Reklama

Rozmowy z bratem Stanisławem

Nullus locus est domestica sede iucundior

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Red. Lidia Dudkiewicz: - Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej. „Nie masz nic w świecie ponad życie domowe, uczciwe a szczęśliwe, tanie a zdrowe! Któż nie wzdycha za sielskim domkiem swym rodzicielskim?” (Tadeusz Żeleński, „Pieśń o domu”).

Reklama

Br. Stanisław Rybicki FSC: - Wiemy, że nazbyt wielu ludzi żyje bez własnego „kąta” domowego. Żal nam tych biedaków. Paradoksalnie - Mądrość Syracha mówi, że: „Lepsze jest życie biednego pod dachem z tarcic niż wspaniałe uczty u obcych” (Syr 29, 22). Jakże słusznie Biblia zalicza dom do pierwszych potrzeb życia obok wody, chleba, odzienia (por. Syr 29, 21). W języku biblijnym Starego i Nowego Testamentu dom i rodzina to synonimy. Bóg nie poprzestał na tym, by człowieka powołać do życia w rodzinie, i to w domu rodzinnym, ale zechciał sam przez swego Syna zamieszkać w ludzkiej rodzinie, w domu rodzinnym.
Gdy Pismo święte mówi o budowie domu, ma na myśli nie tylko ściany i warunki mieszkaniowe, ale też życie rodzinne. Poemat kończący biblijną Księgę Przysłów to poemat o dzielnej niewieście, która jest ideałem kobiety izraelskiej, będącej chlubą jej męża, uosobieniem pracowitości i gospodarności, postawy filantropijnej i bojącej się Pana (por. Prz 31, 10-31). „Dla domu nie boi się śniegu, bo cały dom odziany na lata (...) Jej mąż szanowany, gdy wśród starszyzny kraju zasiądzie (...) Otwiera usta z mądrością, na języku jej miłe nauki. Bada bieg spraw domowych, nie jada chleba lenistwa. Powstają synowie, by szczęście jej uznać, i mąż, ażeby ją sławić. Kłamliwy wdzięk i marne piękno: chwalić należy niewiastę, co boi się Pana” (Prz 31, 21-30).

- Tak więc dom ludzki harmonizuje z domem Bożym w doczesności i w wieczności.

- W Nowym Testamencie Jezus Chrystus jest „mocą Bożą i mądrością Bożą” (1 Kor 1, 24). Ten, który zechciał zamieszkać w Nazarecie, w warunkach bytowania w ludzkiej rodzinie, mając dwanaście lat, objawia rąbek swego posłannictwa i swej boskiej misji: „Powinienem być w tym, co należy do mego Ojca” (Łk 2, 49). W swoim czasie, zgodnie z wolą Ojca Niebieskiego, Syn Boży opuszcza dom rodziny nazaretańskiej, by realizować swoje mesjańskie posłannictwo. Tym, co by chcieli razem z Nim budować Królestwo Boże, oświadcza: „Lisy mają nory i ptaki powietrzne - gniazda, lecz Syn Człowieczy nie ma miejsca, gdzie by głowę mógł oprzeć” (Łk 9, 58). Być uczniem Chrystusa - to znaczy praktykować wyrzeczenie się wszystkiego, również akceptować bezdomność - przed odejściem do Domu Ojca, bo tam jest przygotowane dla nas wieczne mieszkanie zbawionych.

- Dziękuję za rozmowę.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

To ile za te wypominki?

Przez cały listopad w parafiach odprawiamy tzw. wypominki. To nic innego, jak modlitwa polegająca na wyczytywaniu imion i nazwisk naszych bliskich i dalszych zmarłych

Wypominki są jednorazowe, oktawalne, półroczne i roczne. Wypisujemy na kartkach nazwiska zmarłych i przynosimy je do swoich duszpasterzy. Wypominki jednorazowe odczytuje się na cmentarzu, oktawalne przez 8 dni od dnia Wszystkich Świętych (często połączone z nabożeństwem różańcowym), a roczne przez cały rok przed niedzielnymi Mszami. Tradycja ma długą historię. W liturgii eucharystycznej sprawowanej w starożytnym Kościele odczytywano tzw. dyptyki, na których chrześcijanie wypisywali imiona żyjących biskupów, ofiarodawców, dobrodziejów, ale także świętych męczenników i wyznawców, oraz wiernych zmarłych. Imiona odczytywano głośno i trwało to bardzo długo. Drugą listę, listę świętych, odczytywał już sam biskup.
CZYTAJ DALEJ

Odpust za zmarłych

2025-11-01 21:48

[ TEMATY ]

odpust

odpust zupełny

Adobe Stock

Codziennie, w dniach od 1 do 8 listopada wierni mogą uzyskać odpust zupełny (w pozostałe dni roku odpust częściowy), który ofiarowuje się wyłącznie za zmarłych.

Natomiast 2 listopada we wspomnienie wszystkich wiernych zmarłych odpust zupełny ofiarowuje się tylko za zmarłych przeżywających czyściec.
CZYTAJ DALEJ

Abp Depo: Nie lękajmy się być świętymi w codzienności

2025-11-01 15:02

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

cmentarz Raków

Dzień Wszystkich Świętych

Ks. Mariusz Frukacz/Niedziela

– To wiara przyprowadziła nas dzisiaj na cmentarz. Ona, będąc więzią osobistego spotkania z Bogiem, daje nam nadzieję uczestnictwa w życiu Boga na wieczność – powiedział w homilii abp Wacław Depo, metropolita częstochowski, który przewodniczył 1 listopada, w uroczystość Wszystkich Świętych Mszy św. w kaplicy Zaśnięcia św. Józefa na częstochowskim cmentarzu Raków oraz procesji.

– Wiara każe nam kroczyć drogą Jezusowych błogosławieństw, które są Jego autoportretem. Na tych drogach kroczyli święci zapatrzeni w Chrystusa poprzez codzienne zmaganie o prawdę i świętość – podkreślił abp Depo.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję