Reklama

Duszpasterskie wykłady akademickie

Biblia a moralność

Ich historia sięga 1935 r. Choć przeznaczone są przede wszystkim dla duchowieństwa, sporą część słuchaczy stanowią osoby świeckie, a niezmiennie wysoki poziom merytoryczny gromadzi wielu znakomitych prelegentów. Duszpasterskie Wykłady Akademickie są wizytówką nie tylko Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, ale należą do ważnych inicjatyw naukowych w kraju.

Niedziela lubelska 37/2010

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Podczas tegorocznej 69. edycji wykładów, przygotowanych przez Instytut Nauk Biblijnych KUL, została podjęta problematyka zawarta w wydanym w 2008 r. dokumencie Papieskiej Komisji Biblijnej pt. „Biblia a moralność. Biblijne korzenie postępowania chrześcijańskiego”. Trwające podczas dwóch dni wykłady i dyskusje (27-28 sierpnia), ujęto w trzy części: „Dar życia”, „Dar Przymierza” i „Odpowiedź człowieka”. Metropolita Lubelski, przewodniczący Eucharystii rozpoczynającej DWA 2010, przywołując komunikat wydany na zakończenie zebrania biskupów diecezjalnych podkreślił, iż „krzyża Chrystusa nie można traktować instrumentalnie” i uczynić z niego „środka do budowy pomników nawet dla najbardziej zasłużonych osób”, bo „męka Chrystusa jest czymś fundamentalnym”. „Bez Jego męki i zmartwychwstania nie byłoby planów duszpasterskich ani działań, więc ci, którzy chcieliby zmienić proporcje, przesunąć krzyż na miejsce środka prowadzącego do celu ich ambicje, odchodzą daleko od tej prawdy, którą przypomniało zebranie biskupów” - mówił.

W trosce o poznanie Słowa

Bazując na dokumencie Papieskiej Komisji Biblijnej, tegoroczne Duszpasterskie Wykłady Akademickie wskazywały, że Pismo Święte stanowi ważną przestrzeń dialogu ze współczesnym człowiekiem w kwestiach, które odnoszą się do moralności. Rozpoczynając wystąpienia prelegentów, ks. prof. Stanisław Wilk Rektor KUL podkreślił, że „we współczesnych społeczeństwach można obserwować tendencję do działania według własnej woli, bez odniesienia do znanych norm i praw moralnych, zaś normy zawarte w Biblii i obecne w nauczaniu Kościoła postrzegane są jako przeszkody na drodze do pełni szczęścia i samorealizacji”. Przypomniał także, że już na przełomie XIX i XX wieku w Kościele katolickim „można było dostrzec szczególną troskę o pełniejsze poznanie Słowa Bożego i o ściślejsze powiązanie Pisma Świętego z życiem chrześcijańskim”. Jako świadectwo tego przywołał historię Papieskiej Komisji Biblijnej, która została powołana przez papieża Leona XIII, w celu rozwijania studiów biblijnych w Kościele i ochrony wiernych przed błędami. Obecnie stanowi ona międzynarodowy zespół i połączona z Kongregacją Nauki Wiary osobą przewodniczącego, koordynuje prace egzegetów, teologów ze Stolicą Apostolską i między sobą. W jej pracach uczestniczy m.in. ks. prof. Henryk Witczyk.

Świadkowie szukający więzi

Metropolita Lubelski, dziękując organizatorom DWA za podjęcie refleksji nad dokumentem „Biblia a moralność” w kontekście duszpasterskim, podkreślił, że jest to ważne i cenne zadanie, zwłaszcza że „w świecie, gdzie nie tylko środowiska walczące z Kościołem, ale te, które puszczają oko do Kościoła, chcą udowodnić, że nie ma żadnych autorytetów moralnych, a pustka i nihilizm są realną alternatywą w stosunku do tego, co ukazywało chrześcijaństwo”. Podejmując zagadnienie pt. „Stworzenie a ewolucja”, przedstawił wyniki badań i aktualną dyskusję na ten temat oraz wskazał, że „zjawisko, które często pojawia się podczas sesji międzynarodowych, to niechęć okazywana wobec teorii ewolucji przez osoby uważane za reprezentatywne dla myśli katolickiej”. Tymczasem, „naszym zadaniem jest szukanie więzi między prawdą odkrywaną na poziomie nauk przyrodniczych a prawdą chrześcijaństwa”. Wg niego najlepszą odpowiedź dotyczącą pytań o pogodzenie chrześcijańskiej koncepcji stworzenia z tym, co mówią nauki przyrodnicze, ukazał Jan Paweł II. „Jego przesłanie z 23 października 1996 r. afirmujące teorię ewolucji i pokazujące jak ją interpretować, jest uważane za jeden z ważniejszych dokumentów Kościoła”. Pytając, dlaczego teoria ewolucji ma tylu wrogów, skoro jest wyrazem przyrodniczego faktu, abp Życiński mówił, że „wtedy, gdy zaistnieli przedstawiciele gatunku homo sapiens, zaczyna się ten proces rozwoju kulturowego, który sprawia, że jesteśmy istotami stworzonymi przez Boga do szczęścia wiecznego i zbawienia. I ta nasza specyfika kulturowa wyraża się w dziedzinie kultury, modlitwy, zainteresowań teologicznych, wrażliwości etycznej i estetycznej”. Dlatego ci, którzy twierdzą, że nie ma miejsca dla Boga i człowiek nie różni się od zwierząt, „nie są przedstawicielami teorii ewolucji, ale głoszą prywatną filozofię”.
Treści podjęte w pozostałych referatach dotyczyły obrazu Bożego w człowieku jako źródła podstawowych implikacji moralnych (ks. prof. H. Witczyk), świadectwa życia sługi Bożego bp. Jana Pietraszko (ks. red. A. Boniecki), wartości Dekalogu dla współczesnego człowieka (ks. dr W. Węgrzyniak), znaczenia prawa naturalnego (ks. prof. A. Szostek), współczesnych etyk inspirowanych ateizmem (dr hab. H. Kiereś) oraz wartości Szkoły Słowa Bożego i lectio divina dla życia współczesnego człowieka (ks. dr hab. M. S. Wróbel). Wykłady zwieńczono dyskusją panelową z udziałem dziennikarzy (red. A. Petrowa-Wasilewicz, red. M. Brzezińska), biblisty (dr hab. K. Mielcarek) i prawnika (dr P. Bucoń), którzy podjęli temat obecności moralności objawionej w życiu współczesnego człowieka, zaś DWA - nabożeństwem biblijnym pt. „Maryja, Matka Słowa wzorem chrześcijańskiej moralności”, prowadzonym przez ks. dr hab. Jana Kochela.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Elbląg: Nastolatek na hulajnodze potrącił sześciolatka, dziecko w ciężkim stanie trafiło do szpitala

2025-09-22 11:14

[ TEMATY ]

wypadek

hulajnoga

Adobe Stock

W Elblągu 13-letni chłopiec, jadąc hulajnogą elektryczną, potrącił sześciolatka, który prowadził swoją zwykłą hulajnogę. Dziecko w ciężkim stanie trafiło do szpitala. Obaj chłopcy nie mieli kasków ochronnych – podała policja.

Do wypadku doszło w niedzielę na chodniku między ulicami Kasprzaka a Kalankiewicza w Elblągu – poinformował w poniedziałek nadkom. Krzysztof Nowacki z Komendy Miejskiej Policji w Elblągu.
CZYTAJ DALEJ

Niezwykła przyjaciółka Ojca Pio

2025-09-22 19:37

[ TEMATY ]

św. Ojciec Pio

Grafika Studio Serafin

Pragnienie śmierci znalazło poczesne miejsce w duchowości Ojca Pio. Nie było ono wyrazem ucieczki od cierpienia czy rozpaczy, lecz dojrzałą tęsknotą za pełnym zjednoczeniem z Bogiem. Myśl o jej bliskim nadejściu nie tylko Stygmatyka nie przerażała, lecz przeciwnie, nieodparcie pociągała...

Śmierć w rozumieniu Ojca Pio nie była końcem życia, ale przejściem do pełnej komunii z umiłowanym Bogiem. Wyznał, że pod wpływem działania Jego łaski stała się dla niego „szczytem szczęścia” i jego „przyjaciółką”. Takie jej pojmowanie ukazuje głęboki związek zakonnika ze św. Franciszkiem z Asyżu, który w swej „Pieśni słonecznej” nazwał ją „siostrą”.
CZYTAJ DALEJ

W tym miejscu patronuje św. ojciec Pio

2025-09-22 22:32

ks. Łukasz Romańczuk

Rok temu biskup Jacek Kiciński zachęcił, aby w Garnierówce powstała kaplica, dziś ją poświęcił. W Głębowicach powstała kaplica św. ojca Pio, która będzie służyć wiernym parafii oraz tym, którzy przyjadą na rekolekcje czy na inne aktywności duchowe.

Uroczystość poświęcenia kaplicy przypadła na wieczór przed liturgicznym wspomnieniem św. ojca Pio. - Wśród propozycji było wielu świętych karmelitańskich, ale chcieliśmy w pewien sposób podziękować naszemu księdzu proboszczowi, ponieważ w tym roku mija 30 lat od momentu, kiedy ks. Jarosław Olejnik przybył do Głębowic. Postanowiliśmy, że kaplica będzie imienia patrona urodzin naszego księdza, czyli św. ojciec Pio - mówi Anna Lis.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję