Reklama

Moje pierwsze spotkanie z bp. Adamem Dyczkowskim

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Tadeusz Styczeń

Reklama

Unoszony wstecz zatrzymuję się przy tym odległym momencie, kiedy to w KUL-owskim konwikcie przy ulicy Marcelego Nowotki, dziś Idziego Radziszewskiego - inna epoka! - zechciałeś mnie uraczyć niezwykle wytwornym darem muzyki. Bo muzyka nierówna muzyce. Wybrałeś Czajkowskiego. Symfonię. Nie pomnę - czwartą czy piątą, ale od tamtego momentu brzmi we mnie motyw, który mógłbym teraz Ci zanucić, ów urokliwy fragment melodii jednego z jej wiodących tematów. Utkwił on we mnie na zawsze w swej śpiewnej powadze, poruszający w swym dramatyzmie, odległy bardzo od tragizmu ostatniej symfonii kompozytora...
Piszę o tym, bo ilekroć melodia ta zawadzi o moje uszy, a zdarza się to dość często, myśl moja zatrzymuje się przy owej chwili naszego milczącego spotkania w Bogu - czy nie wtedy rodziła się nasza przyjaźń? - by zamienić się we wspólne dziękowanie Mu za nasze lata rozśpiewane radością młodych księży, radością, której źródłem była i pozostaje wdzięczna świadomość obdarowania braterstwem w Jezusie Chrystusie, Synu Boga Ojca! Radość tę zamieniam odtąd zawsze - wraz z Tobą w duchu - w nasze dziękczynienie. Horyzont jego sięga we mnie - od czasu mego spotkania z Bachem - potrzeby wspięcia się na ów niezwykły szczyt: szczyt wyśpiewania wraz z nieznanym nam autorem słów hymnu Gloria tego, co serce czuje i wyśpiewać pragnie, gdy wczytuje się w niezwykły, acz przecież rzeczywisty tu na ziemni ich sens: „Gratias agimus Tibi propter magnam gloriam Tuam!”.

Jan Miodek

Było to w styczniowe popołudnie roku 1964, w mieszkaniu państwa Leokadii i Jana Piotrkowskich przy ulicy Szczytnickiej 47 we Wrocławiu, w którym spędziłem z kolegami na stancji pięć lat studenckich oraz dwa i pół roku z żoną już jako młody asystent. Siedziałem sam w pokoju, w smutnomelancholijnym nastroju. Wtem otwarły się drzwi, stanęła w nich pani Leokadia i spytała, czy przyjmę księdza po kolędzie. Zgodziłem się, oczywiście, na tę propozycję i tak się zaczęła się pierwsza w moim życiu wrocławska wizyta duszpasterska.
Usiadł przede mną młody wikariusz katedralny o zniewalająco dobrym uśmiechu, pozwalającym ma natychmiastowy bliski kontakt. Podjęliśmy rozmowę. Moi koledzy ciągle nie wracali, a my bez przerwy znajdowaliśmy jakiś nowy temat. I było nam ze sobą bardzo dobrze, coraz lepiej. A gdy się okazało, że obydwaj jesteśmy dziećmi nauczycielskimi: ksiądz - z Kęt, a ja - z Tarnowskich Gór, zrobiło mi się jeszcze cieplej na sercu. Kiedy zaś usłyszałem, że mój gość doskonale zna zasługi dla Polski i Górnego Śląska mego tarnogórskiego proboszcza - ks. Michała Lewki (m. in. przewodniczącego Wydziału Kościelnego Polskiego Komisariatu Plebiscytowego), poczułem się tak, jak w rodzinnym domu. (...)
A był to ciągle czas mego odkrywania Wrocławia - także kościelnego. Nadszedł w nim wkrótce moment, w którym się dowiedziałem, że mój sympatyczny znajomy w sutannie to ks. dr Adam Dyczkowski, wykładowca Seminarium Duchownego, tworzący wraz z ks. Aleksandrem Zienkiewiczem i ks. Julianem Michalcem wzajemnie się uzupełniający, znakomity tercet duszpasterzy akademickich z ośrodkiem przy ul. Katedralnej 4.

Andrzej Wiszniewski

Ten proces, który rozpoczął się w marcu 1982 r., miał być procesem pokazowym. Wraz z czterema współoskarżonymi ja, do niedawna prorektor Politechniki Wrocławskiej, miałem odpowiadać za zorganizowanie strajku na Politechnice, po wprowadzeniu stanu wojennego 13 grudnia 1981 r. Ten proces miał być karą dla nas i zastraszeniem całego wrocławskiego społeczeństwa. (...) Chodziło o to, byśmy się bali. My, to znaczy zarówno oskarżenie, jak i widzowie.
Ale te zamiary spełzły na niczym. To prawda, że sala była pełna, a na korytarzu kłębiły się tłumy tych, dla których zabrakło przepustek. Ale ta sala biła brawo, gdy wprowadzano nas, podsądnych. Ta sala witała nas kwiatami. Gdy z ławy oskarżonych patrzyłem na zatłoczone ławy dla publiczności, dostrzegłem setki twarzy, w których czytałem przyjaźń, współczucie, braterstwo i solidarność. A na każdej z 13 rozpraw dostrzegłem pośród publiczności jedną, szczególnie rzucającą się w oczy postać. Czarna sutanna i purpurowa, biskupia piuska. Jak znak, nie pozostawiający żadnej wątpliwości, po której stronie tego konfliktu opowiada się hierarchia kościelna. Niepozostawiający wątpliwości, jak nasi Pasterze rozumieją słowa Prymasa kard. Stefana Wyszyńskiego, że Kościół katolicki w Polsce zawsze musi być z narodem. W tamte dni być z narodem, znaczyło właśnie być na takich salach. To właśnie wtedy chyba po raz pierwszy zobaczyłem księdza biskupa Adama Dyczkowskiego, w owym czasie biskupa pomocniczego w archidiecezji wrocławskiej. I to pierwsze wrażenie - ciepła, dobra, optymizmu, pamiętam do dzisiaj. I pamiętam uczucie oczekiwanie przed każdą kolejną rozprawą, czy w ławkach pojawi się biskupia postać. I nie zapomnę tego uczucia wdzięczności, gdy za każdym razem przekazywał nam uśmiech i ręką czyniony znak Krzyża. Do dziś nam to przed oczyma.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Co oznacza posypanie głów popiołem?

Pytanie czytelnika: W liturgii Środy Popielcowej jest obrzęd posypania głów popiołem. Co oznacza ten gest? Jakie ma on znaczenie dla naszego życia?
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego Kościół jest przeciwko karze śmierci?

2025-03-05 20:55

[ TEMATY ]

Wielki Post

kara śmierci

Katechizm Wielkopostny

Monika Książek

Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw?. W drugim dniu odpowiedź na pytanie - dlaczego Kościół jest przeciwko karze śmierci?

Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Youcat – katechizm Kościoła katolickiego.
CZYTAJ DALEJ

Czas powrotu do Boga

2025-03-05 22:01

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

W bazylice katedralnej w Sandomierzu odbyła się uroczysta Msza Święta z obrzędem posypania głów popiołem, której przewodniczył biskup sandomierski Krzysztof Nitkiewicz.

Wśród koncelebrujących kapłanów znaleźli się m. in. wikariusz generalny, rektor seminarium, księża pracujący w Kurii Diecezjalnej. We wspólnej modlitwie uczestniczyli alumni seminarium, siostry zakonne oraz wierni świeccy, którzy pragnęli wejść w ten wyjątkowy czas refleksji i pokuty.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję