Kościół nie milczy i milczeć nie może, bo do tego wzywa sam Jezus i Pismo Święte - pisze w swym komentarzu rzecznik Konferencji Episkopatu Polski, ks. Paweł Rytel-Andrianik.
Wielu z ok. 33 mln katolików w Polsce dzieli się z innymi swoją wiarą, która – jak pisał św. Jan Paweł II – „umacnia się, gdy jest przekazywana”. Ponad 21 tys. sióstr i braci zakonnych świadczy słowem i przykładem o miłosiernej miłości Boga wśród chorych i potrzebujących. Około 31 tys. księży diecezjalnych i zakonnych w Polsce głosi Słowo Boże z ambony, w rozmowach, na wykładach, na lekcjach religii, a także w Internecie. Ponad 150 biskupów w Polsce mówi homilie i wypowiada się na różne tematy, korzystając także ze środków społecznego przekazu czy komunikatorów, takich jak Twitter i Facebook.
Nauczający Pasterze Kościoła wypełniają słowa św. Pawła skierowane do biskupa Tymoteusza: „Zaklinam cię na Boga i Chrystusa Jezusa (…): głoś naukę, nastawaj w porę i nie w porę, wykazuj błąd, napominaj, podnoś na duchu z całą cierpliwością w każdym nauczaniu” (2 ?L?ist do Tymoteusza 4, 1-2).
Kościół nie milczy i milczeć nie może, bo do tego wzywa sam Jezus i Pismo Święte. Jedno z najczęściej występujących słów w Biblii to właśnie słowo „mówić” (hebrajskie - amar, greckie - lego). Występuje ono ok. 6 tys. razy. Ludzie Kościoła więc z natury są wezwani do mówienia. Powstaje tylko pytanie: Czy Pasterzy naszych dusz tylko wysłuchamy, czy posłuchamy?
Pamiętam, jak po 2 kwietnia 2005 roku wszyscy szukali generacji wychowanej na papieskim nauczaniu. Ostatnie wypowiedzi liderów politycznych ws. aborcji napawają optymizmem. Mam teraz wrażenie, że Pokolenie JP2 jest naprawdę... i właśnie rządzi Polską
"Stosunek do daru życia jest wykładnikiem i podstawowym sprawdzianem autentycznego stosunku człowieka do Boga i do człowieka, czyli wykładnikiem i sprawdzianem autentycznej religijności i moralności" - mówił Jan Paweł II podczas pielgrzymki w 1983 r. Nie są to wcale najostrzejsze papieskie słowa przeciwko aborcji. Takich cytatów można znaleźć setki, a nawet tysiące. Żaden z następców św. Piotra nie poświęcił w swoim nauczaniu, aż tyle miejsca na ochronę życia poczętego.
Urodził się w Esneh, w Górnym Egipcie. Jego rodzice byli poganami. Kiedy miał 20 lat, został wzięty do wojska i musiał służyć w legionach rzymskich w pobliżu Teb. Z biegiem czasu zapoznał się jednak z nauką Chrystusa. Modlił się też do Boga chrześcijan, by go uwolnił od okrutnej służby. Po zwolnieniu ze służby wojskowej przyjął chrzest. Udał się na pustynię, gdzie podjął życie w surowej ascezie u św. Polemona. Potem w miejscowości Tabenna prowadził samotne życie, jednak zaczęli przyłączać się do niego uczniowie. Tak oto powstał duży klasztor. W następnych latach Pachomiusz założył jeszcze osiem podobnych monasterów. Po pewnym czasie zarząd nad klasztorem powierzył swojemu uczniowi św. Teodorowi, a sam przeniósł się do Phboou, skąd zarządzał wszystkimi klasztorami-eremami. Pachomiusz napisał pierwszą regułę zakonną, którą wprowadził zasady życia w klasztorach. Zobowiązywał mnichów do prowadzenia życia wspólnotowego i wykonywania prac ręcznych związanych z utrzymaniem zakonu. Każdy mnich mieszkał w oddzielnym szałasie, a zbierano się wspólnie jedynie na posiłek i pacierze. Reguła ta wywarła istotny wpływ na reguły zakonne w Europie, m.in. na regułę św. Benedykta. Regułę Pachomiusza św. Hieronim w 402 r. przełożył na język łaciński (Pachomiana latina). Koptyjski oryginał zachował się jedynie we fragmentach.
- Mistrzostwa diecezjalne są eliminacjami do Ogólnopolskich Mistrzostw Ministrantów. Drużyny, które zajmą pierwsze miejsca w trzech kategoriach, będą reprezentować nas na szczeblu ogólnopolskim w Elblągu – powiedział ks. Piotr Kępniak.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.