Reklama

Czas pokuty i nawrócenia

Niedziela rzeszowska 10/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Środa Popielcowa wprowadza nas swoją liturgią i zwyczajem posypania głów popiołem w atmosferę i swoiste piękno Wielkiego Postu. Popiół jest symbolem znikomości tego świata i marności wszystkiego, co przemija. Obrzęd posypywania głów popiołem Kościół przejął od ludów starożytnych i nadał mu nową i tak wymowną symbolikę. Od najdawniejszych lat polski naród z wielkim pietyzmem i nabożeństwem przeżywa ten okres roku liturgicznego. Poeci i pisarze we wszystkich epokach w swoich utworach dawali wyraz miłości i nabożeństwa do Chrystusa cierpiącego i ukrzyżowanego. Chętnie sięgamy do tych tekstów, by nimi się modlić, medytować i trwać w łączności z Ukrzyżowanym Panem. Kiedy rozważamy Mękę Pańską, czy odmawiamy tajemnice bolesne Różańca św., stajemy w wielkiej bliskości z Cierpiącym Zbawicielem.
Wielki Post trwa 40 dni. Liczba ta ma wymiar symboliczny. Wyraża trwanie jednego pokolenia życia człowieka. Przypomina czterdzieści dni, jakie spędził Pan Jezus na pustyni, przygotowując się do publicznej działalności. Przypomina także wędrówkę ludu Izraela.
Krzyż Chrystusa i Jego męka znajdują się w centrum uwagi przez cały Wielki Post. Bo jak śpiewamy w jednej z pieśni, zbawienie przyszło przez krzyż.
Polski naród od najdawniejszych lat umiłował nabożeństwa wielkopostne, do których należy Droga Krzyżowa i Gorzkie Żale. W naszych świątyniach Droga Krzyżowa odprawiana jest w każdy piątek Wielkiego Postu, w niektórych parafiach także w niedzielę rano wierni odprawiają nabożeństwo Drogi Krzyżowej.
Wielką miłością lud polski darzy nabożeństwo Gorzkich Żali, połączone ze śpiewem Suplikacji adoracja relikwii Krzyża. W niektórych parafach śpiewane są Godzinki o Męce Pańskiej.
Naród polski powszechnie pielęgnuje w okresie Wielkiego Postu zwyczaje postne. Polacy słynęli w świecie z gorliwości i praktykowania postów. Prawdopodobnie od czasu przyjęcia przez Polaków wiary świętej, istniały u nas zakazy spożywania mięsa w okresie Wielkiego Postu. Papież Urban II ujednolicił wszystkie przepisy postne w 1091 r. Zgodnie z praktyką powszechnie przyjętą, wstrzymywano się od spożywania mięsa, nabiału i jaj. Oprócz chleba żywiono się przede wszystkim rybami. Jedzono też potrawy z grochu, prosa, rzepy, a tłuszcze zastępował olej z konopi, maku, słonecznika. Przepisy kościelne nakazywały jednorazowy posiłek w dniu postnym, tzw. posiłek główny, korty w Polsce jeszcze w XV wieku spożywano o godz. 15.00, chociaż na Zachodzie już pod koniec XIII wieku zwyczaj obiadowania o godz. 12.00 był dość powszechnie przyjęty. Jednorazowe spożycie posiłku nie wykluczało lekkiej wieczerzy, która składała się z napoju, chleba z solą, niekiedy z ryb i jarzyn. Wiele osób w każdy piątek suszyło, czyli nie jadło nic, oprócz picia wody.
Dzisiaj wierni chętnie podejmują w okresie Wielkiego Postu różne praktyki pokutne, ponieważ ten okres liturgiczny jest dla wierzących czasem nawrócenia i pokuty za grzechy swoje i innych.
Katechizm Kościoła Katolickiego przypomina nam, że „Źródłem i pokarmem codziennego nawrócenia i pokuty jest Eucharystia, ponieważ w niej uobecnia się ofiara Chrystusa, która pojednała nas z Bogiem. Karmi ona i umacnia tych, którzy żyją życiem Chrystusa, jest środkiem zaradczym uwalniającym nas od grzechów powszednich i zachowującym od grzechów śmiertelnych” (1436).
Rygory Wielkiego Postu nakazywały przede wszystkim powagę. Nie wolno było gwizdać, grać, tańczyć. Nie wolno był patrzeć w lustro, zasiadać do kądzieli itp. Wiele osób, by jeszcze bardziej post zaostrzyć, przywdziewało na siebie zgrzebne koszule, ostre i kłujące, niektórzy używali nawet dyscypliny.
Od najdawniejszych czasów Pan przez usta proroka Joela woła, także i do nas: „nawróćcie się do mnie całym swym sercem, przez post, i płacz, i lament. Rozdzierajcie jednak wasze serca, a nie szaty! Nawróćcie się do Pana, Boga waszego!” (2,12). Wiele znamy form pokuty, wykorzystujmy je w Wielkim Poście, by prawdzie nawrócić się i iść wiernie za naszym Panem i Mistrzem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świadectwo Raymonda Nadera: naznaczony przez św. Szarbela

2024-05-10 13:22

[ TEMATY ]

Raymond Nader

Karol Porwich/Niedziela

Raymond Nader pokazuje ślad, który zostawił mu na ręce św. Szarbel

Raymond Nader pokazuje ślad, który zostawił mu na ręce św. Szarbel

W Duszpasterstwie Akademickim Emaus w Częstochowie miało miejsce niezwykłe wydarzenie. Raymond Nader, który przeżył niezwykłe doświadczenie mistyczne w pustelni, w której ostatnie lata spędził św. Szarbel, podzielił się swoim świadectwem.

Raymond Nader jest chrześcijaninem maronitą, ojcem trójki dzieci, który doświadczył widzeń św. Szarbela. Na początku spotkania Raymond Nader podzielił się historią swojego życia. – Przed rozpoczęciem studiów byłem żołnierzem, walczyłem na wojnie. Zdecydowałem o rozpoczęciu studiów, by tam zrozumieć istotę istnienia świata. Uzyskałem dyplom z inżynierii elektromechanicznej. Po studiach wyjechałem z Libanu do Wielkiej Brytanii, by tam specjalizować się w fizyce jądrowej – tak zaczął swoją opowieść Libańczyk.

CZYTAJ DALEJ

Płock: wystawa o bohaterach Powstania Styczniowego i bitwy o Monte Cassino

2024-05-10 16:17

[ TEMATY ]

wystawa

Płock

bohaterowie

Archiwum Niedzieli Rzeszowskiej

Monte Cassino

Monte Cassino

„Nieobecni usprawiedliwieni” - to tytuł nowo otwartej wystawy w Muzeum Diecezjalnym w Płocku, dedykowanej dwóm ważnym rocznicom: 160. rocznicy Powstania Styczniowego i 80. rocznicy wielkiej bitwy o Monte Cassino. Wystawa powstała z inspiracji Stowarzyszenia Historycznego im. 11 Grupy Operacyjnej Narodowych Sił Zbrojnych.

Tytuł wystawy: „Nieobecni usprawiedliwieni”, to pomysł Barbary Piotrowskiej, wicedyrektor Muzeum Diecezjalnego w Płocku. Jej dziadek ppor. Jan Piotrowski uczestniczył w walce o Monte Cassino, będąc żołnierzem Armii Andersa. Na ekspozycji znalazły się pamiątki po podporuczniku, z prywatnego archiwum wnuczki.

CZYTAJ DALEJ

Kielce/ Strażacy opanowali pożar DPS; do szpitali trafiło 17 pensjonariuszy

2024-05-10 19:58

[ TEMATY ]

pożar

straż pożarna

Kielce

DPS

PAP/Piotr Polak

Ewakuacja 39 osób z domu pomocy społecznej w Kielcach, 10 bm. gdzie doszło do pożaru.

Ewakuacja 39 osób z domu pomocy społecznej w Kielcach, 10 bm. gdzie doszło do pożaru.

Strażacy opanowali pożar domu pomocy społecznej przy ulicy Tobruckiej w Kielcach; do szpitali trafiło łącznie 17 pensjonariuszy – przekazał st. kpt. Marcin Bajur, oficer prasowy świętokrzyskiej straży pożarnej.

Do pożaru domu pomocy społecznej doszło w piątek około godziny 17. Z budynku ewakuowano 39 pensjonariuszy oraz cztery osoby z personelu. Do ewakuacji jednej osoby, która nie mogła poruszać się o własnych siłach i znajdowała się w najwyższej kondygnacji budynku, strażacy użyli drabiny mechanicznej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję