Tym razem uczestnicy warsztatów zapoznali się ze średniowieczną sztuką budowania grodzisk i górujących nad murami zamków. Poznali również z plan Wielunia, na którym zobaczyli wszystkie elementy średniowiecznego miasta, zachowane jeszcze u schyłku XVI wieku: rozkład ulic i zabudowę: zamek, ratusz, bramy miejskie, baszty, dwór arcybiskupi, dom wójtowski oraz kościoły: kolegiacki, Bożego Ciała i św. Mikołaja.
Przed częścią praktyczną zajęć prowadzący Wojciech Knaga zabrał uczestników do sali archeologicznej, gdzie przybliżył historię budowania grodów obronnych w ważnych strategicznie miejscach. Opowiedział też o powstających obok nich podgrodziach, stanowiących początek miast.
Podczas warsztatów uczestnicy z przygotowanych elementów ułożyli mapę Wielunia, rozpoznali na niej ulice i budowle, mury i fosę, a następnie, z kamieni wapiennych, zaczęli wznosić mury i budować zamek, tworząc makietę XVII-wiecznego ufortyfikowanego Wielunia.
Za wzór służył uczestnikom obraz zamku w Bolesławcu, budowanego w podobny sposób jak zamek wieluński. Zajęcia dały uczestnikom wiele satysfakcji i uświadomiły, że nie od razu Wieluń zbudowano.
Zamek wieluński wzniesiono w latach 1350-51. Wtedy też Wieluń otoczono fosą i pojedynczym pierścieniem murów obronnych. Z tego samego okresu pochodzi jego planowa zabudowa o układzie wrzecionowatym.
2020-08-06 15:14
Ocena:+20Podziel się:
Reklama
Wybrane dla Ciebie
„Do broni! Ratujmy Ojczyznę” – zajęcia związane z 100. rocznicą Bitwy Warszawskiej
Podstawą do przeprowadzenia zajęć stała się otwarta 15 sierpnia w Muzeum Ziemi Wieluńskiej wystawa „Do broni. Mieszkańcy ziemi wieluńskiej w walkach o wschodnie granice Rzeczypospolitej w latach 1918 -1921”.
Wystawa prezentuje eksponaty ze zbiorów własnych muzeum, pozyskane od osób prywatnych i kilku zaprzyjaźnionych placówek muzealnych: Muzeum Częstochowskiego, Muzeum Regionalnego w Kutnie, Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi, Muzeum w Praszce i Muzeum Miasta Zgierza.
W Rzymie Wielki Post to czas duchowej pielgrzymki po najstarszych i najważniejszych świątyniach Wiecznego Miasta: kościołach stacyjnych. Ich lista została ostatecznie ustalona przez Grzegorza Wielkiego. Każdemu dniowi Wielkiego Postu odpowiada jeden kościół, począwszy od Bazyliki św. Sabiny na Awentynie, gdzie Papież zwykł sprawować liturgię Środy Popielcowej, aż po Bazylikę św. Jana na Lateranie w Wielką Sobotę.
Znaczenie wielkopostnych liturgii stacyjnych w zwięzły sposób wyjaśnił Benedykt XVI w Środę Popielcową 2007 r.: „Starożytna liturgia rzymska poprzez stacje wielkopostne wyznaczyła szczególną geografię wiary; przyświecała temu myśl, że w związku z przybyciem Piotra i Pawła oraz zniszczeniem Świątyni Jerozolima jakoby przeniosła się do Rzymu; Rzym chrześcijański postrzegano jako rekonstrukcję Jerozolimy z czasów Jezusa, w obrębie murów miasta. Ta nowa wewnętrzna duchowa geografia, wpisana w tradycję kościołów stacyjnych Wielkiego Postu, nie jest zwykłym rozpamiętywaniem przeszłości ani pozbawioną treści antycypacją przyszłości. Przeciwnie, ma ona pomagać wiernym przejść wewnętrzną drogę – drogę nawrócenia i pojednania, by dotrzeć do chwały niebieskiego Jeruzalem, gdzie mieszka Bóg”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.