Wśród dzieł muzycznych, zainspirowanych wydarzeniami związanymi z Bożym Narodzeniem, ważne miejsce przypada Weihnachts-Oratorium Jana Sebastiana Bacha. Wspomniana kompozycja jest zbiorem sześciu kantat
połączonych recytatywami, które relacjonują historię narodzin Jezusa Chrystusa. Kantaty te były wykonywane podczas nabożeństw protestanckich, celebrowanych od dnia Bożego Narodzenia do uroczystości Objawienia
Pańskiego. Pełniły one rolę słowno-muzycznego komentarza do czytań biblijnych.
Libretto Oratorium na Boże Narodzenie zredagował poeta Christian Friedrich Henrici na podstawie fragmentów Ewangelii wg św. Mateusza i Ewangelii wg św. Łukasza. Tekst libretta opowiada o zwiastowaniu
anielskim, narodzinach w stajence betlejemskiej, pokłonie pasterzy, nadaniu nowo narodzonemu Niemowlęciu imienia Jezus, hołdzie Trzech Króli i prześladowaniu Heroda. Ewangeliczne przekazy, mówiące o przyjściu
na świat Boga w postaci Dziecięcia, komentują poszczególne chóry i arie.
Bachowskie Oratorium powstało na święta Bożego Narodzenia w roku kościelnym 1734-35 i było przeznaczone do wykonania w dwóch głównych kościołach Lipska - św. Mikołaja i św. Tomasza. Należy podkreślić,
iż Bach w swej Bożonarodzeniowej kompozycji wykorzystał materiał z trzech lub czterech okolicznościowych kantat, które stworzył na inne okazje. Pomimo tych zapożyczeń, muzyka Weihnachts-Oratorium dostarcza
każdemu, kto zechce z nią obcować, głębokich przeżyć religijnych i estetycznych. Oryginalne brzmienie chórów oraz ożywiająca akcję muzyka recytatywów, a także mistrzowsko opracowane chorały, to znakomite
fragmenty tej, wyrażonej językiem dźwięków, świętej historii.
Warto również zwrócić uwagę na partie solowe, chociaż ich wartość artystyczna bywa kwestionowana. Jednak niektóre, a zwłaszcza altowa aria Schlafe, mein Liebster (Śpij, mój najukochańszy), czy aria
basowa Grosser Herr und starker König (Wielki Pan i potężny Król), uznawane są za utwory wokalne wysokiej próby. Doskonałymi przykładami twórczej inwencji pozostają m.in.: chór zastępów anielskich -
Ehre sie Gott in der höhe oraz triumfalny chorał zamykający kompozycję Bacha.
Ostatnio Oratorium na Boże Narodzenie utrwalone zostało na dwóch płytach kompaktowych, wydanych przez firmę „Delta Music GMBH”. Nagrania dokonali: Ruth Ziesak (sopran), Monica Groop (alt),
Christoph Prégardien (tenor), Klaus Mertens (bas); Vokalensemble Frankfurt i Concerto Köln. Wykonawców poprowadził dyrygent - Ralf Otto. Czworo solistów, chórzyści oraz instrumentaliści starannie
i precyzyjnie odczytali to wszystko, co zostało przez Bacha zapisane w partyturze. W ten sposób obdarzyli słuchaczy radosną, żarliwą muzyką Bożonarodzeniową, skłaniającą do kontemplowania tajemnicy Słowa,
które stało się Ciałem i zamieszkało w naszym, ludzkim świecie.
Pomóż w rozwoju naszego portalu