Reklama

Cudze chwalicie - swoje poznajcie (1)

Na szlakach kamiennych krzyży pokutnych

Wakacje sprzyjają wędrówkom i odkrywaniu nowego, dotychczas nieznanego. W najbliższych numerach zaproponujemy kilka ciekawych szlaków i miejsc w województwie lubuskim, które warto odwiedzić z powodów historycznych, krajoznawczych i turystycznych

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Szlaki turystyczne odgrywają bardzo ważną rolę w polityce każdej jednostki organizacyjnej administracji kraju - podkreśla dr Mieczysław Wojecki - geograf, krajoznawca i regionalista w opracowaniu „Kamienne krzyże pokutne w województwie lubuskim”. - W województwie lubuskim mamy (według danych z 2008 r.) ok. 4200 km szlaków oznakowanych, w tym 2628 km nizinnych, 1490 km rowerowych i 74 km kajakowych. Przeciętny turysta wędrujący województwem lubuskim nie zdaje sobie często sprawy z wielkich walorów szlaków tematycznych.
Krzyże i inne zabytki pokutne znajdujące na terenach ziemi lubuskiej należą do jednych z najciekawszych w Polsce. Stąd - na początek wakacji - szlaki tematyczne opracowane przez Mieczysława Wojeckiego, prezentujące kamienne krzyże pokutne.
Do tej pory odkryto w Lubuskiem 45 takich zabytków prawa średniowiecznego. Znajdują się one w 30 miejscowościach. Na wytrwałych poszukiwaczy czeka jeszcze 45 zaginionych zabytków - 38 krzyży pokutnych, 4 pręgierze, 2 kamienie mordercze i 1 kamień graniczny. Najwięcej tych małych zabytków przepadło w gminie Żagań - 10, Gubin - 6 i Żary - 5.

Szlak kamiennych krzyży pokutnych przez ziemię łużycką

Liczący 266 km szlak prowadzi przez Nowy Zagór, Gubin, Markosice, Koło, Raszyn, Lubsko, Jasień, Roztoki, Lubanice, Żary, Lutynkę, Witoszyn Dolny, Nowoszów, Rudawicę, Żagań i Zieloną Górę. Przemierzając ten szlak, spotkać można na nim 18 zabytków pokutnych:

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Nowy Zagór (gmina Dąbie) - krzyż znajduje się wewnątrz muru przykościelnego po lewej stronie w parafii pw. św. Antoniego Padewskiego. Jest to krzyż łaciński wykonany z granitu. Najstarsza wzmianka o krzyżu pochodzi z 1921 r.;

Gubin - na skrzyżowaniu ulic Śląskiej i Kołłątaja znajdują się 3 granitowe krzyże, zniekształcone o nieregularnych kształtach, otoczone ceglanym murkiem;

Markosice - przy polnej drodze znajduje się jedyny na naszych terenach zabytek w kształcie krzyża maltańskiego. Krzyż został przeniesiony i wkopany w to miejsce w 1891 r.;

Koło (gmina Brody) - duży granitowy krzyż znajduje się na tyłach ogrodu, przy ścieżce prowadzącej do kościoła, ogrodzony drewnianym płotkiem. Oprócz znacznych rozmiarów (155 cm) posiada wyryte z obu stron narzędzie zbrodni - wypukły miecz;

Raszyn (gmina Lubsko) - krzyż granitowy znajduje się w lesie, w połowie drogi Lubsko - Osiek, przy pieszym szlaku czerwonym. Krzyż jest mocno przechylony, niegdyś znaczył starą granicę branderbursko-saksońską;

Lubsko - zrekonstruowany krzyż granitowy wmurowany w przykościelny mur na terenie parafii pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa. Pochodzi ze Strzegowa k. Gubina. Zdobił grób francuskiego oficera armii napoleońskiej zastrzelonego w 1813 r.;

Jasień - najmniejszy krzyż pokutny w Polsce - ma 37 cm. Umieszczony jest przy cokole kościoła pw. Matki Bożej Różańcowej. Jego ramiona i głowa są mocno zaokrąglone. Wykonany został z połówki kamienia młyńskiego;

Roztoki (gmina Jasień) - wolno stojący łaciński krzyż, znajduje się przy głównym placu wiejskim, naprzeciw dawnej gospody. Ramiona i głowa zaokrąglone działaniem czynników zewnętrznych;

Lubanice (gmina Żary) - 2 metrowe krzyże łacińskie wmurowane na szczytach kościoła pw. Matki Bożej Różańcowej. Legenda mówi o człowieku, który za młodu popełnił zbrodnię, za którą odpokutował w życiu - śmiercią 11 dzieci. Postanowił wybudować kościół z 2 krzyżami - wtedy urodziło mu się 12. dziecko;

Żary - w dzielnicy Kunice znajduje się jedyna w województwie lubuskim kaplica pokutna. Stoi po prawej stronie drogi do Kunic Żarskich, 850 metrów od wiaduktu kolejowego, obok przebiega niebieski szlak turystyczny;

Lutynka (gmina Wymiarki) - obok kościoła pw. św. Anny, na skarpie przy murze cmentarza kościelnego na prawo od bramy stoją 2 krzyże. Jeden z nich jest najstarszym krzyżem pokutnym odnalezionym na terenach lubuskich, widnieje na nim data 1418 r.;

Witoszyn Dolny (gmina Wymiarki) - krzyż jest wmurowany w mur cmentarza kościelnego od strony głównej drogi. Zwraca uwagę nietypowym kształtem przypominającym strzałę. Znajduje się nad nim tablica z inskrypcją w języku niemieckim, z której wynika, iż tu Jan II Żagański otrzymał wiadomość o śmierci swojego brata Baltazara;

Nowoszów - trudny do odnalezienia krzyż z piaskowca znajduje się na działce leśnej 58 a. Po pożarze lasu w 1974 r. przez kilka lat leżał wśród zgliszczy, odnaleziony podczas prac rekultywacyjnych. Zniszczony - brak mu ramion;

Rudawica (gmina Żagań) - krzyż łaciński z czerwonego granitu wmurowany w południową ścianę kościoła pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny.

Szlak kamiennych krzyży pokutnych przez ziemię śląską

Reklama

Drugi szlak opracowany przez Mieczysława Wojeckiego liczy sobie 265,5 km i wiedzie od Zielonej Góry poprzez Ochlę, Jeleniów, Kotowice, Chotków, Dzietrzychowice, Stary Żagań, Starą Kopernik, Szprotawę, Niegosławice, Kandlewo, Konradowo, Bytom Odrzański, Miłaków, Gołaszyn, Borów, Mirocin Dolny i Ługi. Znajdziemy na nim ponad 20 tych małych zabytków.

Ochla (gmina Zielona Góra) - mały krzyż z piaskowca, znajdujący się na lewo od schodów prowadzących na cmentarz przy kościele pw. Trójcy Świętej. Zabytek datowany jest na 1604 r.;

Jeleniów (gmina Zielona Góra) - ponad metrowy krzyż z piaskowca, znajduje się w lesie - ok. 3 km na zachód od Jeleniowa i ponad 2 km na północ od drogi Jeleniów - Niwiska. Datowany na 1863 r. W latach 1974-76 został zniszczony. Rozbity na 6 kawałków został odnaleziony w 1983 r.;

Kotowice (gmina Nowogród Bobrzański) - krzyż ze zlepieńca, znajduje się przy wejściu do nieczynnego cmentarza, w południowej części wsi;

Chotków (gmina Brzeźnica) - metrowy krzyż wmurowany we wschodni szczyt kościoła pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny;

Dzietrzychowice (gmina Żagań) - krzyż ze zlepieńca, znajduje się w murze po prawej stronie od południowego wejścia na teren przy kościele pw. św. Jana Chrzciciela;

Stary Żagań - 4 krzyże w murze ściany przykościelnej, po prawej stronie od wejścia do kościoła pw. Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Krzyże są ustawione równo z poziomem gruntu;

Stara Kopernia (gmina Żagań) - 2 krzyże łacińskie ze zlepieńca. Pierwszy z nich znajduje się poniżej wzniesienia z kościołem pw. św. Jadwigi, między szkołą a sklepem, na rozwidleniu dróg polnych. Drugi znajdziemy przy starej drodze do Sieradza. Krzyż ten był kilka razy łamany i niszczony, mocno zwietrzały;

Szprotawa-Puszczykowo - krzyż koniczynowy, znajduje się na rogu ulic Kraszewskiego i Kościelnej. Widoczny jest na nim słaby zarys miecza;

Niegosławice - krzyż z piaskowca przy głównej drodze, na prawo od wschodniej bramy wejściowej na cmentarz przykościelny. Zniszczony - brak mu prawego ramienia. Ponownie wkopany i zabezpieczony w 1980 r.;

Kandlewo (gmina Szlichtyngowa) - krzyż wyciosany w sposób prymitywny z piaskowca. Stoi w miejscu pojedynku 2 szwedzkich oficerów. Znajduje się w ogrodzie na terenie prywatnej posesji;

Konradowo (gmina Wschowa) - 2 krzyże z piaskowca; pierwszy stoi w ogrodzie, drugi na cmentarzu na lewo od wejścia przy kościele pw. św. Jakuba Apostoła. Obydwa znaczą miejsca pojedynków rosyjskich oficerów.

Bytom Odrzański - znajduje się tu 5 krzyży łacińskich wmurowanych poziomo w naroża wieży kościoła pw św. Hieronima. Jest to najliczniejsze zgrupowanie krzyży na Śląsku;

Miłaków (gmina nowe Miasteczko) - niewielki krzyż z zaokrąglonymi ramionami, znajdujący się po południowej stronie skrzyżowania drogi głównej i bocznej, prowadzącej do kościoła;

Gołaszyn (gmina Nowe Miasteczko) - krzyż św. Antoniego ze zlepieńca znajduje się na łące w płd.-wsch. rogu skrzyżowania drogi wiejskiej z drogą główną Zielona Góra - Wrocław, metr poniżej poziomu drogi;

Borów Wielki - 3 krzyże pokutne; pierwszy - ok. 30 m na wschód od kościoła pw. św. Wawrzyńca; 2 kolejne to jedne z ostatnich znalezisk odkryte podczas zmiany elewacji na kościele pw. św. Wawrzyńca w lutym 2009 r.;

Mirocin Dolny (gmina Kożuchów) - krzyż łaciński znajdujący się w lesie w połowie drogi Kożuchów - Mirocin Dolny; jest omszały, mocno zaokrąglone ramiona; należy do najtrudniejszych do odszukania;

Ługi (gmina Otyń) - metrowy krzyż z rudy darniowej wmurowany we wschodni szczyt kościoła pw. św. Wawrzyńca.

Wszystkie zabytki oznakowane są tabliczkami, na których zamieszczona jest informacja „Krzyż pokutny XIV-XVI wiek - stawiany przez zabójcę na miejscu zbrodni”.

(Za pomoc w przygotowaniu materiału dziękuję Mieczysławowi Wojeckiemu).

Krzyż Pojednania

Kamienne krzyże pokutne, zwane również krzyżami pojednania, stawiano od czasów średniowiecza w miejscu popełnienia przestępstwa. Przyjmuje się, iż w XIII wieku zaczęto sporządzać pisemne porozumienia, zwane traktatami pokutnymi „Compositio”. Umowy te zawierano między rodziną ofiary a mordercą w obecności władz Kościoła. Na mocy traktatu skazany zmuszony był do pokrycia kosztów pogrzebu, procesu sądowego, w tym strawy i piwa dla sędziego, oraz podporządkowania się wyrokowi sądowemu. Na wyrok przeważnie składały się: pokrycie wydatków związanych z pogrzebem ofiary, zamówienie nabożeństwa żałobnego, dostarczenie Kościołowi określonej ilości wosku czy odbycie pielgrzymki. Wobec rodziny zmarłego zbrodniarz zobowiązany był łożyć na żonę i dzieci ofiary oraz pomagać. W miejscu popełnienia przestępstwa musiał postawić kamienny krzyż pokutny lub kamienną kapliczkę. Rodzina wyrzekała się zemsty, a pod krzyżem było zawierane pojednanie z zabójcą. Po spełnieniu pokuty mógł nastąpić powrót grzesznika do normalnego życia. Po XV wieku ten układ zanikł i tylko na miejscu zbrodni ustawiano krzyż.

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Teresa od Dzieciątka Jezus - "Moim powołaniem jest miłość"

Niedziela łódzka 22/2003

[ TEMATY ]

św. Teresa z Lisieux

Adobe Stock

Św. Teresa z Lisieux

Św. Teresa z Lisieux

O św. Teresie od Dzieciątka Jezus i Najświętszego Oblicza, karmelitance z Lisieux we Francji, powstały już opasłe tomy rozpraw teologicznych. W tym skromnym artykule pragnę zachęcić czytelników do przyjaźni z tą wielką świętą końca XIX w., która także dziś może stać się dla wielu ludzi przewodniczką na krętych drogach życia. Może także pomóc w zweryfikowaniu własnego stosunku do Pana Boga, relacji z Nim, Jego obrazu, który nosimy w sobie.

Życie św. Teresy daje się streścić w jednym słowie: miłość. Miłość była jej głównym posłannictwem, treścią i celem jej życia. Według św. Teresy, najważniejsze to wiedzieć, że jest się kochanym, i kochać. Prawda to, jak może się wydawać, banalna, ale aby dojść do takiego wniosku, trzeba w pełni zaakceptować siebie. Św. Teresie wcale nie było łatwo tego dokonać. Miała niesforny charakter. Była bardzo uparta, przewrażliwiona na swoim punkcie i spragniona uznania, łatwo ulegała emocjom. Wiedziała jednak, że tylko Bóg może dokonać w niej uzdrowienia, bo tylko On kocha miłością bez warunków. Dlatego zaufała Mu i pozwoliła się prowadzić, a to zaowocowało wyzwoleniem się od wszelkich trosk o samą siebie i uwierzeniem, że jest kochana taką, jaka jest. Miłość to dla św. Teresy "mała droga", jak zwykło się nazywać jej duchowy system przekonań, "droga zaufania małego dziecka, które bez obawy zasypia w ramionach Ojca". Św. Teresa ufała bowiem w miłość Boga i zdała się całkowicie na Niego. Chciała się stawać "mała" i wiedziała, że Bogu to się podoba, że On kocha jej słabości. Ona wskazała, na przekór panującemu długo i obecnemu często i dziś przekonaniu, że świętość nie jest dostępna jedynie dla wybranych, dla tych, którzy dokonują heroicznych czynów, ale jest w zasięgu wszystkich, nawet najmniejszych dusz kochających Boga i pragnących spełniać Jego wolę. Św. Teresa była przekonana, że to miłosierdzie Boga, a nie religijne zasługi, zaprowadzi ją do nieba. Św. Teresa chciała być aktywna nie w ćwiczeniu się w doskonałości, ale w sprawianiu Bogu przyjemności. Pragnęła robić wszystko nie dla zasług, ale po to, by Jemu było miło i dlatego mówiła: "Dzieci nie pracują, by zdobyć stanowisko, a jeżeli są grzeczne, to dla rozradowania rodziców; również nie trzeba pracować po to, by zostać świętym, ale aby sprawiać radość Panu Bogu". Św. Teresa przekonuje w ten sposób, że najważniejsze to wykonywać wszystko z miłości do Pana Boga. Taki stosunek trzeba mieć przede wszystkim do swoich codziennych obowiązków, które często są trudne, niepozorne i przesiąknięte rutyną. Nie jest jednak ważne, co robimy, ale czy wykonujemy to z miłością. Teresa mówiła, że "Jezus nie interesuje się wielkością naszych czynów ani nawet stopniem ich trudności, co miłością, która nas do nich przynagla". Przykład św. Teresy wskazuje na to, że usilne dążenie do doskonałości i przekonywanie innych, a zwłaszcza samego siebie, o swoich zasługach jest bezcelowe. Nigdy bowiem nie uda się nam dokonać takich czynów, które sprawią, że będziemy w pełni z siebie zadowoleni, jeśli nie przekonamy się, że Bóg nas kocha i akceptuje nasze słabości. Trzeba zgodzić się na swoją małość, bo to pozwoli Bogu działać w nas i przemieniać nasze życie. Św. Teresa chciała być słaba, bo wiedziała, że "moc w słabości się doskonali". Ta wielka święta, Doktor Kościoła, udowodniła, że można patrzeć na Boga jak na czułego, kochającego Ojca. Jednak trwanie w takim przekonaniu nie przyszło jej łatwo. Przeżywała wiele trudności w wierze, nieobce były jej niepokoje i wątpliwości, znała poczucie oddalenia od Boga. Dzięki temu może być nam, ludziom słabym, bardzo bliska. Jest także dowodem na to, że niepowodzenia i trudności są wpisane w życie każdego człowieka, nikt bowiem nie rodzi się święty, ale świętość wypracowuje się przez walkę z samym sobą, współpracę z łaską Bożą, wypełnianie woli Stwórcy. Teresa zrozumiała najgłębszą prawdę o Bogu zawartą w Biblii - że jest On miłością - i dlatego spośród licznych powołań, które odczuwała, wybrała jedno, mówiąc: "Moim powołaniem jest miłość", a w innym miejscu: "W sercu Kościoła, mojej Matki, będę miłością".
CZYTAJ DALEJ

Być w drodze z Jezusem!

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 9, 51-56

Wtorek, 30 września. Wspomnienie św. Hieronima, prezbitera i doktora Kościoła.
CZYTAJ DALEJ

Rozpoczęła się peregrynacja relikwii świętego Carlo Acutisa

2025-10-01 11:41

[ TEMATY ]

diecezja świdnicka

peregrynacja relikwii

ks. Emil Dudek

św. Carlo Acutis

ks. Aksel Mizera

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Relikwie świętego Carlo Acutisa podczas spotkania młodych Lite for Life w Wambierzycach

Relikwie świętego Carlo Acutisa podczas spotkania młodych Lite for Life w Wambierzycach

Święty Carlo Acutis to młody człowiek, który swoim krótkim życiem pokazał, że świętość jest możliwa także w XXI wieku. Wyróżniała go niezwykła dojrzałość wiary i konsekwencja w codziennych wyborach. Nie uciekał od świata młodych, ale potrafił odnaleźć w nim głębię – grał w gry komputerowe, korzystał z internetu, miał przyjaciół. A jednocześnie żył tak, jakby codziennie chciał zostawić po sobie ślad miłości Boga. To właśnie jego świadectwo stało się punktem odniesienia dla rozpoczętej w diecezji świdnickiej peregrynacji relikwii.

28 września w kolegiacie Matki Bożej Bolesnej i Świętych Aniołów Stróżów w Wałbrzychu zainaugurowano czas nawiedzenia relikwii świętego nastolatka. W związku z tym wydarzeniem przez całą niedzielę kazania głosił ks. Aksel Mizera, wikariusz parafialny. Jego słowa, pełne odniesień do życia Carlo, wybrzmiały szczególnie mocno.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję