Reklama

Chrzest początkiem duchowego rodzenia

Niedziela warszawska 5/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Po Pierwszej Komunii św. jedno dziecko opowiadało mi: „Proszę księdza, mamusia powiedziała, że komunia nam się zwróciła”. Wybór rodziców chrzestnych musi być dokonany przede wszystkim pod względem kryteriów wiary.

Rozmowa z ks. Wiesławem Kalisiakiem, proboszczem parafii Matki Bożej Królowej Polski w Aninie

Irena Świerdzewska: - Spośród wszystkich sakramentów, chrzest i przygotowanie do niego wydają się być traktowane przez rodziców po macoszemu. Zgadza się z tym Ksiądz?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ks. Wiesław Kalisiak: - W mojej parafii jedna trzecia rodziców proszących o chrzest, nie jest związana sakramentem małżeństwa. „Bo ksiądz rozumie...” - mówią. - Niczego nie rozumiem, staram się w jakiś sposób wam pomóc. Ochrzcimy dziecko pod warunkiem rzetelnego uporządkowania waszych spraw z Bogiem - odpowiadam. W wielu wypadkach osoby te przyjmują sakrament małżeństwa.

- A jeśli taka para nie zamierza zmienić swojej sytuacji...

Reklama

- Powinno się tłumaczyć rodzicom, aby zaczekali z chrztem dziecka. Pokazuję im rytuał chrztu, i pytam jak mogą w duchu prawdy odpowiedzieć na pytania o wzrastanie w wierze i wyrzekanie się grzechu. Jeśli żyją bez ślubu, to nie rokują wychowania dziecka po katolicku. Najtrudniejsze są rozmowy z intelektualistami, którzy w sprawach wiary są jak dzieci. Noszą swój własny obraz Kościoła. Wytworzyła się jakby „cywilizacja nastrojów” - wierzą, kiedy mają nastrój, uczestniczą we Mszy niedzielnej w zależności od pogody.
Kiedy zalecam poczekać z chrztem to słyszę: „Proszę księdza, ale będzie Pierwsza Komunia...”. Doszło do tego, że liczy się tylko obrządek.

- Gdyby rodzice dziecka ze związku niesakramentalnego znaleźli odpowiednich chrzestnych, to dziecku można udzielić chrztu?

- Nie zawsze osoby, które mają sakrament bierzmowania i żyją w związku sakramentalnym powinny zostać rodzicami chrzestnymi. Bywa, że są w luźnym związku z Kościołem, a nawet noszą do niego wiele pretensji i pozostają na nikłym poziomie wiedzy religijnej. Ksiądz niekiedy cieszy się, że podniosą w parafii statystykę eucharystyczną, bo przed chrztem pójdą do Komunii św. i do spowiedzi.
To co mówię, jest oskarżeniem nas duszpasterzy, którzy zdają sobie sprawę ze złej kondycji katolików. My się zwyczajnie lenimy, nie podejmując rzetelnego dialogu, który ma na celu pogłębienie ich postaw religijnych. Postawione przez Ojca Świętego zadanie nowej ewangelizacji dotyczy głównie rozwijania świadomości, aby po przyjęciu sakramentu chrztu widać było w naszym życiu owoce. A z tym bywa różnie.

- Rodzice chrzestni według Katechizmu przede wszystkim powinni być świadkami wiary. Co mają zrobić rodzice, jeśli w rodzinie brakuje kandydatów na chrzestnych?

Reklama

- Oczywiście jako świadkowie chrztu, wprowadzający dziecko do Kościoła chrzestni powinni być jego żywymi członkami. Ci dobrze ukształtowani przeważnie rekrutują się z głęboko wierzących rodzin. Większość rodziców nie ma kłopotu ze znalezieniem odpowiednich chrzestnych. Powinien być to ktoś z rodziny czy grona przyjaciół. Chodzi o to, aby potem mógł mieć wpływ na kształtowanie dziecka. Często zdarza się, zwłaszcza w miejskich środowiskach, że ludzie wybierają na chrzestnych kogoś spośród swoich przyjaciół. Jeśli nie można znaleźć odpowiednich kandydatów, wtedy rodzice mogą sami podawać dziecko do chrztu. Nie ma sensu ciągnąć na siłę chrzestnego przed oblicze Boże.

- Jak powinna wyglądać troska rodziców chrzestnych o rozwój duchowy dziecka?

- Nie może wiązać się ona tylko z pamięcią o rocznicach urodzin i imieninach. Bycie rodzicami chrzestnymi to duchowe ojcostwo i macierzyństwo. Uświadamiam to chrzestnym podczas spotkań z nimi. Na pewno biorą na siebie obowiązek gorącej i permanentnej modlitwy za kandydata. Mówimy często: jak już nie mogę nic zrobić, to wtedy się modlę. Przed każdym działaniem powinna być modlitwa. Za dziecko trzeba modlić się niezależnie od tego czy jest małe, czy będzie już większym gagatkiem, który usiłuje wierzgać przeciwko wszystkim. Rodzice chrzestni mają być dla dziecka wzorem człowieka i chrześcijanina. Powinni interesować się postępem dziecka na jego drodze życiowej. Kontakty nie mogą być sporadyczne.

- Czasem o wyborze chrzestnych decydują względy ekonomiczne...

- Względy materialne mogą być brane pod uwagę, zwłaszcza dziś, kiedy rodziny wpadają w tarapaty, bo pozostają bez grosza i bez pracy. Nie może to być jednak podstawowym kryterium. Po Pierwszej Komunii św. jedno dziecko opowiadało mi: „Proszę księdza, mamusia powiedziała, że komunia nam się zwróciła”. Wybór rodziców chrzestnych musi być dokonany przede wszystkim pod względem kryteriów wiary.

Reklama

- W jakim stopniu odpowiedzialność za religijne wychowanie dziecka ponoszą rodzice naturalni i chrzestni?

- Często uważa się, że wystarczy dziecko ochrzcić i dalej wszystko pójdzie automatycznie swoim torem. A to dopiero początek duchowego rodzenia człowieka. Kwestia wychowania, zwłaszcza religijnego, to proces najtrudniejszy. Wielu rodziców zbyt łatwo od tego się dyspensuje.
Wychowanie religijne to przede wszystkim obowiązek rodziców naturalnych. Chrzestni powinni brać udział w duchowym rozwoju dziecka przez dobry przykład, uczestniczenie w ważnych etapach jego życia. Zaś do końca swojego życia powinni modlić się za powierzone im na chrzcie dziecko. Niestety, znaczny procent chrzestnych tylko formalnie traktuje swoje obowiązki.

- Czy chrzestni mają prawo ingerować w katolickie wychowanie dziecka, kiedy rodzice dziecka „zmieniają wiarę”?

- Oczywiście, ale ich odpowiedzialność kończy się z chwilą, kiedy rodzice zabronią wpływania na dziecko. Chrzestni powinni wtedy wykazać się odwagą i zwrócić im uwagę. Trzeba znaleźć argumenty do szczerej i spokojnej rozmowy, że postępują źle.

- Katechizm Kościoła Katolickiego mówi, że za dziecko ochrzczone odpowiada też cała wspólnota wiernych...

Reklama

- Odpowiedzialność ta oznacza stwarzanie odpowiednich warunków przez wspólnotę, aby ochrzczony mógł w niej wzrastać. Składa się na nią także modlitwa, wspólna Eucharystia i wsparcie materialne. W naszej parafii pomagamy wielu rodzinom, znajdującym się w trudnych sytuacjach.
Dawniej, kiedy chrzczono dorosłych, przed chrztem wspólnota modliła się i pościła, a razem z nią biskup. Takie przygotowanie miało nadać świętu odpowiednią rangę, na jaką ono zasługiwało.

- Czy nie potrzeba nam dziś lepszego niż mamy przygotowania do chrztu?

- Oczywiście, powinno być lepsze przygotowanie od strony intelektualnej oraz duchowej. Czasem ktoś doskonale zna teologię, a może być niewierzący. Zdarzają się przecież niewierzący profesorowie teologii.
Obecnie usiłujemy w parafiach dotrzeć do rodziców dzieci, którzy proszą o chrzest. Ogromnie ważna jest rola każdego duszpasterza, który siedzi w kancelarii. Pytania o „kartkę ze spowiedzi”, to za mało. My, księża wpadamy czasami dla świętego spokoju w taki formalizm. Zawsze mówię, aby dwoje rodziców przychodziło prosić o chrzest. Możemy mieć do czynienia z osobami wierzącymi, a jeśli jest inaczej trzeba pomyśleć, co z takimi osobami zrobić, bo inaczej sytuacja może być groźna.
Potrzebna jest ogromna praca, którą Ojciec Święty nazywa nową ewangelizacją. Ta wtórna ewangelizacja jest bardzo trudna.

- A więc trzeba stawiać proszącym o chrzest wymagania...

- Tak, ale same wymagania jeszcze niczego nie rozwiązują. Dzisiaj duszpasterz powinien dać szansę wywiązania się z tych wymagań. To jest ogromnie ważne. Cały wysiłek duszpasterski powinien być skierowany indywidualnie ku tym, którzy proszą o chrzest. Trzeba poświęcać im więcej czasu. Zachęcam zwykle do czytania Katechizmu. Często daję im egzemplarz na własność. Chrzest należy pielęgnować. To oznacza permanentną dbałość o duchowy rozwój człowieka aż do grobowej deski.

- Dziękuję za rozmowę.

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Francja: znikną nazwy szkolnych wakacji odwołujące się do świąt chrześcijańskich?

2025-10-02 13:17

[ TEMATY ]

Francja

nazwy szkolnych wakacji

święta chrześcijańskie

Adobe Stock

Krajowa Rada Edukacji we Francji przyjęła propozycję jednego z lewicowych związków zawodowych, by zmienić tradycyjne nazwy okresów wakacyjnych w szkołach i na wyższych uczelniach, odwołujące się do świąt chrześcijańskich i zastąpić je określeniami świeckimi. Gdyby tak się stało, ze słownika zniknęłyby takie określenia jak: „wakacje wielkanocne” (vacances de Pâques), „wakacje bożonarodzeniowe” (vacances de Noël) czy „wakacje Wszystkich Świętych” (vacances de la Toussaint).

Z tą inicjatywą wystąpił związek zawodowy FSU-SNUipp. Jego zdaniem dotychczasowe nazwy nie są już odpowiednie dla dzisiejszej edukacji narodowej. Na posiedzeniu Krajowej Rady Edukacji 1 października wniosek został przyjęty 44 głosami „za”, przy 7 głosach „przeciw”.
CZYTAJ DALEJ

Świadectwo s. Marii Druch: uratował mnie mój Anioł Stróż

[ TEMATY ]

świadectwo

Anioł Stróż

Krzysztof Piasek

S. Maria Druch prowadzi rekolekcje i głosi konferencje na temat aniołów.

S. Maria Druch prowadzi rekolekcje i głosi konferencje na temat aniołów.

Historia, którą specjalnie dla was, Drodzy Czytelnicy, dzieli się tu siostra Maria, dotyczy czasów jej dzieciństwa. Jednak mocno utkwiła jej w pamięci i z pewnością miała wpływ na późniejszy wybór drogi życiowej.

„Nie ma dzisiaj zakątka ziemi, nie ma człowieka ani takich jego potrzeb, których by nie dosięgła ich (aniołów) uczynność i opieka”. Wiecie, Drodzy Czytelnicy, kto jest autorem tych słów? Wypowiedział je nieco już dziś zapomniany arcybiskup mohylewski Wincenty Kluczyński, który założył w Wilnie (w 1889 r.) żeńskie bezhabitowe zgromadzenie zakonne – Siostry od Aniołów. Wspominam o tym nie bez powodu, bo autorką kolejnego świadectwa jest siostra Maria Druch z tego właśnie anielskiego zgromadzenia. Historia, którą specjalnie dla was, Drodzy Czytelnicy, dzieli się tu siostra Maria, dotyczy czasów jej dzieciństwa. Jednak mocno utkwiła jej w pamięci i z pewnością miała wpływ na późniejszy wybór drogi życiowej. Oddajemy zatem jej głos. „Miałam wtedy 13 lat. Spędzałam ferie zimowe u wujka. Jego dom był położony nieopodal żwirowni. Latem kąpaliśmy się w zalanych wykopach. Trzeba było uważać, ponieważ już dwa metry od brzegu było tak głęboko, że nie dało się złapać gruntu pod stopami. Zimą było to doskonałe miejsce na spacery. Woda zamarzała, lód był bardzo gruby, rybacy łowili ryby w przeręblach. Czułam się tam bardzo bezpiecznie. W czasie jednego z takich moich spacerów obeszłam dookoła wysepkę i znalazłam się w zatoce, gdzie temperatura musiała być wyższa. Nagle usłyszałam dźwięk… trtttttt. Zorientowałam się, że lód pode mną pęka. Nie znałam wtedy zasady, że powinno się położyć i wyczołgać z zagrożonego miejsca. Wpadłam w panikę. Zrobiłam rzecz najgorszą z możliwych. Zaczęłam szybko biec do oddalonego o około dziesięć metrów brzegu. Lód pode mną się nie łamał, ale był rozmokły i czułam, że im bliżej jestem celu, tym moje stopy coraz głębiej się w niego zapadają. Kiedy ostatecznie dotarłam do brzegu, serce chciało ze mnie wyskoczyć. Byłam w szoku. Dopiero po dłuższej chwili dotarło do mnie, co się wydarzyło. Według zasad fizyki powinnam znajdować się w wodzie. Nie miałam prawa dobiec do brzegu po rozmokłym lodzie, naciskając na niego tak mocno. Wiem też, jak tam było głęboko – nie biegłam po dnie pokrytym lodem. Pode mną były wielometrowe otchłanie. Wtedy uznałam to za przypadek, szczęście.
CZYTAJ DALEJ

Jak rozumieć świętych obcowanie?

2025-10-02 21:00

[ TEMATY ]

Credo

Adobe Stock

Punkty Credo są niczym drogowskazy na drodze wiary, które dzięki książce „Credo. Krok po kroku” możemy dostrzec i jeszcze pełniej zrozumieć.

Ksiądz prof. Janusz Lekan, dogmatyk i duszpasterz, profesor na Wydziale Teologii KUL, autor licznych publikacji naukowych i popularyzatorskich, tym razem dotyka spraw fundamentalnych dla ludzi wierzących – w sposób jasny i przystępny analizuje Wierzę w Boga, czego owocem jest książka „Credo. Krok po kroku”. Publikacja ta staje się w Roku Świętym 2025 zaproszeniem do przejrzenia się w „zwierciadłach wiary”. Autor dotyka elementarnej dla wierzących kwestii, czyniąc to z niezwykłą wrażliwością duchową i pedagogicznym zacięciem. Autor wyjaśnia krok po kroku przebogatą treść Credo. Książka ks. prof. Lekana stanowi istotną pomoc w ukazaniu ludziom wiary sensu tego, w co wierzą, i poszczególnych prawd wiary.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję