Reklama

Temat tygodnia

Nawrócenie - proces przemiany

Liturgiczne wspomnienie św. Augustyna, które przypada w tym tygodniu, skłania do podjęcia tematu bardzo ważnego w życiu każdego chrześcijanina: nawrócenia. Greckie słowo metanoia oznacza zarówno nawrócenie, jak i przemianę. Przemiana ta dotyczy całej postawy człowieka, jego myślenia, uczuć, zachowań, aby dokonać odkrycia, że nie jest ważne, co inni o nas myślą, ale to, jak widzi nas Bóg. W Bożej optyce każdy człowiek jest niepowtarzalnym Jego skarbem wyposażonym w liczne talenty i wspieranym łaską z wysoka dla realizacji swego człowieczeństwa.

Niedziela płocka 34/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z psychologicznego punktu widzenia istotnym pozostaje pytanie o motywy nawrócenia, które zmieniają się w zależności od typu religijności, a także od historycznego etapu istnienia danej religii. Do wiodących motywów nawrócenia należą: intelektualne, emocjonalne i mistyczne.
Motywy intelektualne sprowadzają się do zaspokajania potrzeb poznawczych człowieka. Dla wielu osób bardzo ważne staje się poszukiwanie sensu życia, określanie podstaw istnienia, ustalenie ostatecznych kryteriów wartościowania. Osoby takie prowokują dyskusje na tematy światopoglądowe, poszukują książek o charakterze filozoficzno-religijnym. Motywacja intelektualna prowadzi do tzw. nawrócenia intelektualnego.
Niemałą rolę w procesie nawrócenia odgrywają emocje, a tym samym motywy emocjonalne. W tego typu nawróceniach ogromne znaczenie mają doznania uczuciowe w grupach religijnych, oczarowanie religią i kultem religijnym, przeżycia niepewności istnienia oraz wyrzuty sumienia. Nawrócenia z motywów emocjonalnych są stosunkowo mało trwałe i może w miarę upływu czasu wystąpić u konwertyty niebezpieczeństwo osłabnięcia zainteresowania religią.
Motywy mistyczne zawierają w sobie pewną głębię, którą nie sposób do końca naukowo scharakteryzować. Rodzą poczucie oddania się komuś lub czemuś, co często łączy się z doświadczeniem nierealności tego, co ma miejsce (tak było przy nawróceniu św. Pawła). Nawrócenie motywowane doznaniami mistycznymi dokonuje się z reguły szybko, choć bardzo często poprzedza je długo trwający kryzys.
Każde nawrócenie jest unikalnym procesem przebiegającym w inny sposób u każdego człowieka. Rozpatrując różne przykłady nawróceń, można wyodrębnić stadia tego procesu.
Najczęściej nawrócenie poprzedza stan niepokoju. W stadium tym człowiek nie potrafi dojść ze sobą do ładu. Ma poczucie grzeszności. Czasami stan taki może pochodzić z trudnej sytuacji życiowej przeżywanej aktualnie, a czasem jest wynikiem długiego procesu zmagania się z samym sobą i starania o wgląd w siebie. Człowiek coraz mocniej uświadamia sobie rozbieżność między własnym życiem i swoją grzesznością a doskonałością Boga.
Sam moment nawrócenia jest często porównywany do doświadczenia oświecenia. Psychologowie określają ten stan jako przeżycie typu „aha!”. Jest to swoisty stan kryzysu nawrócenia, który zostaje przezwyciężony tak, że człowiek ma poczucie uzyskania nowej, lepszej jakości życia. Po tym stanie szczytowego napięcia i decyzji zwrócenia się ku Bogu człowiek ma poczucie wewnętrznego pokoju, odprężenia, wewnętrznej harmonii.
Amerykański psycholog W. James wyodrębnia następujące objawy towarzyszące procesowi nawrócenia: zespół odczuć przed nawróceniem, moment przesilenia, odczucia po nawróceniu, skutki nawrócenia.
Cechą charakterystyczną zespołu odczuć przed nawróceniem jest zazwyczaj poczucie całkowitej bezradności, przygnębienie, pogrążanie się w „czarnych myślach”, niepokój o życie pozagrobowe, poczucie grzechu. Na kryzys nawróceniowy składa się również stan wyczerpania, poczucie, że zrobiło się już wszystko, co można było zrobić, a jednak jakby na próżno. Człowiek ucieka się wtedy również do modlitwy, w której jednak bardziej kieruje się własnym interesem niż chwałą Bożą. Często pogrąża się w melancholii.
Dobrym przykładem kryzysu religijnego są przeżycia św. Augustyna, który wspominając w Wyznaniach swoją matkę i św. Ambrożego pisze: „Miłowała zaś tego męża jakby «Anioła Bożego», ponieważ wiedziała, że to on doprowadził mnie do owego przejściowego stanu wahania i niepewności, i była najgłębiej przekonana, że przejdę jakby z choroby do zdrowia po tym zaostrzeniu się i jakby nasileniu niebezpieczeństwa, które lekarze nazywają kryzysem” (Św. Augustyn, Wyznania, Kraków 1998, s. 138).
To pragnienie i tęsknota przeżywana przez człowieka nie pozostaje bez odpowiedzi. Bóg nie pozwala długo czekać na siebie. Jego odkupieńcza miłość dotyka ludzkich ran i prowadzi do momentu przesilenia.
W momencie przesilenia dochodzą do głosu określone objawy somatyczne i duchowe. Często ludzie czują wtedy silne i coraz to bardziej zwiększające się bicie serca. Mają odczucie obecności i wielkości Boga oraz Jego nieogarnionej miłości i łaski. Rodzi się przeświadczenie, że Bóg jest źródłem szczęścia. Wyzwala się postawa pokory, świadomość własnych braków i wielkiej mocy Boga. Występuje umocnienie w wierze, której źródłem i wypełnieniem jest Jezus Chrystus. Przy niektórych nawróceniach występuje zjawisko fotyzmu, szczególnej iluminacji. Zjawisko to miało miejsce przy nawróceniu św. Pawła. Opisy ludzi, którzy doświadczali tego typu zjawisk wskazują, że kryją się za tym odczucia nowego duchowego odrodzenia, nowego wewnętrznego zrozumienia, spojrzenia na Boga.
Owocem nawrócenia jest uczucie ulgi, poczucie szczęścia, wyzbycie się czysto subiektywnego podejścia do świata na rzecz bardziej obiektywnego spojrzenia na rzeczywistość. Świat jawi się piękniejszy. Dominuje poczucie obdarowania. Człowiek ma poczucie, że roztapia się z miłości. Przemija ciężar winy i potępienia. Serce napełnia się wdzięcznością. Niejednokrotnie trwałym owocem tego przeżycia jest utrata smaku do cielesnych przyjemności.
O wartości nawrócenia decydują jego trwałe owoce, które teologicznie określane są mianem uświęcenia. W psychologicznym obrazie człowieka nawróconego ujawnia się nowy poziom duchowej witalności, zmiany w zakresie dobrych nawyków, poczucie pewności i pokoju, łatwe wykonywanie rzeczy dotychczas niemożliwych, nawet heroicznych, przypływ nowej energii i wytrwałość. Osoba nawrócona jakby szybciej dojrzewa; dokonuje się zjednoczenie podzielonej jaźni - znika konflikt motywów, mocniej ujawnia się motyw transcendentny. Następuje poddanie się woli Bożej i zmiana kierunku życia ku realnym i godnym człowieka wartościom.
Aby owoce te były stałe, ważne jest wykształcenie w sobie powinności podtrzymywania doznań, jakie niesie ze sobą autentyczne nawrócenie. Pomocą dla konwertyty może być dobra wspólnota religijna, która pomoże mu bardziej umocnić się na odkrytej nowej drodze życia.
Nawrócenie - to w jakimś sensie przełom ku życiu, to poszukiwanie pięknego życia, które człowiek stracił przez grzech i odwrócenie się od Boga. Żeby żyć w pełni trzeba kochać Boga, bliźniego i siebie samego. Nawrócenie, zarówno w perspektywie psychologicznej, jak i religijnej, zawsze zawiera element otwarcia i ukierunkowania człowieka na Boga, który mówi: „Beze mnie nic nie możecie uczynić” (J 15,5).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Ocena: +3 -4

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Japonia: ok. 420 tys. rodzimych katolików i ponad pół miliona wiernych-imigrantów

2024-04-23 18:29

[ TEMATY ]

Japonia

Katolik

Karol Porwich/Niedziela

Trwająca obecnie wizyta "ad limina Apostolorum" biskupów japońskich w Watykanie stała się dla misyjnej agencji prasowej Fides okazją do przedstawienia dzisiejszego stanu Kościoła katolickiego w Kraju Kwitnącej Wiśni i krótkiego przypomnienia jego historii. Na koniec 2023 mieszkało tam, według danych oficjalnych, 419414 wiernych, co stanowiło ok. 0,34 proc. ludności kraju wynoszącej ok. 125 mln. Do liczby tej trzeba jeszcze dodać niespełna pół miliona katolików-imigrantów, pochodzących z innych państw azjatyckich, z Ameryki Łacińskiej a nawet z Europy.

Posługę duszpasterską wśród miejscowych wiernych pełni 459 kapłanów diecezjalnych i 761 zakonnych, wspieranych przez 135 braci i 4282 siostry zakonne, a do kapłaństwa przygotowuje się 35 seminarzystów. Kościół w Japonii dzieli się trzy prowincje (metropolie), w których skład wchodzi tyleż archidiecezji i 15 diecezji. Mimo swej niewielkiej liczebności prowadzi on 828 instytucji oświatowo-wychowawczych różnego szczebla (szkoły podstawowe, średnie i wyższe i inne placówki) oraz 653 instytucje dobroczynne. Liczba katolików niestety maleje, gdyż jeszcze 10 lat temu, w 2014, było ich tam ponad 20 tys. więcej (439725). Lekki wzrost odnotowały jedynie diecezje: Saitama, Naha i Nagoja.

CZYTAJ DALEJ

Wałbrzych. Złoty jubileusz ks. kan. Stanisława Wójcika

2024-04-23 20:30

[ TEMATY ]

Wałbrzych

bp Ignacy Dec

św. Wojciech

jubileusz kapłaństwa

ks. Stanisław Wójcik

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Mszy św. odpustowej 23 kwietnia przewodniczył świętujący złoty jubileusz ks. kan. Stanisław Wójcik

Mszy św. odpustowej 23 kwietnia przewodniczył świętujący złoty jubileusz ks. kan. Stanisław Wójcik

Tegoroczny odpust w wałbrzyskiej parafii świętego Wojciecha, był wyjątkową sposobnością do dziękczynienia za 50 lat kapłaństwa ks. kan. Stanisława Wójcika, proboszcza miejscowej wspólnoty w latach 2006-23.

Mszy świętej, w której uczestniczyli licznie kapłani, przyjaciele i parafianie, przewodniczył we wtorek 23 kwietnia sam jubilat, a homilię wygłosił biskup senior Ignacy Dec. Kaznodzieja zainspirowany czytaniami mszalnymi i życiem św. Wojciecha, podkreślił przesłanie wiary, cierpienia i świadectwa Chrystusowego.

CZYTAJ DALEJ

Konferencja naukowa „Prawo i Kościół” w Akademii Katolickiej w Warszawie

2024-04-24 17:41

[ TEMATY ]

Kościół

prawo

konferencja

ks. Marek Paszkowski i kl. Jakub Stafii

Dnia 15 kwietnia 2024 roku w Akademii Katolickiej w Warszawie odbyła się Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Prawo i Kościół”. Wzięło w niej udział ponad 140 osób. Celem tego wydarzenia było stworzenie przestrzeni do debaty nad szeroko rozumianym tematem prawa w relacji do Kościoła.

Konferencja w takim kształcie odbyła się po raz pierwszy. W murach Akademii Katolickiej w Warszawie blisko czterdziestu prelegentów – nie tylko uznanych profesorów, ale także młodych naukowców – prezentowało owoce swoich badań. Wystąpienia dotyczyły zarówno zagadnień z zakresu kanonistyki i teologii, jak i prawa polskiego, międzynarodowego oraz wyznaniowego. To sprawiło, że spotkanie miało niezwykle ciekawy wymiar interdyscyplinarny.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję