Reklama

Z kamieńskiego festiwalu

Lipcowe muzykowanie w katedrze

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Bogaty i różnorodny repertuarowo i wykonawczo był cykl koncertów, jakie w ramach XXXIX Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej odbyły się w lipcu w kamieńskiej katedrze. Muzykę organową prezentowali artyści z trzech krajów, utwory różnych, bardziej lub mniej znanych kompozytorów z wieków XVI - XVIII grał niemiecki organista Gerard Gnann z Uniwersytetu Gutenberga w Moguncji. Szczególnie zachwycił on słuchaczy opracowanym przez siebie Koncertem h-moll Antonia Vivaldiego oraz Triem G-dur Johanna Sebastiana Bacha, kończąc swój występ słynną Toccatą d-mol tegoż twórcy. Polski organista Bartosz Jakubczak działający aktualnie w Royal Academy of Music w Londynie przedstawił utwory pochodzące z kraju swego obecnego pobytu, stworzone przez kompozytorów angielskich epoki baroku, a także utwory Bacha i współczesnego twórcy Lionela Rogga. Słowacki organista z Bratysławy Jan Vladimir Michalko w swoim półrecitalu skoncentrował się na chorale protestanckim w opracowaniu różnych kompozytorów ostatnich trzech stuleci oraz wykonał utwór swego krajana Lubomira Rajtera - Preludio per organo in memoriam F. Schmidt. Jednakże prawdziwe apogeum lipcowych koncertów festiwalowych nastąpiło 18 lipca, gdy przy kontuarze kamieńskich organów zasiadł Julian GembaIski, jedna z najznakomitszych indywidualności polskiej sztuki organowej, niekwestionowany mistrz improwizacji, profesor Akademii Muzycznej w Katowicach, będący zarazem Archidiecezjalnym Wizytatorem Organów i Organistów oraz Przewodniczącym Sekcji Budowy Organów Komisji do spraw Muzyki Sakralnej w Katowicach, odznaczony przez Papieża Jana Pawła II medalem "Pro Ecclesia et Pontifice". Ze wspaniałym wyczuciem stylu zagrał on niezwykle trudne wykonawczo Preludium i fugę e-moll Bacha, poprzedzając je zróżnicowanymi fakturalnie pięcioma utworami Johanna Pachelbela w 350. rocznicę urodzin tego przedstawiciela tzw. południowoniemieckiej szkoły organowej. Zwieńczenie występu artysty stanowiły Trzy medytacje będące pomysłowymi improwizacjami na temat pieśni O Panie, Ty nam dajesz, Zbliżam się w pokorze i Twoja cześć, chwała.
Interesująco przedstawiały się także pozaorganowe części lipcowych koncertów, wystąpiły dwa zespoły kameralne. Trio instrumentalne w składzie: Jadwiga Sokołowska - flet, Tomasz Strahl - wiolonczela, Jolanta Jamiołowska - klawesyn zagrało Sonatę G-dur Georga Friedricha Haendla oraz w duecie - bez wiolonczeli - Sonatę C-dur Carla Philippa Emanuela Bacha. Natomiast wiolonczelista zafascynował wirtuozowską interpretacją dwóch części solowej Sonaty Zoltana Kodaly´a. Drugim zespołem kameralnym był szczeciński kwartet smyczkowy "Sedina" złożony z młodych absolwentów wyższych uczelni muzycznych kilku miast. Wystąpił on w składzie: Jakub Rabizo - I skrzypce, Karolina Kuźniak - II skrzypce, Ewelina Drozdowska - altówka, Tomasz Szczęsny - wiolonczela. W wykonaniu zespołu zabrzmiał szeroko rozbudowany II Kwartet smyczkowy A-dur Dymitra Szostakowicza. Inny rodzaj muzyki zaprezentował 6-osobowy męski zespół wokalny "Affabre concinui" specjalizujący się w wykonywaniu dawnej muzyki w dawnej manierze - m.in. z udziałem, wysokich głosów męskich - kontratenorów. W programie występu zespołu, którego członkowie wywodzą się z poznańskich chórów chłopięco-męskich, znalazły się pieśni religijne Wacława z Szamotuł oraz wykonane z dużą kulturą utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta (słynny motet Ave verum corpus), Aloysa Kolbego i Antoniego Chlondowskiego. Niewątpliwą atrakcję stanowił występ Międzynarodowej Młodzieżowej Orkiestry Symfonicznej złożonej z młodych adeptów muzyki z Polski i Niemiec doskonalących swe umiejętności podczas letnich Warsztatów Artystycznych w Szczecinie. Pod dyrekcją znakomitego dyrygenta Jana Miłosza Zarzyckiego orkiestra zagrała z pasją i zapałem (przy drobnych usterkach technicznych) V Symfonię c-moll Ludwiga van Beethovena uzupełnioną Tańcami góralskimi z opery Halka Stanisława Moniuszki.
Omówione powyżej lipcowe muzykowanie w kamieńskiej katedrze zostało poprzedzone (27 czerwca br.) koncertem Jan Szyrocki in memoriam, w którym oprócz organisty Sławomira Kamińskiego - grającego utwory Jeana Adama Guilaina, Dietricha Buxtcehudego, Gottfrieda Augusta Homiliusa i Johanna Sebastiana Bacha - wziął udział Chór Kameralny Uniwersytetu Południowej Florydy (USA). Zespołem kunsztownie śpiewającym sakralne kompozycje polskie i amerykańskie dyrygował Richard Zieliński, który swego czasu był uczestnikiem kursu dyrygenckiego prowadzonego przez Jana Szyrockiego podczas pobytu tegoż w Stanach Zjednoczonych. Występując w koncercie in miemoriam, oddał on hołd pamięci zmarłego w kwietniu tego roku wspaniałego szczecińskiego chórmistrza, niestrudzonego krzewiciela polskiej kultury muzycznej w świecie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kalendarz papieskich liturgii na ostatnie miesiące Roku Świętego

2025-09-30 12:46

[ TEMATY ]

Leon XIV

papieskie liturgie

Vatican Media

Znamy już kalendarz papieskich liturgii na ostatnie miesiące Roku Świętego, a dokładniej aż do Niedzieli Chrztu Pańskiego, 9 stycznia, kiedy to Leon XIV odprawi Mszę i ochrzci dzieci w Kaplicy Sykstyńskiej. Trzy dni wcześniej uroczyście zamknie Drzwi Święte, kończąc tym samym obchody Roku Jubileuszowego 2025.

Ojciec Święty będzie przewodniczył Eucharystii na następujących, przypadających w tym czasie jubileuszach: 1 listopada – oświaty, 16 listopada – ubogich, 23 listopada – chórzystów, 14 grudnia – więźniów. Potwierdzono, że 1 listopada podczas Jubileuszu Oświaty Papież ogłosi św. Jana Henryka Newmana doktorem Kościoła.
CZYTAJ DALEJ

Ten, który umiłował Słowo

Niedziela Ogólnopolska 39/2016, str. 30

[ TEMATY ]

wspomnienia

Św. Hieronim/Lucas van Leyden

Św. Hieronim

Św. Hieronim

30 września w liturgii wspominamy św. Hieronima (347-420). To doktor Kościoła zachodniego. To człowiek, bez którego tytanicznej pracy być może nie byłoby kultury europejskiej

Najbardziej znane powiedzenie św. Hieronima: „Nieznajomość Pisma Świętego jest nieznajomością Chrystusa”, bywa często przytaczane, cytuje je nawet Sobór Watykański II w konstytucji „Dei verbum” (nr 25). Ten święty żyjący na przełomie IV i V stulecia był znany ze swojego porywczego temperamentu, ale i wielkiej pokory. Był niedościgłym erudytą władającym wieloma językami w mowie i piśmie, m.in. znał hebrajski i grecki – w pierwszym z nich w przeważającej mierze napisano Stary Testament, a w drugim Nowy.
CZYTAJ DALEJ

Ciepło kurtki, ciepło serca – o dawaniu i dzieleniu się w czasie zimy

2025-09-30 20:44

[ TEMATY ]

ciepło kurtki

ciepło serca

dawanie

dzielenie się

czas zimy

Materiał sponsora

Kurtka zimowa nie jest tylko elementem garderoby – to symbol troski o siebie i swoich bliskich

Kurtka zimowa nie jest tylko elementem garderoby – to symbol troski o siebie i swoich bliskich

Zima to czas, w którym szczególnie odczuwamy potrzebę ciepła. Grube kurtki, szaliki i rękawiczki stają się codziennymi towarzyszami drogi, chroniąc nas przed mrozem i zimnym wiatrem. Kurtka zimowa nie jest tylko elementem garderoby – to symbol troski o siebie i swoich bliskich. W chrześcijańskim spojrzeniu możemy dostrzec w niej również przypomnienie o tym, że każdy człowiek potrzebuje ochrony, zarówno fizycznej, jak i duchowej. Tak jak dbamy o ciepło ciała, tak też powinniśmy troszczyć się o ciepło serca i relację z Bogiem.

Ewangelia przypomina nam słowa Jezusa: „Byłem nagi, a przyodzialiście Mnie” (Mt 25,36). Ten fragment uświadamia nam, że każdy dar, nawet tak prosty jak ciepłe ubranie, ma ogromną wartość w oczach Boga. Dając komuś kurtkę, której już nie nosimy, albo kupując nową dla potrzebującego, nie przekazujemy jedynie tkaniny i zamka błyskawicznego. Przekazujemy ciepło, nadzieję i poczucie godności. W tym sensie kurtka zimowa staje się nie tylko odzieżą, ale także narzędziem budowania wspólnoty i praktycznym świadectwem miłości bliźniego. To właśnie w takich gestach realizujemy chrześcijańskie powołanie do troski o słabszych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję