Reklama

Kolęda - wizyta duszpasterska w tradycji i przepisach Kościoła przemyskiego

Niedziela przemyska 52/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przeszło sto lat temu ks. Władysław Sarna w swoich opisach geograficzno-historycznych regionów Podkarpacia, zanotował: "W czasie od uroczystości św. Trzech Królów aż do Matki Bożej Gromnicznej kapłani, zwykle księża wikariusze, chodzą po tak zwanej ´kolędzie´. Jest to dawny zabytek nakazanych przez synody polskie odwiedzeń parafian przez duszpasterzy. Wybierano zimę jako porę, kiedy wszyscy byli w domu. Kapłani pouczali dzieci pacierza, wypytywali o stosunki domowe, upominali błądzących, dawali dziatkom upominki zwykle w obrazkach. Za to wdzięczni parafianie składali jakiś datek, czy to w zbożu, czy to w pieniądzach. Zwyczaj i sposób odbywania kolędy pozostał po dziś dzień ten sam".

Kapłańskie kolędowanie było znane w Polsce od dawna, ale dopiero rodzime synody XVII w., o których wspomina ks. Sarna, zaczęły tę praktykę uporządkowywać pod względem prawnym. Dyscyplinarne fundamenty w tej dziedzinie położył Synod Prowincjalny kard. Bernarda Maciejowskiego w Piotrkowie, w 1607 r. W pierwszym artykule synodalnym O szerzeniu wiary katolickiej postanowiono: "Podobnie odwiedziny parafian w ich domach, odbywane w pewnych porach na podstawie dawnego zwyczaju, mają być sposobnością do pouczania wiernych o podstawach wiary oraz zachęcania do chrześcijańskiego życia". Na tym samym synodzie, między innymi prowincja lwowska przyjęła tzw. list pasterski Kardynała Maciejowskiego, który zawierał pierwszy potrydencki zarys teologii pastoralnej w Polsce. Dwunasty artykuł tego listu podkreśla znaczenie " kolędy parafialnej", której celem ma być między innymi dokonanie dokładnego spisu parafii. Proboszcz lub jego wikariusze mają przeprowadzać tę kolędę nie w celu zbierania ofiar, lecz jedynie w gorliwej trosce o powierzone ich pieczy dusze.

Kolęda duszpasterska zakorzeniona w Polsce przez prastary zwyczaj i stosunkowo dawną dyscyplinę kościelną utrzymała się w swej formie do naszych czasów w lokalnym Kościele przemyskim.

Statut 55 Synodu Diecezji Przemyskiej z 1955 r. postanawia, iż stary zwyczaj wizytacji pasterskiej w formie tzw. "kolędy" należy utrzymać we wszystkich parafiach, ewentualnie go wznowić. Proboszcz powinien bowiem znać swoich parafian i posiadać ich imienny wykaz. W wizytowaniu parafian powinni mu pomagać wikariusze. Ten sam statut wyraźnie podkreśla, że w czasie kolędy nie wolno duchowieństwu parafialnemu żądać dla siebie jakichkolwiek ofiar. Życie praktyczne pokazało, że duchowieństwo nie musiało żądać ofiar kolędowych. Zwyczajowo bowiem sami wierni składali je na ręce kolędników.

Na tle zachodzących przemian w naszej Ojczyźnie, zwłaszcza ideologicznych, ekonomicznych i społecznych - tradycyjne kolędowanie w latach 50. i 60. odbierane bywało jako negatywna forma duszpasterska ( kwesta pieniężna).

W związku z tym, a także w trosce o wprowadzenie w życie uchwał Soboru Watykańskiego II, Rada Duszpasterska Diecezji Przemyskiej pod przewodnictwem miejscowego ordynariusza bp. Ignacego Tokarczuka postanowiła pod koniec 1967 r., by tradycyjnej wizycie duszpasterskiej parafii - "kolędzie" - nadać charakter wybitnie i czysto duszpasterski. W specjalnej odezwie Biskup wyjaśnił cel, zadania i charakter kolędy ( rozmowy na tematy religijne, udzielanie rad i wskazówek duszpasterskich, odpowiedzi na pytania i wątpliwości natury religijnej i życiowej, organizowanie konkretnej pomocy, poświęcanie mieszkań itp.). W szczególny sposób zostało podkreślone to, że w czasie kolędy duszpasterze nie będą zbierali ani bezpośrednio przyjmowali żadnych ofiar. W dalszej części odezwy bp Tokarczuk przedstawił diecezjanom konieczność utrzymania kościołów, punktów katechetycznych, instytucji oraz pracowników kościelnych i zachęcił, by wierni składali w okresie kolędowym, na wymienione cele, dobrowolne ofiary w swoich kościołach. W ten sposób ujawnią swoją dojrzałość religijną i zrozumienie dla istotnych potrzeb Kościoła, którego są żywą cząstką.

Konsekwencją postanowienia nowej formy wizyty duszpasterskiej - kolędy, a także wspomnianej odezwy biskupiej, była instrukcja dla duchowieństwa diecezji przemyskiej, która szczegółowo ustalała, w jaki sposób mają być rozdzielane i na jakie cele użyte ofiary kolędowe, złożone przez parafian w kościołach.

Nowa praktyka kolędowa w diecezji przemyskiej stała się prawdziwym precedensem na polskiej ziemi. Do dzisiaj ułatwia duszpasterzom wizytę duszpasterską i spełnianie ich misji, zwiększa zaufanie wiernych, wychowując ich do dojrzałości i ofiarności dla materialnych potrzeb Kościoła.

Polski zwyczaj kapłańskiego kolędowania znalazł również prawne oparcie w obowiązującym od 1983 r. Kodeksie Prawa Kanonicznego. Ustalając posługę pasterzowania (kanon 529 1 - troska o wszystkich wiernych, troska o chorych parafian, troska o biednych i cierpiących, troska o błądzących i grzeszących, pomoc małżonkom i rodzicom), Kodeks wymaga od proboszcza znajomości wszystkich wiernych powierzonych jego pieczy. Środkiem do osiągnięcia tego celu mają być częste i bezpośrednie kontakty duszpasterza z wiernymi.

Synod Archidiecezji Przemyskiej 1995-2000, zainaugurowany przez abp. Józefa Michalika aktualizuje od strony prawno-duszpasterskiej sprawę wizyty duszpasterskiej w parafii w następujący sposób:

Statut 166 3 - Utrzymuje się nadal, jako obowiązującą zasadę, że kapłani odwiedzający wiernych z wizytą duszpasterską nie przyjmują ofiar po domach. Zachęca się natomiast wiernych, by jak to było dotąd, składali z tej okazji ofiary w kościele, w sposób wskazany przez duszpasterzy. Statut 430 - Dziesięć procent z tych ofiar przeznacza się na cele parafialne.

W czasie kolędy szczególną troską pasterską należy objąć rodzin trudne i nieprawidłowe - Statut 44 4, trzeba też pouczać wiernych o przyczynach nieważności małżeństwa - Statut 456, należy również upowszechniać wśród wiernych Pismo Święte - Statut 255 1;

Synodalna Instrukcja o prowadzeniu kancelarii parafialnej ( Aneks 35), kartotekę parafialną nazywa szczególną pomocą duszpasterską podczas wizyty duszpasterskiej, zwłaszcza dla księży rozpoczynających pracę w parafii.

Oby to skromne zestawienie kościelnego prawa zwyczajowego i stanowionego, w odniesieniu do wizyty duszpasterskiej - kolędy, pomogło nam wszystkim przeżywać w przyszłości kolędowe spotkania w duchu dojrzałości chrześcijańskiej i z powszechnym pożytkiem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Trzeba” to słowo drogie Jezusowi

2025-10-16 14:51

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Agata Kowalska

„Trzeba” (gr. deĩ) to słowo drogie Jezusowi. Posługiwał się nim często, mówiąc o swojej misji: Trzeba mi być w tym, co należy do mojego Ojca (Łk 2, 49); trzeba, abym ewangelizował [głosił Dobrą Nowinę], bo na to zostałem posłany (Łk 4, 43); Trzeba, aby Syn Człowieczy wiele cierpiał (Łk 9, 22).

Jezus opowiedział swoim uczniom przypowieść o tym, że zawsze powinni się modlić i nie ustawać: «W pewnym mieście żył sędzia, który Boga się nie bał i nie liczył się z ludźmi. W tym samym mieście żyła wdowa, która przychodziła do niego z prośbą: „Obroń mnie przed moim przeciwnikiem!” Przez pewien czas nie chciał; lecz potem rzekł do siebie: „Chociaż Boga się nie boję ani z ludźmi się nie liczę, to jednak, ponieważ naprzykrza mi się ta wdowa, wezmę ją w obronę, żeby nie nachodziła mnie bez końca i nie zadręczała mnie”». I Pan dodał: «Słuchajcie, co mówi ten niesprawiedliwy sędzia. A Bóg, czyż nie weźmie w obronę swoich wybranych, którzy dniem i nocą wołają do Niego, i czy będzie zwlekał w ich sprawie? Powiadam wam, że prędko weźmie ich w obronę. Czy jednak Syn Człowieczy znajdzie wiarę na ziemi, gdy przyjdzie?»
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV o nowych świętych: nie bohaterowie czy orędownicy idei, lecz autentyczni mężczyźni i kobiety

2025-10-19 12:41

[ TEMATY ]

Leon XIV

Vatican Media

Nie bohaterowie czy orędownicy jakiejś idei, lecz autentyczni mężczyźni i kobiety - tak o siedmiorgu nowych świętych mówił papież Leon XIV w homilii podczas Mszy św. kanonizacyjnej na Placu św. Piotra w Watykanie.

Naszą refleksję otwiera pytanie wieńczące proklamowaną przed chwilą Ewangelię: „Czy jednak Syn Człowieczy znajdzie wiarę na ziemi, gdy przyjdzie?” (Łk 18, 8). Ujawnia nam ono to, co jest najcenniejsze w oczach Pana: wiarę, czyli więź miłości między Bogiem a człowiekiem. Właśnie dzisiaj staje przed nami siedmioro świadków, nowych świętych i nowe święte, którzy dzięki łasce Bożej podtrzymywali płonącą pochodnię wiary, a nawet sami stali się pochodniami zdolnymi do szerzenia światła Chrystusa.
CZYTAJ DALEJ

Strefa Młodych w Sosnowcu ponownie przyciągneła młodych

2025-10-20 11:40

[ TEMATY ]

Sosnowiec

Strefa Młodych Festiwal

Strefa Młodych

Wszystko zaczęło się od Eucharystii. Od ciszy, która poprzedzała śpiew. Od zapachu kadzidła, który unosił się nad głowami młodych jak modlitwa. A potem… eksplozja życia. Światła, dźwięk, setki rąk w górze, rytm serc i radość, która wypełniła całą Arenę Sosnowiec. Tak ruszyła Strefa Młodych - miejsce, gdzie modlitwa spotyka się z muzyką, a Kościół pachnie młodością.

Ponad 1700 młodych ludzi z całej Polski. Nie przyszli z obowiązku. Przyszli, bo chcieli być razem. Bo czują, że wiara nie jest nudna. Że Ewangelia może mieć puls i brzmienie. Były koncerty, emocje, głośne śmiechy i cicha modlitwa. TikToki, relacje, rozmowy do późna. I jedno zdanie, które powtarzało się między ludźmi: „Tu naprawdę jest Bóg.”
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję