Pod takim tytułem ukazał się niedawno zbiór katechez okolicznościowych poświęconych sylwetkom abp. Antoniego Juliana Nowowiejskiego i bp. Leona Wetmańskiego, zamęczonych w Działdowie. 5 lat temu tych
dwóch płockich biskupów zostało beatyfikowanych wśród grona innych 106 Męczenników. Zbiór katechez szkolnych to forma uczczenia postaci błogosławionych pasterzy płockiego Kościoła i przybliżenia ich młodym
ludziom.
We Wprowadzeniu zbioru, przygotowanego pod redakcją ks. dr. Ryszarda Czekalskiego, czytamy o Biskupach Antonim i Leonie: „Byli niezwykli, ich życie i działalność pasterska, wreszcie bezgraniczne
umiłowanie Chrystusa i Kościoła oraz ich męczeńska śmierć to wystarczające powody, abyśmy co pewien czas do nich wracali, abyśmy nigdy o nich nie zapomnieli i stawiali ich za wzór młodemu pokoleniu.”
Realizując to zamierzenie, grupa katechetów z naszej diecezji przygotowała 12 przykładowych lekcji, przeznaczonych na każdy poziom edukacji szkolnej, począwszy od przedszkoli po szkoły średnie. Znalazły
się tu także dwa wzory katechez dla szkół specjalnych.
Korzystający ze zbioru czytelnik odnajdzie w nim, obok schematów lekcji, stosujących różne metody aktywizacji ucznia także bogate materiały do wykorzystania: w tym m.in. życiorysy, kalendaria i fragmenty
tekstów Biskupów Męczenników.
Całość zwieńcza nabożeństwo przygotowane przez ks. dr. Daniela Brzezińskiego z okazji obchodów 5. rocznicy beatyfikacji Biskupów.
Zbiór, choć wydany przede wszystkim z myślą przygotowania młodych ludzi do przeżywania rocznicy beatyfikacji, która przypadła 13 czerwca, może być pomocą i inspiracją w pracy katechetycznej także
w ciągu roku.
Jerozolima, Bazylika Grobu Świętego. Edykuła – budowla kryjąca grób Chrystusa i kopuła rotundy Anastasis
Procesje wokół kaplicy grobu i zmartwychwstania Chrystusa w Bazylice Grobu Świętego w Jerozolimie są nadal wstrzymane. Za osłonami i plandekami słychać odgłosy młotków, pił i wiertarek, trwają badania i pomiary; mini-ciężarówki wyrównują wyrwane dziury w ziemi, a robotnicy uszczelniają historyczną podłogę grubymi kamiennymi płytami. Niemniej jednak dostęp do dwuczęściowej komory grobowej, w której zgodnie z tradycją złożono ciało Jezusa po ukrzyżowaniu, jest otwarty.
Gdy w 2016 roku opiekujący się świątynią prawosławni, katolicy i Ormianie uzgodnili w ekumenicznym porozumieniu pilną konieczność renowacji najświętszego miejsca chrześcijaństwa, założyli, że Bazylika Grobu Świętego musi pozostać otwarta, a liturgia musi być sprawowana. Mają nadzieję, że już w przyszłym miesiącu zwiedzanie edykuli z rosyjską cebulastą wieżą powinno być, bez przeszkód, ponownie możliwe.
Ok. 7000 osób wzięło udział w 21. „Marszu dla życia”, który odbył się 20 września jednocześnie w Berlinie i Kolonii. Ogólnokrajowa manifestacja Federalnego Stowarzyszenia Prawa do Życia (BVL) jest jednym z najważniejszych wydarzeń ruchu na rzecz ochrony życia. Chrześcijanie różnych wyznań dali wyraźny sygnał na rzecz ochrony życia ludzkiego - od narodzin do naturalnej śmierci.
W Berlinie marsz rozpoczął się w tym roku po raz pierwszy na placu przed dworcem głównym, a nie jak zwykle przy Bramie Brandenburskiej. Wśród uczestników byli biskup Regensburga Rudolf Voderholzer, biskup pomocniczy Berlina Matthias Heinrich, a także liczni księża, siostry zakonne i inni przedstawiciele Kościoła. Według danych organizatorów przez stolicę przeszło około 4000 osób. W Kolonii w pokojowej demonstracji wzięło udział około 3000 osób. W tym samym czasie w Zurychu odbył się pierwszy „Marsz dla Życia” w Szwajcarii.
Pragnienie śmierci znalazło poczesne miejsce w duchowości Ojca Pio. Nie było ono wyrazem ucieczki od cierpienia czy rozpaczy, lecz dojrzałą tęsknotą za pełnym zjednoczeniem z Bogiem. Myśl o jej bliskim nadejściu nie tylko Stygmatyka nie przerażała, lecz przeciwnie, nieodparcie pociągała...
Śmierć w rozumieniu Ojca Pio nie była końcem życia, ale przejściem do pełnej komunii z umiłowanym Bogiem. Wyznał, że pod wpływem działania Jego łaski stała się dla niego „szczytem szczęścia” i jego „przyjaciółką”. Takie jej pojmowanie ukazuje głęboki związek zakonnika ze św. Franciszkiem z Asyżu, który w swej „Pieśni słonecznej” nazwał ją „siostrą”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.