Reklama

Pragnę płakać w Twym pobliżu...

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jak każdego roku w okresie Wielkiego Postu przemierzamy stacje Drogi Krzyżowej, rozpamiętując mękę i śmierć Pana Jezusa. Towarzyszymy Mu od chwili osądzenia przez Piłata. Z bólem patrzymy na kolejne upadki pod krzyżem. Ileż dalibyśmy, by móc znaleźć się na miejscu Szymona z Cyreny i choć trochę ulżyć Panu w tej drodze. Wreszcie z bezradnością i rozpaczą słuchamy ostatnich słów Chrystusa na krzyżu. A potem, potem jest stacja trzynasta, gdy okrwawione, nieludzko skatowane i martwe już ciało Pana Jezusa zostaje zdjęte z krzyża i złożone w ramiona Jego Matki. Ewangeliści nie opowiadają o tym wydarzeniu, ani o przeżyciach Marii w tej chwili, jakby chcieli milczeniem uszanować Jej ból, Jej myśli i wspomnienia, lub po prostu uznając, że nie potrafią tego wyrazić. Obraz Piety, czyli Matki Bożej z ciałem Syna utrwaliła wielowiekowa pobożność. Zazwyczaj twarz Matki przepełniona jest ogromnym cierpieniem i przez nie postarzona. Jest jednak i inna, bodaj najsłynniejsza na świecie, Pieta... Nie wiem dlaczego, ale właśnie jej obraz pojawia się zawsze w moich myślach, podczas nabożeństwa Drogi Krzyżowej.
Zaraz na prawo od głównego wejścia do Bazyliki św. Piotra w Watykanie, znajduje się niewielka wnęka, oddzielona od zwiedzających grubą, pancerną szybą, a w niej rzeźba, która od setek już lat zachwyca swoim niepowtarzalnym pięknem. Przedstawiono w niej scenę opłakiwania, czyli chwilę, która mogła mieć miejsce między opisanymi w Nowym Testamencie - zdjęciem z krzyża a złożeniem do grobu. Wykonana przez genialnego artystę włoskiego renesansu Michała Anioła Pieta jest inna, ale właśnie przez tę odmienność chwyta za serca, powoduje zamyślenie i niezwykłe wzruszenie.
Wykonane w białym marmurze z Carrary, naturalnych ludzkich rozmiarów postacie Matki i Syna, sportretowano w jednym z najtragiczniejszych momentów Ich wspólnej historii. Oto wypełniło się posłannictwo Marii i tak, jak niegdyś Boskie Dzieciątko w betlejemskiej stajence, teraz przytula do piersi ukochane lecz już martwe ciało Syna, przed chwilą zdjęte z hańbiącego drzewa krzyża. Mimo ogromnego tragizmu sceny, twarze obydwu postaci są nieskończenie spokojne. Twarz Jezusa, któremu przecież zadano tak straszliwe cierpienie i twarz Matki, która na mękę ukochanego dziecka musiała patrzeć, są idealnie piękne, uderzająco spokojne i bardzo ludzkie. Maria, mimo iż jej postać jest bardzo delikatna, krucha i wiotka, silnie prawą dłonią podtrzymuje drogie ciało Syna, które spoczywa na Jej kolanach, jeszcze nie stężałe po śmierci, miękko układające się, jakby przytulało się do Tej, która Go nosiła. Twarz Jezusa jest, jakby pogrążona w głębokim śnie, nie wykrzywiona grymasem bólu, już na wieki spokojna. Jego posłannictwo się wypełniło: oddał życie, aby zbawić człowieka i wrócił do swego Niebieskiego Ojca.
Głowa Madonny lekko pochyla się w dół, a oczy patrzą na Syna. Wszyscy oglądający rzeźbę mimowolnie podążają za Jej wzrokiem i niemal fizycznie odczuwają, jak okrutnym ciężarem jest ciało Syna na jej kolanach. Warto zwrócić uwagę, że twarz Marii jest młoda i podkreślona bielą marmuru, niezwykle czysta i niewinna. Nie dziwi to, gdy uświadomimy sobie, że przecież Maria była do końca życia taka sama, jak w chwili, gdy odpowiedziała Archaniołowi swoje „Fiat”. Nie postarzała się, ponieważ była niedostępna dla grzechu, a to on postarza. Specyficznego i niepowtarzalnego wyrazu dodają rzeźbie bogate draperie szat matki, które układają się w kierunku Jej rąk. Tak więc widz, nawet skupiając swą uwagę na szatach, musi podążyć wzrokiem ku rękom Matki podtrzymującym ciało Syna. Delikatną głowę Madonny, pochyla jeszcze bardziej w dół o wiele dla niej za ciężka chusta, którą przykryła włosy.
Przedstawienie sceny opłakiwania w taki sposób było niezwykłe nawet na czasy renesansu. Nikt wcześniej nie zespolił w jednej rzeźbie dwóch postaci naturalnej wielkości, nikt też nawet i później nie odważył się ułożyć ciała dorosłego mężczyzny na kolanach kobiety. Jednocześnie okazało się, że spokój w obliczu wydarzeń nieodwracalnych może być bardziej wymowny, niż pełen ekspresji ból i cierpienie.
Każdego roku przed Pietą zatrzymują się miliony odwiedzających Bazylikę. Jeszcze do lat siedemdziesiątych rzeźbę można było podziwiać bez żadnych zabezpieczeń. Niestety, stała się ona celem ataku szaleńca, który rzucił się na nią z młotkiem i zanim zdołano go powstrzymać okaleczył twarz Marii, a także zgruchotał jej lewą dłoń. Od tamtej pory, po wykonanej rekonstrukcji, oddzielono ją szyba od zwiedzających.
Dziękuję Bogu, że sama miałam szczęście widzieć Pietę kilkakrotnie i zawsze była ona powodem mego wielkiego wzruszenia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Koronka na ulicach miast świata – modlitwa, która zmienia rzeczywistość

2025-09-26 21:02

[ TEMATY ]

Koronka na ulicach miast

Koronka do Bożego Miłosierdzia

Bożena Sztajner/Niedziela

Od 2008 roku na skrzyżowaniach miast i ulic na świecie rozbrzmiewa Koronka do Miłosierdzia Bożego. Podobnie będzie w najbliższą niedzielę 28 września o 15:00, gdy wierni znów staną razem w rocznicę beatyfikacji ks. Michała Sopoćki, aby modlić się o pokój i miłosierdzie dla świata. „Co roku udaje się nam gromadzić sporą rzeszę wiernych na całym świecie” – powiedział Radiu Watykańskiemu-Vatican News Tomasz Talaga, współorganizator akcji „Koronka na ulicach miast świata”.

Inicjatywa publicznej modlitwy Koronką do Miłosierdzia Bożego zapoczątkowano w 2008 roku w Łodzi. Impulsem stał się 28 września 2008 roku i beatyfikacja ks. Michała Sopoćki, spowiednika św. siostry Faustyny Kowalskiej. Jak podkreślił Tomasz Talaga, choć sama modlitwa trwa zaledwie kilkanaście minut, jej znaczenie jest duże, ponieważ odbywa się w przestrzeni publicznej. Wierni wychodzą na ulice, by prosić Boga o miłosierdzie dla rodzin, wspólnot i całych miejscowości.
CZYTAJ DALEJ

„Ojcostwo to codzienna obecność" – Marcin Kwaśny o tym, jak być bliskim tatą

2025-09-27 20:00

[ TEMATY ]

wywiad

ojcostwo

Marcin Kwaśny

Forum Tato.Net

Razem.tv

11 października 2025 roku odbędzie się 17. Międzynarodowe Forum Tato.Net w Kielcach, wyjątkowe wydarzenie gromadzące ojców. W tym roku tematem forum będzie ojcostwo, które buduje odporność. Rozmawiamy o tym z Marcinem Kwaśnym - odtwórcą głównej roli św. Maksymiliana w filmie „Triumf serca", aktorem, który w ubiegłym roku prowadził Galę Max wieńczącą Forum Tato.Net.

Tematem tegorocznego Forum Tato.Net jest obecność, która buduje odporność. Jak Pan stara się być tatą obecnym także wtedy, gdy emocji w domu jest bardzo dużo?
CZYTAJ DALEJ

Prymas Polski: świeccy nie są gośćmi w Kościele, są u siebie

2025-09-27 17:55

[ TEMATY ]

abp Wojciech Polak

Fot. Archidiecezja Gnieźnieńska/ B. Kruszyk

Wierni świeccy nie są gośćmi w Kościele, są u siebie, dlatego są wezwani do aktywnego i odpowiedzialnego zatroszczenia się o swój dom - mówił Prymas Polski abp Wojciech Polak podczas inauguracji kolejnego roku w Prymasowskim Studium Teologiczno-Pastoralnym w Gnieźnie, w którym przygotowanie do przyjęcia posług rozpoczynają m.in. przyszli katechiści, akolici i lektorzy.

Wierni świeccy nie są gośćmi w Kościele, są u siebie, dlatego są wezwani do aktywnego i odpowiedzialnego zatroszczenia się o swój dom - mówił Prymas Polski abp Wojciech Polak podczas inauguracji kolejnego roku w Prymasowskim Studium Teologiczno-Pastoralnym w Gnieźnie, w którym przygotowanie do przyjęcia posług rozpoczynają m.in. przyszli katechiści, akolici i lektorzy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję