Reklama

Tydzień Powszechnej Modlitwy o Jedność Chrześcijan

„Więcej nas łączy niż dzieli”

W niedzielę 23 stycznia, w szósty dzień obchodów tegorocznego Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan, przedstawiciele wspólnoty ewangelickiej, starokatolickiej mariawitów i prawosławnej wraz ze wspólnotą katolickiej parafii św. Jana Chrzciciela, pracownikami płockiej Kurii i profesorami Seminarium uczestniczyli we Mszy św., sprawowanej w świętojańskim kościele pod przewodnictwem bp. Romana. Główną intencją modlitwy w tej Eucharystii był powrót do jedności wszystkich chrześcijan.

Niedziela płocka 7/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

O tym, że więcej nas jednak łączy niż dzieli wspomniał na początku tej Liturgii ks. prof. Henryk Seweryniak. „Spotykamy się w tym świętojańskim kościele: zarówno katolicy, jak i ewangelicy, prawosławni i mariawici, aby dać świadectwo, że jest jedna wiara, jeden chrzest i jeden Chrystus, który, jak mówi hasło tegorocznego Tygodnia Modlitw, jest jedynym fundamentem” - podkreślił ks. Seweryniak.
„Fakt, że nie wszyscy jeszcze są dziś zwolennikami ekumenii, bo zastanawiają się, czy z perspektywy ich wspólnot to się opłaca” - stwierdził już na początku swojej homilii ks. Roman Pracki, proboszcz parafii ewangelickiej. Jednak, jak dodał, takie myślenie bliższe jest raczej ekonomii niż ekumenii. „Nasze Kościoły «pokłóciły się» blisko 500 lat temu - mówił. - Spór szedł o to, czy zbawienie osiąga się poprzez wiarę, czy uczynki. Teraz jesteśmy na drodze zjednoczenia, lecz pozostają pewne niepokoje. Być może zastanawiamy się, czy mniejszość religijna, jak np. ewangelicy, nie zostanie wchłonięta przez większe społeczności, jak katolicka czy prawosławna; jednak, znów jest to myślenie bardziej ekonomiczne, niż ekumeniczne. Ekumenia nie dba bowiem o liczby” - mówił duchowny ewangelicki.
Ks. Roman Pracki podkreślił, że dzięki odważnym ludziom ekumenii wieku XX i XXI jesteśmy świadkami bezprecedensowego jednoczenia się, przełamywania barier. Przypomniał o najnowszych dokonaniach na tej drodze, przede wszystkim o podpisanej przez stronę katolicką i ewangelicką wspólnej deklaracji o nauce o usprawiedliwieniu, a także uzgodnieniu, dotyczącym sakramentu chrztu św., podpisanym przez wszystkie Kościoły należące do Polskiej Rady Ekumenicznej i Kościół katolicki.
Duchowny ewangelicki wspomniał także o samym znaczeniu i pochodzeniu słowa ekumenia. Słowo to, pochodzące z j. greckiego (oikomenia) oznaczało pierwotnie cały świat cywilizacji greckiej, mówiący wspólną odmianą greki, zwaną „koine”. Wychodząc zatem od tego pierwotnego znaczenia słowa, ks. Pracki zauważył, że choć nie wszyscy stajemy w prezbiterium i zgłębiamy dokumenty teologiczne, to jednak wszyscy jesteśmy wezwani do ekumenii, bo ona obejmuje wszystkich ludzi - podobnie, jak Boży plan zbawienia, bo z kolei „oikoumene” oznacza ekonomię zbawienia.
Na zakończenie Mszy św. przewodniczący jej bp Roman Marcinkowski powiedział m.in.: „Ani biskup, ani duchowny ewangelicki, prawosławny czy starokatolicki mariawitów nie może powiedzieć: to jest mój Kościół. To Chrystus zbudował Kościół. On jest jego jedynym fundamentem. My zaś na równi tworzymy samą budowlę”.
Szczególnym znakiem tej jedności i równości w czasie Eucharystii było wspólne błogosławieństwo duchownych poszczególnych płockich wspólnot chrześcijańskich, udzielone uczestnikom.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Grecja: biskupi krytykują przekształcenie kościoła w Stambule w meczet

2024-05-17 16:25

[ TEMATY ]

Grecja

meczet

Stambuł

Smuldur/pixabay.com

Grecki Kościół Prawosławny skrytykował niedawne przekształcenie w meczet kościoła w stambulskiej Chorze, poinformował serwis informacyjny wiedeńskiej fundacji ekumenicznej Pro Oriente. W oświadczeniu wydanym przez Stały Synod Kościoła, który zebrał się w tych dniach w Atenach pod przewodnictwem arcybiskupa Hieronima, biskupi wyrazili głębokie zaniepokojenie. Zwrócili uwagę, że decyzję tureckiego rządu należy rozpatrywać w kontekście kilku podobnych wydarzeń w ostatnich latach: Hagia Sophia w Stambule (2020), Hagia Sophia w Trapezuncie (2013) i Hagia Sophia w Nicei/Izniku (2011) również zostały już przekształcone w meczety.

Prawosławni biskupi Grecji stwierdzili, że historyczne zabytki chrześcijańskie zostały w ten sposób przekształcone z miejsca światowego dziedzictwa w „symbol sprawowania władzy”, który oznacza separację i podział.

CZYTAJ DALEJ

Nowe normy dotyczące domniemanych zjawisk nadprzyrodzonych

Od „nihil obstat” po opinię negatywną – zatwierdzony przez Papieża dokument Dykasterii Nauki Wiary zawiera 6 różnych ocen w rozeznawaniu przypadków. Zasadniczo ani biskup, ani Stolica Apostolska nie będą się wypowiadać w sprawie orzeczenia o nadprzyrodzonym charakterze danego zjawiska, a ograniczą się do zezwolenia na kult i pielgrzymki oraz ich promowania.

Uaktualnione zostają normy dotyczące rozeznawania domniemanych zjawisk nadprzyrodzonych – stanowi o tym nowy dokument Dykasterii Nauki Wiary, opublikowany w piątek 17 maja, który wejdzie w życie w niedzielę 19 maja, w uroczystość Zesłania Ducha Świętego. Tekst poprzedza szczegółowa prezentacja, dokonana przez prefekta, kard. Victora Manuela Fernandeza, po której następuje wprowadzenie i wskazanie 6 różnych możliwych rozstrzygnięć. Możliwe będzie szybsze wypowiadanie się, z poszanowaniem pobożności ludowej, i z reguły władza kościelna nie będzie już zobowiązana do oficjalnego orzekania o nadprzyrodzonym charakterze danego zjawiska, którego dogłębne przebadanie mogłoby wymagać dużo czasu. Inną nowością jest wyraźniejsze zaangażowanie Dykasterii Nauki Wiary, która będzie musiała zatwierdzić ostateczną decyzję biskupa i będzie miała prawo do interweniowania w każdej chwili poprzez motu proprio. W ostatnich dziesięcioleciach w wielu przypadkach, co do których wypowiadali się poszczególni biskupi, angażowane było dawne Święte Oficjum, jednak prawie zawsze interwencja pozostawała za kulisami, i domagano się, żeby nie podawać tego do publicznej wiadomości. Obecnie motywacją do tego wyraźnego zaangażowania Dykasterii jest m.in. trudność w ograniczeniu do poziomu lokalnego zjawisk, które w pewnych przypadkach osiągają wymiary krajowe, a nawet globalne, „tak że decyzja dotycząca jednej diecezji ma konsekwencje również gdzie indziej”.

CZYTAJ DALEJ

Budowanie wspólnoty

2024-05-17 19:39

Mateusz Góra

    Krakowscy studenci przeszli ulicami miasta, uczestnicząc w nabożeństwem Drogi Światła.

    To już tradycja, że co roku środowiska akademickie zbierają się w katedrze na Wawelu, skąd ruszają na Skałkę, aby cieszyć się radością zmartwychwstania Chrystusa. W tym roku Akademicka Droga Światła jest wpisana w diecezjalne obchody Kongresu Eucharystycznego, dlatego przed wyruszeniem w drogę, w katedrze odbyła się adoracja Najświętszego Sakramentu. Uczestnicy nabożeństwa w ciszy adorowali i modlili się przed monstrancją. – Chcemy uczyć się adoracji Najświętszego Sakramentu, żeby jeszcze głębiej ją przeżywać i doznawać obecności Chrystusa, żeby potem napełnieni Jego obecnością i światłem wyruszyć w drogę i nieść to światło dalej, w miejsca w których żyjemy, mieszkamy, pracujemy czy studiujemy – wyjaśnia ks. Krzysztof Porosło, archidiecezjalny duszpasterz akademicki.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję