W Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, począwszy od roku akademickiego 1983/1984, odbywają się Konwersatoria Myśli Jana Pawła II, koordynowane przez Instytut Jana Pawła II KUL. Instytut został powołany w celu prowadzenia studiów nad myślą i dziełem Papieża Jana Pawła II oraz budowania wspólnoty osób w duchu głoszonej przez niego nauki Chrystusa. W swoich badaniach koncentruje się on tak na nauczaniu Ojca Świętego, zwłaszcza na zagadnieniach dotyczących filozofii i teologii człowieka oraz moralności, jak również na jego misji pasterskiej w Kościele i świecie współczesnym. Instytut prowadzi studia w szczególności nad problemami: nienaruszalności ludzkiego życia, godności małżeństwa i rodziny, niezmienności i powszechności norm moralnych oraz kwestii dotyczącymi etyki społecznej.
Wśród dotychczasowych prelegentów Konwersatorium znaleźli się m.in.: ks. prof. Tadeusz Styczeń, ks. prof. Jerzy Bajda, ks. prof. Janusz Nagórny, bp prof. Rino Fisichella (rektor Papieskiego Uniwersytetu Laterańskiego w Rzymie), ks. prof. Livio Melina (dyrektor Instytutu nad Małżeństwem i Rodziną przy Papieskim Uniwersytecie Laterańskim w Rzymie), bp prof. Stanisław Wielgus, prof. Giovanni Reale, bp Stanisław Dziwisz, o. prof. Jacej Salij OP, prof. Rocco Buttiglione (członek Parlamentu Europejskiego, doktor honoris causa KUL).
W oparciu o naukę Jana Pawła II podejmowano m.in. kwestie dotyczące: zagrożeń w rodzinie chrześcijańskiej oraz współczesnych zagrożeń człowieka i kultury, problem wolności i wyzwolenia człowieka, godności małżeństwa i rodziny, kryzysu we współczesnej teologii moralnej i jego źródeł, wartości chrześcijańskich w życiu politycznym, gospodarczym i ekonomicznym. Zwrócono uwagę na personalizm jako odpowiedź na współczesne zagrożenia społeczno-polityczne, zastanawiano się nad wolnością człowieka w obliczu prawdy i wolnością w horyzoncie Boga, pytano czym jest i jak jest poznawane moralne prawo naturalne. W ostatnich miesiącach Roku Jubileuszowego podjęto refleksję nad tym, co w dzieje ludzkości, poszczególnych narodów i każdego człowieka wniósł Jezus Chrystus jako jedyny pośrednik między Bogiem a człowiekiem oraz jaka treść kryje się za faktem, że Bóg przyjął postać człowieka. W roku 25-lecia pontyfikatu Jana Pawła II podjęto refleksję nad powodami, dla których etyka potrzebuje teologii moralnej, a teologia moralna rzetelnej etyki.
W bieżącym roku akademickim w ramach Konwersatorium Myśli Jana Pawła II jest kontynuowany temat podjęty w ubiegłym roku: Dlaczego Bóg człowiekiem? Dlaczego Bóg chlebem? Od „Redemptor hominis” do „Ecclesia de Eucharistia”. Organizatorzy Konwersatorium przygotowali 15 styczna uroczystość dziękczynną z okazji wyniesienia przez Ojca Świętego do godności kardynalskiej ks. Stanisława Nagyego; 2 marca ks. prof. Henryk Witczyk podjął temat: Eucharystia - uobecnienie Ofiary przemieniającej grzesznika w sprawiedliwego.
Najbliższe konwersatoria: 23 marca - s. dr Alina Merdas RSCJ: Norwid o Eucharystii, 27 kwietnia - bp dr Mieczysław Cisło: Chrystus ukryty w Eucharystii darem dla człowieka. Szczegółowe informacje można uzyskać w siedzibie Instytutu (Al. Racławickie 14) oraz pod numerem telefonu (0-81) 445-32-17.
Członkinie jury podczas oceny nadesłanych prac konkursowych
Ukazywanie dzieciom i młodzieży pozytywnych wzorców do naśladowania oraz wspieranie ich w wychowaniu do świadomego i aktywnego zaangażowania misyjnego - to główne cele konkursu plastycznego „Helena Kmieć – Misjonarka Uśmiechu”, który odbył się w diecezji świdnickiej.
Do tegorocznej edycji nadesłano aż 260 prac z 32 szkół, co pokazuje ogromne zainteresowanie dzieci i młodzieży postacią świeckiej misjonarki, która oddała życie w służbie Bogu i ludziom. Konkurs organizowany przez Papieskie Dzieła Misyjne Diecezji Świdnickiej miał na celu nie tylko popularyzację wiedzy o życiu i działalności Heleny Kmieć, ale również rozwijanie talentów, wrażliwości artystycznej i duchowej młodych twórców.
22 listopada Kościół obchodzi wspomnienie św. Cecylii. Należy ona do najsłynniejszych męczennic Kościoła rzymskiego. Żyła na przełomie II i III w. Jako młoda dziewczyna, złożyła ślub czystości.
Mimo iż zmuszono ją do małżeństwa z poganinem Walerianem, nie złamała swego przyrzeczenia, lecz pozyskała dla Chrystusa swego męża i jego brata. Wszyscy troje ponieśli śmierć męczeńską.
Jakub de Voragine w Złotej legendzie w taki oto sposób pisze o św. Cecylii: „Gdy muzyka grała, ona w sercu Panu jedynie śpiewała. Przyszła wreszcie
noc, kiedy Cecylia znalazła się ze swym małżonkiem w tajemniczej ciszy sypialni. Wówczas tak przemówiła do niego: Najmilszy, istnieje tajemnica, którą ci wyznam, jeśli mi przyrzekniesz,
że będziesz jej strzegł troskliwie. Jest przy mnie anioł Boży, który mnie kocha i czujnie strzeże mego ciała. Będziesz go mógł zobaczyć, jeśli uwierzysz w prawdziwego Boga i obiecasz,
że się ochrzcisz. Idź więc za miasto drogą, która nazywa się Appijska i powiedz biedakom, których tam spotkasz: Cecylia posyła mnie do was, abyście pokazali mi świętego starca Urbana.
Skoro ujrzysz jego samego, powtórz mu wszystkie moje słowa. A gdy on już oczyści ciebie i wrócisz do mnie, wtedy ujrzysz i ty owego anioła.
Walerian przyjął chrzest z rąk św. Urbana. Wróciwszy do Cecylii znalazł ją w sypialni rozmawiającą z aniołem. Anioł trzymał w ręce dwa wieńce z róż
i lilii i podał jeden z nich Cecylii, a drugi Walerianowi, mówiąc przy tym: Strzeżcie tych wieńców nieskalanym sercem i czystym ciałem, ponieważ
przyniosłem je dla was z raju Bożego. One nigdy nie zwiędną ani nie stracą swego zapachu i nigdy nie ujrzą ich ci, którym czystość nie jest miła”.
Pierwszym miejscem kultu św. Cecylii stał się jej grób w katakumbach Pretekstata, gdzie zachowała się grecka inskrypcja „Oddała duszę Bogu”. Następnie kryptę powiększono, przyozdabiając
jej sklepienie malowidłem przedstawiającym Świętą w postaci orantki.
Pierwsze ślady kultu liturgicznego Świętej męczennicy zawiera Sakramentarz leoniański z V w., gdzie znajduje się 5 formularzy mszalnych z własnymi prefacjami. Z kolei
w aktach synodu papieża Symmacha z 499 r. znajduje się wzmianka o kościele pw. św. Cecylii wzniesionym w połowie IV w. Inną sławną świątynią dedykowaną
Świętej jest bazylika zbudowana przez papieża Paschalisa na rzymskim Zatybrzu w początkach IX w., gdzie złożono pod ołtarzem jej doczesne szczątki.
Za patronkę muzyki kościelnej uznano św. Cecylię dopiero pod koniec średniowiecza. Miało to swoje źródła w błędnym rozumieniu treści jednej z antyfon oficjum brewiarzowego: Cantantibus
organis Coecilia Domino decantabat. Owo sformułowanie antyfony spowodowało powstanie licznych przedstawień ikonograficznych św. Cecylii, która gra na instrumencie przypominającym organy.
W nawiązaniu do tej średniowiecznej tradycji od XVI w. w Kościele zachodnim zaczęły powstawać stowarzyszenia, których celem było pielęgnowanie muzyki kościelnej. Największy jednak rozgłos
zyskało Stowarzyszenie św. Cecylii, które powstało w Bambergu w 1868 r.
Dążyło ono do odnowienia prawdziwej muzyki kościelnej poprzez oczyszczenie liturgii z elementów świeckich i przywrócenia w liturgii chorału gregoriańskiego oraz polifonii
Szkoły Rzymskiej. Rychło ruch cecyliański rozszerzył się na cały Kościół powszechny, a wybitni kompozytorzy dedykowali jej swoje dzieła.
Papież Leon XIV wydał Motu proprio, w którym reformuje zasady dotyczące przewodniczenia Papieskiej Komisji Państwa Watykańskiego. Dokument w formie listu apostolskiego wprowadza zmianę w podstawowej strukturze administrującej Watykanem - uchyla 1 punkt artykułu 8 poprzedniego Prawa Fundamentalnego Państwa Watykańskiego, który przewidywał, że stanowisko przewodniczącego Komisji może zajmować jedynie kardynał. Teraz mogą je obejmować także inne osoby.
Zgodnie z Motu proprio Papieża Leona XIV, opublikowanym 21 listopada, nie tylko kardynałowie, ale także „inni członkowie” mogą pełnić funkcję przewodniczącego Papieskiej Komisji Państwa Watykańskiego, a więc także świeccy – mężczyźni i kobiety.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.