Reklama

Słowo pasterza

Janowe i nasze świadectwo o Chrystusie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wielu ludzi składało świadectwo o Jezusie w czasie Jego ziemskiego życia. Już starzec Symeon w czasie ofiarowania w świątyni, napełniony Duchem Świętym, nazwał Chrystusa „Światłem na oświecenie pogan” (Łk 2,32) i przed Maryją wypowiedział prorocze słowa: „Oto Ten przeznaczony jest na upadek i na powstanie wielu w Izraelu i na znak, któremu sprzeciwiać się będą” (Łk 2,34).
Wśród świadectw składanych o Jezusie w czasie Jego publicznej działalności na pierwszy plan wysuwa się świadectwo św. Jana Chrzciciela. Miało ono miejsce krótko po chrzcie Chrystusa w Jordanie, kiedy to sam Ojciec zaświadczył o swoim Synu: „Ten jest mój Syn umiłowany, w którym mam upodobanie” (Mt 3,17). W świadectwie Janowym Jezus został nazwany Barankiem Bożym, „który gładzi grzech świata” (J 1,29). Jan odwołując się do tego, czego doświadczył w czasie chrztu Jezusa w Jordanie, wyznał: „Ja to ujrzałem i daję świadectwo, że On jest Synem Bożym” (J 1,34). Podobne świadectwo złożył potem św. Piotr pod Cezareą Filipową: „Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga żywego” (Mt 16,16).
Chrystus, wybierając, a następnie wysyłając swoich pierwszych uczniów, powiedział, że ich głównym zadaniem będzie nauczanie i dawanie świadectwa: „Gdy Duch Święty zstąpi na was, otrzymacie Jego moc i będziecie moimi świadkami w Jerozolimie i w całej Judei, i w Samarii, i aż po krańce ziemi” (Dz 1,8). Zostali zatem powołani uczniowie Chrystusa na nauczycieli i świadków. Takie też powołanie spoczęło na ich następcach.
Jak dziś - za wzorem św. Jana Chrzciciela i za wzorem wielkich świadków - świadczyć o Chrystusie? W jakiej formie i w jakiej postawie ma się wyrażać to nasze dzisiejsze świadectwo?
Nasze chrześcijańskie świadectwo o Chrystusie przybiera podwójną formę: jest to świadectwo słowa i świadectwo życia. Aby świadectwo słowa było właściwym świadectwem składanym Chrystusowi i o Chrystusie, musi zawierać dwa ważne przymioty: przymiot prawdy i miłości. W słowach wyrażamy nasze myśli: przekazujemy informacje, wyrażamy także uczucia, stany i przekonania wewnętrzne. Nasz przekaz słowa winien być zawsze prawdziwy, czyli zgodny z rzeczywistością, z faktycznym stanem rzeczy, zgodny także z naszym wewnętrznym przekonaniem. Jeżeli w przekazie słowa odbiegamy od prawdy albo nią manipulujemy, to podajemy drugim truciznę, wyrządzamy im wielką krzywdę. Świadek Chrystusa winien być człowiekiem prawdy: winien prawdy szukać, odkrywać ją, przekazywać, a w razie potrzeby także bronić. Tak właśnie czynił św. Jan Chrzciciel. Gdy prawda została zagrożona, gdy prawo Boże zostało złamane przez Heroda, który odebrał swemu bratu żonę, Jan nie przestraszył się, nie udał, że tego nie widzi, ale odważnie zaprotestował i powiedział jednoznacznie: „Nie wolno ci mieć żony twego brata” (Mt 6,18). Przypłacił to życiem. Wybrał jednak śmierć niż odejście od prawdy, od prawa Bożego.
Słowo ludzkie, aby było dobrym świadectwem o Chrystusie, winno być także przepełnione dobrocią i życzliwością, winno być darem serca dla bliźniego. Życie poucza, że bywa czasem inaczej: słowo bywa niekiedy raną zadawaną bliźniemu. Rany takie długo bolą i wolno się goją. Słyszy się czasami powiedzenie, iż „wolałbym otrzymać policzek, niż poczęstunek takim słowem”.
Drugi rodzaj naszego świadectwa o Chrystusie to świadectwo życia, świadectwo postępowania. Chodzi tu, oczywiście, o postępowanie według Bożych Przykazań, według zasad Kazania na Górze. Zdarza się dzisiaj, że niektórzy współcześni uczniowie Chrystusa nie chcą respektować w życiu całej Ewangelii, wszystkich zasad i wskazań ewangelicznego orędzia. Niekiedy wybierają z Ewangelii tylko to, co jest łatwe do wykonania, a pomijają wymagania, których wypełnienie domaga się dużego wysiłku, ofiary i poświęcenia. Zapomina się wtedy o słowach Chrystusa: „Kto nie nosi swego krzyża, a idzie za Mną, ten nie może być Moim uczniem” (Łk 14,27). Snując refleksję nad świadectwem życia, należy także wskazać na podejście ucznia Chrystusowego do pracy, do przyjętych zobowiązań. Trzeba tu pamiętać, że każda praca jest formą służby drugiemu człowiekowi. Jeżeli pracę wykonujemy dobrze, dokładnie, najlepiej jak potrafimy, z wewnętrznym zaangażowaniem, odpowiedzialnie, to przyczyniamy się do dobra drugich. Świadczymy wówczas dobrze o Bogu, który przez Chrystusa w Duchu Świętym wytyczył nam drogę wzajemnej służby i miłości.
Można jednak zapytać, czy taka służba jest w ogóle dziś możliwa, czy popłaca, czy przypadkiem nie jest to czysta utopia? Stojąc na gruncie Ewangelii, z całą stanowczością trzeba stwierdzić, że każdy czas jest stosowny, aby czynić dobrze, i każdy czas jest odpowiedni, aby żyć Ewangelią, by dawać świadectwo o Chrystusie. Jesteś w wielkim organizmie Kościoła i każdy twój dobry czyn pomnaża dobro całego Kościoła, ubogaca całą wspólnotę ludu Bożego.

Oprac. ks. Łukasz Ziemski

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Orchowicz w Watykanie: naszą nadzieję wiążmy z Piotrem

2025-10-16 15:57

[ TEMATY ]

Watykan

św. Piotr

Bp Radosław Orchowicz

archidiecezja.pl

Następca św. Piotra to „klucz poznania”, czyli właściwa interpretacja tego, co odnosi się do wiary i moralności - wskazał w homilii biskup pomocniczy archidiecezji gnieźnieńskiej Radosław Orchowicz. W Bazylice św. Piotra na wspólnej Mszy św. spotkali się wierni archidiecezjalnych pielgrzymek z Katowic oraz Gniezna. Eucharystii przewodniczył abp Andrzej Przybylski, metropolita katowicki.

Odkryć darmowość łaski
CZYTAJ DALEJ

Patron Matek oczekujących potomstwa

Niedziela Ogólnopolska 2/2005

Archiwum parafii pw. Najświętszego Odkupiciela w Szczecinie

Św. Gerard Majella

Św. Gerard Majella
To postać tajemnicza. Urodził się w małej włoskiej wiosce blisko 300 lat temu, jednak ludzie mówią o nim tak, jakby wciąż żył tuż obok. Był bratem redemptorystą, który zmarł w wieku 29 lat. Jego obecność i modlitwa odczuwane są w domach i szpitalach od Londynu do Los Angeles, od Monachium do Melbourne. Gdziekolwiek znajduje się niemowlę w niebezpieczeństwie, matka w potrzebie, chore dziecko, opuszczona i cierpiąca rodzina, tam można usłyszeć modlitwę do św. Gerarda. Dlaczego Bóg wybrał Gerarda Majellę i przeznaczył do trudnego zadania, jakim jest troska o najbardziej zranione spośród Bożych dzieci?
CZYTAJ DALEJ

Różaniec w trudnych sprawach ze świętą Ritą

2025-10-16 20:58

[ TEMATY ]

rozważania różańcowe

Bożena Sztajner/Niedziela

Można powiedzieć, że w tych rozważaniach św. Rita nie jest obecna przez przywoływanie jej myśli lub szczegółów życia, ale ona po prostu do nich była zapraszana. I przychodziła. Przychodziła do ludzi, którzy modlili się o rozwiązanie swoich beznadziejnych spraw. Dawała zrozumienie, dotykała indywidualnie serc.

Tajemnica I - Modlitwa Pana Jezusa w Ogrójcu Bóg kocha cię i zadba o to, by nie brakowało ci niczego, co ci naprawdę jest potrzebne. Pamiętaj jednak, że tym, czego najbardziej potrzebujesz, jest POKORA. Ona przyjdzie do ciebie, gdy ZAAKCEPTUJESZ, że nie CZUJESZ SIĘ akceptowany, odwiedzany, zauważony, nie ciebie się pytają o zdanie; inni są wybierani, chwaleni, utalentowani, przebojowi, ładniejsi, z nimi rozmawiają, nie z tobą; jesteś odrzucany, niechciany– siostra lub ktoś inny z rodziny jest lepiej traktowany. Nie chcę ci powiedzieć, że jesteś niechciany, odrzucany, brzydki, masz być popychadłem, chłopcem do bicia itd., ale chcę cię zachęcić do pokory, która polega na akceptacji twoich odczuć i pragnieniu, by inni byli lepsi i bardziej obdarowani od ciebie, o ile tylko ty będziesz taki, jaki być powinieneś. Pokora przyjdzie na ciebie przez szereg rozczarowań i porażek. Pokora to stanięcie w prawdzie i wybranie tego, co wybrał Jezus – kielicha męki. Wtedy będziesz mógł powiedzieć: „Pan jest moim pasterzem, niczego mi nie braknie” (por. Ps 23,1). Przyjmij tę obietnicę z psalmu jako prawdę, uchwyć się jej jak kotwicy podczas sztormu: „Szukającemu Boga żadnego dobra nie zabraknie”. Jeśli pragniesz przezwyciężyć kłótnie rodzinne, to czy jednocześnie pragniesz pokory, która pomaga przezwyciężać spory? Jeśli pragniesz być pokornym jak Jezus, to czy jednocześnie pragniesz środków, które do głębokiej pokory prowadzą? Na skale pokory zbudujesz duchowe drapacze chmur sięgające nieba. Pokorą przebijesz najwyższe niebiosa; pokorą zdobędziesz Serce Boga; pokorą pokonasz wrogów, odbudujesz swoją rodzinę; dzięki pokorze pokonasz lęk, osiągniesz szczęście, wolność i nadprzyrodzoną radość. Dzięki pokorze staniesz się spokojniejszy, bardziej cierpliwy, mniej będziesz krzyczał, a więcej swoich grzechów będziesz wyznawał na spowiedzi, bo zobaczysz swoją nędzę. Dlaczego mamy tak mało świętych? Bo mało kto chce być głęboko pokornym. Niech Chrystus pomoże ci wpatrywać się w Niego – w Tego, który stracił wszystko, byś zyskał wszystko; w Tego, który tak bardzo się uniżył, by ciebie wywyższyć. Błogosławię cię, byś patrzył na świat nie przez pryzmat własnych odczuć, lecz w Bożej perspektywie. Popatrz na świat w kontekście wielkiej Twojej potrzeby – potrzeby stania się pokornym. Niech Jezus nauczy cię patrzeć dalej i nie skupiać się wyłącznie na tym, czego ci według twojej oceny najbardziej brakuje.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję