Tam łatwiej być górnikiem, niż chodzić do szkoły. Wybrał szkołę, został księdzem
– U nas łatwiej być górnikiem, niż chodzić do szkoły, gdyż tą pracą można szybko zarobić pieniądze. Do szkoły chodzi mało dzieci. One wolą coś sprzedawać na ulicach, żeby przynieść rodzicom pieniądze – mówi o. Izaak Antwi-Boasiako CSSp ze Zgromadzenia Ducha Świętego.
Szkoła Ewangelizacji Cyryl i Metody zaprosiła na spotkanie online z misjonarzem, który opowiedział o realiach życia w Ghanie. W rozmowie w ramach programu „Zoom na misje” gościł o. Izaak Antwi-Boasiako CSSp ze Zgromadzenia Ducha Świętego.
Misjonarz opowiadał biegłą polszczyzną, czym zajmują się ludzie w jego rodzinnej miejscowości – w Ghanie i jak żyją. Jego ojciec był górnikiem i zginął podczas pracy w kopalni złota.
– U nas łatwiej być górnikiem, niż chodzić do szkoły, gdyż tą pracą można szybko zarobić pieniądze. Od pół roku – pierwszy raz w historii – szkoły państwowe w Ghanie są za darmo. Mimo to do szkoły chodzi mało dzieci. One wolą coś sprzedawać na ulicach, żeby przynieść rodzicom pieniądze – podkreśla o. Izaak, który dzięki determinacji swojej mamy poszedł do szkoły, zamiast do pracy. Jego babcia była katoliczką, mama też, co umożliwiło mu wychowanie w tej wierze. Nie był ministrantem. Powołanie do kapłaństwa odkrył ostatniej klasie liceum. Po maturze wstąpił do seminarium. – Planowałem na rok, a tak się złożyło, że zostałem księdzem, mimo niezadowolenia rodzeństwa, którzy są protestantami. Później to zaakceptowali. Chciałem zostać misjonarzem, dlatego wstąpiłem do Duchaczów. 1. część formacji: postulat, nowicjat i studia filozoficzne odbyłem w Ghanie, a drugą część – w Polsce. Studia teologiczne w języku polskim były dla mnie wyzwaniem, ale Pan Bóg mi pomógł ukończyć studia. Odwiedzałem polskie parafie i szkoły, opowiadając o misjach – wspomina kapłan.
W Ghanie są trzy główne religie: chrześcijańska – wśród której dominują protestanci, muzułmańska i tradycyjna, która uznaje istnienie bożków. – Religia, Ewangelia są na pierwszym miejscu. Afrykańczycy są wdzięczni Panu Bogu. W każdą niedzielę chodzą do kościoła. Ten dzień jest u nas szanowany. W poniedziałek nauczyciele pytają uczniów, co było w niedzielę w kościele. W Polsce cenię sobie Orszak Trzech Króli i śpiew kolęd. W Ghanie tego nie ma – zaznacza misjonarz.
Kłyżów w jednym czasie mógł gościć kilkoro osób pracujących w różnych krajach na placówkach misyjnych. Stało się to za sprawą ks. Wiesława Podgórskiego pochodzącego z Kłyżowa. Od 2005 r. pracował w Czadzie w Afryce, ale ze względu na stan zdrowia po czterech latach wyjechał do Ekwadoru. Przebywając na urlopie w Polsce, podczas pielgrzymek pieszych na Jasną Górę i na innych spotkaniach propaguje sprawę misji. Natomiast podczas pikniku prosił swoich rodaków, aby wsparli jego działalność w Ameryce Południowej modlitwą. Wśród gości honorowych znalazły się siostry zakonne: Dalia z Brazylii i Teodora z Rwandy, należące do Zgromadzenia Serca Jezusa i Maryi.
Opublikowano nowe wydanie obrzędów pogrzebowych papieża. Najważniejsze nowości to stwierdzenie zgonu nie w pokoju, lecz w prywatnej kaplicy papieża, natychmiastowe złożenie ciała do trumny, wystawienie ciała już w trumnie, a nie na samym katafalku, oraz zastąpienie trzech tradycyjnych trumien z cyprysu, ołowiu i dębu, dwiema: z cynku i drewna. Jak wyjaśnia papieski ceremoniarz abp Diego Ravelli, nowe obrzędy mają uwydatnić, że jest to pogrzeb pasterza i ucznia Chrystusa, a nie władcy.
Nowa księga obrzędów zastąpi wydanie z 2000 r., zatwierdzone w 1998 r. przez Jana Pawła II i zastosowane na jego własnym pogrzebie w 2005 r., oraz, z pewnymi poprawkami, podczas uroczystości pogrzebowych Benedykta XVI w 2023 r. W nowym wydaniu uwzględniono wnioski z tych właśnie pogrzebów oraz dostosowano się do wytycznych Franciszka, który polecił uprościć obrzędy i tak je opracować, aby lepiej wyrażały wiarę Kościoła w Chrystusa zmartwychwstałego. Nowy rytuał został też dostosowany do zmian wprowadzonych w Kurii Rzymskiej wraz z konstytucją Praedicate Evangelium z 2022 r. Uwzględniono ponadto aktualną wrażliwość teologiczną i kościelną, a także zmiany w księgach liturgicznych.
„Dziś usilnie prosimy o zakończenie wojny oraz sprawiedliwy i trwały pokój”. Taką modlitwę wzniósł do Boga kard. Matteo Maria Zuppi, arcybiskup Bolonii i przewodniczący Konferencji Episkopatu Włoch (CEI), podczas Eucharystii odprawionej wczoraj wieczorem, w środę 20 listopada, w bazylice Santa Maria in Trastevere w Rzymie z okazji 1000. dnia wojny Rosji przeciwko Ukrainie. W Mszy św. zorganizowanej przez ambasadę Ukrainy przy Stolicy Apostolskiej, wzięła również udział pierwsza dama Ukrainy, Ołena Zełenska, żona prezydenta Wołodymyra Zełenskiego, która wczoraj przebywała w Rzymie, gdzie również spotkała się prywatnie z papieżem Franciszkiem.
Eucharystii przewodniczył kard. Zuppi, któremu papież powierzył misję poszukiwania dróg pokoju w Ukrainie, w tym ułatwienie powrotu ukraińskich dzieci z Rosji, a także wymianę jeńców wojennych i ciał ofiar. Oprócz Zełenskiej w ławkach bazyliki Trastevere zasiedli także córka prezydenta Republiki Włoskiej Laura Mattarella oraz ambasador Ukrainy przy Stolicy Apostolskiej Andrij Jurasz. Na zaproszenie Zełenskiej dołączyły również pierwsza dama Litwy Diana Nausedienje, pierwsza dama Serbii Tamara Vučić oraz żona premiera Armenii Anna Hakopyan. Były one również razem wczoraj na audiencji ogólnej papieża na Placu św. Piotra i wspólnie odwiedziły młodych ukraińskich pacjentów szpitala Bambino Gesù. Byli tam również założyciel Wspólnoty Sant'Egidio Andrea Riccardi i przewodniczący Marco Impagliazzo.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.