Reklama

Mater Dolorosa

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wspomnienie Najświętszej Maryi Panny Bolesnej (15 września), nazywane dawniej świętem Siedmiu Boleści NMP, wiąże się ze czcią Matki Bożej Bolesnej (Mater Dolorosa), która rozwijała się w średniowieczu, koncentrując się w końcu na „siedmiu boleściach” Maryi: proroctwie Symeona, ucieczce do Egiptu, zagubieniu 12-letniego Jezusa w świątyni, spotkaniu Maryi z Chrystusem na Drodze Krzyżowej, obecności pod krzyżem, zdjęciu Jezusa z krzyża i złożeniu do grobu. Początkowo święto Siedmiu Boleści NMP obchodzono w piątek przed Niedzielą Palmową. W Zakonie Serwitów rozwinęło się podobne święto, które obchodzono w trzecią niedzielę września (od 1667 r.). Papież Pius VII rozciągnął je na cały Kościół (1814 r.) jako wyraz wdzięczności za powrót z niewoli napoleońskiej. W ramach reformy kalendarza rzymskiego za Piusa X (1913 r.) datę obchodu święta ustalono na 15 września. Podczas nowej reformy kalendarza z 1969 r. usunięto pierwsze święto - obchodzone w Wielkim Poście - i zmieniono nazwę wspomnienia wrześniowego na: Najświętszej Maryi Panny Bolesnej. Wspomnienie boleści Matki Bożej miało wpływ na utrwalenie się tradycji traktującej sobotę jako dzień poświęcony Maryi. Mimo smutku Wielkiego Piątku Maryja trwała w wierze i nadziei, oczekując zmartwychwstania Pana Jezusa.
Pasyjny nurt pobożności maryjnej wyrażał się również w średniowieczu w tworzeniu osobnego gatunku pieśni pasyjnej, zwanej planktem (łac. „planctus” - żal, płacz). Były to utwory opiewające ból i smutek Maryi pod krzyżem, współodczuwającej z Ukrzyżowanym. Najpiękniejszym polskim zabytkiem jest tzw. plankt świętokrzyski (nazwa od miejsca znalezienia na Świętym Krzyżu): „Żale Matki Boskiej po krzyżem”, zaczynające się od słów: „Posłuchajcie, bracia mili”. Ogromną popularność w średniowiecznej Europie uzyskał plankt w formie sekwencji „Stabat Mater Dolorosa” („Stała Matka Boleściwa”). Prawdopodobnie utwór ten powstał w XII lub XIV wieku w środowiskach, gdzie kwitło franciszkańskie nabożeństwo do Jezusa Ukrzyżowanego. W Polsce sekwencja ta pojawiła się dopiero w XVI wieku, chociaż była znana już w XIII i XIV wieku we Francji, Niemczech i Włoszech. Pierwotnie utwór ten służył jako modlitwa osobista, dlatego często spotykany jest w modlitewnikach. Następnie został włączony w roku 1772 jako modlitwa liturgiczna do Mszału Rzymskiego w związku z wprowadzeniem w całym Kościele przez Benedykta XIII święta Siedmiu Boleści Matki Bożej. Nowy Mszał nie przewiduje jej w ramach Mszy św., wchodzi natomiast w skład Liturgii Godzin. Sekwencję tę śpiewano często podczas Drogi Krzyżowej. Obecnie wykonuje się podczas Drogi Krzyżowej odprawianej z udziałem papieża w rzymskim Koloseum.
Z nabożeństwa do Matki Bożej Bolesnej wyrosła w sztuce malarskiej i rzeźbiarskiej pieta, czyli wizerunek NMP trzymającej na kolanach zdjęte z krzyża zakrwawione ciało Zbawiciela. Termin „pieta” pochodzi od łac. „Domina nostra de pietate” („Pani nasza współczująca”).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jezus modli się o jedność swoich uczniów na wzór jedności Trójcy Świętej

2024-04-16 13:37

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 17, 11b-19.

Środa, 15 maja

CZYTAJ DALEJ

Zachodniopomorskie/ 40-latek z nożem w ręku wszedł do kościoła podczas nabożeństwa

2024-05-13 23:53

Adobe Stock

ZDJĘCIE ILUSTRACYJNE

ZDJĘCIE ILUSTRACYJNE

40-latek wszedł z nożem do kościoła w Czaplinku, gdy odbywało się nabożeństwo pierwszokomunijne. Mężczyzna został zatrzymany. Był pijany. W organizmie miał ponad 1,5 promila alkoholu – poinformowała PAP w poniedziałek oficer prasowa KPP w Drawsku Pomorskim asp. Karolina Żych.

Do zdarzenia doszło w poniedziałek, ok. godz. 17.45 w kościele w centrum Czaplinka (woj. zachodniopomorskie).

CZYTAJ DALEJ

Turniej ATP w Rzymie - Hurkacz awansował do ćwierćfinału

2024-05-14 19:33

[ TEMATY ]

tenis

Hubert Hurkacz

PAP/EPA/FABIO FRUSTACI

Rozstawiony z numerem siódmym Hubert Hurkacz wygrał z Argentyńczykiem Sebastianem Baezem (nr 17) 5:7, 7:6 (7-4), 6:4 w 1/8 finału tenisowego turnieju ATP rangi Masters 1000 na kortach ziemnych w Rzymie. Polak zanotował aż siedemnaście asów serwisowych.

Było to pierwsze spotkanie tych zawodników. Hurkacz grał o awans do trzynastego ćwierćfinału turnieju Masters 1000. Rywal po raz pierwszy stanął przed taką szansą.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję