Reklama

Współczesne wyzwania dla ewangelizacji

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Słowo „ewangelizacja” oznacza wszelką działalność, której istotą jest misja głoszenia Dobrej Nowiny Jezusa Chrystusa o Królestwie Bożym w celu realizacji zbawienia człowieka. Przekazywanie chrześcijańskiego objawienia Bożego dotyczy zarówno niechrześcijan (chrystianizacja), jak i chrześcijan (pogłębienie wiary).
Termin „ewangelizacja” stał się modny w związku z apelami Jana Pawła II do „ponownej ewangelizacji” w Europie oraz „nowej ewangelizacji” na całym świecie. Po raz pierwszy terminu „nowa ewangelizacja” użył Ojciec Święty Jan Paweł II w czasie swej pielgrzymki do Polski 9 czerwca 1979 r. W czasie homilii podczas Mszy św. w sanktuarium Krzyża Świętego w Nowej Hucie Papież powiedział: „Na progu nowego Tysiąclecia - w te nowe czasy i nowe warunki - wchodzi na nowo Ewangelia. (…) Rozpoczęła się nowa ewangelizacja, jak gdyby druga, a przecież ta sama, co pierwsza”.
Papież Jan Paweł II poucza, że ewangelizacja polega na głoszeniu Ewangelii w nowych warunkach. Nowa era trzeciego tysiąclecia chrześcijaństwa stawia przed nami nowe problemy i wyzwania. Głoszenie Chrystusa w nowej kulturze wymaga zaangażowania w nową ewangelizację. Jej nowość przejawia się w gorliwości, metodach i wyrazie.
Chrześcijaństwo na początku XXI w. staje w obliczu wyzwania, jakie stawia mu ruch New Age. Wobec ekspansji ery wodnika nasza postawa winna składać się z trzech podstawowych części: osobiste poznanie prawd naszej wiary, służba ludziom i zaniesienie Dobrej Nowiny tym, którzy chodzą w ciemnościach.
Za wszelką cenę musimy powrócić do swoich własnych źródeł i ponownie odkryć fakt, iż Ewangelia Jezusa Chrystusa to odwieczna Mądrość, objawienie Boga transcendentnego, Dobra Nowina. W New Age bardzo często jest wykorzystywana Biblia, jednakże jej interpretacja odbywa się w perspektywie typowo gnostyckiej, immanentnej, naturalistycznej i „fizycznej”. Jezus Chrystus nie jest ukazywany jako Syn Boży, lecz jako jedno z wielu wcieleń Chrystusa kosmicznego, zaś Bóg nie jest Osobą, lecz potężną Energią ożywiającą cały Wszechświat (por. D. Groothuis, Jezus w świetle New Age).
W naszych praktykach religijnych więcej miejsca musi znaleźć się na lekturę Pisma Świętego, by jeszcze lepiej poznać Chrystusa, naszego Zbawiciela. Musimy także pogłębić w sobie znajomość podstawowych prawd wiary i aktualnego nauczania Kościoła katolickiego. Musimy również dokonać umocnienia naszego życia w Chrystusie, poprzez uaktywnienie życia sakramentalnego i codzienną modlitwę.
Służba ludziom to nie tylko codzienna dobroć i działalność charytatywna. Chrześcijanie powinni brać aktywny udział w realizowaniu programów społecznych, ekonomicznych, które odzwierciedlają Boży plan zbawienia, jakim jest troska o dobro wspólne.
Istotną misję w świecie ma dzieło ewangelizacji, czyli głoszenie Dobrej Nowiny o Chrystusie, Jego życiu, śmierci i zmartwychwstaniu. Głównym celem ewangelizacji jest przekazanie, że Jezus umarł na krzyżu za nasze grzechy i że jako Pan obdarowuje wszystkich ludzi przebaczeniem grzechów. Naszym szczególnym zadaniem jest dzielenie się Ewangelią z tymi, którzy do tej pory nie uznali Jezusa za swego Pana i Zbawiciela (por. J. Vernette, New Age. U progu ery wodnika).
Ewangelizacja musi dotyczyć także samych chrześcijan, albowiem wielu z nich w swoim życiu praktykuje podwójną przynależność: z jednej strony deklarują się jako zwolennicy Różowego Krzyża, antropologii czy też spirytyzmu, a z drugiej - jako chrześcijanie. Nieustannie powinniśmy się uczyć bezkompromisowego pójścia za naszym Mistrzem z Nazaretu. Musimy uczyć się także odważnego wyrażania swej tożsamości chrześcijańskiej.
Jak długo my, chrześcijanie, będziemy całkowicie przeświadczeni o prawdziwej wielkości i wartości naszej religii, dopóki będziemy w niej widzieć drogocenną perłę, dla której warto wszystko rzucić i poświęcić, tak długo ruch New Age nie będzie miał dla nas nic ciekawego do zaproponowania.
Jakość naszego życia jest najważniejszym i najlepszym argumentem na potwierdzenie prawdziwości i nieustannej „nowości” Chrystusa w dzisiejszym świecie. Tak bowiem się składa, że we współczesnym świecie najbardziej do ludzi przemawia osobisty przykład i zgodność głoszonych zasad z postępowaniem. Nasze świadectwo będzie pociągające dopiero wtedy, gdy potrafimy ukazać w nim związek pomiędzy wartościowością i atrakcyjnością życia danej osoby a jej żywą wiarą. Taka sytuacja domaga się prawdziwego nawrócenia i autentycznego życia wewnętrznego. Tak więc początek XXI w. stawia przed chrześcijanami trudne, ale i w najwyższym stopniu porywające zadanie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.

Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

Weszła w życie nowela rozporządzenia MZ dotycząca tzw. klauzuli sumienia

2024-05-30 07:37

[ TEMATY ]

klauzula sumienia

Adobe Stock

Placówki medyczne mają obowiązek tak zorganizować pracę, by przynajmniej jeden z lekarzy mógł wykonać zabieg przerwania ciąży - przewiduje nowelizacja rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, która w czwartek weszła w życie.

Nowelizacja rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej została opublikowana w Dzienniku Ustaw 15 maja.

CZYTAJ DALEJ

Piotrkowski Męski Różaniec

2024-05-31 07:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Karol Porwich/Niedziela

W sobotę, 1 czerwca, w Piotrkowie Trybunalskim po raz 63. odbędzie się Męski Różaniec ulicami miasta.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję