Reklama

Spotkania… rozmowy…

Życie sztuką sakralną pisane

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W stronę sacrum

Władysław Szpunar pochodzi z Wysokiej k. Łańcuta, gdzie spędzał dzieciństwo. Odkrywszy w sobie artystyczną pasję, rozwijał talent w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych w Jarosławiu. - Ta szkoła wytyczyła moją przyszłą drogę - wspomina. Dalszym etapem jego edukacji były studia w Instytucie Wychowania Artystycznego UMCS w Lublinie. Skąd wzięło się u niego zainteresowanie sztuką sakralną?
- Chrześcijaństwo stanowi dla mnie wielką wartość - podkreśla akcentując, że to właśnie wiara była czynnikiem ukierunkowującym jego twórcze zamiłowania. W aktywności na polu sztuki sakralnej dostrzegł nie tylko możliwość wyrażania ekspresji, lecz także przekazywania głębszych treści.

Artystyczne kulisy

Przystępując do pracy, artysta stara się poznać dokładnie wygląd kościoła, którego wystroju ma dokonać. W tym celu robi dokumentację fotograficzną. Potem powstaje seria rysunków w formie koncepcyjnych szkiców. Zwykle okazuje się, że pomysły powstałe jako pierwsze są najwartościowsze i najtrafniejsze. Myśląc nad nimi, Władysław Szpunar stopniowo je upraszcza, by powstające dzieło było zwięzłe formalnie, komunikatywne i przemawiało symboliką. Kolejnym etapem są rzuty przestrzenne, uwzględniające elementy architektury świątyni.
Często jest tak, że określony pomysł realizuje ktoś inny, np. pracownia stolarska. Artysta nadzoruje wykonywane prace, dbając o to, by przebiegały zgodnie z dokumentacją. Ów nadzór jest niezwykle istotny, ponieważ dopiero w trakcie jakiejś realizacji można zadecydować o jej ostatecznym wyglądzie. Ważna jest również konieczność zgrania działań ekip wykonawczych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Gloria w bazylice

Bazylika konkatedralna w Stalowej Woli to miejsce o wielkim znaczeniu dla całej diecezji sandomierskiej.- Nie spodziewałem się, że moje przemyślenia będą tutaj wzięte pod uwagę - wspomina Władysław Szpunar. Realizując je, zaprojektował ławki, konfesjonały i sedilla, korespondujące znakomicie z gotycką architekturą bazyliki pw. Matki Bożej Królowej Polski.
Największym wyzwaniem było zaprojektowanie glorii - monumentalnej kompozycji, umieszczonej w prezbiterium kościoła. Myśląc nad jej koncepcją, artysta zastanawiał się, jak pogodzić płynną, kulistą formę z lekką i rozczłonkowaną architekturą konkatedry. Powstała eliptyczna gloria okazała się kompozycją lekką dzięki wprowadzeniu ażurowych wzorów. W jej centrum znalazło się tabernakulum symbolizujące hostię. Zostało ono otoczone motywami liści winnego grona oraz rozłożonymi promieniście kłosami zboża, mówiącymi o emanowaniu łaski Bożej.
Z innych przedsięwzięć Władysława Szpunara w bazylice na podkreślenie zasługuje zaprojektowanie Bożego Grobu. Jego cechą charakterystyczną jest gra światła w kolorowych szkłach, symbolizująca Zmartwychwstanie Pańskie. Kompozycja została zrobiona w sposób trwały, dzięki czemu można składać ją w świątyni corocznie.

Reklama

Ołtarz papieski

Znaczącym akcentem w dorobku twórczym artysty było wykonanie projektu ołtarza papieskiego. Władysław Szpunar zgłosił swój udział w konkursie, ogłoszonym w związku z wizytą Ojca Świętego Jana Pawła II w Sandomierzu. Przystępując do pracy, plastyk uwzględnił konkretne wymogi, związane z położeniem ołtarza u stóp skarpy wiślanej. Miał także na uwadze hasło „Potężni wiarą” oraz koloryt panoramy Sandomierza.
- Udział w konkursie był wartościowym doświadczeniem. Włożony trud przyniósł owoce pomimo tego, że mój projekt nie zwyciężył - zauważa artysta.

Od Kłyżowa po Brazylię

Twórczość Władysława Szpunara upiększa wnętrza wielu świątyń nie tylko w Polsce, lecz także za granicą. Swego czasu wykonał wizualny projekt dzwonnicy, która stanęła przy jednym z brazylijskich kościołów.
Z obiektów bliższych nam warto wymienić wystrój kościoła parafialnego w Kłyżowie, kaplicę cmentarną w Jastkowicach, stacje drogi krzyżowej wokół kościoła w Stanach, zbudowane w formie kapliczek.
Na szczególne podkreślenie zasługuje zaprojektowanie wystroju kaplicy, mieszczącej się w stalowowolskiej Ochronce im. św. Brata Alberta. Centralnym elementem jest płaskorzeźba Chrystusa Zmartwychwstałego, osadzona na wielobarwnej, drewnianej kompozycji.

Pedagog i dyrektor

Mianem wieloletniej i wdzięcznej przygody określa artysta swoją działalność pedagogiczną. Władysław Szpunar uczył plastyki w Liceum Ogólnokształcącym im. Komisji Edukacji Narodowej w Stalowej Woli, pracując jednocześnie w Publicznej Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Pysznicy. Od czasu reformy oświaty miejscem jego pracy jest tylko pysznicki Zespół Szkół, gdzie aktualnie pełni funkcję dyrektora.
Udało mi się zachęcić młodzież do twórczej pracy, przynoszącej efekty w postaci udziału w konkursach ogólnopolskich i wojewódzkich. Za osiągane wyniki otrzymywał nagrody ministra edukacji i kuratora oświaty, przyznano mu także Medal Komisji Edukacji Narodowej. W swej obecnej aktywności kierowniczej kładzie nacisk na budowanie fundamentów pod przyszłe życie wychowanków.

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dary Świętego Ducha

Niedziela rzeszowska 22/2020, str. I

[ TEMATY ]

Pięćdziesiątnica

Zesłanie Ducha św.

Arkadiusz Bednarczyk

Zesłanie Ducha Świętego z podkarpackiej cerkwi

Zesłanie Ducha Świętego z podkarpackiej cerkwi

Zesłanie Ducha Świętego kończy okres wielkanocny i upamiętnia narodziny i posłannictwo Kościoła. Tradycja ludowa rozmaicie upiększała tę uroczystość. Niekiedy spod stropu kościelnego spadał deszcz kwiatów symbolizujących dary Ducha Świętego. Wypuszczano również gołąbki – symbole Ducha Świętego.

U roczystość nazywano Zielonymi Świątkami, bowiem przystrajano domostwa i ich obejścia zielonymi gałęziami, np. brzozowymi bądź wierzbowymi, co miało gwarantować urodzaj i chronić przed złymi duchami. Dodatkowo silny zapach tataraku chronił zagrody przed owadami.

CZYTAJ DALEJ

Duch Święty - Osoba czy energia?

Niedziela Ogólnopolska 22/2009, str. 22

[ TEMATY ]

Duch Święty

Karol Porwich/Niedziela

Wydaje mi się, że ciągle za mało mówi się w Kościele o Duchu Świętym. Miałem ostatnio w domu wizytę dwóch nachalnych pań, najwyraźniej nie z naszego wyznania, które próbowały mi udowodnić, że Duch Święty to po prostu jakaś Boża energia, siła, sposób działania. Na dowód tego przeczytały mi całą masę tekstów, w których nigdzie nie było mowy o tym, że Duch Święty choć trochę podobny jest do osoby. Na jakiej podstawie uznajemy, że Duch Święty to Trzecia Osoba Trójcy Świętej, a nie np. energia czy tchnienie, które wychodzi od Jedynego Boga?
Michał

CZYTAJ DALEJ

Włochy/ Papież w Weronie: siejmy nadzieję, nie siejmy śmierci

2024-05-19 19:31

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/EMANUELE PENNACCHIO

"Siejmy nadzieję", "nie siejmy śmierci, zniszczenia, strachu"- apelował papież Franciszek podczas wizyty w Weronie w sobotę. Jednym z najbardziej sugestywnych wydarzeń w jej trakcie był uścisk Izraelczyka i Palestyńczyka, którzy stracili bliskich podczas konfliktu na Bliskim Wschodzie.

„Arena pokoju - ucałują się sprawiedliwość i pokój” pod takim hasłem w antycznym amfiteatrze w Weronie odbyło się spotkanie papieża z ponad 12 tysiącami osób.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję