Po raz 13. obchodzony będzie w Kościele powszechnym Światowy Dzień Chorego. Szczególną pamięcią o chorych naznaczony jest 11 lutego, dzień wspomnienia Najświętszej Maryi Panny z Lourdes. Ojciec Święty dlatego wybrał akurat tę datę, ponieważ - jak powiedział - Lourdes jest wyjątkową świątynią cierpienia.
Wśród 5 mln pielgrzymów odwiedzających każdego roku Lourdes znaczna część to ludzie chorzy i niepełnosprawni, szukający w sanktuarium ulgi w cierpieniu i modlący się o uzdrowienie. Tak było od samego początku objawień, czyli od 1858 r., gdy Matka Boża objawiała się Bernadetcie Soubirous w masabelskiej grocie w Lourdes 18 razy, począwszy od pierwszego widzenia 11 lutego 1858 r. do 16 lipca tego samego roku. Pierwsze siedem uzdrowień zostało uznanych za cudowne już w 1862 r. przez bp. Bertranda Severe’a Laurence’a. Trudno nawet zliczyć, ile wszystkich próśb chorych i cierpiących zostało wysłuchanych. Gdyby ktoś spróbował to opublikować, powstałaby książka wielkości poważnej encyklopedii. Statystyki wskazują, że od 1858 r. ok. 2 tys. uzdrowień przypisywanych wstawiennictwu Matki Bożej z Lourdes jest uznawanych przez lekarzy jako niewytłumaczalne. Autorytet Kościoła wypowiedział się w kilkudziesięciu przypadkach.
Przesłanie
W objawieniu w Lourdes Najświętsza Maryja Panna mówiła mało. Jej słowa można zmieścić na małej kartce papieru. W tych nielicznych wzywała do pokuty i do modlitwy za grzeszników. Matka Boża prosiła również, jak zwykła to czynić, o wybudowanie kaplicy w miejscu objawień. Nowością była prośba o procesje w tym miejscu. Darem Maryi było także źródełko, które wybiło w grocie. Nieodłącznym elementem objawień w Lourdes jest Różaniec, co należy odczytać jako umiłowanie przez Matkę Bożą tej modlitwy.
Na wszystkich kontynentach
Centralnym miejscem obchodów Światowego Dnia Chorego jest z woli Ojca Świętego któreś z sanktuariów maryjnych na świecie. W 1994 r. była nim Jasna Góra. W tym roku miejscem ogólnoświatowych obchodów będzie sanktuarium Matki Bożej Królowej Apostołów w Jaunde w Kamerunie. Wyjaśniając przyczyny ogłoszenia takiego dnia, Jan Paweł II pisał: „Ma on na celu uwrażliwienie Ludu Bożego i - w konsekwencji - wielu katolickich instytucji działających na rzecz służby zdrowia oraz społeczności świeckiej na konieczność zapewnienia lepszej opieki chorym; pomagania chorym w dowartościowaniu cierpienia na płaszczyźnie ludzkiej, a przede wszystkim na płaszczyźnie nadprzyrodzonej; włączenie w duszpasterstwo służby zdrowia wspólnot chrześcijańskich, rodzin zakonnych, popieranie coraz cenniejszego zaangażowania wolontariatu...”
Dzień przeżywany jest także w diecezjach i w parafiach. W tych ostatnich zazwyczaj na specjalnych Mszach św. W tym dniu kapłani odwiedzają również chorych, do których chodzą ze spowiedzią i Komunią św. w pierwsze piątki miesiąca czy przed świętami.
2 lutego obchodzone jest w Kościele święto Ofiarowania Pańskiego, potocznie zwane świętem Matki Bożej Gromnicznej. Bardzo pięknie o tym święcie pisze Anselm Grün - mnich benedyktyński: "Święto Ofiarowania
Pańskiego zaprasza nas, by przyjąć Chrystusa do wewnętrznej świątyni naszego serca. Wesele między Bogiem i człowiekiem odbywa się wtedy, gdy pozwalamy wejść Chrystusowi do wewnętrznej świątyni zamku naszej
duszy. Znajduje to swój wyraz podczas święta w procesji ze świecami. Na rozpoczęcie Eucharystii wspólnota zbiera się w ciemnym przedsionku kościoła. Kapłan święci świece i zapala je. Następnie wszyscy
wchodzą z płonącymi świecami do kościoła. Jest to obraz tego, że do świątyni naszej duszy wchodzi światło Jezusa Chrystusa i rozświetla wszystko, co jest tam jeszcze ciemne i jeszcze nie wyzwolone".
Nazwy tego święta są dość zróżnicowane. Lekcjonarz armeński podaje, że obchodzono je w "czterdziestym dniu od narodzenia naszego Pana Jezusa Chrystusa". W V w. pojawiły się w brzmieniu greckim określenia
hypapante, tzn. święto spotkania i heorte ton kataroion - święto oczyszczenia. Te dwa określenia rozpowszechniły się w Kościele zarówno na Wschodzie jak i na Zachodzie. W liturgii bizantyjskiej do dziś
nosi ono nazwę hypapante. Nazwę tę spotykamy także w Sakramentarzu gregoriańskim w tradycji rzymskiej. Określeniem "oczyszczenia" posłużył się Mszał z 1570 r. Mszał Pawła VI opowiedział się za In presentatione
Domini - Ofiarowanie Pańskie.
Różna była data obchodzenia tego święta. Wschód liczył 40 dni od Objawienia Pańskiego, natomiast Zachód od 25 grudnia, które było i jest świętem Narodzenia Pańskiego. Stąd Kościoły wschodnie świętowały
Ofiarowanie Pańskie 14 lutego, zaś liturgia rzymska - 2 lutego. Mszał papieża Pawła VI przewiduje na ten dzień oddzielną prefację, która sławi Boga za to, że Maryja przyniosła do świątyni Jezusa, przedwiecznego
Syna Bożego, że Duch Święty ogłosił Go chwałą ludu Bożego i światłem dla narodów. Motyw ten leży u podstaw tego święta, pojawia się w modlitwach i w Ewangelii: "Gdy potem upłynęły dni ich oczyszczenia
według Prawa Mojżeszowego, Maryja i Józef przynieśli Dzieciątko do Jerozolimy, aby Je przedstawić Panu: «Każde pierworodne dziecko płci męskiej będzie poświęcone Panu». Mieli również złożyć
w ofierze parę synogarlic albo dwa młode gołębie, zgodnie z przepisem Prawa Pańskiego" (Łk 2, 22-23).
Motyw światła jest charakterystyczny do tego stopnia, że w niektórych krajach Msza św. 2 lutego nosi nazwę Mszy światła. W tym dniu w jakiejś mierze dominuje procesja ze świecami podczas śpiewania
antyfony: "Światło na oświecenie pogan i chwałę ludu Twego Izraela".
W kaplicy Arcybiskupów Krakowskich odbyła się pierwsza sesja trybunału w procesie beatyfikacyjnym o. Józefa Andrasza SJ, który tym samym został oficjalnie rozpoczęty.
Na początku sesji trybunału postulator o. Mariusz Balcerak SJ zwrócił się do metropolity krakowskiego i członków trybunału o rozpoczęcie i przeprowadzenie procesu beatyfikacyjnego, a także przypomniał postać o. Józefa Andrasza SJ.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.