO i Gimnazjum w Garmisch-Partenkirchen.
* * *
W dniach od 28 maja do 5 czerwca br. w Garmisch-Partenkirchen
- w olimpijskiej miejscowości wypoczynkowej w Bawarskich Alpach przebywała
grupa polskiej młodzieży KLO z Wielunia, gościnnie przyjmowana przez
społeczność szkoły i rodziny niemieckie.
- Rodziny, u których zamieszkaliśmy, przyjęły nas ciepło
i serdecznie; próbowano zorganizować nam czas atrakcyjnie i ciekawie
- wypowiadali się po powrocie uczniowie.
Rzeczywiście, młodzież miała okazję poznać podczas wspólnych
wędrówek piękno górskich jezior, wodospadów, wąwozów (Partnachklamm)
. Mogła podziwiać cudowną panoramę Alp ze szczytu Eckbauer, dokąd
wjechała kolejką linową dzięki wsparciu finansowemu władz miasta.
Już pierwszego dnia po przyjeździe Burmistrz Toni Neidlinger powitał
w Ratuszu grupę polskiej i niemieckiej młodzieży, której przedstawił
krótką historię miasta, słynącego z odbywających się tu sportów zimowych
i z Olimpiady zimowej, która miała miejsce w 1936 r. Garmisch-Partenkirchen
leżało na szlaku handlowym wiodącym od Augsburga poprzez Tyrol do
Włoch. Dziś jest to w dalszym ciągu ważny szlak turystyczny i komunikacyjny
łączący Bawarię z Włochami, co powoduje liczne kolizje w ruchu drogowym.
Oprócz problemów komunikacyjnych, ekonomicznych, socjalnych tego
miasta młodzież zetknęła się z obyczajami, tradycją, folklorem tej
ziemi. W Muzeum Regionalnym zobaczyła całe bogactwo kultury tego
regionu m.in. zabytki sztuki sakralnej i ludowej, ubiory i zwykłe
przedmioty codziennego użytku chłopów bawarskich. Poznała historię
słynnych w świecie widowisk pasyjnych, wystawianych od XVII w. co
dziesięć lat przez mieszkańców Oberammergau. Miejscowość ta pomimo
tłumów turystów zachowała autentyzm niewielkiej miejscowości alpejskiej.
W szczególności świadczą o tym widoczne na wielu domach tradycyjne
freski zwane Luftlmelerei.
Młodzi Polacy zobaczyli również, jak żyją ich rówieśnicy
w Niemczech, jakie mają zainteresowania, jak wygląda ich szkoła.
Jest ona na pewno lepiej wyposażona i bardziej komfortowa niż w Polsce
- dzielili się własnymi spostrzeżeniami uczniowie polscy.
Ważną lekcję historii otrzymali uczniowie polscy i niemieccy
w czasie zwiedzania obozu koncentracyjnego Dachau, założonym przez
nazistów w 1933 r. Początkowo był przeznaczony dla przeciwników ideologii
nazistowskiej, komunistów, demokratów, chrześcijan, których zamykano
celowo z kryminalistami. Choć w założeniu nie był to obóz zagłady,
zamordowano w nim tysiące ludzi, głównie więźniów politycznych i
duchowieństwo. Tutaj zginęło około 868 polskich księży, a wśród nich
wywodzący się z diecezji częstochowskiej: ks. Maksymilian Binkiewicz
- rektor kościoła św. Józefa i prefekt gimnazjum biskupiego w Wieluniu
oraz ks. Ludwik Gietynger - nowo mianowany w 1939 r. dyrektor tegoż
gimnazjum w Wieluniu. Beatyfikowani przez papieża Jana Pawła II w
1999 r. wśród 110 męczenników są dziś patronami ziemi wieluńskiej,
a przede wszystkim wychowawców i młodzieży, którzy czerpią z nich
wzory heroicznej postawy w obronie wartości. Spotkanie w Dachau zakończyło
się modlitwą za pomordowanych i o pokój w całym świecie.
Trudne problemy stosunków polsko-niemieckich w XX w.,
uznania granic na Odrze i Nysie i wejście Polski do Unii Europejskiej
podejmowali uczniowie w czasie wspólnej dyskusji zorganizowanej w
ramach projektu wymiany przez nauczycieli historii.
Wydaje się, że cel tej wymiany został osiągnięty w dużej
mierze dzięki życzliwemu wsparciu dyrektora gimnazjum Otmara Wurla,
zaangażowaniu nauczycieli ze strony niemieckiej Ludwika Hunsdorfera
i Janiny Kaczmarczyk, Polki pracującej w bibliotece gimnazjum, oraz
dzięki otwartej postawie młodzieży polskiej i niemieckiej, nie obciążonej
pamięcią krzywd.
Pomóż w rozwoju naszego portalu