Reklama

Twórczość, która służy ludziom

Sztuka powinna służyć człowiekowi, a nie tylko być kalejdoskopem dźwięków zachwycających wyobraźnię

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Częstochowskie środowisko muzyczne świętowało jubileusz 80-lecia urodzin wybitnego kompozytora prof. Juliusza Łuciuka. Profesor często określa siebie jako mieszkającego w Krakowie częstochowianina, bowiem łączą go z tym miastem liczne więzi. Tutaj się wychował, uczęszczał na tajne komplety w czasie okupacji, a po wojnie ukończył gimnazjum im. Romualda Traugutta. Następnie studiował w Krakowie: fortepian, teorię muzyki i kompozycję (w klasie prof. Stanisława Wiechowicza) w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej oraz muzykologię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jako zwycięzca konkursu dla absolwentów w klasie kompozycji wyjechał na dalsze studia do Paryża u prof. Nadii Boulanger i Maxa Deutscha, a następnie na kursy muzyki nowej w Darmstadt. Po powrocie zamieszkał w Krakowie, ale nie zaniedbywał kontaktów z Częstochową, gdzie mieszkali rodzice i rodzina. Jego ojciec - Andrzej Łuciuk, również znakomity muzyk, był przez wiele lat organistą na Jasnej Górze i w kościele św. Jakuba, natomiast dziadek - Michał Raczyński - grał w Kapeli Jasnogórskiej.
Chociaż 80. rocznica urodzin przypadała 1 stycznia br., prof. Juliusz Łuciuk z radością przyjął zaproszenie na zorganizowane 27 i 28 marca pod patronatem prezydenta Tadeusza Wrony obchody jubileuszowe. Na ich program złożyły się: wystawa w Ratuszu - poświęcona dorobkowi kompozytora, spotkanie z Profesorem w auli Zespołu Szkół Muzycznych oraz koncert w Filharmonii.
28 marca w kaplicy Cudownego Obrazu na Jasnej Górze, odprawiona została pod przewodnictwem o. Nikodema Kilnara Msza św., podczas której Kompozytor dziękował za 80 lat życia i 50 lat pracy twórczej. - To było dla mnie niezwykle ważne, bowiem Matka Boża patronuje mojej twórczości. Niejednokrotnie za Jej wstawiennictwem zanosiłem modlitwy do Jezusa. Wyjednywała mi pomoc, opiekę i łaski dla mnie i dla mojej pracy”. W tym dniu Profesor ofiarował jasnogórskiemu sanktuarium wotum - partyturę oratorium „Chrystus Pantokrator” skomponowanego z okazji Wielkiego Jubileuszu Chrześcijaństwa. Prawykonanie tego utworu odbyło się w Bazylice Jasnogórskiej w 2000 r.
Jubileusz był okazją do przypomnienia dorobku Profesora i jego znaczenia dla muzyki współczesnej. W pierwszych latach twórczości Juliusz Łuciuk pozostawał w nurcie muzyki awangardowej, komponując m.in. balet-pantomimę „Niobe”, szereg utworów orkiestrowych oraz - w oparciu o wymyśloną przez siebie technikę - kompozycje na fortepian preparowany. W tej technice wydobywaniu dźwięków z fortepianu nie służą klawisze, lecz struny instrumentu, w które uderza się pałeczkami perkusyjnymi. Później szukał nowych inspiracji, których dostarczała współpraca z wybitnymi choreografami m.in. Henrykiem Tomaszewskim i Teresą Kujawą. Krytycy uznali za wybitne skomponowane z przeznaczeniem na scenę dzieła: „Maraton”, „Medeę” oraz operę „Demiurgos”, podkreślano, że mają one wysokie walory sceniczne i silnie rozwinięte elementy dramatyczne. Juliusz Łuciuk ma w swoim dorobku również kompozycje dziecięce m.in. improwizacje na fortepian, wydane przez PWN, nie tylko w Polsce, ale także w Japonii, USA i innych krajach.
Ważny nurt w twórczości Juliusza Łuciuka zajmuje muzyka sakralna. Kompozytor często znajdował źródło natchnienia w Piśmie Świętym, tekstach liturgicznych, żywotach Świętych, a nawet w dokumentach papieskich. Skomponowany w 1964 r. utwór „Pacem in terris” powstał pod wpływem - noszącej ten tytuł - encykliki Jana XXIII. Wśród bardzo wielu kompozycji Juliusza Łuciuka z tego nurtu przypomnijmy: „Pieśń nadziei o papieżu słowiańskim” - do wiersza J. Słowackiego, muzykę do dramatu R. Brandstaettera „Pokutnik z Osjaku”, Antyfony maryjne, Apocalypsis oraz oratoria: o św. Franciszku do tekstu Marka Skwarnickiego oraz o św. Wojciechu.Wiele prawykonań jego utworów miało miejsce w Częstochowie podczas Festiwali Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, natomiast prawykonanie oratorium „Strumień Boży” - utworu skomponowanego do I części „Tryptyku Rzymskiego” Jana Pawła II - odbyło się w styczniu 2005 r. dla uczczenia 100-lecia szkolnictwa muzycznego w Częstochowie.
O twórczości Juliusza Łuciuka i jej znaczeniu mówili podczas spotkania w Szkole Muzycznej m.in. dyrektor szkoły Adam Mroczek oraz Grzegorz Majka. Podkreślano, że trwająca już ponad pół wieku twórczość Juliusza Łuciuka przeszła wyraźną ewolucję. Jest on wielką indywidualnością polskiej muzyki współczesnej, a jego utwory niosą głębokie wartości humanistyczne. Uznawany jest zarówno za kolorystę, jak i liryka. Np. Encyklopedia Muzyczna PWM podkreśla, że jest wybitnym przedstawicielem polskiej liryki wokalnej. Po 1976 r. jego twórczość zdominowały dzieła religijne, a wielką inspiracją dla kompozytora stał się pontyfikat i nauczanie Jana Pawła II.
Podczas spotkania Juliusz Łuciuk wypowiedział swoje twórcze credo: „Sztuka powinna służyć człowiekowi, a nie tylko być kalejdoskopem dźwięków zachwycających wyobraźnię”. Powiedział również, że niedawno zakończył pracę nad muzyką do II części „Tryptyku Rzymskiego” - „Medytacje nad Księgą Rodzaju na progu Kaplicy Sykstyńskiej”. Uczestnicy uroczystości jubileuszowych wyrazili wdzięczność dla Kompozytora, za jego twórczość oraz wierność Częstochowie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Matka Chrystusowego Kościoła

Święto Najświętszej Maryi Panny Matki Kościoła obchodzone jest w Kościele katolickim w poniedziałek po uroczystości Zesłania Ducha Świętego.

Papież Paweł VI 21 listopada 1964 r., pod koniec III sesji Soboru Watykańskiego II, podczas uroczystej Mszy św. ogłosił Najświętszą Maryję Pannę „Matką Kościoła, to znaczy całego ludu chrześcijańskiego, tak wiernych, jak i pasterzy, którzy Ją nazywają Matką Najdroższą”. Postanowił też, aby „odtąd pod tym najmilszym tytułem cały lud chrześcijański jeszcze bardziej oddawał cześć Bożej Rodzicielce”.

CZYTAJ DALEJ

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość + Litania Loretańska

[ TEMATY ]

Matka Boża

Maryja

nabożeństwo majowe

loretańska

Majowe

nabożeństwa majowe

litania loretańska

Karol Porwich/Niedziela

Maj jest miesiącem w sposób szczególny poświęconym Maryi. Nie tylko w Polsce, ale na całym świecie, niezwykle popularne są w tym czasie nabożeństwa majowe. [Treść Litanii Loretańskiej na końcu artykułu]

W tym miesiącu przyroda budzi się z zimowego snu do życia. Maj to miesiąc świeżych kwiatów i śpiewu ptaków. Wszystko w nim wiosenne, umajone, pachnące, czyste. Ten właśnie wiosenny miesiąc jest poświęcony Matce Bożej.

CZYTAJ DALEJ

Duch Święty dopełnia naszą historię

2024-05-20 19:28

Elżbieta Wroczyńska

Msza św. wigilijna uroczystości Zesłania Ducha Świętego

Msza św. wigilijna uroczystości Zesłania Ducha Świętego

W wigilię Zesłania Ducha Świętego Mszy św. w parafii Ducha Świętego we Wrocławiu przewodniczył i homilię wygłosił ks. Dariusz Amrogowicz.

Dyrektor Caritas Archidiecezji Wrocławskiej podkreślał, że Duch Święty jest miłością Ojca i Syna. A ta wzajemna miłość nie jest tylko jakością, choćby nieskończoną, jest Osobą, Bogiem prawdziwym, równym Im.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję