Reklama

Mnisi XXI wieku

Jak połączyć duchową pustynię z tempem wielkomiejskiego życia? - takie wyzwanie stawiają przed sobą mnisi i mniszki z Monastycznych Wspólnot Jerozolimskich

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zostali sprowadzeni do stolicy niespełna rok temu. Po kilku miesiącach można już zadać pierwsze pytanie: Jaka jest ta warszawska pustynia? Czy mnisi przyciągają zabieganych mieszkańców stolicy?
- Zostaliśmy bardzo ciepło przyjęci i mamy coraz większą grupę przyjaciół. Jednak jest jeszcze za wcześnie na jakiekolwiek oceny - odpowiada br. Benedykt, przełożony braci z Monastycznej Wspólnoty Jerozolimskiej.
Ich powołanie można określić jako „magnetyzm” modlitwy i pięknej liturgii. Na tym polega też ich apostolat. Zakonnicy i zakonnice zapraszają bowiem na swoje modlitwy również świeckich. - Z doświadczenia wiem, że jak ktoś raz do nas przyjdzie, będzie chciał tu wrócić - podkreśla br. Paweł, który od kilku miesięcy jest w postulacie monastycznej wspólnoty. - Osobiście jestem tego żywym dowodem - dodaje.
Takich przykładów jak br. Paweł w młodej warszawskiej wspólnocie jest więcej. - Jak przyjechaliśmy do Polski, było nas czterech, a dziś jest już nas ośmiu - tłumaczy br. Benedykt. Dom zakonny dla braci ma w sumie przygotowanych czternaście cel. - Mamy więc ostatnie wolne miejsca - żartobliwie dodaje br. Dariusz. Podobnie sytuacja przedstawia się po przeciwnej stronie kościoła, gdzie mieszka wspólnota mniszek. - Przez ten czas dołączyły do nas dwie siostry, a trzecia się szykuje - tłumaczy s. Rafała.
Co przesądza o fenomenie Wspólnot, czym różnią się od znanych w Polsce zgromadzeń? Odpowiedź nie jest prosta. Z jednej strony jest to bowiem odkrywanie na nowo pierwotnego monastycyzmu, a z drugiej akcentowanie piękna w liturgii. Modlitwa braci, sióstr oraz świeckich jest wyrażana przez czterogłosowy śpiew, którego brzmienie jest inspirowane liturgią Kościołów wschodnich.
Podczas modlitwy odnosi się wrażenie, jakby Wspólnoty Jerozolimskie wybrały to, co najpiękniejsze z liturgii bizantyjskiej i rzymskiej. Niepowtarzalnego efektu dodaje też surowe wnętrze neoromańskiego kościoła, gdzie oprócz figury Matki Bożej Jerozolimskiej oraz wiszącego nad ołtarzem krucyfiksu, w centrum przestrzeni sakralnej jest także ikona.- Choć podstawą naszej liturgii jest ryt rzymski, to jednak modląc się chcemy używać dwóch płuc Kościoła: zachodniego i wschodniego - tłumaczy br. Benedykt.
Jest środek tygodnia. Dokładnie południe. Wilgotno, zimno i szaro. Na trasie Łazienkowskiej pędzi samochód za samochodem. Hałas, zgiełk i typowa wielkomiejska gonitwa. Zziębnięci na przystanku ludzie niecierpliwie zerkają na zegarek. Pewnie niewielu z nich ma czas, aby się na chwilę zatrzymać, zastanowić, pomodlić. Także niewielu z nich wie, że kilkanaście metrów pod trasą Łazienkowską jest oaza ciszy i skupienia. Na południową modlitwę właśnie gromadzą się mnisi i mniszki Monastycznych Wspólnot Jerozolimskich.
Pierwsze wrażenie po wejściu do kościoła - inny świat, zupełna cisza. Nie doskwiera już przenikliwy chłód, a oczom ukazuje się świątynia... rodem ze średniowiecza. Po prawej stronie, przed ołtarzem, nieruchomo w przyklęku tkwi biała postać. Jej rozłożysty, biały habit wydaje się być integralną częścią przestrzeni sakralnej. Po chwili otwierają się drzwi z prawej strony kościoła. Do środka wchodzą pozostałe siostry. Natomiast po lewej stronie ołtarza gromadzą się bracia. - Spotykamy się w kościele na modlitwie trzy razy dziennie: na Jutrzni, oficjum południowym, Nieszporach oraz Eucharystii. We wszystkich tych modlitwach mogą brać udział także świeccy - zaprasza s. Rafała.
Liturgia Wspólnot Jerozolimskich to modlitwa monastyczna śpiewana w języku polskim na cztery głosy przez obie wspólnoty: braci i sióstr. Ta właśnie wielogłosowość jest odbiciem harmonii stworzenia między mężczyznami i kobietami. Choć bracia i siostry spotykają się razem na modlitwie, to jednak mają dwa odrębne domy zakonne. Częścią wspólną dla nich jest reguła, charyzmat, kościół i liturgia.

Reklama

Ora et labora

Po południu mnisi często zapraszają gości na obiad, choć cały posiłek spożywają w ciszy. W trakcie jedzenia czytany jest na głos kolejny rozdział wybranej lektury. Po obiedzie, niemal bez słowa wszyscy wstają i idą do kuchni, aby pozmywać i posprzątać po posiłku. - W codziennych czynnościach nie ma żadnej hierarchii. Również przełożony robi dokładnie to samo, co inni - tłumaczy br. Paweł. - Różnicę między kapłanami a braćmi bez święceń można zobaczyć jedynie przy ołtarzu. W klasztorze wszyscy jesteśmy takimi samymi braćmi - dodaje br. Benedykt.
Mnisi i mniszki swój dzień zaczynają przed 6. rano od medytacji osobistej. O 7. gromadzą się wszyscy razem na jutrzni. Po czym bracia i siostry idą do pracy. A czym się zajmują? - Br. Darek podaje dzieciom w szkole obiady, a br. Paweł jest katechetą na Ursynowie. Staramy się pracować na pół etatu, aby nie opuszczać naszych codziennych modlitw, które dla mnicha są najważniejsze - tłumaczy br. Benedykt. Bracia pracują też m.in. w innych warszawskich parafiach, zajmują się też trudną młodzieżą i bezdomnymi. Jeden z kapłanów jest np. duszpasterzem Węgrów. Siostry zaś uczą francuskiego, katechizują, pracują w hospicjum, ale także w biurach. - Jedna z sióstr, która wstąpiła do naszej wspólnoty już w Warszawie, zatrzymała swoją dotychczasową pracę i nadal zajmuje się zarządzaniem niewielkiej firmy - mówi s. Rafała.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Oaza ciszy i piękna

Do tej pory Wspólnoty Jerozolimskie fundowane były w dużych metropoliach zlaicyzowanego Zachodu. Warszawski klasztor jest więc pierwszą fundacją w kraju, który nadal jest mocno wierzący i praktykujący. - To widać na naszych liturgiach. Polacy chcą i potrafią się modlić - przyznaje pochodzący z Czech br. Benedykt. Cieszą go również spowiedzi, które często przeradzają się w długie rozmowy duchowe.
Również siostry okrzepły już po przeprowadzce do Warszawy i coraz lepiej odnajdują się w nowej rzeczywistości. - Można powiedzieć, że złapaliśmy już rytm tego miasta, codziennej pracy oraz naszego monastycznego życia. Cieszy nas przede wszystkim fakt, że coraz więcej osób chce się z nami modlić - mówi s. Rafała. Przełożony męskiej wspólnoty dostrzega jeszcze jeden ważny pozytyw obecności mnichów w Warszawie. - Bardzo często odwiedzają nas księża, klerycy oraz siostry zakonne z innych zgromadzeń. Pokazuje to, że osoby duchowne również są zabiegane i pragną monastycznej modlitwy, spokoju, wyciszenia oraz pięknej liturgii - podkreśla br. Benedykt.

KOŚCIÓŁ WSPÓLNOT JEROZOLIMSKICH

ul. Łazienkowska 14
Niedziela:
Oficjum Zmartwychwstania: 8.00, Eucharystia: 11.00, Nieszpory: 18.30
Od wtorku do soboty:
Jutrznia: 7.00 (w soboty 8.00), Oficjum południowe: 12.30, Nieszpory i Eucharystia: 18.00
Adoracja Najświętszego Sakramentu
Od wtorku do soboty 14.30-17.30 oraz przez całą noc z czwartku na piątek.
Spowiedź lub rozmowy duchowe (w języku polskim, słowackim, francuskim, czeskim, węgierskim): wtorek-sobota: 15.00-17.00

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Piotrowski: duchowni byli ostoją polskości

2024-04-29 11:42

[ TEMATY ]

bp Jan Piotrowski

duchowni

archiwum Ryszard Wyszyński

Odsłonięcie i poświęcenie pamiątkowej tablicy przy ścianie śmierci - z nazwiskami kilkunastu duchownych katolickich, którzy zginęli w obozie Gross- Rosen w Rogoźnicy

Odsłonięcie i poświęcenie pamiątkowej tablicy przy ścianie śmierci - z nazwiskami kilkunastu duchownych katolickich, którzy zginęli w obozie Gross- Rosen w Rogoźnicy

Duchowni byli ostoją polskości, co uniemożliwiało skuteczne wyniszczenie narodu, zgodnie z niemieckim planem - mówił dzisiaj w kieleckiej bazylice bp Jan Piotrowski, sprawując Mszę św. przy ołtarzu Matki Bożej Łaskawej, z okazji Narodowego Dnia Męczeństwa Duchowieństwa Polskiego.

- To duchowni, według Niemców, byli grupą niezwykle niebezpieczną, ponieważ poprzez swoją pracę duszpasterską wspierali wszystkich Polaków - podkreślał biskup w homilii. - Od początku wojny byli wyłapywani, torturowani, niszczeni i mordowani - dodał. Jak zauważył, „sakramentalne kapłaństwo było dla Niemców, Rosjan, a potem komunistów znakiem sprzeciwu”.

CZYTAJ DALEJ

Kościół czci patronkę Europy - św. Katarzynę ze Sieny

[ TEMATY ]

św. Katarzyna

pl.wikipedia.org

Kościół katolicki wspomina dziś św. Katarzynę ze Sieny (1347-80), mistyczkę i stygmatyczkę, doktora Kościoła i patronkę Europy. Choć była niepiśmienna, utrzymywała kontakty z najwybitniejszymi ludźmi swojej epoki. Przyczyniła się znacząco do odnowy moralnej XIV-wiecznej Europy i odbudowania autorytetu Kościoła.

Katarzyna Benincasa urodziła się w 1347 r. w Sienie jako najmłodsze, 24. dziecko w pobożnej, średnio zamożnej rodzinie farbiarza. Była ulubienicą rodziny, a równocześnie od najmłodszych lat prowadziła bardzo świątobliwe życie, pełne umartwień i wyrzeczeń. Gdy miała 12 lat doszło do ostrego konfliktu między Katarzyną a jej matką. Matka chciała ją dobrze wydać za mąż, podczas gdy Katarzyna marzyła o życiu zakonnym. Obcięła nawet włosy i próbowała założyć pustelnię we własnym domu. W efekcie popadła w niełaskę rodziny i odtąd była traktowana jak służąca. Do zakonu nie udało jej się wstąpić, ale mając 16 lat została tercjarką dominikańską przyjmując regułę tzw. Zakonu Pokutniczego. Wkrótce zasłynęła tam ze szczególnych umartwień, a zarazem radosnego usługiwania najuboższym i chorym. Wcześnie też zaczęła doznawać objawień i ekstaz, co zresztą, co zresztą sprawiło, że otoczenie patrzyło na nią podejrzliwie.
W 1367 r. w czasie nocnej modlitwy doznała mistycznych zaślubin z Chrystusem, a na jej palcu w niewyjaśniony sposób pojawiła się obrączka. Od tego czasu święta stała się wysłanniczką Chrystusa, w którego imieniu przemawiała i korespondowała z najwybitniejszymi osobistościami ówczesnej Europy, łącznie z najwyższymi przedstawicielami Kościoła - papieżami i biskupami.
W samej Sienie skupiła wokół siebie elitę miasta, dla wielu osób stała się mistrzynią życia duchowego. Spowodowało to jednak szereg podejrzeń i oskarżeń, oskarżono ją nawet o czary i konszachty z diabłem. Na podstawie tych oskarżeń w 1374 r. wytoczono jej proces. Po starannym zbadaniu sprawy sąd inkwizycyjny uwolnił Katarzynę od wszelkich podejrzeń.
Św. Katarzyna odznaczała się szczególnym nabożeństwem do Bożej Opatrzności i do Męki Chrystusa. 1 kwietnia 1375 r. otrzymała stygmaty - na jej ciele pojawiły się rany w tych miejscach, gdzie miał je ukrzyżowany Jezus.
Jednym z najboleśniejszych doświadczeń dla Katarzyny była awiniońska niewola papieży, dlatego też usilnie zabiegała o ich ostateczny powrót do Rzymu. W tej sprawie osobiście udała się do Awinionu. W znacznym stopniu to właśnie dzięki jej staraniom Następca św. Piotra powrócił do Stolicy Apostolskiej.
Kanonizacji wielkiej mistyczki dokonał w 1461 r. Pius II. Od 1866 r. jest drugą, obok św. Franciszka z Asyżu, patronką Włoch, a 4 października 1970 r. Paweł VI ogłosił ją, jako drugą kobietę (po św. Teresie z Avili) doktorem Kościoła. W dniu rozpoczęcia Synodu Biskupów Europy 1 października 1999 r. Jan Paweł II ogłosił ją wraz ze św. Brygidą Szwedzką i św. Edytą Stein współpatronkami Europy. Do tego czasu patronami byli tylko święci mężczyźni: św. Benedykt oraz święci Cyryl i Metody.
Papież Benedykt XVI 24 listopada 2010 r. poświęcił jej specjalną katechezę w ramach cyklu o wielkich kobietach w Kościele średniowiecznym. Podkreślił w niej m.in. iż św. Katarzyna ze Sieny, „w miarę jak rozpowszechniała się sława jej świętości, stała się główną postacią intensywnej działalności poradnictwa duchowego w odniesieniu do każdej kategorii osób: arystokracji i polityków, artystów i prostych ludzi, osób konsekrowanych, duchownych, łącznie z papieżem Grzegorzem IX, który w owym czasie rezydował w Awinionie i którego Katarzyna namawiała energicznie i skutecznie by powrócił do Rzymu”. „Dużo podróżowała – mówił papież - aby zachęcać do wewnętrznej reformy Kościoła i by krzewić pokój między państwami”, dlatego Jan Paweł II ogłosił ją współpatronką Europy.

CZYTAJ DALEJ

Redaktor naczelny „Niedzieli”: wiara wymaga od nas odwagi

2024-04-29 15:54

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Niedziela

apel

Ks. Jarosław Grabowski

B.M. Sztajner/Niedziela

– Wiara obejmuje zmianę zachowania, a nie tylko powielanie pobożnych praktyk – powiedział ks. Jarosław Grabowski. Redaktor naczelny Tygodnika Katolickiego „Niedziela” poprowadził 28 kwietnia rozważanie podczas Apelu Jasnogórskiego.

– Maryja uczy nas, że wiara to nie tylko ufność, to nie tylko zaufanie Bogu, to nie tylko prosta prośba: Jezu, Ty się tym zajmij. Wiara ogarnia całe życie, by móc je przemienić. To postawa, sposób myślenia i oceniania. Wiara angażuje w sprawy Jezusa i Kościoła – podkreślił ks. Grabowski.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję