Reklama

Edukacja i wychowanie szansą dla misji

S. Agnieszka Włodarczyk ze Zgromadzenia Sióstr Sacré Coeur przed wyjazdem na misje pracowała w sosnowieckiej parafii św. Jana Chrzciciela. Od 2002 r. jest na misjach w Czadzie. W te wakacje przyjechała na urlop do rodzinnego kraju. Po kilku latach pracy na Czarnym Lądzie opowiada o specyfice swojej posługi.

Niedziela sosnowiecka 37/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Piotr Lorenc: - To już cztery lata odkąd Siostra pracuje na misjach. Kościół w Czadzie potrzebuje misjonarzy?

S. Agnieszka Włodarczyk: - Oczywiście, Kościół w Czadzie jest bardzo młody - istnieje od 60 lat, a u nas w Polsce przeszło tysiąc! Tak więc liczba księży jest jeszcze niewielka - ok. 100 w całym kraju! A chętnych do poznania naszej wiary jest wielu.

- Podstawą każdej misji jest język, jak wygląda sprawa porozumiewania się?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Z powodu różnorodności językowej Msza św. sprawowana jest w języku francuskim, z tłumaczeniem na dwa języki tubylcze. Trwa zwykle dwie godziny, a w czasie uroczystości i świąt trzy do czterech. Wtedy Ewangelia jest recytowana we wszystkich językach miejscowych.

- Jak wygląda praca sióstr w Czadzie?

Reklama

- Obecnie mamy 2 placówki w N’Djamenie - stolicy kraju. Jedna trzyosobowa przy prowadzonym przez nas Liceum i Gimnazjum Sacré Coeur, druga - na przedmieściach N’Djameny w Atrone 1. Jest to młode osiedle zamieszkałe w większości przez ludność napływową z południa Czadu. Są to w większości chrześcijanie - katolicy i protestanci.
To właśnie w tym miejscu mieszkam i pracuję od dwóch lat. Obecnie do mojej wspólnoty należą trzy osoby: Marga Gomez - Hiszpanka, Marie Gisele Tram - Francuzka pochodzenia wietnamskiego oraz ja - Polka. Nasza różnorodność we wspólnocie odzwierciedla obraz całego regionu.

- Proszę opowiedzieć o specyfice pracy w N’Djamenie?

Reklama

- Nasz dom znajduje się przy parafii św. Josephine Bakhita, która należy do jednych z najliczniejszych w stolicy. Parafia liczy ok. 5 tys. osób i od roku jej proboszczem jest ksiądz czadyjski Jean Pierre Ningaina. W tym miejscu nadmienię tylko, że struktury Kościoła w Czadzie są inne niż nasze w Polsce. Parafia to wspólnota wspólnot, w której każdy chrześcijanin ma swoje wyjątkowe miejsce. Składa się ona bowiem ze wspólnot podstawowych. Każda z nich jest miejscem: modlitwy i słuchania Słowa Bożego, życia braterskiego, głoszenia Ewangelii i inkulturacji wiary, a także miejscem refleksji nad problemami ludzkimi w świetle Ewangelii. Wspólnoty podstawowe mają też swoje struktury: odpowiedzialnych, katechetów, chór itd. Istnieje ścisła współpraca pomiędzy proboszczem parafii i jego współpracownikami. Tworzą oni Radę Parafialną. Nasze zaangażowanie w parafii jest dość różnorodne. Marga pracuje z grupami kobiet, które pragną by ich życie codzienne opierało się na wartościach chrześcijańskich, a jednocześnie szukają sposobów na jego ulepszenie, również w znaczeniu praktycznym. Marie Gisele jest członkiem Rady Parafialnej i pomaga w prowadzeniu księgowości w parafii, jest też członkiem komisji diecezjalnej do spraw powołań. Moje zaangażowanie to praca z młodzieżą. Towarzyszę grupie studentów ze stowarzyszenia Jeunes Etudiants Chretiennes (JEC). Jestem odpowiedzialna za bibliotekę parafialną oraz należę do komisji diecezjalnej do spraw katechizacji. Komisja została powołana dopiero w maju, tak więc praca w niej rozpocznie się dopiero z początkiem roku szkolnego, z początkiem października.

- Czym jest JEC i jaka jest jego specyfika?

- JEC jest to stowarzyszenie katolickie istniejące w Czadzie od prawie 50 lat. Skupia ono młodzież nie tylko studencką, ale również gimnazjalną i licealną. Jest to organizacja międzynarodowa wywodząca się z Francji, lecz obecnie istniejąca w wielu państwach również afrykańskich. Jej celem jest rozwój młodzieży zarówno pod względem duchowym, intelektualnym, jak również społecznym. Wiele osób które należały do ruchu zajmuje ważne stanowiska urzędowe i jest zaangażowanych w pracę na rzecz sprawiedliwości i rozwoju gospodarczego kraju.

- A co z pozostałymi obowiązkami?

Reklama

- Od kilku miesięcy jestem odpowiedzialna za bibliotekę parafialną dla dzieci i młodzieży. Dzieło to zostało zapoczątkowane przed kilkoma laty przez siostry z naszego zgromadzenia, zanim jeszcze powstała tu parafia. Zaczęło się od małej skrzyni z kilkoma książkami. Obecnie mamy około 2 tys. książek. W tym roku z biblioteki skorzystało 350 dzieci i młodzieży. Wyobraźmy sobie sytuację naszej młodzieży. Mamy ok. 100 maturzystów, na których przypada jeden podręcznik z matematyki czy chemii. Nie mają oni książek w domu i biblioteka jest jedynym źródłem zdobycia informacji. Dlatego podręczniki szkolne, które stanowią połowę książek jakimi dysponujemy, uczniowie mogą wypożyczyć tylko na trzy dni. Korzystanie z książek na miejscu jest trudne, gdyż nie ma pomieszczeń w których młodzież mogłaby się uczyć. Ogromnym pragnieniem wszystkich jest projekt nowego budynku biblioteki, w której młodzież miałaby możliwość studiowania w godziwych warunkach.

- Ale parafia to nie jedyne miejsce zaangażowania Sióstr Sacré Coeur w pracę misyjną?

Reklama

- Jako wspólnota prowadzimy jeszcze szkołę w odległym o 7 km osiedlu Chagwa. Dyrektorką szkoły jest s. Francoise de Pous - Francuzka. Poza nią w szkole zaangażowane są s. Marga Gomez - wicedyrektorka, s. Marie Gisele Tram - główna księgowa, s. Collette Mercier - odpowiedzialna za formację nauczycieli języka francuskiego, oraz ja, odpowiedzialna za duszpasterstwo na terenie szkoły. Do moich głównych zajęć należy prowadzenie formacji dla nauczycieli wykładających Biblię. W szkole mamy uczniów należących do różnych religii. Są to katolicy, protestanci oraz muzułmanie. Dla chrześcijan w ramach zajęć lekcyjnych odbywa się kurs biblijny. Prowadzą go nauczyciele świeccy. Pozostali uczniowie uczestniczą w kursie refleksji - moralności. Jestem też odpowiedzialna za małe centrum duszpasterskie, otwarte każdego dnia w porze zajęć szkolnych, szczególnie w czasie długich przerw 25-minutowych. W tym czasie uczniowie mogą korzystać z proponowanych im zajęć na terenie centrum. Do ich dyspozycji należą różne czasopisma religijne, gry planszowe, również mają możliwość wypożyczania książek religijnych. Poza koordynacją pracy duszpasterskiej prowadzę lekcje Biblii w dwóch klasach gimnazjalnych. Wspomnę jeszcze, że nasza szkoła należy do jednej z lepszych szkół prywatnych w stolicy. W ubiegłym roku do gimnazjum zgłosiło się 600 kandydatów, z czego mogliśmy przyjąć tylko około 180 uczniów. Oczywiście nie wszyscy mogą pozwolić sobie na opłacenie takiej szkoły. Stąd ofiarujemy wielu osobom stypendia, dzięki wsparciu ludzi dobrej woli z wielu zakątków świata, którzy przekazują nam pieniądze na to dzieło.

- Jaka jest czadyjska młodzież?

- Młodzież jest chętna do pracy. Wiedzą, że to dla nich ogromna szansa, której nie można zmarnować. Wielu osiąga naprawdę dobre wyniki i ma szanse na kontynuowanie nauki po maturze. Podziwiam ich zapał, bo warunki w jakich żyją nie ułatwiają im pracy. Kiedy nadchodzi pora gorąca i temperatura wzrasta do 50 stopni heroizmem jest dla mnie sumienna nauka. Wszyscy są osłabieni fizycznie i funkcjonują dużo wolniej, ale co mogą powiedzieć uczniowie?

- Ostatnie miesiące były dość burzliwe w Czadzie, jak to wpłynęło na działalność misji?

- Ostatni rok był szczególnie trudny. Sytuacja kraju nie tylko pod względem ekonomicznym, ale też politycznym jest bardzo skomplikowana. 13 kwietnia br. przeżyliśmy zamach stanu. Było to zbrojne wkroczenie rebeliantów do stolicy. Walki pomiędzy wojskami rządowymi a rebeliantami zakończyły się zwycięstwem wojska. W zamieszkach zginęło przeszło 500 osób, również cywilnych. Walki ucichły, ale wojna się nie skończyła. Jak wielki to stres, uświadomiłam sobie pierwszego dnia po wyjeździe z Czadu na urlop. Obudziłam się mając dziwne poczucie wewnętrznego spokoju, bez strachu, że znów usłyszę „muzykę czadyjską” - czyli odgłos strzelaniny i wybuchów bomb. Ale to wyjątkowe miejsce na ziemi, jak już nieraz mówiłam, moje serce zostało tam, w Czadzie, blisko moich braci i sióstr, którzy walczą każdego dnia o lepsze jutro... mając nadzieję wbrew otaczającej beznadziei.

- Dziękuję serdecznie za rozmowę.

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Kupny: Ci, którzy pragną „opiłować” Kościół, doprowadzają do kolejnego podziału w społeczeństwie

2024-11-12 07:14

[ TEMATY ]

abp Józef Kupny

Archidiecezja Wrocławska

W Święto Niepodległości abp Józef Kupny odprawił w archikatedrze wrocławskiej Mszę świętą w intencji ojczyzny. - Trzeba to wyraźnie powiedzieć: ci, którzy pragną „opiłować” Kościół, którzy z nim walczą, jak z wrogiem, chcą go ograniczać, nie służą sprawie jedności narodu, ale doprowadzają do kolejnego podziału w społeczeństwie - oświadczył metropolita wrocławski.

W homilii abp Kupny przypomniał, że kiedy nasza ojczyzna stała się wolna i niepodległa po latach zaborów spełniły się marzenia wielu pokoleń Polaków. Przypomniał, że także dzięki pracy Kościoła przez wszystkie lata niewoli myśl o niepodległości żyła w sercach Polaków. Wspomniał m.in. postacie św. Brata Alberta Chmielowskiego, św. Rafała Kalinowskiego oraz błogosławionej siostry Marceliny Darowskiej - jako przykłady wielu spośród tych, którzy pracowali nad religijnym i moralnym odrodzeniem narodu.
CZYTAJ DALEJ

Papież Franciszek: Polacy walczyli o niepodległość także z różańcem w ręku

2024-11-13 10:25

[ TEMATY ]

Niepodległość

papież Franciszek

rożaniec

PAP/EPA

Papież Franciszek

Papież Franciszek

Polacy walczyli o niepodległość "także z różańcem w ręku" - powiedział w środę papież Franciszek, nawiązując do poniedziałkowego Święta Niepodległości. Podczas audiencji generalnej w Watykanie przypomniał, że "umęczona Ukraina cierpi".

"W waszych osobistych, rodzinnych i społecznych troskach wzywajcie pomocy Matki Bożej, Królowej Polski, która strzegła waszego narodu w wielu trudnych momentach" - powiedział Franciszek, pozdrawiając polskich pielgrzymów.
CZYTAJ DALEJ

Uczniowie będą słuchać o tym, „co wpływa na libido". Edukacja seksualna według B. Nowackiej

2024-11-13 12:42

[ TEMATY ]

edukacja seksualna

Adobe Stock

Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało projekty rozporządzeń wprowadzających w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych nowy obowiązkowy przedmiot „edukacja zdrowotna”, obejmujący edukację seksualną - alarmuje Ordo Iuris.

W dniu 31 października Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji projekty rozporządzeń zmieniających podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych (projekt nr 40) oraz dla szkół ponadpodstawowych (projekt nr 41). Wprowadzają one nowy przedmiot – „edukację zdrowotną”. Z treści tych projektów wynika, że dzieci, które ukończyły 9 lat, niezależnie od woli rodziców, mają być oswajane z tematyką seksualności. Uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej dowiedzą się m.in., że „zachowania autoseksualne” (masturbacja/onanizm) to zachowania „należące do normy medycznej”. Dzieci na tym etapie edukacyjnym będą uczyły się także o „różnych modelach rodziny”, a w miejsce obecnych w podstawie programowej WDŻ treści pomagających oraz zachęcających do zawierania w przyszłości trwałych i stabilnych związków małżeńskich, otwartych na życie, uczniowie będą mieli opisywać zmiany mogące występować w rodzinach, takie jak separacja, rozwód oraz wejście rodziców w nowe związki, a także „z szacunkiem formułować komunikaty dotyczące decyzji innych osób związane z życiem rodzinnym, partnerskim i rodzicielskim, w tym dotyczące decyzji o związku formalnym, nieformalnym, niepozostawaniu w związku, separacji, rozwodu, rozstania, rodzicielstwa, rodzicielstwa adopcyjnego i zastępczego, bezdzietności”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję