Reklama

Pedagogika wspólnych przeżyć

Przekroczyć samego siebie

Caritas Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej i niemiecka organizacja Aktion Umwelt für Kinder przygotowują się do przeprowadzenia kolejnej wspólnej akcji wakacyjnej. Dzieci i młodzież z terenu Brandenburgii i naszej diecezji w tym roku po już raz trzeci wspólnie spędzą część wakacji. W Niemczech i Polsce odbędą się po dwa turnusy, w czasie których realizowany będzie program przygotowany w oparciu o liczne elementy pedagogiki wspólnych przeżyć.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Polsko-niemieckie turnusy w Polsce odbędą się w ośrodku parafii pw. św. Jana Chrzciciela w Łagowie Lubuskim. W połowie maja po raz drugi do Łagowa przyjechali goście z Niemiec, by zobaczyć ośrodek, poznać miejscowość, warunki i możliwości realizacji wakacyjnego programu. Podczas spotkania dopracowane zostały szczegóły programu i regulaminu polskich i niemieckich turnusów wakacyjnych. Było to również pierwsze spotkanie integrujące kadrę wychowawców, którzy już niedługo rozpoczną pracę z dziećmi i młodzieżą. Niemieckie turnusy, podobnie jak w latach ubiegłych, odbędą się w Annahütte - w ośrodku dla dzieci i młodzieży prowadzonym przez Aktion Umwelt für Kinder.

Polsko-niemiecka integracja

Pomysł stworzenia polsko-niemieckiego projektu wakacyjnego zrodził się w roku 2001. Od tego czasu w integracyjnych turnusach podczas wakacji uczestniczyło 150 osób. Co roku wzrasta liczba uczestników turnusów wakacyjnych, w tym roku powiększy się ona o kolejne 120 osób. Aby akcja wakacyjna przebiegała jeszcze sprawniej, polscy wolontariusze-wychowawcy zaproszeni zostali do Niemiec na specjalistyczne szkolenie „pedagogiki wspólnych przeżyć”. W seminarium pt. Teoretyczne i praktyczne wprowadzenie do pedagogiki wspólnych przeżyć wzięło udział dziesięć osób z naszej diecezji. Spotkanie to odbyło się w marcu w Mitterfimensreut (Bawaria). Znaczenie pedagogiki wspólnych przeżyć dla pracy z młodzieżą, wyjaśnienie znaczenia refleksji dla tej metody, poznanie jej cech i elementów podstawowej aktywności to tylko niektóre poznane przez seminarzystów zagadnienia. Swoją wiedzę teoretyczną mogli ugruntować podczas gier interakcyjnych oraz ćwiczeń praktycznych, np. z teorii orientacyjnej w terenie. Uczestnicy na co dzień wykorzystują zdobyte tam wiadomości i doświadczenie podczas pracy z dziećmi i młodzieżą w świetlicach.

OgraniczyĆ słowa

Program ten jest prawie nieznany w Polsce, a stanowi ciekawą formę aktywnego wypoczynku i rozwoju. Pedagogika wspólnych przeżyć nie ma nic wspólnego ze „szkołami przetrwania” - zapewniają kontynuatorzy dzieła Kurta Hanna, niemieckiego pedagoga, który na początku XX w. w Anglii stworzył szkoły kładące nacisk nie tylko na przekazywanie wiedzy, ale również na kształtowanie charakteru i osobowości ucznia. Stworzona przez niego pedagogika polega przede wszystkim na stawianiu przed uczestnikami zadań, przed którymi w zwykłym życiu nie stanęliby. Trzeba np. przejść drogę z zawiązanymi oczyma, a potem przejść ją jeszcze raz, ale już patrząc, namalować obraz, przekroczyć pajęczynę uplecioną z lin, zbudować most przez strumień i przejść po nim, albo wspiąć się leśnymi bezdrożami lub wskazać komuś drogę. To sprawia, że w uczestnikach ujawniają się możliwości dotąd ukryte. K. Hann przeciw takim chorobom społeczeństwa, jak: brak ludzkiego współczucia, utrata odpowiedzialności osobistej, upadek sprawności, jaką wraz z wygodą niesie cywilizacja, wszelkie używki, brak spontaniczności, inicjatywy i kreatywności wśród młodych ludzi, proponował swoją „terapię przeżycia”, która miała za cel przełamywanie się uczestnika, uczenie współodpowiedzialności oraz kreatywności w myśleniu i działaniu. W tej metodzie urzeczywistnia się prawda, że jeśli ludzie muszą ze sobą współdziałać, wówczas zaczynają się nawzajem rozumieć.
Metodę tę doskonale wykorzystywać można w pracy z dziećmi, które przeżywają w życiu jakieś trudności. Zarówno Aktion Umwelt für Kinder, jak i Caritas Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej pracują z dziećmi pochodzącymi z rodzin ubogich, które doświadczają wielu trudnych sytuacji w swoim środowisku.
„Słowa trzeba ograniczać, a stwarzać takie sytuacje, które zapewnią bezpośredni kontakt uczestników ze sobą, pozwolą wejść w relacje z naturą, wyzwolą silne emocje i zaktywizują zupełnie nieuświadamiane, niekiedy tłumione siły i możliwości” - pisał Kurt Hann. W przypadku integracyjnych turnusów polsko-niemieckich teoria ta sprawdza się doskonale. Dla młodych ludzi najważniejsza staje się droga, którą trzeba wspólnie przebyć, aby osiągnąć wytyczony cel - na dalszy plan schodzą np. problemy z porozumiewaniem się.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zmarł najstarszy kardynał Kościoła katolickiego

2024-09-29 16:46

[ TEMATY ]

śmierć

Pixabay.com

Nie żyje najstarszy kardynał Kościoła katolickiego na świecie. Kard. Alexandre do Nascimento, arcybiskup Luandy w Angoli w latach 1986-2001 i najstarszy afrykański kardynał wszech czasów, zmarł w sobotę w wieku 99 lat - donoszą angolskie i portugalskie media. W latach 1986-2001 kard. do Nascimento był arcybiskupem stołecznej angolskiej diecezji Luanda. Wcześniej był biskupem swojego rodzinnego miasta Malanje (1975-1977) i arcybiskupem Lubangi (1977-1986). Najstarszym kardynałem w Kościele powszechnym jest obecnie 98-letni Estanislao Esteban Karlic, emerytowany arcybiskup Parany w Argentyny.

Czterotygodniowe porwanie kard. do Nascimento przez grupę angolskich rebeliantów jesienią 1982 r. wywołało poruszenie na całym świecie. Papież Jan Paweł II (1978-2005) publicznie wezwał porywaczy do uwolnienia arcybiskupa. W 1983 r. powołał do Nascimento do Kolegium Kardynalskiego. W latach 1983-1991 był przewodniczącym "Caritas Internationalis".
CZYTAJ DALEJ

Rozważania bp. Andrzeja Przybylskiego: czy ci, którzy nie są z nami, mogą prorokować?

2024-09-27 12:06

[ TEMATY ]

rozważania

bp Andrzej Przybylski

Adobe Stock

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

Pan zstąpił w obłoku i mówił z Mojżeszem. Wziął z ducha, który był w nim, i przekazał go owym siedemdziesięciu starszym. A gdy spoczął na nich duch, wpadli w uniesienie prorockie. Nie powtórzyło się to jednak. Dwóch mężów pozostało w obozie. Jeden nazywał się Eldad, a drugi Medad. Na nich też zstąpił duch, bo należeli do wezwanych, tylko nie przyszli do namiotu. Wpadli więc w obozie w uniesienie prorockie. Przybiegł młodzieniec i doniósł Mojżeszowi: «Eldad i Medad wpadli w obozie w uniesienie prorockie». Jozue, syn Nuna, który od młodości swojej był w służbie Mojżesza, zabrał głos i rzekł: «Mojżeszu, panie mój, zabroń im!» Ale Mojżesz odparł: «Czyż zazdrosny jesteś o mnie? Oby tak cały lud Pana prorokował, oby mu dał Pan swego ducha!»
CZYTAJ DALEJ

Wasza decyzja jest aktem wiary wobec nas wszystkich

2024-09-29 17:21

ks. Łukasz Romańczuk

s. Angelika i s. Agnieszka

s. Angelika i s. Agnieszka

Siostry salezjanki s. Agnieszka Bednarczyk FMA oraz s. Angelika Piechocka FMA złożyły profesję wieczystą. Uroczystość odbyła się w kościele NMP na Piasku we Wrocławiu, a przewodniczył jej ks. inspektor Marcin Kaznowski SDB z Inspektorii Krakowskiej. 

Po uroczystej procesji, w której do ołtarza zostały wprowadzone siostry mające złożyć profesję wieczystą, ks. Kaznowski w kilku słowach wprowadził w liturgię. - To bardzo niezwykła i stosunkowo rzadka uroczystość. Będziemy świadkami, jak dwie siostry salezjanki, będą ślubowały wierność Panu Jezusowi do końca życia i aż na wieczność - wskazał kapłan.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję