Reklama

Z Maryją ku pogłębionej wierze (24)

Niedziela przemyska 37/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od 24 sierpnia 2002 r. Matka Boża w znaku Jasnogórskiego Obrazu nawiedza kolejno wszystkie parafie archidiecezji przemyskiej. Jej wędrowanie zaczęło się od bazyliki archikatedralnej i najpierw objęło północno-zachodni rejon archidiecezji. Na dalszych etapach Matkę Bożą przyjmowały parafie części Pogórza Dynowskiego oraz pięknych Bieszczadów wraz z wodami jeziora solińskiego, po którym Obraz Jasnogórski przewoziła miejscowa biała flota. Następne to ziemie sanocka i podkarpacka z rejonami Rymanowa i Iwonicza, Dukli i Krosna. Stąd Matka Boża przez okolice Brzozowa i dalszą część Pogórza Dynowskiego dotrze w Swej wędrówce na ziemię jarosławską i 18 grudnia br. w Jarosławiu zakończy nawiedzenie przemyskiego Kościoła lokalnego, by pogłębić jego wiarę.
Aktualne, drugie już nawiedzenie Matki Bożej w znaku Jasnogórskiego Obrazu w parafiach naszej archidiecezji, jest kontynuacją tego duchowego dzieła, które rozpoczęło się 26 sierpnia 1957 r. w archidiecezji warszawskiej, a potem przeszło na całą Polskę. Peregrynację kopii obrazu Matki Bożej Częstochowskiej, którą poświęcił papież Pius XII, wprowadziła Konferencja Episkopatu Polski w celu realizowania Jasnogórskich Ślubów Narodu oraz dla duchowego przygotowania Kościoła w Polsce do uczczenia Milenium Chrztu Polski.
Matka Boża pierwszy raz nawiedzała nasze parafie przeszło trzydzieści lat temu. Jej duchową obecność przybliżały wtedy symbole pustych ram, świecy i ewangeliarza, bowiem na sam obraz Matki Bożej „władza ludowa” nałożyła jasnogórski areszt domowy.
W ponawianym więc obecnie nawiedzeniu Matka Boża idzie po własnych śladach, których nie brakuje w świątyniach, domach i sercach naszych. Trudno byłoby spotkać kościół czy mieszkanie wierzących parafian nieubogacone choćby skromnym wizerunkiem Matki z Jasnej Góry. W szczególny sposób eksponują Jej święty znak jasnogórski te wspólnoty parafialne i świątynie, które noszą tytuły - wezwania - Matki Bożej Częstochowskiej.
Pierwsze kościoły w Polsce po tym wezwaniem powstały pod koniec XIX w. (Chotowa k. Dębicy - 1892 r.). Ich liczba powiększyła się znacznie w czasie pierwszej peregrynacji Matki Bożej i w połowie lat 70. obejmowała około 270 kościołów. Na terenie ówczesnej diecezji przemyskiej było 6 świątyń pod tym wezwaniem. Duchowym impulsem obierania Pani Częstochowskiej na Patronkę nowych świątyń i parafii był wielki jubileusz 600-lecia Jasnej Góry, co łatwo zauważyć również w odniesieniu do młodszych wspólnot parafialnych naszej archidiecezji. Obecnie 11 naszych kościołów posiada tytuł Matki Bożej Częstochowskiej; Kuńkowce (1937 r.), Jabłonka k. Dydni (1940 r.), a także znacznie młodsze: Krówniki, Drohojów, Myczkowce, Iskrzynia, Żeglce, Łężany, Miękisz Stary, Piwoda, Zawadka Rymanowska. Parafie: Krosno - św. Wojciech i Rokietnica tytuł maryjny mają jako drugorzędny. Również świątynie noszące tytuł Królowej Polski, a jest ich w archidiecezji 20, najczęściej posiadają w swoich ołtarzach kopie Jasnogórskiej Ikony.
Pierwsze kopie obrazu Matki Bożej Częstochowskiej powstawały prawdopodobnie już w I połowie XV w., choć tradycja słynną kopię Matki Bożej z Sokala wiąże już z 1392 r. W wieku XVI doszło wiele tzw. kopii ołtarzowych; na Wschodzie w Jazłowcu k. Buczacza i w Kołomyi. W kolegiacie jarosławskiej pod wezwaniem Wszystkich Świętych, która stała kiedyś przy rynku miejskim, istniała od 1689 r. altaria Matki Bożej Częstochowskiej. Jej ołtarz usytuowany w prezbiterium świątyni musiał tam być znacznie wcześniej. Można przypuszczać, że i w innych dawnych świątyniach naszej diecezji, stosunkowo wcześnie znajdowały się kopie jasnogórskiego Obrazu Matki Bożej. Przykładem tego jest Jej obraz w kościele Wszystkich Świętych w Iwoniczu, dziś umieszczony w niszy nad głównym portalem, a notowany w aktach wizytacyjnych parafii w 1798 r.
Wśród najmłodszych kopii Czarnej Madonny, ze szczególną wymową oddziaływuje na wiernych ta, która znajduje się w kaplicy Wojewódzkiego Szpitala Podkarpackiego im. Jana Pawła II w Krośnie. Pomijając już samo szpitalne miejsce, warto zwrócić uwagę na fundatorów tego obrazu. Byli nimi robotnicy krośnieńskiego przedsiębiorstwa budowlanego, którzy w 1997 r. zamykając prace wykończeniowe na terenie szpitala, postanowili ofiarować do urządzanej kaplicy obraz Matki Bożej. Jest to wierna kopia, wykonana na ich prośbę przez krośnieńskie małżeństwo artystów konserwatorów, którzy wcześniej zaprojektowali piękny wystrój kaplicy. Obraz został przekazany do dyspozycji dyrekcji szpitala i umieszczony na centralnej ścianie szpitalnej świątyni. Po kilku tygodniach, 10 czerwca 1997 r., znalazł się przed papieskim ołtarzem na krośnieńskim lotnisku, gdzie został poświęcony przez Jana Pawła II. Obraz powrócił na swoje szpitalne miejsce, a Matka Boża przez wymowę swoich blizn i kojące macierzyńskie spojrzenie nieustannie nawiedza tych, którzy chorują i cierpią; aby i w tym stanie życia pogłębiała się ich wiara.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Św. Florian, żołnierz, męczennik

[ TEMATY ]

św. Florian

Archiwum OSP Kurów

CZYTAJ DALEJ

Wielkanoc prawosławnych i wiernych innych obrządków wschodnich

2024-05-05 10:04

[ TEMATY ]

prawosławie

Piotr Drzewiecki

Prawosławni i wierni innych obrządków wschodnich rozpoczęli w niedzielę obchody Świąt Wielkanocnych, które w tym roku przypadają u nich pięć tygodni później niż u katolików.

Data tego święta w Kościele katolickim wyliczana jest nieco inaczej niż w Kościele wschodnim, więc w tym samym terminie Wielkanoc przypada w obu obrządkach tylko raz na jakiś czas. Tak było np. w 2017 roku; przeważnie prawosławni świętują jednak Wielkanoc później, maksymalnie właśnie nawet pięć tygodni po katolikach.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję