Reklama

Raport o szkole

Ach, ta młodzież!

Jaki pomysł na tanie podręczniki ma Ministerstwo Edukacji Narodowej? Polega on na tym, że spośród wielu pozycji na rynku księgarskim do nauki poszczególnych przedmiotów, po opinii ekspertów, wybrane zostaną - trzy, w drodze przetargu.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Już Staszic mówił, że takie będą Rzeczpospolite, jakie ich młodzieży chowanie

Następnie MEN zaproponuje te podręczniki szkołom. Ministerstwo miałoby wydrukowane w dużym nakładzie (przez to tanie) podręczniki wykupić, by je następnie poprzez szkoły lub samorządy odsprzedawać rodzicom uczniów.
Jednak już sam pomysł wyboru trzech spośród wielu pozycji oferowanych na rynku do każdego przedmiotu jest rewolucyjny. Wydawcy podnieśli larum. Narusza to bowiem interesy tych, którzy w podręcznikowej branży dostrzegli złoty interes, wierząc, że podręcznik sprzeda się zawsze. Narusza też autonomię nauczyciela, który dotąd sam niczym guru (lub z dyrekcją) decydował, z jakiego podręcznika będzie uczył. Zamiast z kilkunastu, miałby teraz wybierać tylko z trzech. Zatrzęsło więc i nauczycielami.

Temperatura sporu

Reklama

Rada Polskiej Izby Książki ostrzegła, że „w wypadku towaru tak specyficznego jak podręcznik, procedura przetargu jest z całą pewnością bardziej korupcjogenna niż w jakiejkolwiek innej gałęzi produkcji”. Byłby to sensowny argument, gdyby nie fakt, że dotychczasowe kontakty przedstawicieli wydawnictw, którzy bezceremonialnie wchodzą do szkół, reklamując podręczniki, też bywają okazją do korupcji. Decyzję o zamówieniach podejmuje w imieniu rady pedagogicznej najczęściej sam dyrektor szkoły po rozmowie z przedstawicielem wydawnictwa, zyskując upust dla uczniów z racji większych zamówień, a bywa, że i „dowód wdzięczności” dla siebie. A że takie sytuacje się zdarzają, jest tajemnicą poliszynela, wystarczy porozmawiać z nauczycielami.
Temperatura sporu wokół ministerialnych propozycji nigdy jeszcze nie była tak wysoka. Piotr Marciszuk - prezes Polskiej Izby Książki stwierdził, że celem działań ministra Giertycha jest przejęcie kontroli politycznej nad edukacją. Niepokoi go też fakt, że pomysły Giertycha zyskały poparcie prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego, który osobiście chce kierować komisją podręcznikową. W opinii Marczuka „takie polityczne sterowanie kształcenia młodzięży wyraźnie odnosi się do niechlubnej przeszłości”. Marciszuk wyraźnie sugeruje, że promowane byłyby tylko „jedynie słuszne podręczniki”. Tak jakby słuszne były dzisiaj i te, które zawierają błędy, jakie w nauczaniu szkolnym nie powinny się zdarzać. Wydawcy twierdzą, że obniżenie cen podręczników bez straty jakości nie jest możliwe, bo dzisiejsze ceny są cenami równowagi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ugrać politycznie sześciolatka

Być może naprawdę nie da się już taniej. Ale dróg rozwiązań poprzez kalkulację kosztów powinny szukać zarówno władze oświatowe, jak i wydawcy, używając innych niż polityczne argumentów. Bo od polityki w szkole ostatnio aż kipi. Pomysły wprowadzenia do szkół lekcji patriotyzmu, obowiązkowej znajomości hymnu polskiego czy oddzielenia historii Polski od lekcji historii powszechnej, aby uczniowie mogli historię ojczystego kraju poznać w chronologii dziejów, lepiej powiązać w układzie czasowym i przyczynowo-skutkowym, działają na niektóre środowiska jak płachta na byka. Podobnie jak ostrzeżenia Giertycha, że szkoła nie będzie miejscem do propagowania zachowań homoseksualnych. Aż strach pomyśleć, co się będzie działo, gdy za 2 lata młodzież będzie mogła zdawać jako przedmiot nadobowiązkowy maturę z religii. Harmider zapewne znowu się zacznie, bo religia w szkole jest nadal solą w oku dla środowisk lewicowych. Wyjątkiem są takie wypowiedzi, jaką dała do „Niedzieli” była minister oświaty Anna Radziwiłł, że choć początkowo była przeciwna wprowadzeniu religii do szkół, bardzo się myliła.
Teraz jest tak, że właściwie dosłownie wszystko, cokolwiek nowego proponuje Ministerstwo Oświaty, jest z góry oprotestowywane jako złe. Gdy zapowiedziano, że nauczycielom, w celu wzmocnienia ich pozycji zawodowej i ochrony nadany będzie status funkcjonariusza państwowego, była wiceminister oświaty prof. Irena Dzierzgowska natychmiast nazwała to propagandową propozycją - „krok ku temu, by z nauczyciela zrobić strażnika, który autorytet buduje na strachu” - powiedziała.
To lepiej, żeby nauczycielowi wkładać na głowę kosz na śmiecie lub by nauczyciele zapisywali się całymi szkołami na lekcje wschodnich sztuk walki (autentyczne!)? Do walki z kim? Z uczniami?
Według Stefana Kubowicza, szefa nauczycielskiej Solidarności, nauczyciel powinien być jak przywódca stada. Musi mieć silną osobowość i autorytet, bo gdy okaże słabość, przegra, i uczniowie przestaną go szanować. Agresja w szkole jest na porządku dziennym, bo jest obecna w życiu rodzinnym, na ulicy, podwórku, leje się z ekranu telewizorów i z filmów. - Szkoła nie jest samotną wyspą. Tam jest przekrój społeczeństwa, są widoczne wszystkie patologie życia - mówi Kubowicz. I twierdzi, że studia nie przygotowują nauczycieli do nowej rzeczywistości, w której przychodzi im pracować. Dlatego Solidarność już w zeszłym roku postulowała, żeby do szkoły wprowadzić naukę technik radzenia sobie ze stresem i agresją, bo młodzież jest często bezradna wobec swoich emocji. A prawo pięści bywa zgubne. Obecnie, dla poprawienia bezpieczeństwa ministerstwo zapowiada instalację w szkołach kamer do monitoringu zachowań uczniów na przerwach.

Huzia na Józia!

Ostatnio cięgi zebrali nauczyciele. Wyniki tegorocznych matur okrzyknięto klęską maturzystów, bo okazało się, że wymogom egzaminu dojrzałości nie sprostał co piąty maturzysta. Co piąty bowiem nie potrafił zdobyć nawet 30 punktów na 100. Najgorzej wypadli uczniowie techników, w których język polski jest wykładany tylko raz w tygodniu. Najlepiej - uczniowie liceów ogólnokształcących. Marek Legutko, przewodniczący powołanej przez ministerstwo Centralnej Komisji Egzaminacyjnej przyznaje, że była to chwila prawdy o nowej maturze i trzeba wyciągnąć z tego wnioski. - Musimy jednak najpierw sprawdzić, czy osoby, które nie zdały, miały również niskie oceny na świadectwie - mówi Legutko, i twierdzi, że jeśli by tak było, winę za złe przygotowanie uczniów ponoszą nauczyciele, którzy nie potrafili przygotować ich do egzaminu. Były minister MEN Edmund Wittbrot ocenia, że winę ponoszą nauczyciele, bo to oni zawalili. - Oni są najsłabszym ogniwem w systemie. Nie mają najlepszych kwalifikacji, nie pobudzają młodych do myślenia i nie potrafią przygotować ich do egzaminu dojrzałości.
Okazuje się, że ponad 10 tys. nauczycieli może od września stracić pracę, bo nie uzupełniło wykształcenia do licencjatu czy magisterium. Zgodnie z Kartą Nauczyciela, mieli na to 6 lat. Problem dotyczy absolwentów dawnego studium nauczycielskiego lub wychowania przedszkolnego. A jeśli nawet nie stracą pracy, mogą spaść w siatce płac i dostawać około 300 zł mniej pensji. - Nauczyciel powinien mieć wyższe wykształcenie. Moim zdaniem, w obecnych czasach skończone studia to absolutny standard. Ci, którzy go nie uzupełnili, powinni rozstać się z zawodem. Tylu jest ludzi młodych, fantastycznie wykształconych, że z uzupełnieniem kadry chyba nie będzie problemu - mówi Mirosław Handtke, minister edukacji w rządzie Jerzego Buzka.
Już Staszic mówił, że takie będą Rzeczpospolite, jakie ich młodzieży chowanie. Okazuje się, że i z chowaniem i nauczaniem mamy w Polsce ostatnio poważny problem. Na pociechę pozostaje fakt, że odkąd świat światem na młodych narzekało się zawsze. Powiedzenie: ach, ta młodzież! pamiętają chyba wszystkie pokolenia. Podobnie jak przysłowie: „zapomniał wół, jak cielęciem był”...

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bracia Międzyrzeccy

[ TEMATY ]

święci

Albertus teolog/pl.wikipedia.org

Śmierć Benedykta, Jana, Mateusza, Izaaka i Krystyna, pierwszych męczenników Polski obraz umieszczony w kościele opactwa Kamedułów w Bieniszewie

Śmierć Benedykta, Jana, Mateusza, Izaaka i Krystyna, pierwszych męczenników Polski obraz umieszczony w kościele opactwa Kamedułów w Bieniszewie

Bracia Międzyrzeccy żyli, pracowali i głosili słowo Boże na ziemiach, które geograficznie usytuowane są w Europie, lecz o określeniu Świętych mianem Europejczyków decyduje w równej mierze ich szczególna postawa.

Synowie możnych rodów - Benedykt urodzony w Benewencie, Jan z Wenecji i towarzyszący im Barnaba- na zaproszenie księcia Bolesława Chrobrego wyruszyli z pustelni św. Romualda w Pereum do odległego i nieznanego im kraju. "Odbywszy więc długą drogę przez Alpy [...] weszli do kraju Polan, gdzie mówiono nieznanym językiem [...] i zastali księcia, imieniem Bolesław [...]. I we wszystkim tenże Bolesław okazując im łaskawość, w zacisznej pustelni z wielką gotowością zbudował im miejsce, które sami sobie obrali [...] i dostarczał im środków niezbędnych do życia". Podróż mnichów, po której osiedli w pustelni niedaleko ujścia Obry do Warty, według dziejopisarza św. Brunona z Kwerfurtu, przygotował sam cesarz Otton III. Do przybyszów z Włoch dołączyli wkrótce nowicjusze Izaak i Mateusz z możnego chrześcijańskiego już rodu Polan oraz Krystyn - chłopiec z pobliskiej wsi usługujący pustelnikom. W swym eremie Bracia przygotowywali się do pracy misyjnej na ziemiach polskich. W nocy z 10 na 11 listopada 1003 roku zostali napadnięci i wymordowani. Mordercy spodziewali się obfitych łupów, których w pustelni nie było. Po złapaniu, osądzeni i skazani zbójcy, opowiedzieli przed egzekucją, że ich ofiary umarły śmiercią męczeńską, z modlitwą na ustach, także Krystyn, który bronił pustelni i poległ w walce. Swoje życie ocalił Barnaba, który był wtedy w drodze do Rzymu. Wkrótce papież Jan XVIII zaliczył Braci w poczet świętych. Europejskość męczenników, którzy zginęli według wszelkich przypuszczeń w eremie niedaleko wsi Święty Wojciech pod Międzyrzeczem, ma kilka wymiarów. Najbardziej oczywisty jest fakt geograficznego usytuowania w konkretnej przestrzeni, którą z jednej strony otwiera pustelnia kamedułów we włoskim Pereum, z drugiej natomiast zamykają ziemie "między rzekami", czyli okolice Międzyrzecza, w kraju Bolesława Chrobrego. Stąd mieli wyruszyć z misją głoszenia chrześcijaństwa w najbardziej odległych zakątkach państwa Polan, kontynuując dzieło ewangelizacyjne rozpoczęte przez św. Wojciecha.
CZYTAJ DALEJ

Bp Długosz do Tuska: Demokracja jest po prostu demokracją - bez żadnych przymiotników

2024-11-12 17:08

[ TEMATY ]

bp Antoni Długosz

demokracja

Apel Jasnogórski

Donald Tusk

YouTube/ Jasna Góra

„Jeszcze nie tak dawno wycierali sobie usta słowem konstytucja, odmieniając je przez wszystkie przypadki, a teraz przestała im już być potrzebna, bo odgrywa się tzw. teatr praworządności” - powiedział biskup pomocniczy senior archidiecezji częstochowskiej, Antoni Długosz, w czasie Apelu Jasnogórskiego.

Jasnogórska Pani! Przychodzimy tu do Ciebie w dniu szczególnym, w którym świętujemy 106 rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. 11 listopada 1918 roku do polskich serc i do polskich domów zapukała niepodległość. Ale tego wspaniałego dnia - nikt Polakom nie podarował. Nie wyniknął on też z obcego nadania, z jakiejkolwiek politycznej ugody, ani z niczyjej łaski! Był zwieńczeniem 123-letniej walki kilku pokoleń naszych rodaków. Nie bez znaczenia był także geniusz Józefa Piłsudskiego, a także ojców niepodległości Romana Dmowskiego, Wincentego Witosa, Ignacego Paderewskiego, Wojciecha Korfantego i innych. To była ogromna praca całego społeczeństwa polegająca na budzeniu ducha narodowego, bo choć Polski nie było na mapach to żyła w sercach i świadomości naszych dziadów i pradziadów. — mówił bp Antoni Długosz.
CZYTAJ DALEJ

Franciszek o potrzebie ochrony przed wykorzystywaniem w Kościele

2024-11-13 12:21

[ TEMATY ]

papież Franciszek

Ochrona małoletnich

Vatican News

Na potrzebę stałych wysiłków i współpracy w dziedzinie ochrony małoletnich i dorosłych bezbronnych przed wykorzystywaniem w Kościele katolickim w Europie wskazał Ojciec Święty w przesłaniu do odbywającej się w dniach 13-15 listopada w Rzymie konferencji „Ochrona w Kościele katolickim w Europie”.

Oto tekst papieskiego przesłania w tłumaczeniu na język polski:
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję