Reklama

Rocznica uchwalenia Deklaracji „Nostra aetate” (Cz. 2)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nieco odrębną historię ma czwarty rozdział dokumentu, który w całości jest poświęcony relacji Kościoła do Żydów i judaizmu. Od początku Soboru uważano, że jednym z jego zadań jest sformułowanie deklaracji o Żydach. Początkowo miał to być odrębny dokument, w którego wstępie miało się znaleźć krótkie odniesienie do innych religii. Pierwszy tekst został zredagowany na prośbę papieża Jana XXIII przez kardynała Bea z Komisji Sekretariatu do Spraw Jedności Chrześcijan. Tekst ten wyrażał skruchę Kościoła za grzechy popełnione przeciwko Żydom, miłość do nich jako starszych braci w wierze oraz chęć wprowadzenia zmian w nauczaniu o Żydach, zwłaszcza zmian w katechezie. Tekst ten miał zostać przedstawiony Soborowi, jednak zanim to się stało, został ogłoszony przez prasę i spotkał się z krytyką zarówno w Kościele, jak i poza nim. Projekt zaczęto poddawać przeróbkom i jego pierwotna wymowa została zagubiona. Aby ratować sytuację, kardynał Bea powołał komisję ekspertów. W jej skład weszło trzech teologów zaangażowanych w studia nad judaizmem: o. Gregoy Baum, ks. John Oesterreicher i o. Bruno Hussar OP. Ich zadaniem było stworzenie nowego projektu deklaracji i przekonanie do niego biskupów biorących udział w Soborze.
28 i 30 września 1964 r. odbyły się posiedzenia Soboru, na których uznano konieczność uchwalenia dokumentu. Eksperci przystąpili do redagowania jego kolejnej wersji. Wynik ich pracy został oceniony przez specjalistów z dziedziny biblistyki, prawa kanonicznego i łaciny, a następnie projekt przedstawiono komisji soborowej. Miało się rozstrzygnąć, czy projekt zostanie przedłożony na forum Soboru, czy też zostanie poddany następnemu opracowaniu. Wśród biskupów pojawiały się propozycje, by Deklarację włączyć do Konstytucji dogmatycznej o Kościele, a nawet na krótko dołączono ją do Dekretu o ekumenizmie. Sprzeciw wobec zaproponowanej treści Deklaracji zgłaszali biskupi arabscy, którzy obawiali się reakcji państw arabskich. W końcu projekt został przyjęty pod obrady Soboru. Deklaracja o Żydach została przyjęta przez Sobór 20 października 1965 r.
Włączono ją do Deklaracji Nostra aetate jako jej rozdział czwarty.
Powstanie Deklaracji o Żydach było podyktowane trzema względami. Po pierwsze jednym z postulatów Soboru był powrót do źródeł. Określając swoją tożsamość, Kościół dostrzegał swoje zakorzenienie w judaizmie. Po drugie Kościół musiał ustosunkować się wobec tragedii, która dotknęła Żydów podczas II wojny światowej. Aby uczynić to skutecznie, należało odnieść się do tradycyjnych oskarżeń od wieków kierowanych wobec Żydów przez chrześcijan. Klasycznym oskarżeniem, które od starożytności kierowano wobec Żydów, był zarzut bogobójstwa. Mimo że już Sobór Trydencki odrzucił to oskarżenie, jednak nadal było ono obecne w świadomości chrześcijan. Sobór odrzucił również tezę o odrzuceniu Żydów przez Boga. Według poglądu, który od czasów patrystycznych zakorzenił się w Kościele, Żydzi zostali przez Boga odrzuceni, ponieważ nie przyjęli Jezusa, nie uznając w Nim Mesjasza. W ekonomii zbawienia nowy Lud Boży, Kościół zajął miejsce odrzuconego Izraela. Wypędzenie z własnego kraju i rozproszenie Żydów wśród innych narodów miało potwierdzać tę naukę. Sobór Watykański II, odwołując się do św. Pawła, na którego często powoływali się chrześcijańscy zwolennicy antyjudaizmu, stwierdza, że „Żydzi nadal ze względu na swych przodków są bardzo drodzy Bogu, który nigdy nie żałuje darów i powołania”. Dzięki temu Sobór otworzył drogę dla katolickiej teologii judaizmu. Sobór kategorycznie stwierdził, że „chociaż Kościół jest nowym Ludem Bożym, nie należy przedstawiać Żydów jako odrzuconych ani jako przeklętych przez Boga, rzekomo na podstawie Pisma Świętego”. Ojcowie Soboru odrzucili w ten sposób naukę o zastąpieniu Izraela przez Kościół, pozostawiając teologom pole dla refleksji nad wzajemnymi relacjami między wspólnotą Kościoła i wyznawcami judaizmu i rolą każdej z tych wspólnot w Bożej ekonomii zbawienia. Pod koniec tego rozdziału został potępiony antysemityzm oraz wszelka dyskryminacja i prześladowania.
Deklaracja Nostra aetate otworzyła całkiem nowe perspektywy w relacji Kościoła do innych religii. Podstawą tych relacji jest dialog, otwarcie na istniejące w innych religiach wartości przy jednoczesnym zachowaniu swojej chrześcijańskiej tożsamości. Dzięki mądrości Soboru punktem wyjścia w dawaniu świadectwa chrześcijańskiego stał się szacunek, chęć poznania i otwarcie na dialog. Taka postawa stała się jednym z wyznaczników tożsamości chrześcijańskiej. Wobec swych niechrześcijańskich dzieci Bóg wymaga od nas, chrześcijan, otwartości umysłów i serc.
Jednym z najwspanialszych owoców nauczania soborowego jest pontyfikat Jana Pawła II. Jego nauczanie na temat judaizmu, wizyty w synagodze rzymskiej, pod Ścianą Płaczu, w Meczecie Umajjadów w Damaszku, Dni Modlitw o Pokój w Asyżu stanowią rozwinięcie i realizację nauczania soborowego. Dzięki nauczaniu Soboru, w którym brał udział młody kard. K. Wojtyła, Ojciec Święty Jan Paweł II mógł stać się bratem dla wyznawców innych religii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bł. Carlo Acutis i Chiara Corbella Petrillo bohaterami nietypowego wyzwania w diecezji gliwickiej

Blisko 200 osób - dzieci, młodzieży i dorosłych - bierze udział w internetowym wyzwaniu „Poznaj Bożego człowieka" w diecezji gliwickiej. To część trwającego tam Kongresu Eucharystycznego. Poprzez udział w internetowej inicjatywie wierni poznają życie i dziedzictwo błogosławionego Carla Acutisa oraz służebnicy Bożej Chiary Corbelli Petrillo. „Tu wygrywa każdy, kto przy tej okazji duchowo się rozwinie, każdy, kto po prostu pozna wartościowego człowieka" - mówi Katarzyna Kłysik.

Inicjatywa miała być początkowo typowym konkursem poświęconym bł. Carlu (Karolowi) Acutisowi. To zmarły w 2006 roku nastolatek, wyniesiony na ołtarze przez Papieża Franciszka w 2020 roku. Jego kult na całym świecie szerzy się w niezwykłym tempie a w przypadku diecezji gliwickiej to właśnie urodzony w 1991 roku Włoch jest patronem Kongresu Eucharystycznego.

CZYTAJ DALEJ

Wniebowstąpienie Pańskie

Niedziela podlaska 21/2001

[ TEMATY ]

wniebowstąpienie

Monika Książek

Czterdzieści dni po Niedzieli Zmartwychwstania Chrystusa Kościół katolicki świętuje uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego. Jest to pamiątka triumfalnego powrotu Pana Jezusa do nieba, skąd przyszedł na ziemię dla naszego zbawienia przyjmując naturę ludzką.

Św. Łukasz pozostawił w Dziejach Apostolskich następującą relację o tym wydarzeniu: "Po tych słowach [Pan Jezus] uniósł się w ich obecności w górę i obłok zabrał Go im sprzed oczu. Kiedy uporczywie wpatrywali się w Niego, jak wstępował do nieba, przystąpili do nich dwaj mężowie w białych szatach. I rzekli: ´Mężowie z Galilei, dlaczego stoicie i wpatrujecie się w niebo? Ten Jezus, wzięty od was do nieba, przyjdzie tak samo, jak widzieliście Go wstępującego do nieba´. Wtedy wrócili do Jerozolimy z góry, zwanej Oliwną, która leży blisko Jerozolimy, w odległości drogi szabatowej" (Dz 1, 9-12). Na podstawie tego fragmentu wiemy dokładnie, że miejscem Wniebowstąpienia Chrystusa była Góra Oliwna. Właśnie na tej samej górze rozpoczęła się wcześniej męka Pana Jezusa. Wtedy Chrystus cierpiał i przygotowywał się do śmierci na krzyżu, teraz okazał swoją chwałę jako Bóg. Na miejscu Wniebowstąpienia w 378 r. wybudowano kościół z otwartym dachem, aby upamiętnić unoszenie się Chrystusa do nieba. W 1530 r. kościół ten został zamieniony na meczet muzułmański i taki stan utrzymuje się do dnia dzisiejszego. Mahometanie jednak pozwalają katolikom w uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego na odprawienie tam Mszy św.

CZYTAJ DALEJ

Papież ogłosił jubileuszową bullę zwołującą Rok Święty

2024-05-09 18:32

[ TEMATY ]

bulla papieska

nadzieja zawieść nie może

Vatican Media/www.vaticannews.va/pl

Papież ogłosił jubileuszową bullę zwołującą Rok Święty

Papież ogłosił jubileuszową bullę zwołującą Rok Święty

Umorzenie długów krajów najuboższych, ochrona życia od poczęcia do naturalnej śmierci, w tym zniesienie kary śmierci, wartość spowiedzi, przyjmowanie migrantów, ochrona środowiska, ekumenizm i rola dyplomacji w osiągnięciu pokoju – to niektóre z tematów poruszanych w bulli jubileuszowej zwołującej Rok Święty 2025. Nosi ona tytuł „Spes non confundit” (nadzieja zawieść nie może). Papież ogłosił bullę podczas Nieszporów 9 maja w Bazylice św. Piotra.

W papieskiej bulli znajdują się praktyczne informacje m.in. o tym, że Jubileusz zainauguruje otwarcie Drzwi Świętych w bazylice watykańskiej 24 grudnia, a ich zamknięcie odbędzie się 6 stycznia 2026 roku. Natomiast w diecezjach nie przewiduje się otwierania Drzwi Świętych. Rok Jubileuszowy otworzy Eucharystia sprawowana we wszystkich katedrach i konkatedrach na świecie 29 grudnia. Papież podkreśla, że w „Kościołach partykularnych należy zwrócić szczególną uwagę na przygotowanie kapłanów i wiernych do spowiedzi oraz na dostępność tego sakramentu w formie indywidualnej”. Franciszek kieruje też specjalne zaproszenie do udziału w Jubileuszu do wiernych Kościołów Wschodnich, którzy, jak podkreśla, za swą wierność Chrystusowi wiele wycierpieli, często aż po śmierć.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję